Nume: Ion Rahoveanu (născut sub numele real Ion Bască)
Data nașterii: 5 octombrie 1928
Locul nașterii: Răhău, județul Alba (sat,
familie agricolă ortodoxă)
Studiile: şcoală primară în Răhău (1936-1940),
gimnaziu în Sebeş (1940-1943), liceul „Mihai Viteazul” din Alba Iulia, absolvit
în 1948. Studii universitare de filologie; debut literar în reviste locale.
Carieră: după facultate, redactor la radio
Cluj (1957-1970), redactor la revista „Tribuna” (1970-1972), apoi funcţii de
conducere (inspector, director) la instituţii culturale din Cluj.
Deces: 1994.
Ion Rahoveanu este poet, cu o operă lirică
prolifică. Iată câteva dintre volumele majore:
·
Strada
Mică (poezie, 1964)
·
Creanga
de măslin (debut
editorial, colecția „Luceafărul”, 1961)
·
Volum( e) ca Spațiul
cardinal (1982), Sideralul (1984), Intrarea
în memorie (1987), Harta meridianelor (1991)
·
Alte titluri
cunoscute: Între cetăți și râuri
Pe lângă poezie, a scris și reportaje, a
publicat în reviste literare și antologii, a avut activitate
cultural-editorială în presa culturală locală.
Poezia lui Rahoveanu se remarcă prin
impersonalitatea lirică: subiectivitatea nu apare în mod direct, ci mediată
prin atmosferă, peisaj, reflecție.
Temele centrale: peisajul agricol și
industrial, cosmosul, reminiscențe memoriei, spațiul geografic al Ardealului
(cetăți, râuri), sentimentul timpului și al trecerii, natura, dorința de universalizare
prin imagini concrete.
Motive recurente: râul, cetatea, drumul,
memoria, linia orizontului, contrastele între rural/industrial, dintre om și
natură, dintre spațiu intim și spațiu cosmic.
·
Limbajul poetic: se
observă o cerebralizare a imaginii, gândire meditativă, adesea motive
simbolice, imagini care nu se ordonează ierarhic, ci coexistă, se suprapun.
Note critice
Marian Popa, în Dicționar de
literatură română contemporană, despre Rahoveanu: poeta vocația
cerebralizării nesistematice, a meditației păstoase, fără orgoliu al logicii,
în care totul capătă semnificații egale prin absența unei ordini clare.
Critica apreciază varietatea tematică, mai
ales modul în care autorul depășește simpla descriere a peisajului: memoria și
spațiul (cetăți, râuri) devin simboluri ale devenirii, ale rădăcinilor și ale
trecerii.
Unele observații critice: deși poezia are
forță evocatoare, unii semnalează riscul unor imagini oarecum predictibile sau
repetabile; de asemenea, din perspectiva stilistică, o tensiune între dorința
de universal și particularitatea locului care nu mereu este rezolvată armonios.
Ion Rahoveanu ocupă un loc semnificativ în
lirica ardeleană contemporană, contribuind la definirea unei voci care îmbină
nostalgia pentru loc, natura, memoria, cu reflecția asupra timpului și
spațiului.
Opera sa reflectă dinamica socială și
culturală a regiunii: drumuri, cetăți, râuri – elemente concrete care devin
simboluri ale continuităţii şi ale identităţii.
Prin volumele sale, Rahoveanu devine parte din
discursul liric mai larg al literaturii române contemporane, mai ales în zona de contact dintre rural și industrial,
dintre trecut și prezent.
Al. Florin Țene
Bibliografie
selectivă
1. „Creanga
de măslin” – volum de poeme, debut (colecția Luceafărul)
2. Strada
Mică (1964) – poezie, un prim volum important ca expresie a vocii
poetice tinere.
3. Spațiul
cardinal (1982)
4. Sideralul (1984)
5. Intrarea
în memorie (1987)
6. Harta
meridianelor (1991)
7. Între
cetăți și râuri – volum cunoscut, contribuie la fixarea unei imagini a
spațiului ardelean și a relației om-loc.
Surse
critice
·
Marian Popa, „Dicționar de literatură română contemporană” –
articol despre Ion Rahoveanu
·
Studii diverse și cronici în reviste literare locale și
centrale, cu observații asupra motivelor poetice, asupra limbajului și asupra
problematicii memoriei și locului (revista Luceafărul, Tribuna etc.)
Articole
/ Cronici identificate
1. Cronica
literară despre volumul Cerul dintre noi de Ion Rahoveanu,
semnată de Radu Enescu, publicată în Tribuna, nr. 22, 30 mai –
discută structura lirică, muzicalitatea interioară versus vizibilitate a
ritmului.
– Utilă pentru analiza stilistică: cum este percepută arhitectonica poemului,
ritm interior vs aspect exterior.
2. „Micu, Dumitru. Brazi, iarbă, paparude. [Ion Rahoveanu]”, în Limbaje lirice
contemporane. Bucureşti, Minerva, 1988.
– Analiza este în context de antologie/eseu, comparativ cu alţi poeţi lirici
contemporani.
3. Cronica
„Romanul în două oglinzi” de Ion Rahoveanu, în Convorbiri Literare (1973,
august). Autor: Doina Cetea.

Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu