Mai
țineți minte când vă vorbeam de ultramediocrul Ioan Moldovan, cel care a luptat
vehement pentru combaterea celor care au tras semnale de alarmă cu privire la
neregulile din lumea literară (vezi cazul denigrării excepționalului critic Ion
Simuț) și a premiat scriitori cu influență din cercurile favorizate,
aplicându-se principiul reciprocității? Cel care a fost un model excepțional
pentru cei de la București, slujindu-le ca un adevărat locotenent? Cel care a
fost nominalizat la premiile Mihai Eminescu absolut nemeritat, în timp ce poeți
cu zece clase peste el nici măcar nu au fost reținuți pe lista nominalizărilor,
chiar dacă au fost propuși? Cel care a fost aspru criticat de Virgil Podoabă
pentru neregulile de la Familia, despre felul cum circulă banii, despre
costuri, încasări, despre munca directorului în comparație cu munca
redactorilor? (vezi cotidianul Crișana, 18 iunie 2019) Cel care a trucat
concursul pentru reangajarea redactorului-șef, Traian Ștef, la revista Familia?
(vezi ziarul Bihoreanul, 22 iulie 2019) Cel care, dacă nu ar fi avut funcția pe
care o are la Familia, ar fi fost un mare anonim al literaturii române?
Iată
că se confirmă, încă o dată, că Ioan Moldovan este un răsfățat/protejat al
capitalei. De data aceasta, Daniel-Cristea Enache se face de rușine elogiind în
revista România Literară (nr. 5, 2020) versurile de clasa a patra ale lui
Moldovan: „Am luat un singur cozonac – cu stafide/ Am cumpărat usturoi și gulii
pentru o doamnă cu suprafețe aride/ Mere, portocale, clementine, pentru noi//
Am mai cumpărat pâine/ dar nu am stat la coada lungită până mâine de joi// Și
țigări kent lung/ Și legume// A fost un exod în lume”.
Și
totuși, ca să-și lase o portiță de scăpare, Enache se face că observă și niște
versuri ininteligibile:
„După exercițiile numerologice de înviorare/ a
încercat să-și amintească o nouă mișcare/ Nu reuși. Magnolia de mai sus se
scutura-n lentori// Știrile sosinde erau numai orori// Al cincilea sân
uda-mbelșugat creierul dumisale/ Pe la subțiori îi ajunseseră ape letale/ Cine
ești dumneata de te ții de șotii și jale?”.
Este
Daniel-Cristea Enache un critic prost, lipsit de verticalitate, care și-a
pierdut reperele? Mai știe Daniel Cristea-Enache ce este poezia? A ajuns
România Literară o revistă proastă, o afacere de familie, în care sunt lăudați
toți scriitorii mediocri care fac jocurile celor care îi coordonează? Este
literatura română o mascaradă în care unii trepăduși se cred stăpânii lumii?
Cum să vă răspund la aceste întrebări? Dar lista canonică a lui Manolescu, în
care ultramediocrul Ioan Moldovan este pus la loc de cinste (alături de alți
ultramediocri), nu este și ea o dovadă a acestei mascarade?
Chiar
așa, și-au pierdut acești critici importanți reperele literare? Au rămas așa de
mult în urmă cu lectura? Chiar nu le pasă că, peste ani și ani, când se va
trage o linie, vor fi amintiți ca o mare rușine a literaturii române? Sau tot
ce contează sunt profiturile imediate, indemnizațiile de merit, premiile
bombastice inventate de ei și acordate tot lor?
Cum
se face că toate aceste genii de carton ale literaturii române, nu au nicio
valoare în afara granițelor? Pentru ce să fie recompensați de străini? Pentru
versuri de clasa a patra, pentru plagiate? Pentru liste canonice care nu au decât
o vagă legătură cu realitatea lumii literare? Pentru injurii aduse Patriei? Pentru
denigrarea valorilor naționale? Pentru faptul că l-au făcut pe Eminescu idiot?
Iar
tinerii, ce repere să aibă tinerii, de vreme ce au fost intenționat lăsați să
scrie prost/vulgar, astfel încât bătrânii să-și mențină supremația? Unde sunt
scriitorii veritabili ai tinerei generații, care să se ridice împotriva
dinozaurilor de plastic, umflați cu pompa? Au fost cu toții manipulați? Au
ajuns cu toții niște șoricei care se mulțumesc cu bucățica de cașcaval oferită
de stăpânii lor?
După
cum spuneam, mascarada continuă... Cel puțin, sper ca Uniunea Scriitorilor din
România să rămână aceeași instituție valoroasă, care să ne amintească nouă,
scriitorilor de rând, că facem parte dintr-o familie mare și frumoasă. Cu toate
că și acest lucru tinde să ajungă o utopie…
Ionuț Caragea,
Oradea, 19
februarie 2020
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu