SURSE:
·
program
de guvernare
·
strategia
privind evoluţia sistemului sportiv românesc
·
strategia
generală de dezvoltare a activităţii sportive
·
programul
de dezvoltare socio-economică în judeţul maramureş
ELEMENTE DE STRATEGIE:
·
obiective
principale
·
primele
două obiective principale – factori implicaţi în realizarea lor şi modalităţi
specifice de abordare:
1. potenţial uman
1.1.
sportivii
1.2.
tehnicienii
2. tehnologia de pregătire aplicată
3. baza materială
3.1.
facilităţi
3.2.
întreţinere şi finanţare
3.3.
dotări
4. finanţarea
4.1.
pe termen scurt
4.2.
pe termen lung
Realizarea
celui de-al treilea obiectiv propus – modalităţi de promovare a exerciţiului
fizic şi sportului organizat:
1. servicii către populaţie
2. programe
Al
patrulea obiectiv principal presupune intervenţii la nivel de imagine, reclamă
şi publicitate
1. OBIECTIVE PRINCIPALE:
Creşterea
numărului competiţiilor sportive naţionale (la nivelul juniorilor şi
seniorilor) organizate în aria geografică Maramureş – începând cu anul 2012 la
următoarele ramuri de sport:
-
box
-
handbal
-
judo
-
kaiac-canoe
-
nataţie
-
orientare
-
taekwon-do
ITF
-
volei
-
schi
§
Obţinerea
de performanţe deosebite în marile întreceri naţionale oficiale la ramurile de
sport nominalizate;
§
Atingerea
unui procent minim de 1/10 din populaţia judeţului Maramureş care practică
exerciţiul fizic şi sportul organizat;
§
Restructurarea
modului în care este perceput sportul, respectiv activităţile sportive din aria
geografică Maramureş la nivel naţional şi internaţional;
II.1. POTENŢIAL UMAN
II.1.1. SPORTIVII
§
Îmbunătăţirea
activităţii de selecţie – admitere
Program:
- Bursa sportivă
-
Calendar
competiţional (inclusiv MEC)
§
Dezvoltarea
procesului de promovare:
Program: - Bursa sportivă
-
Calendar
competiţional (inclusiv MEC)
-
Calendar
competiţional judeţean
Medicina
sportivă
-
pericolul pe care-l reprezintă consumul de droguri, alcool şi tutun
§
Supraveghere,
control şi sprijin acordat la nivelul sportivilor nominalizaţi
Cu obiective de performanţă (grupe de
avansaţi, centre olimpice de pregătire olimpică a juniorilor, grupe de
performanţă)
Program: - Alimentaţie de efort
-
Calendar
competiţional (inclusiv MEC)
-
Calendar
Competiţional judeţean
II.1.2.
TEHNICIENII (profesori, antrenori, instructori, arbitri)
Politica de resurse umane presupune :
§
Recrutare
din rândul foştilor sportivi
§
Formare
§
Promovare
§
Perfecţionare
- Program – cabinet metodic
- cursuri de perfecţionare
- Şcoala Naţională de
Antrenori
II.2.
TEHNOLOGIA DE PREGĂTIRE APLICATĂ
§
Actualizarea
informaţiilor
-
Constituire fond documentar -
cărţi, publicaţii, reviste
-
abonamente (publicaţii,reviste)
- casete video
-
Program:
Cabinet metodic
-
Întâlniri
şi schimburi organizate la nivel naţional şi internaţional
-
Şcoala
Naţională de Antrenori
In domeniul tineretului
Direcţia Judeţeană pentru Sport şi Tineret
Maramureş, prin Compartimentul de Tineret, împreună cu Organizaţiile
Neguvernamentale de şi pentru Tineret şi Instituţiile şi Autorităţile Publice
Locale au sprijinit iniţiativele tinerilor maramureşeni organizând o mulţime de
acţiuni care au avut un real succes. În realizarea acţiunilor am avut ca punct
de plecare priorităţile pentru îndeplinirea Programului de Guvernare 2009 –
2012, şi anume:
·
stimularea creativităţii
tinerilor;
·
promovarea instruirii
antreprenoriale;
·
facilitarea
consultării între autorităţile centrale şi locale şi structurile reprezentative
de tineret;
·
sprijinirea de acţiuni
specifice de voluntariat;
·
dezvoltarea şi
diversificarea acţiunilor privind implicarea tinerilor în viaţa comunităţii;
·
facilitarea accesului
la actul de cultură şi creşterea consumului cultural la tineri;
·
sprijinirea şi
stimularea creativităţii culturale;
·
dezvoltarea şi
diversificarea ofertei educaţionale nonformale pentru tineri;
·
facilitarea
mobilităţii tinerilor între sistemul de învăţământ şi piaţa muncii;
·
sprjinirea de acţiuni
privind informarea, consilierea şi orientarea în carieră;
·
dezvoltarea şi
diversificarea acţiunilor de timp liber, vacanţă, sport şi turism pentru
tineri;
·
dezvoltarea şi
diversificarea de programe/acţiuni de prevenire şi combatere a factorilor de
risc, în vederea reducerii numărului de tineri aflaţi în situaţie de risc;
·
prevenirea şi
combaterea şomajului, devianţei şi delincvenţei juvenile;
·
promovarea egalităţii
de şanse şi combaterea discriminării în rândul tinerilor.
Implementarea obiectivelor strategice şi a
priorităţilor s-a realizat prin proiectele derulate în perioada ianuarie –
decembrie 2011.
P1 – PROGRAM DE
CENTRE DE TINERET
Scop:
Dezvoltarea şi diversificarea ofertei de servicii şi programe pentru tineret,
conform legislaţiei în domeniu
Obiectiv:
Crearea infrastructurii specifice serviciilor şi programelor pentru tineret
În cadrul D.J.S.T. Maramureş funcţionează Centrul
de Tineret Baia Mare, înfiinţat în decembrie 2007 şi de care, până în
prezent, au beneficiat 12.610 de tineri.
Pentru anul 2011, perioada de derulare a
acţiunilor / proiectelor cu finanţare
de la Autoritatea Naţională pentru Sport şi Tineret, în cadrul centrelor de tineret,
a fost 12.05 – 01.12.2011. Însă, în decursul anului 2011 am derulat, în
parteneriat cu instituţiile publice şi ONGT-urile din judeţ, şi activităţi fără finanţare, şi anume: „Iniţiativă şi responsabilitate în
societate“, „Cursuri gratuite de iniţiere în şah“, „Seri culturale de film“ şi
„Stil de viaţă sănătos“.
În semestrul al II-lea, s-au derulat 4 acţiuni proprii cu finanţare de la A.N.S.T.: „Voluntariatul între teorie şi
practică“, „Managementul voluntarilor“, „Implică-te!“, „Dă mai departe“.
Buget alocat în anul 2011:
Ø Activităţi: 5.500 lei
Ø Susţinere: 2.360 lei
Indicatori de rezultate:
Ø Număr total proiecte /
activităţi: 8, din care:
a.
Consultanţă şi consiliere: 1
b.
Informare şi documentare: 4
c.
Educaţie nonformală: 3
Ø Număr total participanţi / beneficiari:
1730 / 2610, din care:
a.
Consultanţă şi consiliere: 20 / 150
b.
Informare şi documentare: 1110 / 1600
c.
Educaţie nonformală: 600 / 860
Mediatizarea
acţiunilor de tineret:
Acţiunile s-au bucurat de o putenică
mediatizare atât prin intermediul presei scrise, a ziarelor electronice, cât şi
prin intermediul posturilor locale de televiziune şi radio.
Nr.
total de apariţii în presa scrisă, electronică şi audio-vizuală: 20
Fiind anul European al Voluntariatului, Centrul
de Tineret Baia Mare a funcţionat ca şi Centru de voluntariat.
În Anexa 17 am realizat o descriere pentru fiecare
acţiune / proiect care s-a derulat în Centrul de Tineret Baia Mare în anul
2011.
P2 – PROGRAM DE SUSŢINERE A ACŢIUNILOR DE TINERET
Scop: Realizarea
măsurilor strategice în domeniul tineretului
Obiectiv: Dezvoltarea
şi diversificarea de acţiuni de tineret
Priorităţile pentru
îndeplinirea Programului de Guvernare 2009 - 2012:
- PARTICIPAREA CIVICĂ:
Ø
sprijinirea de acţiuni
specifice de voluntariat;
Ø
sprijinirea înfiinţării
de structuri de/pentru tineret; dezvoltarea şi diversificarea celor existente;
facilitarea consultării între autorităţile centrale şi locale şi structurile
reprezentative de tineret;
Ø
dezvoltarea de parteneriate între structurile de/pentru tineret şi administraţia
publică centrală şi locală;
Ø
dezvoltarea şi diversificarea acţiunilor privind implicarea tinerilor în
viaţa comunităţii.
II. PARTICIPAREA ECONOMICĂ:
Ø
stimularea activităţii economice a tinerilor;
Ø
stimularea creativităţii tinerilor în domeniul economic şi social.
Pentru anul 2011, perioada
de derulare a acţiunilor / proiectelor cu
finanţare de la Autoritatea Naţională pentru Sport şi Tineret, în cadrul
Programului P2:
Ø
proprii şi în
parteneriat: 1 aprilie – 1 decembrie 2011
Ø
ONGT, pentru concursurile locale de proiecte de tineret: 23 mai – 1
decembrie 2011.
Proiecte proprii cu finanţare din partea Autorităţii
Naţionale pentru Sport şi Tineret:
·
„Infotin Maramureş“
·
„2 Mai – Ziua Naţională a Tineretului“
·
„Săptămâna Naţională a Voluntariatului“
·
„Festivalul de Tradiţii şi Obiceiuri de Crăciun“ – ediţia a
II-a
·
„Gala Voluntarilor Maramureşeni“
A se vedea Anexa 18
Proiecte ale Organizaţiile Neguvernamentale
de şi pentru Tineret din judeţ, cu
finanţare de la Autoritatea Naţională pentru Sport şi Tineret prin Direcţia
pentru Tineret Judeţeană Maramureş, în urma derulării concursului local de proiecte (a se vedea Anexa 19):
- „Tabăra de pictură ARS CAMPUS” - Asociaţia Cultural-Creştin-Umanitară
ARS VIVAT
- „Tineri formatori – Resursa pentru
comunitate” - Asociaţia Rotaract Team Club Baia Mare
- „MADISZ TEAM” - Asociaţia Democratică a
Tinerilor Maghiari – MADISZ
- „Ce înseamnă Mens Sana in Corpore Sano pentru
tine?” - Asociaţia Heidenroslein
- „Cupa de şah pentru tineri SZMISZ” -
Asociaţia Szigeti Magyar Ifjusagi Szervezet – SZMISZ
- „Voluntariat pentru TINEri” - Asociaţia
Team for Youth
- „PhotoShot 5” - Asociaţia YMCA Baia Mare
- „Baia Mare – Dincolo de obiectiv” - Asociaţia
Voluntari pentru Viitor
- „Învaţă-te să fii
antreprenor!” - Centrul
pentru Dezvoltare Durabilă Greentin
- „Cupa prietenia la oină”
- Asociaţia Club Sportiv Dinamic Coruia
Buget 2011: 22.000 lei
Ø
Pentru acţiuni proprii şi / sau în parteneriat: 10.000 lei
Ø
Pentru Concursul Local de Proiecte de tineret: 12.000 lei
Indicatori de rezultate:
a. Tineri beneficiari: 9.705
b. Număr de proiecte: 15, din
care:
Ø
5 proiecte proprii şi în parteneriat
Ø 10 proiecte finanţate la
C.L.P.
1 proiect selectat la C.N.P. – Asociaţia Team For Youth
Indicatori de eficienţă:
a. Cheltuieli medii / proiect:
1.466,67 lei / proiect
Mediatizarea acţiunilor
de tineret:
Acţiunile s-au bucurat de o putenică
mediatizare atât prin intermediul presei scrise, a ziarelor electronice, cât şi
prin intermediul posturilor locale de televiziune şi radio.
Nr. total
de apariţii în presa scrisă, electronică şi audio-vizuală: 145
Analiza SWOT
a Proiectelor de
Tineret derulate la nivelul judeţului Maramureş în anul 2011
Factori interni
|
||
Puncte tari
|
Puncte slabe
|
|
- informarea eficientă prin pagina Web, acţiuni
implementate;
- creearea unui cadru de lucru bazat pe informare,
participare şi parteneriate;
- diversitatea proiectelor de / pentru tineret realizate,
în diverse domenii de interes, prevăzute în Programul de Guvernare 2009 -
2012;
- identificarea unor soluţii şi a modalităţilor de
implementare;
- identificarea şi dezbaterea problemelor cu care se
confruntă tineretul;
- promovarea valorilor culturale, turistice, istorice,
precum şi a tradiţiilor populare care caracterizează judeţul Maramureş;
- stimularea asociativităţii tinerilor;
- promovarea tinerilor cu potenţial creativ ridicat;
- marcarea unor evenimente cu caracter naţional;
- diversificarea acţiunilor de timp liber;
- sprijinirea de acţiuni specifice de voluntariat;
- derularea de acţiuni de prevenire şi combatere a
factorilor de risc;
- socializarea şi punerea în valoare a calităţilor
individuale şi de grup;
- sensibilizarea tinerilor cu privire la importanţa
mediului natural;
- stimularea interesului tinerilor pentru cunoşterea şi
conservarea patrimoniului natural prin pregătire teoretică şi practică;
- instruirea tineretului cu privire la oportunităţile
existente în ţările europene;
- promovarea unui stil de viaţă sănătos;
- creşterea solidarităţii civice a tinerilor faţă de
problematica consumului de droguri;
- derularea de activităţi interculturale;
- consilierea tinerilor în dezvoltarea carierei.
|
- fonduri financiare insuficiente în raport cu nevoile
reale ale tinerilor maramureşeni în derularea de proiecte;
- perceperea greşită a rolului şi locului „Direcţiei
Judeţene pentru Sport şi Tineret”, în cadrul mişcării locale şi judeţene de
tineret, aşteptându-se soluţii miraculoase „de sus în jos”;
- dezinteresul unor tineri în vederea participării la
unele acţiuni de tineret;
- lipsa de încredere a tinerilor faţă de instituţiile
publice şi ONGT-uri;
- neimplementarea de proiecte cu caracter internaţional
care să vizeze problemele specifice ale tinerilor.
|
|
Factori externi
|
||
Oportunităţi
|
Ameninţări
|
|
- implicarea Consiliului Local în constituirea în cadrul
bugetelor proprii a fondului destinat activităţilor pentru tineret;
- creşterea numărului ONGT-urilor care s-au implicat în
acţiunile implementate de DJST Maramureş;
- posibilitatea
implicării unui număr mare de tineri la majoritatea proiectelor derulate;
- petrecerea timpului liber într-o manieră activă şi
plăcută;
- implicarea
tinerilor în amenajarea unor spaţii verzi;
- utilizarea optimă a resurselor existente în ţările
europene;
- organizarea de întâlniri de lucru între reprezentanţii
ANST – reprezentanţi ai DJST – reprezentanţi ai ONGT;
- investigarea gradului de cunoaştere a consecinţelor
consumului de droguri;
- facilitarea tinerilor minoritari la actul de cultură;
- obţinerea de către tineri a unor locuri de muncă;
- implicarea activă a tinerilor în problemele
comunităţii;
- informarea tinerilor cu privire la demararea unei
afaceri de succes.
|
- posibilitatea ca unele ONGT–uri să devină nemotivate în implementarea de proiecte de / pentru
tineret, datorită fondurilor insuficiente alocate;
- lipsa unui calendar de evenimente naţionale şi internaţionale
ce vizează tinerii;
- lipsa unor politici locale de tineret;
- interesul scăzut din partea instituţiilor publice
locale în diagnosticarea şi rezolvarea problemelor cu care se confruntă
tinerii;
- accesul limitat al tinerilor în procesele decizionale
locale – naţionale;
- lipsa de solidaritate a tinerilor faţă de problemele
sociale cu care se confruntă; tinerii nu iau atitudine din proprie iniţiativă
în mod solidar;
- neimplicarea Consiliului Judetean în constituirea în
cadrul bugetului propriu a fondului destinat activităţilor pentru tineret;
|
|
CONCLUZII:
•
întărirea
colaborării dintre DJST Maramureş - ONGT-uri – Consiliul Local al Tinerilor –
Consiliul Judeţean al Elevilor – instituţii publice deconcentrate;
•
creşterea numărului
de acţiuni de şi pentru tineret;
•
optimizarea
fluxului informaţional privind acţiunile de tineret;
•
facilitarea
accesului tinerilor la informaţiile şi serviciile oferite de DJST Maramureş;
•
sprijinirea
procesului de educare şi formare continuă;
•
parteneriatele
încheiate au permis derularea cu succes a proiectelor;
•
mediatizarea
Centrului de Tineret Baia Mare.
Proiectele derulate:
Ø au prezentat interes pentru tineri, din diferite medii
sociale, organizaţii neguvernamentale, autorităţi publice locale;
Ø au fost
centrate pe probleme specifice tinerilor în raport cu contextul social;
Ø au permis asigurarea unei informări şi a unei comunicări
active pentru tineri, în limbajul lor;
Ø au permis colaborarea, cooperarea şi dezvoltarea de
parteneriate în vederea îndeplinirii obiectivelor în domeniu;
Ø
colaborarea cu
direcţiile de specialitate din aparatul propriu şi cu instituţiile din
subordinea A.N.S.T.
Modalităţi de
colaborare cu:
•
Organizaţiile
neguvernamentale de şi pentru tineret, consiliile elevilor: întâlniri la sediul DJST Maramureş, dar şi la Primăria
Baia Mare – prin Consiliul Local al Elevilor şi Tinerilor; participarea la
dezbateri pe textul Metodologiei de finanţare, participarea reprezentanţilor
ONGT-urilor la acţiunea A.N.S.T. „Guvernamental şi neguvernamental în
activitatea de tineret“, participarea la Concursurile locale şi naţionale de
proiecte de tineret, consultanţă în domeniul tineretului ori de câte ori este
necesar; organizarea de work-shop-uri pe diferite teme, ca „Finanţări de la
bugetul local al municipiului Baia Mare“ sau „Scrierea proiectelor în domeniul
TIA“; punerea la dispoziţia ONGT-urilor a Centrului de Tineret Baia Mare în
vederea desfăşurării activităţii lor în centru.
•
Organele
administraţiei publice locale şi alte instituţii cu atribuţii în domeniul
tineretului: - întâlniri de lucru, mese
rotunde, încheierea de parteneriate în vederea implementării de activităţi /
acţiuni de şi pentru tineret.
•
În judeţul nostru
există un grup de discuţii dedicat organizaţiilor neguvernamentale,
instituţiilor publice, persoanelor fizice sau juridice care lucrează cu şi
pentru tinerii din judeţul Maramureş
Propuneri de
optimizare în domeniul tineretului:
•
aplicarea legii tinerilor,
•
aplicarea legii voluntariatului,
•
campanie de promovare a voluntariatului în rândul
tinerilor,
•
implementarea de proiecte cu privire la activitţi de
educaţie non-formală,
•
fonduri financiare mai consistente pentru realizarea
activităţilor pentru tineri,
•
implementarea de proiecte cu caracter internaţional care să
vizeze problemele specifice ale tinerilor,
•
identificarea şi dezbaterea problemelor cu care se
confruntă tineretul,
•
încheierea de parteneriate cu organele administraţiei
publice locale şi alte instituţii cu atribuţii în domeniul tineretului.
STRATEGIA COMPARTIMENTULUI TINERET
Premise
Misiunea Direcţiei Judeţene
pentru Sport şi Tineret Maramureş, prin Compartimentul de Tineret, este de a
implementa programe şi proiecte de calitate care să satisfacă încrederea
beneficiarilor.
Nivelul atins de
Direcţia Judeţeană pentru Sport şi Tineret Maramureş
Potrivit misiunii sale, Direcţia Judeţeană
pentru Sport şi Tineret Maramureş a derulat activităţi de şi pentru tineret, de
calitate şi a încercat să răspundă tuturor necesităţilor şi exigenţelor
copiilor şi tinerilor, prin servicii la
standarde impuse de noile cerinţe ale Uniunii Europene. Nivelul său calitativ a
sporit continuu, fapt dovedit de numărul mare de copii şi tineri, beneficiari
direcţi ai serviciilor în domeniul acţiunilor de şi pentru tineret.
Acţiunile derulate au fost dinamice, novatoare,
cu deschidere spre aşteptările tinerilor şi exigenţele viitorului. S-a abordat
un management modern, bazat pe proiecte şi încredere în oameni, cu caracter
proactiv şi participativ democratic. Prin îmbunătăţirea comunicării, personalul
unităţii noastre a asimilat un nou tip de cultură organizaţională, promovat în
raport cu schimbările cantitative şi calitative survenite. Acestea impun atât
D.J.S.T. Maramureş, cât şi beneficiarilor serviciilor noastre, stabilirea de
noi obiective strategice, valori şi aşteptări.
Aceste premise
vor fi orientate spre o muncă ce vizează performanţa, în lupta cu competiţia
deschisă şi cu noi înşine.
Pentru elaborarea Programului
Managerial 2011 s-a realizat analiza generală a contextului politic,
economic, social şi tehnologic – PEST, precum şi Analiza SWOT a Proiectelor de Tineret derulate la nivelul
judeţului Maramureş în anul 2010.
Analiză PEST
Mediul politic
|
|
Puncte slabe
|
Puncte tari
|
- legislaţia „prea
stufoasă” şi care se modifică des – bine cunoscută este practica ordonanţelor
de urgenţă care aduc numeroase şi adesea neaşteptate modificări;
- intervenţiile politice şi presiunile asupra
administraţiei, transferurile responsabilităţilor către autorităţile locale
nu au fost însoţite şi de un transfer adecvat de resurse sau nu s-a avut în
vedere modul de acoperire a unor nevoi reale;
- tensiuni în relaţia cu sindicatele.
|
- în contextul politicii româneşti, mediul politic
maramureşean din ultimii ani s-a caracterizat prin stabilitate, comparativ cu
perioada anterioară. Această stabilitate a fost determinată de obligaţiile
asumate faţă de Uniunea Europeană.
|
Mediul economic
|
|
Puncte slabe
|
Puncte tari
|
- insuficienta dezvoltare a comunicării şi comunicaţiei
între instituţiile publice;
- grad de uzură avansat al reţelelor tehnico-edilitare (apă, canal, gaz);
- declin economic al industriilor grele tradiţionale
(minerit, metalurgie neferoasă, chimie);
- slaba dezvoltare a serviciilor pentru populaţie;
- investiţii reduse în segmentele cu valoare adăugată
mare: producţie, tehnologii înalte.
|
-
patrimoniu arhitectural;
- reţea reprezentativă a instituţiilor publice; - reţea intraurbană corespunzătoare în telecomunicaţii; - reţele tehnico-edilitare dezvoltate (energie electrică); - distribuţie relativ echilibrată a agenţilor economici pe principalele ramuri; - dezvoltarea serviciilor de tip lohn (confecţii); - reţea comercială dezvoltată; -sector de construcţii puternic reprezentat; - evoluţie ascendentă a indicatorilor la export; - reţea de instituţii de dezvoltare economică CCIMM, CDIMM, Incubator de Afaceri, CLIMM; - privatizare avansată, iniţiativă privată activă; - reţea extinsă de instituţii financiar-bancare; - aeroport în vecinătate. |
Mediul social
|
|
Puncte slabe
|
Puncte tari
|
-
numărul mare de şomeri în judeţul nostru;
- lipsa
mare de locuri de muncă pentru tineri, în special cei cu studii superioare;
- lipsa unor zone sociale urbane (cluburi, spaţii deschise pentru socializare); - nivel scăzut de educaţie a populaţiei asistate; - starea precară a familiilor tinere cu copii; - informare şi participare insuficientă a tinerilor (lipsa de solidaritate socială); - insuficienta comunicare între unele instituţii; - insuficienta mediatizare profesională a problemelor reale; - disfuncţionalităţi în parteneriatele sociale locale; - pasivitate comunitară la nivelul Universitar; - coeziune scăzută în corpurile tehnice, asociaţii profesionale, experţi; -relaţie nedezvoltată între actorii politici (partide politice, senatori, deputaţi, consilieri ) cu tinerii. |
-
interes şi capacitate ONG;
- parteneriate ONG-administraţie; - voluntariat; - mâna de lucru calificată în domeniile tradiţionale, inclusiv pentru femei;
-
deschiderea instituţiilor publice locale pentru parteneriate sociale;
- cooperări internaţionale, programe de înfrăţire între oraşe; - unităţi de asistenţă socială (centre sociale); - reţea de învăţământ extinsă (preşcolar, şcolar, licee, universităţi). |
Mediul tehnologic
|
|
Puncte slabe
|
Puncte tari
|
-
inexistenţa unor centre şi reţele de învăţământ dezvoltate şi specializate pe
subdomenii moderne (e-learning);
- neaplicarea unor standarde it&c; - infrastructuri urbane it&c insuficient dezvoltate pentru aplicare e-Learning, e-Business,e-Commerce; - neimplicarea activă universitară în activităţi TIC practice (relaţii directe cu firme TIC). |
-
portofoliu de proiecte TIC, dezvoltat;
- capabilităţi în domeniul resurselor umane
-
dezvoltarea societăţii informaţionale;
- prezenţa unor investitori străini în domeniu; - prezenţa în spaţiul virtual (internet) peste media din ţară (pagini www, ISP, Cafeenet, Administraţie); - prezenta operatorilor naţionali GSM, TV, Radio; - mass-media dezvoltată şi favorabilă TIC
(Cable
TV, presă scrisă, presa electronică, radio).
|
OBIECTIVE STRATEGICE
Proiectarea
şi implementarea activităţii manageriale s-a realizat în urma unui studiu a
segmentelor de activitate ce au vizat în principal organizarea şi desfăşurarea
acţiunilor de şi pentru tineret, a acţiunilor culturale, artistice,
distractive, educative, turistice interne şi internaţionale, sportive şi de
agrement pentru copii şi tineri.
În
proiectarea acţiunilor am avut ca punct de plecare Programul de guvernare 2009
– 2012, Hotărârea de Guvern nr. 141 / 2010 privind organizarea şi funcţionarea
Autorităţii Naţionale pentru Sport şi Tineret, Hotărârea de Guvern nr. 776 /
2010, privind organizarea şi funcţionarea Direcţiilor Judeţene pentru Sport şi
Tineret, respectiv a municipiului Bucureşti,
Legea nr. 350 /2006 – Legea Tinerilor, Legea nr. 195 / 2001 – Legea Voluntariatului.
Proiectele şi acţiunile ce urmează a fi
derulate urmăresc aplicarea politicilor de tineret, precum şi promovarea concepţiei, principiilor
şi a legislaţiei în vigoare. În acest sens
am conturat un ansamblu de măsuri coerent şi mai ales eficace, am
stabilit liniile directoare ale unui ansamblu de măsuri şi acţiuni menite să
asigure îndeplinirea cadrului legal al întregii activităţi a instituţiei, care
să adapteze elasticitatea punerii în practică a acestor proiecte, în condiţiile
unei eficienţe sporite. Acest context este şi cadrul ştiinţific al realizării
programelor propuse şi realizate.
De
asemenea, s-a avut în vedere şi atribuţiile referitoare la:
-
aplicarea Programului de Guvernare;
-
elaborarea calendarului de acţiuni de tineret proprii şi în parteneriat (pentru
anul 2011), pe baza metodologiei, a programelor în domeniu şi a consultării cu
organizaţiile neguvernamentale de şi pentru tineret din judeţ, instituţiile şi
autorităţile locale, serviciile publice deconcentrate, precum şi cu alte
persoane fizice şi juridice cu atribuţii şi preocupări în domeniu;
-
elaborarea documentaţiei aferente acţiunilor de tineret;
-
colaborarea, cooperarea şi dezvoltarea de parteneriate cu persoane fizice şi
juridice în vederea îndeplinirii obiectivelor în domeniu;
-
oferirea de informaţii şi consultanţă în domeniu;
-
organizarea, participarea, monitorizarea şi evaluarea acţiunilor în domeniu;
-
colaborarea cu direcţiile de specialitate din aparatul propriu;
-
susţinerea ideilor, a programelor, activităţilor şi proiectelor;
-
participarea la acţiuni specifice şi organizarea de acţiuni.
Obiectivele
strategice urmărite:
-
promovarea unei
viziuni noi asupra educaţiei nonformale;
-
îmbunătăţirea
calităţii şi eficacităţii sistemului de educaţie non-formală;
-
deschiderea sistemului
de educaţie non-formală către spaţiul european;
-
accentuarea
dimensiunii educative non-formale şi dezvoltarea de proiecte şi parteneriate;
-
utilizarea eficientă a
resurselor umane, materiale şi financiare;
-
implicarea tinerilor
în viaţa comunităţii;
-
stimularea
participării active a tinerilor în procesul decizional;
-
identificarea
problemelor şi necesităţilor tinerilor la nivel individual şi la nivelul
organizaţiilor neguvernamentale de şi pentru tineret;
-
promovarea instruirii
antreprenoriale;
-
stimularea
creativităţii tinerilor;
-
prevenirea şi
combaterea şomajului, devianţei şi delincvenţei juvenile;
-
promovarea egalităţii
de şanse şi combaterea discriminării în rândul tinerilor;
-
dezvoltarea de
programe de prevenire şi combatere a factorilor de risc, pentru tineri
Strategia
de Tineret
Consideraţii
preliminare
Direcţia
Judeţeană pentru Sport şi Tineret Maramureş trebuie să asigure la standarde
europene organizarea şi desfăşurarea acţiunilor de şi pentru tineret, a
acţiunilor culturale, artistice, distractive, educative, turistice interne şi
internaţionale, sportive şi de agrement pentru copii şi tineri.
Pentru
îndeplinirea acestui obiectiv principal de activitate DJST MM a încercercat să
elaboreze o Strategie Judeţeană pentru tineret pentru anul 2011, având ca punct
de plecare următoarele documente:
- Programul de guvernare 2009-2012
- Legea Tinerilor
- Legea Voluntariatului
- Documentele europene privind tineretul (Cartea Albă
a Comisiei Europene, Planul European pentru Tineret şi Promovarea Cetăţeniei
Active, Pactul European pentru Tineret, Strategia Uniunii Europene privind
tineretul) şi standardele pentru alte aplicaţii similare pe linia pactului de
stabilitate pentru Europa de Sud-Est.
Indicatorii de care se vor ţine cont pentru stabilirea
strategiei:
- Indicatori demografici pentru judeţul
Maramureş
- Indicatorii standardului şi
calităţii vieţii
- Indicatori ai stării de sănătate
- Indicatori de consum cultural
- Indicatori de participare economico-socială
- Indicatori de participare la educaţie
- Indicatori de participare civică şi politică
- Indicatori de devianţă şi delincvenţă
Strategia
de tineret pentru anul 2011 reprezintă un document sistematic care însumează
scopurile, respectiv direcţiile planurilor ONGT-urilor, ale altor organe şi
organisme cu rol de soluţionare a problemelor cu care se confruntă tinerii din
judeţ şi va urmări realizarea obiectivelor şi a priorităţilor judeţene.
- Egalitatea de şanse: respectarea drepturilor omului, egalizarea
şanselor pentru fiecare tânăr - acces la educaţie, loc de muncă, servicii publice;
participare responsabilă în calitate de membri ai societăţii.
-
Abordarea contextuală: centrarea pe
problema specifică de soluţionat în contextul social dat cu stabilirea de
priorităţi.
-
Intervenţia intersectorială şi interdisciplinară: rezolvarea problemei prin coordonarea eficientă a
intervenţiilor factorilor responsabili.
- Concentrarea: vor fi stabilite priorităţi şi acţiuni focalizate,
complementare şi integrate, identificate în urma analizei nevoilor tinerilor;
priorităţile stabilite vor sta la baza identificării programelor şi proiectelor
eligibile.
- Programarea:
acţiunile vor fi integrate într-un mod planificat care defineşte cadrul de
alocare a resurselor (concursurile locale de proiecte).
-
Parteneriatul: pentru reuşita atingerii
obiectivelor propuse sunt necesare eforturile conjugate ale unui număr sporit
de instituţii sau structuri care să participe logistic şi financiar la
derularea proiectelor sau programelor de tineret.
-
Subsidiaritatea: acţiunile se vor
desfăşura la nivelul şi cu participarea entităţilor care doresc rezolvarea
„problemei“ apărute în cadrul comunităţii. Se vor căuta propuneri din partea
„comunităţilor“, prin intermediul procesului de invitare, asigurând maximizarea
transparenţei operaţiunilor, asumarea de către „comunitate“ a obiectivelor
proiectelor. Pentru realizarea acestui deziderat este necesară dezvoltarea de
parteneriate cu comunitatea sau cu instituţiile cu atribuţii în domeniul
tineretului.
-
Adiţionalitatea: finanţările externe nu
sunt utilizate pentru a înlocui ajutorul structural naţional; ele reprezintă o
sursă de finanţare suplimentară.
-
Eficienţa: sunt stabilite reguli-cadru pentru: monitorizare, evaluare,
control, informare şi publicitate.
-
Deschiderea: asigurarea unei informări şi a unei comunicări
active pentru tineri, în limbajul lor, pentru ca ei să înţeleagă modul de
funcţionare al insituţiilor şi al politicilor.
-
Participarea: asigurarea consultării
tinerilor şi promovarea participării lor la deciziile de interes şi, în mod
general, la viaţa comunităţilor în care trăiesc.
-
Responsabilitatea: dezvoltarea de noi
cooperări, în scopul de a fundamenta soluţii concrete ca răspuns la aspiraţiile
tinerilor.
-
Eficacitatea: valorificarea resursei
reprezentate de tineret pentru ca acesta să poată răspunde provocărilor
societăţii, să poată contribui la reuşita diferitelor politici care-l privesc.
-
Coerenţa: dezvoltarea unei viziuni
integrate asupra diverselor politici care afectează tineretul şi a diferitelor
niveluri pertinente de intervenţie.
Resurse: umane, materiale, financiare
1. Resure umane: inspector tineret,
membrii ONGT, voluntari care se vor implica în derularea proiectelor propuse în
judeţ, parteneri, specialişti, lectori pe diverse domenii de interes a
tinerilor;
2. Resurse materiale - logistice: baza materială din
cadrul Centrelor de Agrement ale D.J.S.T. MM,
materiale consumabile pentru transmiterea noilor informaţii, adrese,
metodologii, legi cu privire la activitatea A.N.S.T., site A.N.S.T., site D.J.S.T.
MM, baza de date de la Centrul de Tineret Baia Mare;
3. Resurse financiare
Pentru realizarea strategiei vor fi utilizate
fonduri alocate de la bugetul de stat, pentru realizarea programelor de tineret
ale A.N.S.T.
Pe lânga sumele alocate de la bugetul de stat se vor avea în
vedere şi resurse atrase de la alte instituţii şi structuri cu atribuţii în
domeniul tineretului.
Ca urmare a întâlnirilor avute cu Organizaţiile
Neguvernamentale de şi pentru Tineret din judeţul Maramureş au fost
identificate o serie de priorităţi
vizând activităţile de tineret care pot sta la dezvoltarea vieţii asociative,
şi anume:
-
elaborarea, asumarea şi aplicarea politicilor de tineret la nivel local;
-
dezvoltarea cadrului de cooperare intra şi inter-partenerial comunitar
(tineri-mediu privat-autorităţi publice / administrative şi sectoriale);
-
sisteme alternative de dezvoltare personală şi profesională;
-
dezvoltarea infrastructurii de afaceri;
-
promovarea
voluntariatului (clarificarea procedurilor de
cooperare: monitorizare, evaluare, alocarea de resurse) – Anul 2011
este Anul European al Voluntariatului;
-
dezvoltarea organizaţională, crearea echipelor de dezvoltare
neguvernamentale / parteneriale pentru tineret (certificare, atestare,
reprezentativitate);
-
dezvoltarea oportunităţilor educaţionale,
adaptarea sistemului educaţional la solicitările practice ale pieţei;
-
educaţie civică şi participarea tinerilor la viaţa comunităţii (civism -
drepturile şi obligaţiile tinerilor, leadership, voluntariat);
-
instruirea, consilierea, petrecerea timpului
liber – infrastructura de sport şi agrement pentru tineri;
-
promovarea imaginii publice şi a serviciilor O.N.G.T. prin informare şi
conştientizare;
-
revitalizarea tradiţiilor şi a vieţii culturale; voluntariat, educaţie
familială, filantropie;
-
arta şi cultura ca educaţie alternativă pentru copii şi tineri (în şcoli
şi în spaţiile de creaţie, expunere);
-
facilităţi acordate tinerilor artişti - creşterea standardului de viaţă
şi îmbunătăţirea condiţiilor de creaţie;
-
creşterea calităţii proiectelor, acţiunilor O.N.G.T. şi a impactului acestora
asupra beneficiarilor şi a dezvoltării locale.
Obiectivele strategiei pentru anul 2012
Obiectivul fundamental al politicii de tineret
vizează corelarea politicilor D.J.S.T. Maramureş cu nevoile şi problemele
majore specifice tinerei generaţii în scopul atingerii unei dezvoltări
social-economice şi culturale durabile.
În
cadrul strategiei vor fi urmărite următoarele obiective:
A. Crearea infrastructurii specifice
serviciilor şi programelor pentru tineret;
B. Dezvoltarea şi diversificarea de acţiuni de
tineret;
C. Evaluarea relaţiei dintre nevoile tinerilor
şi politicile de tineret;
D. Dezvoltarea şi diversificarea de acţiuni
pentru studenţi;
Implementarea şi monitorizarea strategiei de
tineret va fi realizată de Direcţia Judeţeană pentru Sport şi Tineret
Maramureş.
Eficienţa implementării strategiei depinde foarte
mult de corecta percepţie asupra acestui program. Se
va acorda o mare importanţă acţiunilor de mediatizare a proiectelor de tineret
desfăşurate la nivel judeţean.
Monitorizarea pe
proiecte se va face în primul rând de responsabilii pe acţiune, angajaţi ai
D.J.S.T. MM, iar după caz se vor monitoriza de către specialişti - lectori participanţi la
proiect, responsabilul de proiect şi nu în ultimul rând delegaţi ai A.N.S.T.
Acţiunile vor fi mediatizate prin: site-ul
D.J.S.T. Maramureş, participări la
emisiuni radio, TV, apariţii în presa locală scrisă şi presa electronică.
Un factor deosebit de important
pentru realizarea obiectivelor strategice îl constituie bugetul care va fi
alocat instituţiei noastre din partea Autorităţii Naţionale pentru Sport şi
Tineret; în funcţie de acest sprijin financiar Direcţia Judeţeană pentru Sport
şi Tineret Maramureş va putea să-şi îndeplinească obiectivele strategice
propuse.
ACTIVITĂŢI ŞI BUGET TINERET
2012
Ø
Programul P2 – Susţinerea acţiunilor de tineret (a se vedea Anexa 20): BUGET ALOCAT: 8.000 LEI
ACTIVITĂŢI:
- Tineretul din România în Mişcare – 3.202 lei: 01.04
– 15.05.2012
- Săptămâna Naţională a Tineretului – 2.798 lei: 02 –
06.05.2012
- Gala Voluntarilor Maramureşeni – 2.000 lei:
05.12.2012
Ø
Concursuri locale de proiecte – 12.000 lei
Ø
Pentru Programul P1 – Centre de Tineret nu a sosit bugetul
alocat pentru anul 2012.
Analiza activităţii de turism pentru copii si tineri
Obiective:
O1 -
promovarea turismului de calitate care să răspundă necesităţilor şi exigenţelor
tinerilor prin servicii conforme cu tendinţele actuale, precum şi standardele
naţionale şi internaţionale în domeniu;
O2 -
personalizarea ofertelor şi serviciilor în scopul creşterii gradului de
satisfacţie a turiştilor;
O3 -
asigurarea efectuării eficiente a tuturor operaţiunilor necesare pentru
pregătirea şi desfăşurarea activităţilor specifice centrelor de agrement;
O4 -
canalizarea tuturor eforturilor echipei noastre catre realizarea satisfacţiei
colaboratorilor / turiştilor noştri;
O5 -
creşterea fluxului turistic;
O6 -
diversificarea ofertei şi creşterea calităţii serviciilor turistice;
O7 - dezvoltarea şi modernizarea infrastructurii.
Acţiuni
derulate
•
elaborarea
documentaţiei aferente acţiunilor de turism pentru derularea de tabere şi
excursii în perioada vacanţelor;
•
elaborarea ofertelor
turistice pentru vacanţe şi sfârşituri de săptămână;
•
întocmirea unor seturi
de oferte program şi distribuirea ofertei turistice în instituţiile de învăţământ;
•
întocmirea şi
prezentarea ofertei de tabere în Maramureş, omologilor din ţară;
•
contractarea locurilor
pentru perioada vacanţelor, prin comunicare directă cu omologii din ţară;
•
oferirea de informaţii
şi consultanţă în domeniu;
•
organizarea,
monitorizarea şi evaluarea acţiunilor în domeniu;
•
colaborarea
cu direcţiile de specialitate din aparatul propriu şi cu instituţiile din
subordinea ANST;
•
promovarea ofertei turistice proprii
în cadrul Târgului de Oferte Educaţionale,
Baia Mare 2011,
precum si in cadrul Mini-targului de turism de la Rau Sadului, Sibiu, 18 – 20
mai 2011
•
organizarea taberelor
pentru copii şi tineri cu handicap, împreună cu asistenţii personali – vacanţa
de vară 2011, beneficiari fiind 45 de persoane;
•
organizarea de tabere sociale pentru copiii
proveniţi din familii al căror venit mediu lunar pe membru de familie a fost de
până la 50% din salariul minim pe economie, beneficiari de burse sociale, cei
orfani, care nu sunt încredinţaţi spre creştere şi educare prin hotărâre
judecătorească – vacanţa de vară 2011, program de care au beneficiat 100 de
copii şi tineri;
•
asigurarea bazei materiale pentru derularea
concursurilor naţionale şi a olimpiadelor şcolare – vacanţa intersemestrială şi
vacanţa de vară 2011;
•
organizarea activităţiilor de turism (tabere,
programe recreative şi de animaţie, excursii, drumeţii), precum şi a
activităţilor de ordin administrativ, în Centrele de Agrement „Mara”şi
„Stibina”;
•
utilizarea Centrelor
de Agrement în scopul desfăşurării de activităţi recreative, turistice,
sportive pentru copii şi tineri;
•
elaborarea
documentaţiei necesare plecării grupurilor de elevi / tineri în locaţiile
contractate pentru vacanţe;
•
elaborarea
documentaţiei necesare sosirii grupurilor de elevi / tineri în locaţiile
proprii pentru vacanţe;
•
promovarea în mass
media a acţiunilor turistice derulate;
Rezultate
obţinute în ceea ce priveşte fluxul de
turişti în 2011
Nr. de
copii şi tineri primiţi în Centrele de Agrement
ale DJST
Maramureş: 523
Nr. de
copii şi tineri trimişi în Centrele de Agrement
ale
Direcţiilor Judeţene pentru Sport şi Tineret din ţară:
ü tabără de odihnă: 154
ü tabără dizabilităţi:
45
ü tabără socială: 55
Nr. de
copii şi tineri trimişi în tabere private acreditate:
ü 50 pers. – tabără socială
Director executiv
Corneliu Săvoiu
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu