Cu riscul de a deveni nepopulari, în acest moment liderii PNL ar trebui să-şi asume pe faţă sarcina de a demonstra că sunt decişi să facă o reformă profundă a statului.
Pentru a introduce un set de reforme într-o ţară în care populismul s-a dovedit de mare succes electoral este nevoie de foarte mult curaj.
Pomenile electorale prind în ţările cu populaţie săracă. Secretul voturilor a stat de fiecare dată în găleţile cu ulei, zahăr, orez, câte o sticlă de băutură.
Nu ar trebui omisă din vastul exerciţiu de adunare de voturi prestaţia preoţilor în favoarea câte unui partid, în funcţie de ce li se promitea pentru sfânta biserică.
Desigur, în fruntea tuturor strategilor electorali trebuie puşi primarii. Reales mandat după mandat, primarul a devenit principalul pion al succesului în alegeri. Primarul este cel de care depind ajutoarele sociale, primarul este cel care aplică sau nu aplică legea funciară, primarul dă sau nu dă autorizaţii, primarul angajează sau dă afară angajaţi.
Primarul a devenit un mic vătaf care a luat în stăpânire o comunitate în care face ce vrea, mai ales dacă este şmecher şi ştie jongla cu legile.
Alegerea dintr-un singur tur le uşurează obţinerea următorului mandat, dar le creează şi obligaţii faţă de partidul din care face parte. Alegerea din două tururi îi creează acestuia obligaţii faţă de cel puţin jumătate plus unu din numărul de alegători care s-au prezentat la vot. Aşadar, este mai reprezentativ şi mai puţin dator unui singur partid.
Deşi este o modalitate de a fi declarat victorios mai sportivă, mai bărbătească, vechile metode de captare a publicului rămân în vigoare.
Când PNL calculează că ar fi bine ca alegerile parlamentare să fie suprapuse peste cele locale are în vedere potenţialul primarilor de a aduna voturi pentru parlamentarii partidului.
Cu cât un primar este „mai reprezentativ” cu atât poate aduna mai multe voturi pentru partidul din care face parte.
O soluţie „reformatoare” pentru stârpirea acestui nărav ar fi desemnarea unui candidat independent la primărie susţinut de mai multe partide.
Această soluţie a fost gândită pentru Bucureşti, în cazul în care alegerea primarului se va face dintr-un singur tur. A fost sugerată de Traian Băsescu pentru partidele de dreapta.
Problema a fost dezbătută între USR şi PLUS, între cele două partide şi PNL. Nu s-a ajuns la o concluzie pentru că a venit asumarea guvernului şi se aşteaptă deznodământul.
Dacă moţiunea nu trece lucrurile sunt clarificate. Dacă trece guvernul cade şi se intră în lungul şi complicatul proces de declanşare a alegerilor anticipate.
Şi într-un caz şi în altul, de acum până la alegerile din luna iunie principalii actori politici sunt potenţialii candidaţi la funcţia de primar.
Primarul devine personajul principal al fiecărei localităţi. De acum până la alegeri toate reflectoarele sunt aţintite pe ei. În aceste zile se decid candidaţii fiecărei formaţiuni politice şi încep primele negocieri pre-electorale.
Această scurtă perioadă, datorită campaniei electorale, este una în care se munceşte aşa cum ar fi trebuit să se muncească fără întrerupere. Acum se lansează marile proiecte pentru localităţi. Nu este un lucru rău, dar trebuie privită cu circumspecţie buna credinţă a celui care îşi doreşte încă un mandat.
În acelaşi timp, cetăţenii atunci când pun ştampila pe un nume trebuie să ia în considerare întregul mandat, nu doar capătul strălucitor al ultimelor patru-cinci luni.
Autor: Dumitru Păcuraru
Informaţia zilei de Maramureş
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu