miercuri, 30 mai 2012

PROIECTUL PROGRAMULUI DE ACTIVITATE PE 2012


SURSE:
·        program de guvernare
·        strategia privind evoluţia sistemului sportiv românesc
·        strategia generală de dezvoltare a activităţii sportive
·        programul de dezvoltare socio-economică în judeţul maramureş
ELEMENTE DE STRATEGIE:
·        obiective principale
·        primele două obiective principale – factori implicaţi în realizarea lor şi modalităţi specifice de abordare:
1. potenţial uman
            1.1. sportivii
            1.2. tehnicienii
2. tehnologia de pregătire aplicată
3. baza materială
            3.1. facilităţi
            3.2. întreţinere şi finanţare
            3.3. dotări
4. finanţarea
            4.1. pe termen scurt
            4.2. pe termen lung
Realizarea celui de-al treilea obiectiv propus – modalităţi de promovare a exerciţiului fizic şi sportului organizat:
1. servicii către populaţie
2. programe
Al patrulea obiectiv principal presupune intervenţii la nivel de imagine, reclamă şi publicitate
1.      OBIECTIVE PRINCIPALE:
Creşterea numărului competiţiilor sportive naţionale (la nivelul juniorilor şi seniorilor) organizate în aria geografică Maramureş – începând cu anul 2012 la următoarele ramuri de sport:
-         box
-         handbal
-         judo
-         kaiac-canoe
-         nataţie
-         orientare
-         taekwon-do ITF
-         volei
-         schi
§         Obţinerea de performanţe deosebite în marile întreceri naţionale oficiale la ramurile de sport nominalizate;
§         Atingerea unui procent minim de 1/10 din populaţia judeţului Maramureş care practică exerciţiul fizic şi sportul organizat;
§         Restructurarea modului în care este perceput sportul, respectiv activităţile sportive din aria geografică Maramureş la nivel naţional şi internaţional;
II.1. POTENŢIAL UMAN
II.1.1. SPORTIVII
§         Îmbunătăţirea activităţii de selecţie – admitere
Program: - Bursa sportivă
-         Calendar competiţional (inclusiv MEC)
§         Dezvoltarea procesului de promovare:
Program:    -      Bursa sportivă
-         Calendar competiţional (inclusiv MEC)
-         Calendar competiţional judeţean
           Medicina sportivă
                                   - pericolul pe care-l reprezintă consumul de droguri, alcool şi tutun
§         Supraveghere, control şi sprijin acordat la nivelul sportivilor nominalizaţi
            Cu obiective de performanţă (grupe de avansaţi, centre olimpice de pregătire olimpică a juniorilor, grupe de performanţă)
Program:    -     Alimentaţie de efort
-         Calendar competiţional (inclusiv MEC)
-         Calendar Competiţional judeţean
            II.1.2. TEHNICIENII (profesori, antrenori, instructori, arbitri)
Politica de resurse umane presupune :
§         Recrutare din rândul foştilor sportivi
§         Formare
§         Promovare
§         Perfecţionare - Program – cabinet metodic
                                   -  cursuri de perfecţionare
                       - Şcoala Naţională de Antrenori
            II.2. TEHNOLOGIA DE PREGĂTIRE APLICATĂ
§         Actualizarea informaţiilor
-    Constituire fond documentar                - cărţi, publicaţii, reviste
                                                                 - abonamente (publicaţii,reviste)
                                                                 - casete video
-         Program: Cabinet metodic
-         Întâlniri şi schimburi organizate la nivel naţional şi internaţional
§         Aplicarea informaţiilor (stimularea creativităţii)
- Stimularea participării la diferite acţiuni (seminarii, conferinţe, studii etc.)
-         Medicină sportivă
-               Şcoala Naţională de Antrenori
§         Dezvoltarea parteneriatelor cu structuri similare
-         Calendar competiţional
                 II.3. BAZA MATERIALĂ
                 II.3.1. FACILITĂŢI
§         Condiţii de pregătire şi concurs pentru ramurile de sport nominalizate
§         Cantina sportivă
§         Spaţii de cazare
§         Servicii către populaţie
                 II.3.2. ÎNTREŢINERE ŞI FUNCŢIONARE
§         Întreţinere şi funcţionare
§         Lucrări RC
                 II.3.3. DOTĂRI
§         Materiale şi echipamente sportive
§         Materiale şi echipamente necesare facilităţilor pentru sport (cazare, masă, refacere-recuperare, medicină sportivă)
                 II.4. FINANŢAREA
                 II.4.1. PE TERMEN SCURT – finanţarea activităţii sportive
§         Atragerea surselor de finanţare
-         Alocaţii bugetare – subvenţii, transferuri
-         Venituri proprii
-         Fondul naţional pentru dezvoltarea sportului
-         Fonduri comunitare
-         Alte surse de finanţare în condiţiile legii (codul fiscal)
§         Susţinerea programelor sportive de utilitate publică
-         Promovarea sportului de performanţă
-         Sportul pentru toţi
-         Întreţinerea, funcţionarea, dezvoltarea şi modernizarea bazei materiale sportive
§         Finanţarea structurilor sportive de drept privat în condiţiile legii
§         Susţinerea programelor proprii
Bursa sportivă
Alimentaţia de efort
Calendar competiţional
Calendar competiţional judeţean
Cabinet metodic
                 II. 4.2. PE TERMEN LUNG – investiţii, modernizări (RK)  -
§         Politica de investiţii care să conducă la:
-         Dezvoltarea durabilă a sportului în aria geografică Maramureş
§         Construcţia de baze sportive şi facilităţi pentru sport moderne în conformitate cu cerinţele şi exigenţele internaţionale:
- la ramurile de sport nominalizate
- pentru realizarea obiectivului principal propus pentru activitatea sportivă din aria geografică Maramureş
 III. MODALITĂŢI DE PROMOVARE A EXERCIŢIULUI FIZIC ŞI SPORTULUI ORGANIZAT            - slogan: „Exerciţiul fizic – cel mai bun medicament”.
III.1. SERVICII CĂTRE POPULAŢIE – baze sportive şi facilităţi pentru practicarea exerciţiului fizic şi sportul organizat
§         Sistem Guvernamental:  MECTS
- baze sportive, terenuri amenajate
- acces liber la bazinul de inot descoperit şi strand de luni-joi intre orele 17-19 acces liber pe terenul de atletism
- acces liber pe culoarele sălii polivalente „Lascăr Pană” pentru alergare
§         Comunitatea locală
- baze sportive, terenuri amenajate
§         Sistem privat
- baze sportive, terenuri amenajate
III.2. PROGRAME:
§         HG. 283/2003 – Programul Naţional „Mişcare pentru sănătate”
 - acces liber, pentru persoanele cu dizabilităţi (nevăzători), la Bazinul Olimpic „GH. Demeca” o data pe săptămână timp de 2 ore.
§         Programe proprii şi/parteneriat
- cu Agenţia Naţională Antidoping, Inspectoratul Şcolar Judeţean Maramureş.
§   Program: Fair- play şi combaterea violenţei în sport.
Coordonarea activităţii Comisiei Judeţene de Combaterea Violenţei în Sport Maramureş.
IV. IMAGINE, RECLAMĂ, PUBLICITATE
                  SLOGAN: „Exerciţiul fizic – cea mai IEFTINĂ modalitate de prevenţie”
§         Editare de publicaţii
- Pliante, afişe
§         Întreţinerea site-ului dedicat sportului din aria geografică Maramureş
§         Acordarea de distincţii pentru merite deosebite în promovarea sportului din aria geografică Maramureş, promovarea fairplay-ului, a non violenţei şi toleranţei în sport, a olimpismului şi idealurilor olimpice
- Medalia de merit
- Medalia de excelenţă
§         Conferinţe de presă – organizate periodic

In domeniul tineretului

Direcţia Judeţeană pentru Sport şi Tineret Maramureş, prin Compartimentul de Tineret, împreună cu Organizaţiile Neguvernamentale de şi pentru Tineret şi Instituţiile şi Autorităţile Publice Locale au sprijinit iniţiativele tinerilor maramureşeni organizând o mulţime de acţiuni care au avut un real succes. În realizarea acţiunilor am avut ca punct de plecare priorităţile pentru îndeplinirea Programului de Guvernare 2009 – 2012, şi anume:
·        stimularea creativităţii tinerilor; 
·        promovarea instruirii antreprenoriale;
·        facilitarea consultării între autorităţile centrale şi locale şi structurile reprezentative de tineret;
·        sprijinirea de acţiuni specifice de voluntariat;
·        dezvoltarea şi diversificarea acţiunilor privind implicarea tinerilor în viaţa comunităţii;
·        facilitarea accesului la actul de cultură şi creşterea consumului cultural la tineri;
·        sprijinirea şi stimularea creativităţii culturale;
·        dezvoltarea şi diversificarea ofertei educaţionale nonformale pentru tineri;
·        facilitarea mobilităţii tinerilor între sistemul de învăţământ şi piaţa muncii;
·        sprjinirea de acţiuni privind informarea, consilierea şi orientarea în carieră;
·        dezvoltarea şi diversificarea acţiunilor de timp liber, vacanţă, sport şi turism pentru tineri;
·        dezvoltarea şi diversificarea de programe/acţiuni de prevenire şi combatere a factorilor de risc, în vederea reducerii numărului de tineri aflaţi în situaţie de risc;
·        prevenirea şi combaterea şomajului, devianţei şi delincvenţei juvenile;
·        promovarea egalităţii de şanse şi combaterea discriminării în rândul tinerilor.

Implementarea obiectivelor strategice şi a priorităţilor s-a realizat prin proiectele derulate în perioada ianuarie – decembrie 2011.

P1 – PROGRAM DE CENTRE DE TINERET

Scop: Dezvoltarea şi diversificarea ofertei de servicii şi programe pentru tineret, conform legislaţiei în domeniu
Obiectiv: Crearea infrastructurii specifice serviciilor şi programelor pentru tineret 
În cadrul D.J.S.T. Maramureş funcţionează Centrul de Tineret Baia Mare, înfiinţat în decembrie 2007 şi de care, până în prezent, au beneficiat 12.610 de tineri.
Pentru anul 2011, perioada de derulare a acţiunilor / proiectelor cu finanţare de la Autoritatea Naţională pentru Sport şi Tineret, în cadrul centrelor de tineret, a fost 12.05 – 01.12.2011. Însă, în decursul anului 2011 am derulat, în parteneriat cu instituţiile publice şi ONGT-urile din judeţ, şi activităţi fără finanţare, şi anume: „Iniţiativă şi responsabilitate în societate“, „Cursuri gratuite de iniţiere în şah“, „Seri culturale de film“ şi „Stil de viaţă sănătos“.
În semestrul al II-lea, s-au derulat 4 acţiuni proprii cu finanţare de la A.N.S.T.: „Voluntariatul între teorie şi practică“, „Managementul voluntarilor“, „Implică-te!“, „Dă mai departe“.
Buget alocat în anul 2011:
Ø      Activităţi: 5.500 lei
Ø      Susţinere: 2.360 lei
Indicatori de rezultate:
Ø      Număr total proiecte / activităţi: 8, din care:
a. Consultanţă şi consiliere: 1
b. Informare şi documentare: 4
c. Educaţie nonformală: 3
Ø      Număr total participanţi / beneficiari: 1730 / 2610, din care:
a. Consultanţă şi consiliere: 20 / 150
b. Informare şi documentare: 1110 / 1600
c. Educaţie nonformală: 600 / 860
Mediatizarea acţiunilor de tineret:
Acţiunile s-au bucurat de o putenică mediatizare atât prin intermediul presei scrise, a ziarelor electronice, cât şi prin intermediul posturilor locale de televiziune şi radio.
            Nr. total de apariţii în presa scrisă, electronică şi audio-vizuală: 20
Fiind anul European al Voluntariatului, Centrul de Tineret Baia Mare a funcţionat ca şi Centru de voluntariat.
În Anexa 17  am realizat o descriere pentru fiecare acţiune / proiect care s-a derulat în Centrul de Tineret Baia Mare în anul 2011.

P2 – PROGRAM  DE  SUSŢINERE  A  ACŢIUNILOR  DE  TINERET

Scop: Realizarea măsurilor strategice în domeniul tineretului
Obiectiv: Dezvoltarea şi diversificarea de acţiuni de tineret
Priorităţile pentru îndeplinirea Programului de Guvernare 2009 - 2012:
  1. PARTICIPAREA CIVICĂ:
Ø      sprijinirea de acţiuni specifice de voluntariat;
Ø      sprijinirea înfiinţării de structuri de/pentru tineret; dezvoltarea şi diversificarea celor existente; facilitarea consultării între autorităţile centrale şi locale şi structurile reprezentative de tineret;
Ø      dezvoltarea de parteneriate între structurile de/pentru tineret şi administraţia publică centrală şi locală;
Ø      dezvoltarea şi diversificarea acţiunilor privind implicarea tinerilor în viaţa comunităţii.

II. PARTICIPAREA ECONOMICĂ:
Ø      stimularea activităţii economice a tinerilor;
Ø      stimularea creativităţii tinerilor în domeniul economic şi social.

Pentru anul 2011, perioada de derulare a acţiunilor / proiectelor cu finanţare de la Autoritatea Naţională pentru Sport şi Tineret, în cadrul Programului P2:
Ø      proprii şi în parteneriat: 1 aprilie – 1 decembrie 2011
Ø      ONGT, pentru concursurile locale de proiecte de tineret: 23 mai – 1 decembrie 2011.

Proiecte proprii cu finanţare din partea Autorităţii Naţionale pentru Sport şi Tineret:
·        „Infotin Maramureş“
·        „2 Mai – Ziua Naţională a Tineretului“
·        „Săptămâna Naţională a Voluntariatului“
·        „Festivalul de Tradiţii şi Obiceiuri de Crăciun“ – ediţia a II-a
·        „Gala Voluntarilor Maramureşeni“
A se vedea Anexa 18
Proiecte ale Organizaţiile Neguvernamentale de şi pentru Tineret din judeţ, cu finanţare de la Autoritatea Naţională pentru Sport şi Tineret prin Direcţia pentru Tineret Judeţeană Maramureş, în urma derulării concursului local de proiecte (a se vedea Anexa 19):
  • „Tabăra de pictură ARS CAMPUS” - Asociaţia Cultural-Creştin-Umanitară ARS VIVAT
  • „Tineri formatori – Resursa pentru comunitate” - Asociaţia Rotaract Team Club Baia Mare
  • „MADISZ TEAM” - Asociaţia Democratică a Tinerilor Maghiari – MADISZ
  • „Ce înseamnă Mens Sana in Corpore Sano pentru tine?” - Asociaţia Heidenroslein
  • „Cupa de şah pentru tineri SZMISZ” - Asociaţia Szigeti Magyar Ifjusagi Szervezet – SZMISZ
  • „Voluntariat pentru TINEri” - Asociaţia Team for Youth
  • „PhotoShot 5” - Asociaţia YMCA Baia Mare
  • „Baia Mare – Dincolo de obiectiv” - Asociaţia Voluntari pentru Viitor
  • „Învaţă-te să fii antreprenor!” - Centrul pentru Dezvoltare Durabilă Greentin
  • „Cupa prietenia la oină” - Asociaţia Club Sportiv Dinamic Coruia
Buget 2011: 22.000 lei
Ø      Pentru acţiuni proprii şi / sau în parteneriat: 10.000 lei
Ø      Pentru Concursul Local de Proiecte de tineret: 12.000 lei
Indicatori de rezultate:
a. Tineri beneficiari: 9.705
b. Număr de proiecte: 15, din care:
Ø      5 proiecte proprii şi în parteneriat
Ø      10 proiecte finanţate la C.L.P.
1 proiect selectat la C.N.P. – Asociaţia Team For Youth
Indicatori de eficienţă:
a. Cheltuieli medii / proiect: 1.466,67 lei / proiect
 Mediatizarea acţiunilor de tineret:
Acţiunile s-au bucurat de o putenică mediatizare atât prin intermediul presei scrise, a ziarelor electronice, cât şi prin intermediul posturilor locale de televiziune şi radio.
            Nr. total de apariţii în presa scrisă, electronică şi audio-vizuală: 145

Analiza SWOT
a Proiectelor de Tineret derulate la nivelul judeţului Maramureş în anul 2011

Factori interni
Puncte tari
Puncte slabe
- informarea eficientă prin pagina Web, acţiuni implementate;
- creearea unui cadru de lucru bazat pe informare, participare şi parteneriate;
- diversitatea proiectelor de / pentru tineret realizate, în diverse domenii de interes, prevăzute în Programul de Guvernare 2009 - 2012;
- identificarea unor soluţii şi a modalităţilor de implementare;
- identificarea şi dezbaterea problemelor cu care se confruntă tineretul;
- promovarea valorilor culturale, turistice, istorice, precum şi a tradiţiilor populare care caracterizează judeţul Maramureş;
- stimularea asociativităţii tinerilor;
- promovarea tinerilor cu potenţial creativ ridicat;
- marcarea unor evenimente cu caracter naţional;
- diversificarea acţiunilor de timp liber;
- sprijinirea de acţiuni specifice de voluntariat;
- derularea de acţiuni de prevenire şi combatere a factorilor de risc;
- socializarea şi punerea în valoare a calităţilor individuale şi de grup;
- sensibilizarea tinerilor cu privire la importanţa mediului natural;
- stimularea interesului tinerilor pentru cunoşterea şi conservarea patrimoniului natural prin pregătire teoretică şi practică;
- instruirea tineretului cu privire la oportunităţile existente în ţările europene;
- promovarea unui stil de viaţă sănătos;
- creşterea solidarităţii civice a tinerilor faţă de problematica consumului de droguri;
- derularea de activităţi interculturale;
- consilierea tinerilor în dezvoltarea carierei.

- fonduri financiare insuficiente în raport cu nevoile reale ale tinerilor maramureşeni în derularea de proiecte;
- perceperea greşită a rolului şi locului „Direcţiei Judeţene pentru Sport şi Tineret”, în cadrul mişcării locale şi judeţene de tineret, aşteptându-se soluţii miraculoase „de sus în jos”;
- dezinteresul unor tineri în vederea participării la unele acţiuni de tineret;
- lipsa de încredere a tinerilor faţă de instituţiile publice şi ONGT-uri;
- neimplementarea de proiecte cu caracter internaţional care să vizeze problemele specifice ale tinerilor.

Factori externi
Oportunităţi
Ameninţări
- implicarea Consiliului Local în constituirea în cadrul bugetelor proprii a fondului destinat activităţilor pentru tineret;
- creşterea numărului ONGT-urilor care s-au implicat în acţiunile implementate de DJST Maramureş;
-  posibilitatea implicării unui număr mare de tineri la majoritatea proiectelor derulate;
- petrecerea timpului liber într-o manieră activă şi plăcută;
-  implicarea tinerilor în amenajarea unor spaţii verzi;
- utilizarea optimă a resurselor existente în ţările europene;
- organizarea de întâlniri de lucru între reprezentanţii ANST – reprezentanţi ai DJST – reprezentanţi ai ONGT;
- investigarea gradului de cunoaştere a consecinţelor consumului de droguri;
- facilitarea tinerilor minoritari la actul de cultură;
- obţinerea de către tineri a unor locuri de muncă;
- implicarea activă a tinerilor în problemele comunităţii;
- informarea tinerilor cu privire la demararea unei afaceri de succes.

- posibilitatea ca unele ONGT–uri să devină nemotivate în implementarea de proiecte de / pentru tineret, datorită fondurilor insuficiente alocate;
- lipsa unui calendar de evenimente naţionale şi internaţionale ce vizează tinerii;
- lipsa unor politici locale de tineret;
- interesul scăzut din partea instituţiilor publice locale în diagnosticarea şi rezolvarea problemelor cu care se confruntă tinerii;
- accesul limitat al tinerilor în procesele decizionale locale – naţionale;
- lipsa de solidaritate a tinerilor faţă de problemele sociale cu care se confruntă; tinerii nu iau atitudine din proprie iniţiativă în mod solidar;
- neimplicarea Consiliului Judetean în constituirea în cadrul bugetului propriu a fondului destinat activităţilor pentru tineret;






CONCLUZII:
         întărirea colaborării dintre DJST Maramureş - ONGT-uri – Consiliul Local al Tinerilor – Consiliul Judeţean al Elevilor – instituţii publice deconcentrate;
         creşterea numărului de acţiuni de şi pentru tineret;
         optimizarea fluxului informaţional privind acţiunile de tineret;
         facilitarea accesului tinerilor la informaţiile şi serviciile oferite de DJST Maramureş;
         sprijinirea procesului de educare şi formare continuă;
         parteneriatele încheiate au permis derularea cu succes a proiectelor;
         mediatizarea Centrului de Tineret Baia Mare.

Proiectele derulate:
Ø      au prezentat interes pentru tineri, din diferite medii sociale, organizaţii neguvernamentale, autorităţi publice locale;
Ø       au fost centrate pe probleme specifice tinerilor în raport cu contextul social;
Ø      au permis asigurarea unei informări şi a unei comunicări active pentru tineri, în limbajul lor;
Ø      au permis colaborarea, cooperarea şi dezvoltarea de parteneriate în vederea îndeplinirii obiectivelor în domeniu;
Ø      colaborarea cu direcţiile de specialitate din aparatul propriu şi cu instituţiile din subordinea A.N.S.T.

Modalităţi de colaborare cu:
         Organizaţiile neguvernamentale de şi pentru tineret, consiliile elevilor: întâlniri la sediul DJST Maramureş, dar şi la Primăria Baia Mare – prin Consiliul Local al Elevilor şi Tinerilor; participarea la dezbateri pe textul Metodologiei de finanţare, participarea reprezentanţilor ONGT-urilor la acţiunea A.N.S.T. „Guvernamental şi neguvernamental în activitatea de tineret“, participarea la Concursurile locale şi naţionale de proiecte de tineret, consultanţă în domeniul tineretului ori de câte ori este necesar; organizarea de work-shop-uri pe diferite teme, ca „Finanţări de la bugetul local al municipiului Baia Mare“ sau „Scrierea proiectelor în domeniul TIA“; punerea la dispoziţia ONGT-urilor a Centrului de Tineret Baia Mare în vederea desfăşurării activităţii lor în centru.
         Organele administraţiei publice locale şi alte instituţii cu atribuţii în domeniul tineretului: - întâlniri de lucru, mese rotunde, încheierea de parteneriate în vederea implementării de activităţi / acţiuni de şi pentru tineret.
         În judeţul nostru există un grup de discuţii dedicat organizaţiilor neguvernamentale, instituţiilor publice, persoanelor fizice sau juridice care lucrează cu şi pentru tinerii din judeţul Maramureş

Propuneri de optimizare în domeniul tineretului:
         aplicarea legii tinerilor,
         aplicarea legii voluntariatului,
         campanie de promovare a voluntariatului în rândul tinerilor,
         implementarea de proiecte cu privire la activitţi de educaţie non-formală,
         fonduri financiare mai consistente pentru realizarea activităţilor pentru tineri,
         implementarea de proiecte cu caracter internaţional care să vizeze problemele specifice ale tinerilor,
         identificarea şi dezbaterea problemelor cu care se confruntă tineretul,
         încheierea de parteneriate cu organele administraţiei publice locale şi alte instituţii cu atribuţii în domeniul tineretului.

STRATEGIA COMPARTIMENTULUI TINERET
Premise
      Misiunea Direcţiei Judeţene pentru Sport şi Tineret Maramureş, prin Compartimentul de Tineret, este de a implementa programe şi proiecte de calitate care să satisfacă încrederea beneficiarilor.
Nivelul atins de Direcţia Judeţeană pentru Sport şi Tineret Maramureş
Potrivit misiunii sale, Direcţia Judeţeană pentru Sport şi Tineret Maramureş a derulat activităţi de şi pentru tineret, de calitate şi a încercat să răspundă tuturor necesităţilor şi exigenţelor copiilor şi tinerilor,  prin servicii la standarde impuse de noile cerinţe ale Uniunii Europene. Nivelul său calitativ a sporit continuu, fapt dovedit de numărul mare de copii şi tineri, beneficiari direcţi ai serviciilor în domeniul acţiunilor de şi pentru tineret.
Acţiunile derulate au fost dinamice, novatoare, cu deschidere spre aşteptările tinerilor şi exigenţele viitorului. S-a abordat un management modern, bazat pe proiecte şi încredere în oameni, cu caracter proactiv şi participativ democratic. Prin îmbunătăţirea comunicării, personalul unităţii noastre a asimilat un nou tip de cultură organizaţională, promovat în raport cu schimbările cantitative şi calitative survenite. Acestea impun atât D.J.S.T. Maramureş, cât şi beneficiarilor serviciilor noastre, stabilirea de noi obiective strategice, valori şi aşteptări.
            Aceste premise vor fi orientate spre o muncă ce vizează performanţa, în lupta cu competiţia deschisă şi cu noi înşine.
Pentru elaborarea Programului Managerial 2011 s-a realizat analiza generală a contextului politic,
economic, social şi tehnologic – PEST, precum şi Analiza SWOT a Proiectelor de Tineret derulate la nivelul judeţului Maramureş în anul 2010.

Analiză PEST

Mediul  politic
Puncte slabe
Puncte tari
-  legislaţia „prea stufoasă” şi care se modifică des – bine cunoscută este practica ordonanţelor de urgenţă care aduc numeroase şi adesea neaşteptate modificări;
- intervenţiile politice şi presiunile asupra administraţiei, transferurile responsabilităţilor către autorităţile locale nu au fost însoţite şi de un transfer adecvat de resurse sau nu s-a avut în vedere modul de acoperire a unor nevoi reale;
- tensiuni în relaţia cu sindicatele.

- în contextul politicii româneşti, mediul politic maramureşean din ultimii ani s-a caracterizat prin stabilitate, comparativ cu perioada anterioară. Această stabilitate a fost determinată de obligaţiile asumate faţă de Uniunea Europeană.
Mediul economic
Puncte slabe
Puncte tari
- insuficienta dezvoltare a comunicării şi comunicaţiei între instituţiile publice;
- grad de uzură avansat al reţelelor tehnico-edilitare (apă, canal, gaz);
- declin economic al industriilor grele tradiţionale (minerit, metalurgie neferoasă, chimie);
- slaba dezvoltare a serviciilor pentru populaţie;
- investiţii reduse în segmentele cu valoare adăugată mare: producţie, tehnologii înalte.

- patrimoniu arhitectural;
- reţea reprezentativă a instituţiilor publice;
- reţea intraurbană corespunzătoare în telecomunicaţii;
- reţele tehnico-edilitare dezvoltate (energie electrică);
- distribuţie relativ echilibrată a agenţilor economici pe principalele ramuri;
- dezvoltarea serviciilor de tip lohn (confecţii);
- reţea comercială dezvoltată;
-sector de construcţii puternic reprezentat;
- evoluţie ascendentă a indicatorilor la export;
- reţea de instituţii de dezvoltare economică CCIMM, CDIMM, Incubator de Afaceri, CLIMM;
- privatizare avansată, iniţiativă privată activă;
- reţea extinsă de instituţii financiar-bancare;
- aeroport în vecinătate.
Mediul social
Puncte slabe
Puncte tari
- numărul mare de şomeri în judeţul nostru;
- lipsa mare de locuri de muncă pentru tineri, în special cei cu studii superioare;
- lipsa unor zone sociale urbane (cluburi, spaţii deschise pentru socializare);
- nivel scăzut de educaţie a populaţiei asistate;
- starea precară a familiilor tinere cu copii;
- informare şi participare insuficientă a tinerilor (lipsa de solidaritate socială);
- insuficienta comunicare între unele instituţii;
- insuficienta mediatizare profesională a problemelor reale;
- disfuncţionalităţi în parteneriatele sociale locale;
- pasivitate comunitară la nivelul Universitar;
- coeziune scăzută în corpurile tehnice, asociaţii profesionale, experţi;
-relaţie nedezvoltată între actorii politici (partide politice, senatori, deputaţi, consilieri ) cu tinerii.
- interes şi capacitate ONG;
- parteneriate ONG-administraţie;
- voluntariat;
- mâna de lucru calificată în domeniile tradiţionale, inclusiv pentru femei;
- deschiderea instituţiilor publice locale pentru parteneriate sociale;
- cooperări internaţionale, programe de înfrăţire între oraşe;
- unităţi de asistenţă socială (centre sociale);
- reţea de învăţământ extinsă (preşcolar, şcolar, licee, universităţi).

Mediul tehnologic
Puncte slabe
Puncte tari
- inexistenţa unor centre şi reţele de învăţământ dezvoltate şi specializate pe subdomenii moderne (e-learning);
- neaplicarea unor standarde it&c;
- infrastructuri urbane it&c insuficient dezvoltate pentru aplicare e-Learning, e-Business,e-Commerce;
- neimplicarea activă universitară în activităţi TIC practice (relaţii directe cu firme TIC).
- portofoliu de proiecte TIC, dezvoltat;
- capabilităţi în domeniul resurselor umane
- dezvoltarea societăţii informaţionale;
- prezenţa unor investitori străini în domeniu;
- prezenţa în spaţiul virtual (internet) peste media din ţară (pagini www, ISP, Cafeenet, Administraţie);
- prezenta operatorilor naţionali GSM, TV, Radio;
- mass-media dezvoltată şi favorabilă TIC
(Cable TV, presă scrisă, presa electronică, radio).

OBIECTIVE STRATEGICE

Proiectarea şi implementarea activităţii manageriale s-a realizat în urma unui studiu a segmentelor de activitate ce au vizat în principal organizarea şi desfăşurarea acţiunilor de şi pentru tineret, a acţiunilor culturale, artistice, distractive, educative, turistice interne şi internaţionale, sportive şi de agrement pentru copii şi tineri.
În proiectarea acţiunilor am avut ca punct de plecare Programul de guvernare 2009 – 2012, Hotărârea de Guvern nr. 141 / 2010 privind organizarea şi funcţionarea Autorităţii Naţionale pentru Sport şi Tineret, Hotărârea de Guvern nr. 776 / 2010, privind organizarea şi funcţionarea Direcţiilor Judeţene pentru Sport şi Tineret, respectiv a municipiului Bucureşti,  Legea nr. 350 /2006 – Legea Tinerilor, Legea nr. 195 / 2001 – Legea Voluntariatului.
Proiectele şi acţiunile ce urmează a fi derulate urmăresc aplicarea politicilor de tineret,  precum şi promovarea concepţiei, principiilor şi a legislaţiei în vigoare. În acest sens  am conturat un ansamblu de măsuri coerent şi mai ales eficace, am stabilit liniile directoare ale unui ansamblu de măsuri şi acţiuni menite să asigure îndeplinirea cadrului legal al întregii activităţi a instituţiei, care să adapteze elasticitatea punerii în practică a acestor proiecte, în condiţiile unei eficienţe sporite. Acest context este şi cadrul ştiinţific al realizării programelor propuse şi realizate.
De asemenea, s-a avut în vedere şi atribuţiile referitoare la:
- aplicarea Programului de Guvernare;
- elaborarea calendarului de acţiuni de tineret proprii şi în parteneriat (pentru anul 2011), pe baza metodologiei, a programelor în domeniu şi a consultării cu organizaţiile neguvernamentale de şi pentru tineret din judeţ, instituţiile şi autorităţile locale, serviciile publice deconcentrate, precum şi cu alte persoane fizice şi juridice cu atribuţii şi preocupări în domeniu;
- elaborarea documentaţiei aferente acţiunilor de tineret;
- colaborarea, cooperarea şi dezvoltarea de parteneriate cu persoane fizice şi juridice în vederea îndeplinirii obiectivelor în domeniu;
- oferirea de informaţii şi consultanţă în domeniu;
- organizarea, participarea, monitorizarea şi evaluarea acţiunilor în domeniu;
- colaborarea cu direcţiile de specialitate din aparatul propriu;
- susţinerea ideilor, a programelor, activităţilor şi proiectelor;
- participarea la acţiuni specifice şi organizarea de acţiuni.
            Obiectivele strategice urmărite:
-         promovarea unei viziuni noi asupra educaţiei nonformale;
-         îmbunătăţirea calităţii şi eficacităţii sistemului de educaţie non-formală;
-         deschiderea sistemului de educaţie non-formală către spaţiul european;
-         accentuarea dimensiunii educative non-formale şi dezvoltarea de proiecte şi parteneriate;
-         utilizarea eficientă a resurselor umane, materiale şi financiare;
-         implicarea tinerilor în viaţa comunităţii;
-         stimularea participării active a tinerilor în procesul decizional;
-         identificarea problemelor şi necesităţilor tinerilor la nivel individual şi la nivelul organizaţiilor neguvernamentale de şi pentru tineret;
-         promovarea instruirii antreprenoriale;
-         stimularea creativităţii tinerilor;
-         prevenirea şi combaterea şomajului, devianţei şi delincvenţei juvenile;
-         promovarea egalităţii de şanse şi combaterea discriminării în rândul tinerilor;
-         dezvoltarea de programe de prevenire şi combatere a factorilor de risc, pentru tineri

Consideraţii preliminare 
            Direcţia Judeţeană pentru Sport şi Tineret Maramureş trebuie să asigure la standarde europene organizarea şi desfăşurarea acţiunilor de şi pentru tineret, a acţiunilor culturale, artistice, distractive, educative, turistice interne şi internaţionale, sportive şi de agrement pentru copii şi tineri.
            Pentru îndeplinirea acestui obiectiv principal de activitate DJST MM a încercercat să elaboreze o Strategie Judeţeană pentru tineret pentru anul 2011, având ca punct de plecare următoarele documente:
- Programul de guvernare 2009-2012
- Legea Tinerilor
- Legea Voluntariatului
- Documentele europene privind tineretul (Cartea Albă a Comisiei Europene, Planul European pentru Tineret şi Promovarea Cetăţeniei Active, Pactul European pentru Tineret, Strategia Uniunii Europene privind tineretul) şi standardele pentru alte aplicaţii similare pe linia pactului de stabilitate pentru Europa de Sud-Est.
Indicatorii de care se vor ţine cont pentru stabilirea strategiei:
- Indicatori demografici pentru judeţul Maramureş
- Indicatorii standardului şi calităţii vieţii
- Indicatori ai stării de sănătate
- Indicatori de consum cultural
- Indicatori de participare economico-socială
- Indicatori de participare la educaţie
- Indicatori de participare civică şi politică
- Indicatori de devianţă şi delincvenţă
            Strategia de tineret pentru anul 2011 reprezintă un document sistematic care însumează scopurile, respectiv direcţiile planurilor ONGT-urilor, ale altor organe şi organisme cu rol de soluţionare a problemelor cu care se confruntă tinerii din judeţ şi va urmări realizarea obiectivelor şi a priorităţilor judeţene.
-  Egalitatea de şanse: respectarea drepturilor omului, egalizarea şanselor pentru fiecare tânăr - acces la educaţie, loc de muncă, servicii publice; participare responsabilă în calitate de membri ai societăţii.
- Abordarea contextuală: centrarea pe problema specifică de soluţionat în contextul social dat cu stabilirea de priorităţi.
- Intervenţia intersectorială şi interdisciplinară: rezolvarea problemei prin coordonarea eficientă a intervenţiilor factorilor responsabili.
-  Concentrarea: vor fi stabilite priorităţi şi acţiuni focalizate, complementare şi integrate, identificate în urma analizei nevoilor tinerilor; priorităţile stabilite vor sta la baza identificării programelor şi proiectelor eligibile.
            - Programarea: acţiunile vor fi integrate într-un mod planificat care defineşte cadrul de alocare a resurselor (concursurile locale de proiecte).
- Parteneriatul: pentru reuşita atingerii obiectivelor propuse sunt necesare eforturile conjugate ale unui număr sporit de instituţii sau structuri care să participe logistic şi financiar la derularea proiectelor sau programelor de tineret.
- Subsidiaritatea: acţiunile se vor desfăşura la nivelul şi cu participarea entităţilor care doresc rezolvarea „problemei“ apărute în cadrul comunităţii. Se vor căuta propuneri din partea „comunităţilor“, prin intermediul procesului de invitare, asigurând maximizarea transparenţei operaţiunilor, asumarea de către „comunitate“ a obiectivelor proiectelor. Pentru realizarea acestui deziderat este necesară dezvoltarea de parteneriate cu comunitatea sau cu instituţiile cu atribuţii în domeniul tineretului.
- Adiţionalitatea: finanţările externe nu sunt utilizate pentru a înlocui ajutorul structural naţional; ele reprezintă o sursă de finanţare suplimentară.
- Eficienţa: sunt stabilite reguli-cadru pentru: monitorizare, evaluare, control, informare şi publicitate.
- Deschiderea:  asigurarea unei informări şi a unei comunicări active pentru tineri, în limbajul lor, pentru ca ei să înţeleagă modul de funcţionare al insituţiilor şi al politicilor.
- Participarea: asigurarea consultării tinerilor şi promovarea participării lor la deciziile de interes şi, în mod general, la viaţa comunităţilor în care trăiesc.
- Responsabilitatea: dezvoltarea de noi cooperări, în scopul de a fundamenta soluţii concrete ca răspuns la aspiraţiile tinerilor.
- Eficacitatea: valorificarea resursei reprezentate de tineret pentru ca acesta să poată răspunde provocărilor societăţii, să poată contribui la reuşita diferitelor politici care-l privesc.
- Coerenţa: dezvoltarea unei viziuni integrate asupra diverselor politici care afectează tineretul şi a diferitelor niveluri pertinente de intervenţie.
Resurse: umane, materiale, financiare
1. Resure umane: inspector tineret, membrii ONGT, voluntari care se vor implica în derularea proiectelor propuse în judeţ, parteneri, specialişti, lectori pe diverse domenii de interes a tinerilor;
2. Resurse materiale - logistice: baza materială din cadrul Centrelor de Agrement ale D.J.S.T. MM,  materiale consumabile pentru transmiterea noilor informaţii, adrese, metodologii, legi cu privire la activitatea A.N.S.T., site A.N.S.T., site D.J.S.T. MM, baza de date de la Centrul de Tineret Baia Mare;
3. Resurse financiare
Pentru realizarea strategiei vor fi utilizate fonduri alocate de la bugetul de stat, pentru realizarea programelor de tineret ale A.N.S.T.
Pe lânga sumele alocate de la bugetul de stat se vor avea în vedere şi resurse atrase de la alte instituţii şi structuri cu atribuţii în domeniul tineretului.
Ca urmare a întâlnirilor avute cu Organizaţiile Neguvernamentale de şi pentru Tineret din judeţul Maramureş au fost identificate  o serie de priorităţi vizând activităţile de tineret care pot sta la dezvoltarea vieţii asociative, şi anume:
-         elaborarea, asumarea şi aplicarea politicilor de tineret la nivel local;
-         dezvoltarea cadrului de cooperare intra şi inter-partenerial comunitar (tineri-mediu privat-autorităţi publice / administrative şi sectoriale);
-         sisteme alternative de dezvoltare personală şi profesională;
-         dezvoltarea infrastructurii de afaceri;
-         promovarea voluntariatului (clarificarea procedurilor de cooperare: monitorizare, evaluare, alocarea de resurse) – Anul 2011 este Anul European al Voluntariatului;
-         dezvoltarea organizaţională, crearea echipelor de dezvoltare neguvernamentale / parteneriale pentru tineret (certificare, atestare, reprezentativitate);
-         dezvoltarea oportunităţilor educaţionale, adaptarea sistemului educaţional la solicitările practice ale pieţei;
-         educaţie civică şi participarea tinerilor la viaţa comunităţii (civism - drepturile şi obligaţiile tinerilor, leadership, voluntariat);
-         instruirea, consilierea, petrecerea timpului liber – infrastructura de sport şi agrement pentru tineri;
-         promovarea imaginii publice şi a serviciilor O.N.G.T. prin informare şi conştientizare;
-         revitalizarea tradiţiilor şi a vieţii culturale; voluntariat, educaţie familială, filantropie;
-         arta şi cultura ca educaţie alternativă pentru copii şi tineri (în şcoli şi în spaţiile de creaţie, expunere);
-         facilităţi acordate tinerilor artişti - creşterea standardului de viaţă şi îmbunătăţirea condiţiilor de creaţie;
-         creşterea calităţii proiectelor, acţiunilor O.N.G.T. şi a impactului acestora asupra beneficiarilor şi a dezvoltării locale.
Obiectivele strategiei pentru anul 2012
Obiectivul fundamental al politicii de tineret vizează corelarea politicilor D.J.S.T. Maramureş cu nevoile şi problemele majore specifice tinerei generaţii în scopul atingerii unei dezvoltări social-economice şi culturale durabile.
În cadrul strategiei vor fi urmărite următoarele obiective:
A. Crearea infrastructurii specifice serviciilor şi programelor pentru tineret;
B. Dezvoltarea şi diversificarea de acţiuni de tineret;
C. Evaluarea relaţiei dintre nevoile tinerilor şi politicile de tineret;
D. Dezvoltarea şi diversificarea de acţiuni pentru studenţi;
Implementarea şi monitorizarea strategiei de tineret va fi realizată de Direcţia Judeţeană pentru Sport şi Tineret Maramureş.
Eficienţa implementării strategiei depinde foarte mult de corecta percepţie asupra acestui program. Se va acorda o mare importanţă acţiunilor de mediatizare a proiectelor de tineret desfăşurate la nivel judeţean.
Monitorizarea pe proiecte se va face în primul rând de responsabilii pe acţiune, angajaţi ai D.J.S.T. MM, iar după caz se vor monitoriza de către  specialişti - lectori participanţi la proiect, responsabilul de proiect şi nu în ultimul rând delegaţi ai A.N.S.T.
Acţiunile vor fi mediatizate prin: site-ul D.J.S.T. Maramureş,  participări la emisiuni radio, TV, apariţii în presa locală scrisă şi presa electronică.
            Un factor deosebit de important pentru realizarea obiectivelor strategice îl constituie bugetul care va fi alocat instituţiei noastre din partea Autorităţii Naţionale pentru Sport şi Tineret; în funcţie de acest sprijin financiar Direcţia Judeţeană pentru Sport şi Tineret Maramureş va putea să-şi îndeplinească obiectivele strategice propuse.




ACTIVITĂŢI  ŞI  BUGET  TINERET  2012
Ø      Programul P2 – Susţinerea acţiunilor de tineret (a se vedea Anexa 20): BUGET ALOCAT: 8.000 LEI
ACTIVITĂŢI:
  1. Tineretul din România în Mişcare – 3.202 lei: 01.04 – 15.05.2012
  2. Săptămâna Naţională a Tineretului – 2.798 lei: 02 – 06.05.2012
  3. Gala Voluntarilor Maramureşeni – 2.000 lei: 05.12.2012
Ø      Concursuri locale de proiecte – 12.000 lei
Ø      Pentru Programul P1 – Centre de Tineret nu a sosit bugetul alocat pentru anul 2012.

Analiza activităţii de turism pentru copii si tineri
Obiective:
O1 - promovarea turismului de calitate care să răspundă necesităţilor şi exigenţelor tinerilor prin servicii conforme cu tendinţele actuale, precum şi standardele naţionale şi internaţionale în domeniu;
O2 - personalizarea ofertelor şi serviciilor în scopul creşterii gradului de satisfacţie a turiştilor;
O3 - asigurarea efectuării eficiente a tuturor operaţiunilor necesare pentru pregătirea şi desfăşurarea activităţilor specifice centrelor de agrement;
O4 - canalizarea tuturor eforturilor echipei noastre catre realizarea satisfacţiei colaboratorilor / turiştilor noştri;
O5 - creşterea fluxului turistic;
O6 - diversificarea ofertei şi creşterea calităţii serviciilor turistice;
O7 - dezvoltarea şi modernizarea infrastructurii.
Acţiuni derulate
         elaborarea documentaţiei aferente acţiunilor de turism pentru derularea de tabere şi excursii în perioada vacanţelor;
         elaborarea ofertelor turistice pentru vacanţe şi sfârşituri de săptămână;
         întocmirea unor seturi de oferte program şi distribuirea ofertei turistice în instituţiile de învăţământ;
         întocmirea şi prezentarea ofertei de tabere în Maramureş, omologilor din ţară;
         contractarea locurilor pentru perioada vacanţelor, prin comunicare directă cu omologii din ţară;
         oferirea de informaţii şi consultanţă în domeniu;
          organizarea, monitorizarea şi evaluarea acţiunilor în domeniu;
          colaborarea cu direcţiile de specialitate din aparatul propriu şi cu instituţiile din subordinea ANST;
          promovarea ofertei turistice proprii în cadrul Târgului de Oferte Educaţionale, Baia Mare 2011, precum si in cadrul Mini-targului de turism de la Rau Sadului, Sibiu, 18 – 20 mai 2011
         organizarea taberelor pentru copii şi tineri cu handicap, împreună cu asistenţii personali – vacanţa de vară 2011, beneficiari fiind 45 de persoane;
          organizarea de tabere sociale pentru copiii proveniţi din familii al căror venit mediu lunar pe membru de familie a fost de până la 50% din salariul minim pe economie, beneficiari de burse sociale, cei orfani, care nu sunt încredinţaţi spre creştere şi educare prin hotărâre judecătorească – vacanţa de vară 2011, program de care au beneficiat 100 de copii şi tineri;
          asigurarea bazei materiale pentru derularea concursurilor naţionale şi a olimpiadelor şcolare – vacanţa intersemestrială şi vacanţa de vară 2011;
          organizarea activităţiilor de turism (tabere, programe recreative şi de animaţie, excursii, drumeţii), precum şi a activităţilor de ordin administrativ, în Centrele de Agrement „Mara”şi „Stibina”;
         utilizarea Centrelor de Agrement în scopul desfăşurării de activităţi recreative, turistice, sportive pentru copii şi tineri;
         elaborarea documentaţiei necesare plecării grupurilor de elevi / tineri în locaţiile contractate pentru vacanţe;
         elaborarea documentaţiei necesare sosirii grupurilor de elevi / tineri în locaţiile proprii pentru vacanţe;
         promovarea în mass media a acţiunilor turistice derulate;
Rezultate obţinute în ceea ce priveşte  fluxul de turişti în 2011
Nr. de copii şi tineri primiţi în Centrele de Agrement
ale DJST Maramureş: 523
Nr. de copii şi tineri trimişi în Centrele de Agrement
ale Direcţiilor Judeţene pentru Sport şi Tineret din ţară: 
ü      tabără de odihnă: 154
ü       tabără dizabilităţi: 45
ü      tabără socială: 55
Nr. de copii şi tineri trimişi în tabere private acreditate:
ü      50 pers. – tabără socială

Director executiv
Corneliu Săvoiu

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu