„Muzica este o lege morală, ea dă
suflet universului, aripi gândirii, avânt închipuirii, farmec tinereții, viață și veselie tuturor lucrurilor,
ea este esența
ordinii, înălțând
sufletul către tot ce este bun, drept și frumos.” Platon
Maestru al muzicii populare românești, interpret român de muzică
populară, născut la 28 martie 1915 în localitatea Chelința-Maramureș -era fiul învățătorului Augustin Gavriș de la care învață a mânui vioara. Studiază apoi
la Liceul „Mihai Eminescu” din Satu Mare, la Cluj urmează Facultatea de Drept și la București își ia doctoratul.
Cea mai cunoscută activitate a
maestrului a fost cea de solist de muzică populară, culegător de folclor muzical,
interpret unic în felul lui, conducător de orchestră și nu în ultimul rând violonist
de excepție. A
fost muzicolog renumit de talie națională și
internațională.
Emil Gavriș a reprezentat cu cinste acea ramură a creației tradiționale românești care a fost și este folclorul muzical;
cultura populară, înțelepciunea
omului din popor reflectată în naivitatea și grația
poeziei populare, apoi interpretarea muzicală a acesteia. Astfel „folclorul
este o arhivă vie a popoarelor” care a stat la baza culturii noastre naționale moderne.
De obicei un om merge la un
spectacol de muzică pentru a se relaxa, pentru a auzi lucruri frumoase, se duce
să mai uite de griji și
de necazuri. Așa am
participat și eu
la câteva spectacole de muzică populară la Căminul Cultural din Ulmeni -jud Maramureș (azi Centrul de Cultură și Artă)- spectacole conduse de dirijorul
Emil Gavriș;
eram o copiliță de
vreo zece-doisprezece ani când, într-o duminică ne vizitează celebrul cântăreț acasă la Ulmeni unde tatăl meu
era șef de gară și era apropiat de cântăreții de muzică populară pe care
atunci îi puteai asculta doar la radio sau în spectacol. Înainte de programul
artistic venise la noi, a servit un „șpriț”
cu tatăl meu (era prin 56, cred) au „pus țara la cale” discutând ce se mai întâmplă prin capitală;
după care ne-a invitat pe toată familia la programul artistic. Binențeles că am mers cu toții. Copil fiind, mi-au plăcut
cuvintele cântecelor care erau șugubețe, lumea zâmbea, era veselă,
m-a supărat sonorizarea care pentru sala
din Ulmeni și
pentru o asemenea orchestră erau prea puternice. Am văzut pentru prima oară un
taraf adevărat cu lăutari instrumentiști valoroși
-Emil Gavriș însuși fiind un bun violonist și dirijor de orchestră.
A fost o personalitate puternică a
timpului care a activat alături de alți muzicieni bine cunoscuși în epocă: dirijorul Ionel
Budișteanu, Alexandru Grozuță, Maria Lătărețu, Angela Moldovan, Fărămiță Lambru, Romina Puceanu, Gabi
Lunca, Ana Pop Corondan etc. Muzica lăutărească de atunci avea ca și modele, exemple de excepție pe Maria Tănase și Ioana Radu. Iar Emil Gavriș era din Chelința-Maramureș și a reprezentat cu cinste zona natală, a Codrului și a Chioarului.
Era o muzică cu un puternic caracter
popular-inspirată din poezia și
gândirea omului simplu din popor. Se știe că Emil Gavriș a cules folclor muzical, l-a prelucrat și apoi l-a interpretat. Dacă ai
merge la origini, ai putea constata că această legătură cu trecutul se întinde
spre zeci și
sute de ani. Exemplific această idee făcând o paralelă între prima poezie de
dragoste din literatura română scrisă de
Miron Costin cu titlul: „Într-o grădină” și cântecul „Mă dusei într-o grădină” cules și interpretat de Emil Gavriș. Iată vechea formă populară:
„Într-o grădină/Lâng-o tulpină/Zării o floare/Ca o lumină./S-o iau se-
strică/S-o las, mi-e frică/Că vine altul și mi-o ridică.”
Aproape aceleași cuvinte, motivul e același, le regăsim și-n cântecul de pe vremea
îndrăgitului căntăreț:
„Foaie verde de sulfină/Mă dusei într-o grădină/ Și aflai o ruje plină/ Ruje plină cu flori multe/ Și mai mari și mai mărunte/ Dar n-avui
nici-un folos /Că n-avea nici un miros/ Mă dusei mai încolea/ Și aflai o viorea/ Viorică-n
tufă ascunsă/ Și de
soare nepătrunsă/ Mă plecai și
o rupsei/ Și
acasă o dusei/ Și-n
grădină o pusei/ În grădină sub fereastră/ Să vină mirosu-n casă/ La mândruța mea frumoasă!”
Era o melodie de suflet; sunt de
fapt cântecele tinereții
noastre, ele vor dăinui în veșnicie
și mai ales datorită
profesionalismului interpreților
de cântec în cazul acesta talentatul Emil Gavriș. La căminele
culturale din anii 70-90 era o
activitate intensă, un schimb de experiență valoros care ne ținea aproape de folclorul autentic.
În ceea ce privește cântecul de petrecere Emil
Gavriș nu e mai prejos decât
Gică Petrescu ale cărui cântece poartă specificul peisajului bucureștean, pe când cântecele interpretate
de Emil Gavriș au
pecetea muzicii populare ardelenești. Exemplu elocvent sunt versurile: „Nu-ți mai face sânge rău, măi vere/
Dă-i cu șprițul pân-la ziuă/ Pe șoseaua gâtului/ C-a s-ajungă până-n
suflet/ Să nu mai știu
de supărare/ Să-ți fie
bine/ Și cât
o fi noaptea de mare/ S-o ții
c-un cântec și-un
chiuit/” etc.
Unele
cântece se mai cântă și
acum la mese festive în zona Codrului , pe la Cluj, ca exemplu cântecul:„Vine
ploaia de la Cluj”:
„Spune, mândro adevărat/ Mă iubești sau m-ai uitat/Refren:Aoleu,
ce ploaie vine de la Cluj!
Spune, mândro, spune drept/ Cine te-o mai
strâns la piept -bis
Spune, mândro, adevărat, adevărat/ Cu cine
te-ai mai țucat -bis
Spune, mândro, mă iubești/ Ori numa- mă necăjești? bis
Spune. Mândro, poți, nu poți/ Nu mă mai ținea la porți!/ Să mă latre câinii toți/ Aoleu, ce ploaie vine de la
Cluj!
Prin acest cântec ne întoarcem la
tradiție și la bunul simț al omului din popor.
Imaginea artistului Emil Gavriș e vie în memoria chelințanilor -dovadă că la inaugurarea
Căminului Cultural din Chelința
care poatră numele îndrăgitului căntăreț din dată de 7 ianuarie 2014 a
fost prezent un mare număr de oameni care au asistat și au apreciat manifestările artistice prilejuite de acest
eveniment inaugural. S-a păstrat un
moment de reculegere în amintirea marelui interpret de muzică populară
dispărut. A fost vizitată și
camera muzeu care găzduieste o patre din arhiva personală a interpretului
chelințan.
Au evoluat artistic un număr
impresionant de tineri interpreți
de muzică populară contemporană. Continuatori și mesageri ai folclorului autentic codrenesc sunt în zilele
noastre dna. Angela Vălean din Tohat și mai tânăra dșoară. Andreea Roxana Botiș. Au fost prezenți elevi din zona Codru-Chioar: licee din Baia Mare, Satu Mare,
Târgu Lăpuș,
Sălsig, Iadăra, Ulmeni etc. Moderatorul Augustin Butuza -„muncitorul cu
microfonul”- zicea că acest festival „EMIL GAVRIȘ” s-ar putea să devină o tradiție-deoarece la 28 martie 1915 venea pe lume un om care a
devenit emblema acestei localități, Emil Gavriș a fost nu numai un cântăreț de seamă ci și un bun folclorist și instrumentist-ambasador al culturii populare muzicale
peste hotare.
La Chelința a fost de fapt ,un festival
concurs de muzică populară codrenească în timpul căruia s-a făcut o selecție a concurenților pe categorii de vârstă: 8-12 ani, 12-15 ani, 16-30 plus
instrumentiștii
solo sau în formație.
Din juriu au făcut parte: Dna. Dăncuș-dir. al
Ansamblului Transilvania, un nepot de-al compozitorului Emil Gavriș-Mihai Gavriș-stabilit la București, îndrăgita căntăreață Angela Buciu care-a
contribuit la pregătirea artistico-muzicală a profesorilor prezenți, dar și a multor concurenți, dna.Gina Călăuz-menegerul
Primăriei Ulmeni-sufletul, animatoarea și organizatoarea spectacolului-concurs, președintele juriului fiind
taragotistul Dumitru Fărcaș-venit
tocmai de la Cluj, a șaptea
persoană a juriului era „vocea sălii”, și nu în ultimul rând din juriu mai făcea parte dna. Leontina
Dorca -animatoarea grupului folcloric „Cununița” din Satu-Mare –dânsa fiind originară din Remeți pe Someș- sat vecin cu Chelința.
„Vinovatul întâmplării” a fost
Lucian Morar -primarul comunei Ulmeni- originar din Chelința. În cuvântul său dl. Primar
Lucian Morar mulțumește juriului pentru prezență, concurenților pentru străduință și spectatorilor pentru „viitoarele
aplauze”.
Începe spectacolul festival cu
prezentarea celor mai frumoase cântece populare codrenești de către elevi din gimnaziu,
liceeni și
instrumentiști.
Astfel localitatea Chelința
este din nou (ca-n vremile trecute) centrul culturii și promovării muzicii populare.
Astfel elevul Carmen Oșan
din Codru-Bârsău- solist vocal cântă o doină: Codrule, nu mă-ntreba/ Ce-am
pierdut n-oi mai afla/ C-am pierdut într-o grădină/ Pă badea de la inimă/ sau: „Dragi
mi-s mie horile/ Ca la feciori-fetile/ Drag mi-i mie și bădița/ Când îmi dă mie gurița/ Și în casă și afară/ Codrenii-s foc și pară”/; sau: „Faceți oleacă de loc/ Să v-arăt cum știu să joc/ Cu cojoc și pindileu/ Cum se joacă-n
satul meu/”.
Cântecele
„cu noduri „-ca-n Maramureș
au fost interpretate de mai mulți
concurenți-„Săracu
omu cu dor/ Cum plânge sara-n odor” etc.
Aplauze numeroase au însoțit evoluția concurenților.
La sfârșitul spectacolului-festival
juriul se retrage pentru deliberare, se stabilesc premiile pe categorii de
vârstă și
după valoarea prestației
fiecăruia. Sunt premiați
și felicitați de către Primăria Ulmeni prin prezența dl. Primar Lucian Morar
și a
menegerului primăriei dna. Gina Călăuz o mulțime de eleve de la Chelința, Motiș,
Satu Mare, Bârsău, Baia Mare, Vălenii Șomcutei, Șomcuta
Mare etc. Remarcăm prezența
elevei Andreea Botiș
din Ulmeni care a luat premiul I la secțiunea interpretare.
Pentru un artist-fie și el artist popular, cea mai mare recompensă e aceea să știe că publicul îl apreciază
pentru interpretarea cântecelor care ating sufletele a sute și mii de ascultători iar dacă
acestea sunt păstrate-ntr-o arhivă muzicală cu atât mai bine se vor conserva în
timp și nu vor fi date
uitării.
Trebuie să ne cunoaștem trecutul, trecutul istoric,
trecutul muzical, sentimentele semenilor noștri exprimate prin muzică: dacă nu-l cunoaștem , riscăm să nu știm cine suntem, de unde venim și încotro ne îndreptăm.
Melodiile interpretate de Emil Gavriș dăinuie în memoria colectivă. Cu această ocazie salutăm inițiativa Preotului Stavrofor Radu
Botiș care în cadrul Asociației Creștin Umanitară „Ars Vivat”la
Ulmeni a scos un CD la Electrecord cuprinzînd 26 din cele mai cunoscute
melodii interpretate de Emil Gavriș cu scopul precis asumat de a
nu se pierde „flori de cântec românesc”. Celebrul cântec „Câtu-i Maramureșu” a fost lansat de Emil Gavriș -îmi permit să-l redau:„
Câtu-i Maramureșu / Nu-i
fecior ca eu și tu/
Nici oraș ca Sighetu/ Cîte flori pe Iza-n sus/ Toate cu mândra le-am
pus/ Câte le-am pus până-n prânz/ Toate-s mândre și s-au prins/ Cîte le-am pus până-n cină/ S-au uscat la
rădăcină/ Câte le-am pus până-n zori/ Toate-s mândre și cu flori.”/
bis
Ansamblul de cântece redate
publicului prin CD cu titlul „Mândru fecior din Chelința” redate chelințanilor de „chelințanul” preot Radu Botiș sunt următoarele: „Eu-s
ciobanul muntelui”, „După mure”, „Cântec din Rășinari”, „Cântec satiric din Bihor”, „Mocăncuța”,„ Ia mai zi măi, din vioară!”,
„Doina din Chelința”, „Cântec
de pe Someș”, „Cine-o
făcut crâșma-n drum”, „Vine ploaia de la
Cluj”, „Pavele, Pavele”, „Câtu-i Maramureșu”, „Dragă mi-i lelița-n joc”, „Jocul bătrânilor din Chelința ”etc.
Sperăm să devină un obicei și o tradiție acest festival; aducem
omagiile noastre organizatorilor care au reușit să realizeze un spectacol minunat într-o zi de
sărbătoare.
OLIMPIA MUREȘAN-MEMBRU L.S.R.-FILIALA
MARAMUREȘ
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu