de Gheorghe Pârja
Ce este dreptatea? O întrebare care a traversat
vremurile, iar unele minți luminate s-au încumetat să-i rotunjească și câteva
definiții. Cică dreptatea se referă la modul în care o persoană este tratată de
semenii ei, sau de societate, în general. Unii filosofi au spus că dreptatea
este virtute morală, o virtute a instituțiilor sociale. Se referă la
respectarea legilor și a normelor sociale. Dar nu mă pregătesc pentru un
examen, ca să vă transcriu enunțuri din mari tomuri juridice. Ci mă gândesc cum
se învață dreptatea în lumea în care te-ai născut. Cred că nu-i zi lăsată de
Dumnezeu să nu auzi pronunțat cuvântul dreptate. Că ai dreptate, că n-ai
dreptate! I s-a făcut dreptate! Ori i s-a făcut o nedreptate!
Cântarul dreptății se învață din familie. Dragii de
părinți mi-au spus, după priceperea lor, ce este bine, sau ce este rău în
faptele mele. Așa am învățat să fac deosebirea dintre dreptate și strâmbătate.
Cu acest bagaj al echilibrului am intrat în viață. La nivelul comunei se
cumpăneau și greșelile făptuite de oameni. Era comisia de împăciuire, formată
din săteni cu experiență de viață, drepți în gândire și admirabili negociatori.
Se împărțea dreptate prin dreapta cumpănă a cazului. Cei nemulțumiți de
deciziile comisiei se puteau adresa altor instanțe de judecată. Împărțirea
dreptății trezește multe pasiuni.
Sala de judecată a rămas locul unde s-au pronunțat
hotărâri juste, dar și unele cu multe semne de întrebare. Istoria este plină de
nedreptăți răsunătoare. Unele au sfârșit cu moartea judecatului. În ultima
săptămână, presa a acordat spații largi cazului Gheorghe Ursu. Este vorba
despre inginerul omorât în bătaie la 15 noiembrie 1985, în arestul Miliției,
fiind învinuit că a uneltit împotriva regimului comunist. Fiul său, Andrei
Ursu, care a moștenit de la tatăl lui candoarea naivității, dar și
încăpățânarea, cere oficial, în 1990, pedepsirea vinovaților. Începe o anchetă,
dar tot de atunci începe să bântuie fantoma amânării, a vopsirii realității.
Așa încât cei doi ofițeri au fost scoși de sub pecetea pedepsei mai zilele
trecute.
Adevărul judiciar a înlocuit adevărul istoric.
Dosarul este imens și conține mărturii directe, sub jurământ. Degeaba! Nu au
întârziat reacțiile unor personalități care cunosc bine cazul, fiind uimite de
sentință. Sorin Ioniță scrie despre cazul Ursu și falimentul intelectual al
magistraților români. „Este greu să aștepți ceva de la o școală națională de
drept ai cărei reprezentanți de top sunt căzuți în stupoare că obiectele se
încălzesc la soare și apa curge la vale”, spune autorul. Cu alte cuvinte,
probele evidente nu au fost luate în seamă. Andrei Pleșu, referindu-se la acest
caz, spune că „justiția română a reușit să producă versiunea balcanică a
Divinei Comedii dantești, comedia sinistră. Doar că, pătată cu sânge și cu
parșivă prostie instituțională, realitatea încurajează mai curând melancolia
decât râsul ironic.”
Ana Blandiana scrie cu durere: „Sentința Înaltei
Curți de Casație și Justiție, prin care au fost achitați torționarii lui
Gheorghe Ursu, are toate șansele să rămână un act simbolic, o dovadă a felului
în care se face dreptate în România, ci și al perspectivei justiției asupra
propriei istorii. Importanța acestei sentințe depășește mult cazul Gheorghe
Ursu. Mă simt umilită personal de această decizie și simt sentința Înaltei
Curți ca pe o incredibilă insultă și ca o revoltătoare sfidare a societății
civile.” După cum se vede, s-au scris multe articole critice la adresa nu numai
a sentinței, dar și a motivării acesteia. Au constatat jurații că inginerul
Ursu nu s-a aflat în relații de adversitate cu organele statului apus. Am citit
și eu motivarea judecătorilor. Se constituie într-un turnir de afirmații care
îmbălsămează subiectul cu un stufăriș de aluzii care ocolesc subiectul.
S-au inventat boli pe care nu le-a avut, dar nici un
cuvânt despre crimă. Atâția ani s-au perindat pe sub ochii justiției, multe
dosare cu mărturii din preajma cazului, dar nimic nu i-a învinuit pe ofițerii
inculpați. O fi fost o închipuire a morții? Zic jurații că moartea nu a fost o
chestiune planificată în detenție. A fost un caz izolat și a lipsit represiunea
directă. Cert că omul a murit, fiul cere socoteală despre moartea tatălui, iar
textele legilor de astăzi nu-i ajută să lămurească un caz petrecut cu aproape
patru decenii în urmă. Dar probele nu s-au șters. Se vede cu ochiul liber că
acest proces nu putea fi judecat corect dacă nu se lua în calcul întregul
tablou al timpului.
Ba mai pune, pe caz, o diademă cenușie și doamna
ministru de la Justiție. Și-ar fi dorit, “ca simplu cetățean, să nu fie
martorul validării oricărei forme de represiune, de tortură, al legitimării
instrumentelor de forță care aruncă în obscur drepturi și libertăți
fundamentale.” O pildă sonoră, în care vinovații nu există. Inginerul Ursu a
murit de peritonită. Dacă acest caz era judecat de comisia de împăciuire din
sat, verdictul era altul. Și mult mai limpede argumentat. Așa că rămân cu multe
întrebări.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu