Am aprobat
ieri, 30 mai 2012, un proiect de ordonanță de urgență privind completarea Legii
Educaţiei Naționale, care să asigure funcţionarea clasei pregătitoare la
începutul anului şcolar 2012-2013 şi două hotărâri de guvern, prin care să
asigurăm, pentru această clasă pregătitoare, materialele didactice necesare.
Este vorba de 22 de milioane de lei, pe care le vom folosi pentru a achiziționa materiale didactice
pentru cele aproximativ 5500 de clase pregătitoare.
Licitațiile
pentru achiziționarea de mobilier nu au fost organizate la timp în centrele
regionale. Motivul pentru care fosta
guvernare a amânat aceste licitații este greu de găsit, în condițiile în care
banii existau în contul MECTS încă din 1
ianuarie. Dacă nu luam decizia de a trimite banii direct școlilor, riscam ca în
10 septembrie să nu avem mobilier în clase. Această decizie a făcut să fiu
acuzat că am trimis banii direct școlilor ca să favorizez eventualele aranjamente
pe care directorii de școli le-ar face la achiziționarea mobilierului. Chiar nu
avem încredere în directorii unităților școlare din Romania? Chiar îi suspectăm
ca ar fi infractori?
Prevederile
cuprinse în proiectul de ordonanță ne oferă siguranţa că, în 10 septembrie, vom
avea, în faţa elevilor, profesori bine pregătiţi, că nu vom avea profesori
necalificaţi, iar clasa pregătitoare va putea să funcţioneze, din acest punct
de vedere, la parametri normali. În acest moment, nu mai are rost să ne
întoarcem în trecut şi să vedem de ce s-a întârziat foarte, foarte mult în
luarea deciziilor necesare pentru implementarea acestei clase pregătitoare.
Fosta guvernare avea la dispoziţie un an şi jumătate să pună în ordine acest
lucru, dar nu l-a făcut. Noi avem la dispoziție doar trei luni de zile, în care
trebuie să luăm măsurile necesare, pentru ca, la începutul anului școlar, clasa
pregătitoare să fie funcţională.
Înainte de
aprobarea acestei ordonanţe, la nivelul Capitalei, pentru cele 1138 de clase
pregătitoare lipsesc 300 de profesori. Nu este nimeni înscris pentru a preda la
cele 300 de clase, fapt pentru care trebuie să găsim aceşti profesori, să îi
formăm în luna august, pentru ca în septembrie să poată intra în clase.
Nu-mi place să
folosesc cuvinte grele, dar trebuie să spun adevărul: fosta guvernare și-a
bătut joc de copiii care, în toamnă, vor începe clasa pregatitoare și de
părinții acestora. Nu a fost respectat niciun termen din planul de organizare
și punere în practică a acestei clase, deși fostul ministru, care acum s-a
ascuns la Cotroceni, în spatele președintelui, spune că totul a fost foarte
bine organizat de domnia sa. Ministrul respectiv a avut la dispoziție peste un
an în care să gândească astfel lucrurile, astfel încât părinții să nu fie
supuși atâtor umilințe, pentru a reuși să-și înscrie copiii în clasa
pregătitoare. În realitate, am descoperit un haos general și în lipsa acestor
măsuri, exista riscul ca acești copii să nu aibă unde să învețe din toamnă.
Situaţia
camerelor de luat vederi pentru examenul de Bacalaureat este rezolvată de
săptămâna trecută. În conturile unităţilor şcolare au fost alocaţi banii
necesari supravegherii tuturor celor 7000-8000 de săli de clasă din cele 638 de
centre de examen. Garantez faptul că toate sălile de examen de la evaluarea
naţională şi de la examenul de bacalaureat vor avea camere de luat vederi. Suma
totală pe care Ministerul Educaţiei a alocat-o pentru achiziționarea acestora
este de aproximativ 13 milioane de lei.
Vă asigur că suntem foarte bine pregătiţi
pentru examenul de Bacalaureat. Avem o
mică problemă legată de unii dintre inspectorii şcolari generali sau generali
adjuncţi, care răspund de buna desfăurare a examenului și care sunt implicaţi
în campania electorală. Ei trebuie înlocuiţi şi, ca să liniştim chestiunea
aceasta politică, eu fiind un ministru tehnocrat, pot să spun că, la sfârșitul
lunii august, vor fi organizate concursuri pentru ocuparea funcțiilor de
inspector şcolar general, pentru prima dată după patru ani. Pentru aceasta, am
organizat o nouă serie a concursului pentru constituirea corpului național de
experți în management educational. După ce, în 20-25 august, se vor desfășura
concursurile pentru funcțiile de inspectori şcolari generali, vor urma, în lunile septembrie şi octombrie, concursurile
pentru ocuparea funcţiilor de inspectori şcolari generali adjuncţi și de
directori de unităţi şcolare. Astfel, vom putea asigura stabilitate managerilor
de unități școlare timp de patru ani de zile. Principala vină pe care
inspectorii şcolari generali au găsit-o fostei guvernări a fost tocmai aceea că nu au organizat
concurs în ultimii patru ani de zile şi astfel ei depindeau de stiloul unui
ministru.
Potrivit
proiectului de act normativ aprobat
astăzi, formaţiunile de preşcolari din grupa mare sau de elevi pot
funcţiona, în situaţii excepţionale, sub efectivul minim sau peste efectivul
maxim, cu aprobarea consiliului de administraţie al inspectoratului şcolar, pe
baza unei justificări corespunzătoare, ţinând seama de încadrarea în costul
standard per elev şi în numărul maxim de posturi aprobat pentru învăţământul
preuniversitar la nivelul judeţului, respectiv municipiului Bucureşti. Această
ajustare a cadrului legislativ permite, de exemplu, înscrierea unui elev după
începerea anului şcolar într-o clasă care are efectivul la limita maximă, dar
care este unică pe nivelul respectiv sau are o specializare unică. Un alt efect
benefic este posibilitatea funcţionarii claselor sub efectivul minim (în
situaţii temeinic motivate) în zonele izolate din mediul rural sau peste
efectivul maxim, în zonele aglomerate din mediul urban. Există în momentul de faţă unităţi şcolare,
mai ales în mediul rural, unde avem 26 de copii pentru clasa pregătitoare. Nu
aveam actul normativ prin care să poată funcţiona cu 26 de elevi. Trebuia să
luăm un elev să-l plimbăm vreo 15-20 kilometri sau să facem două clase cu 13
elevi.
În legătură cu
raportul privind violența în unitățile școlare din România pot să spun că, în
acest moment, există doar un raport parțial, iar vineri acesta va fi finalizat.
Vom lua măsuri de prevenire și combatere a violenței prin regulamentul de funcţionare a unităţilor
şcolare, a cărui adoptare a fost întârziată cu un an şi jumătate, deși Legea
Educaţiei Naționale prevedea ca acest regulament să fie elaborat în opt luni de
zile. Unele măsuri vor fi introduce și prin regulamentul de funcţionare a
consiliului de administraţie al unității școlare, care nu există în acest
moment. Cele două regulamente vor aduce elemente de îmbunătăţire în această
direcție. Şi, în paralel sau în completare, vom elabora un plan naţional
privind prevenirea și combaterea violenţei în şcoli.
Proiectul de
ordonanță de urgență se referă și la învăţământul superior. Am luat măsuri care
permit organizarea şcolilor doctorale, respectiv menţinerea şi îndeplinirea
standardelor de autorizare provizorie/ acreditare în învăţământul
superior. Trebuia ca, în urmă cu şase
luni de zile, să se facă o evaluare a școlilor doctorale, care însă nu s-a
făcut și, în momentul de faţă, exista riscul să nu putem să repartizăm numărul
de locuri la universităţi. Pentru anul 2012-2013, acest lucru se va face prin
ordin de ministru. Pentru anul universitar 2013-2014, cu siguranţă, vom demara,
așa cum prevede Legea Educaţiei Naţionale, competiţia pentru granturi.
Liviu Marian
POP, ministru interimar MECTS
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu