miercuri, 30 mai 2012

Despre ședința de guvern de ieri, 30 mai 2012


Am aprobat ieri, 30 mai 2012, un proiect de ordonanță de urgență privind completarea Legii Educaţiei Naționale, care să asigure funcţionarea clasei pregătitoare la începutul anului şcolar 2012-2013 şi două hotărâri de guvern, prin care să asigurăm, pentru această clasă pregătitoare, materialele didactice necesare. Este vorba de 22 de milioane de lei, pe care le vom folosi  pentru a achiziționa materiale didactice pentru cele aproximativ 5500 de clase pregătitoare.
      Licitațiile pentru achiziționarea de mobilier nu au fost organizate la timp în centrele regionale.  Motivul pentru care fosta guvernare a amânat aceste licitații este greu de găsit, în condițiile în care banii existau  în contul MECTS încă din 1 ianuarie. Dacă nu luam decizia de a trimite banii direct școlilor, riscam ca în 10 septembrie să nu avem mobilier în clase. Această decizie a făcut să fiu acuzat că am trimis banii direct școlilor ca să favorizez eventualele aranjamente pe care directorii de școli le-ar face la achiziționarea mobilierului. Chiar nu avem încredere în directorii unităților școlare din Romania? Chiar îi suspectăm ca ar fi infractori?
         Prevederile cuprinse în proiectul de ordonanță ne oferă siguranţa că, în 10 septembrie, vom avea, în faţa elevilor, profesori bine pregătiţi, că nu vom avea profesori necalificaţi, iar clasa pregătitoare va putea să funcţioneze, din acest punct de vedere, la parametri normali. În acest moment, nu mai are rost să ne întoarcem în trecut şi să vedem de ce s-a întârziat foarte, foarte mult în luarea deciziilor necesare pentru implementarea acestei clase pregătitoare. Fosta guvernare avea la dispoziţie un an şi jumătate să pună în ordine acest lucru, dar nu l-a făcut. Noi avem la dispoziție doar trei luni de zile, în care trebuie să luăm măsurile necesare, pentru ca, la începutul anului școlar, clasa pregătitoare să fie funcţională.
      Înainte de aprobarea acestei ordonanţe, la nivelul Capitalei, pentru cele 1138 de clase pregătitoare lipsesc 300 de profesori. Nu este nimeni înscris pentru a preda la cele 300 de clase, fapt pentru care trebuie să găsim aceşti profesori, să îi formăm în luna august, pentru ca în septembrie să poată intra în clase.
       Nu-mi place să folosesc cuvinte grele, dar trebuie să spun adevărul: fosta guvernare și-a bătut joc de copiii care, în toamnă, vor începe clasa pregatitoare și de părinții acestora. Nu a fost respectat niciun termen din planul de organizare și punere în practică a acestei clase, deși fostul ministru, care acum s-a ascuns la Cotroceni, în spatele președintelui, spune că totul a fost foarte bine organizat de domnia sa. Ministrul respectiv a avut la dispoziție peste un an în care să gândească astfel lucrurile, astfel încât părinții să nu fie supuși atâtor umilințe, pentru a reuși să-și înscrie copiii în clasa pregătitoare. În realitate, am descoperit un haos general și în lipsa acestor măsuri, exista riscul ca acești copii să nu aibă unde să învețe din toamnă.
        Situaţia camerelor de luat vederi pentru examenul de Bacalaureat este rezolvată de săptămâna trecută. În conturile unităţilor şcolare au fost alocaţi banii necesari supravegherii tuturor celor 7000-8000 de săli de clasă din cele 638 de centre de examen. Garantez faptul că toate sălile de examen de la evaluarea naţională şi de la examenul de bacalaureat vor avea camere de luat vederi. Suma totală pe care Ministerul Educaţiei a alocat-o pentru achiziționarea acestora este de aproximativ 13 milioane de lei.
       Vă asigur că suntem foarte bine pregătiţi pentru examenul de Bacalaureat.  Avem o mică problemă legată de unii dintre inspectorii şcolari generali sau generali adjuncţi, care răspund de buna desfăurare a examenului și care sunt implicaţi în campania electorală. Ei trebuie înlocuiţi şi, ca să liniştim chestiunea aceasta politică, eu fiind un ministru tehnocrat, pot să spun că, la sfârșitul lunii august, vor fi organizate concursuri pentru ocuparea funcțiilor de inspector şcolar general, pentru prima dată după patru ani. Pentru aceasta, am organizat o nouă serie a concursului pentru constituirea corpului național de experți în management educational. După ce, în 20-25 august, se vor desfășura concursurile pentru funcțiile de inspectori şcolari generali, vor urma,  în lunile septembrie şi octombrie, concursurile pentru ocuparea funcţiilor de inspectori şcolari generali adjuncţi și de directori de unităţi şcolare. Astfel, vom putea asigura stabilitate managerilor de unități școlare timp de patru ani de zile. Principala vină pe care inspectorii şcolari generali au găsit-o fostei guvernări  a fost tocmai aceea că nu au organizat concurs în ultimii patru ani de zile şi astfel ei depindeau de stiloul unui ministru.
         Potrivit proiectului de act normativ aprobat  astăzi, formaţiunile de preşcolari din grupa mare sau de elevi pot funcţiona, în situaţii excepţionale, sub efectivul minim sau peste efectivul maxim, cu aprobarea consiliului de administraţie al inspectoratului şcolar, pe baza unei justificări corespunzătoare, ţinând seama de încadrarea în costul standard per elev şi în numărul maxim de posturi aprobat pentru învăţământul preuniversitar la nivelul judeţului, respectiv municipiului Bucureşti. Această ajustare a cadrului legislativ permite, de exemplu, înscrierea unui elev după începerea anului şcolar într-o clasă care are efectivul la limita maximă, dar care este unică pe nivelul respectiv sau are o specializare unică. Un alt efect benefic este posibilitatea funcţionarii claselor sub efectivul minim (în situaţii temeinic motivate) în zonele izolate din mediul rural sau peste efectivul maxim, în zonele aglomerate din mediul urban.  Există în momentul de faţă unităţi şcolare, mai ales în mediul rural, unde avem 26 de copii pentru clasa pregătitoare. Nu aveam actul normativ prin care să poată funcţiona cu 26 de elevi. Trebuia să luăm un elev să-l plimbăm vreo 15-20 kilometri sau să facem două clase cu 13 elevi.
       În legătură cu raportul privind violența în unitățile școlare din România pot să spun că, în acest moment, există doar un raport parțial, iar vineri acesta va fi finalizat. Vom lua măsuri de prevenire și combatere a violenței prin  regulamentul de funcţionare a unităţilor şcolare, a cărui adoptare a fost întârziată cu un an şi jumătate, deși Legea Educaţiei Naționale prevedea ca acest regulament să fie elaborat în opt luni de zile. Unele măsuri vor fi introduce și prin regulamentul de funcţionare a consiliului de administraţie al unității școlare, care nu există în acest moment. Cele două regulamente vor aduce elemente de îmbunătăţire în această direcție. Şi, în paralel sau în completare, vom elabora un plan naţional privind prevenirea și combaterea violenţei în şcoli.
        Proiectul de ordonanță de urgență se referă și la învăţământul superior. Am luat măsuri care permit organizarea şcolilor doctorale, respectiv menţinerea şi îndeplinirea standardelor de autorizare provizorie/ acreditare în învăţământul superior.  Trebuia ca, în urmă cu şase luni de zile, să se facă o evaluare a școlilor doctorale, care însă nu s-a făcut și, în momentul de faţă, exista riscul să nu putem să repartizăm numărul de locuri la universităţi. Pentru anul 2012-2013, acest lucru se va face prin ordin de ministru. Pentru anul universitar 2013-2014, cu siguranţă, vom demara, așa cum prevede Legea Educaţiei Naţionale, competiţia pentru granturi.

                                                  Liviu Marian POP, ministru interimar MECTS

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu