sâmbătă, 2 septembrie 2023

Echilibru și suveranitate

 

                                                                                 de Gheorghe Pârja

Un nou curent ideologic bântuie Europa Unită. Atât cât poate fi ea de unită. Este vorba despre noua suveranitate națională. Prin țări cu democrații mai consolidate se poartă discuții aprinse pe această temă, s-au creat partide care au în vârf de steag mesaje ce pledează pentru izolarea statelor, care duc la animozități și pot degenera în conflicte. Cică statele trebuie să-și recâștige suveranitatea pentru a putea contura un ideal național. Adepții suveranismului din statele occidentale, foste imperii, trag după ei flamura unui trecut glorios și se reazimă pe vocația universalistă a națiunilor lor. Spun suficient de răspicat că organismele regionale și globale și-au dovedit limitele, șterg identitățile naționale și uniformizează lumea spre un viitor nesigur, în care națiunile sunt puse în pericol. Așa că dramaturgul Matei Vișniec, trăind în democrația franceză, se întreabă: suveranismul, o șansă sau o amenințare pentru Europa?

Eu, care am fost educat de prima generație de profesori izvorâți din Marea Unire, port amprenta sentimentelor marelui eveniment reîntregitor de țară. Rămân la părerea că țara trebuie să fie laolaltă, că așa putem răzbi mai ușor în istorie. Tot bunii mei dascăli mi-au spus că orice extremism în numele iubirii de patrie este dăunător. Mai ales când un partid politic își pune, de formă, cingătoarea lui Avram Iancu. Sunt pentru învățarea istoriei naționale, pentru a ști de unde venim, dar să nu exagerăm o vreme pe care nu am trăit-o. Cred că au fost personaje importante în istorie, dar nu cred în zeificarea lor. Avem în gândirea românească minți luminate, care au explicat izvoarele suveranismului. Așa este savantul nostru Constantin Rădulescu-Motru, cel care a dorit să întemeieze o nouă filosofie – personalismul energetic – bazată pe fondul spiritual al poporului român și să depășească limitele sistemelor filosofice anterioare.

Scrie Rădulescu-Motru: „Vechiul cult al eroilor, în care a crescut sufletul european, își găsise o formă frumoasă de supraviețuire în instituția suveranității. Prin suveranitate, înțelegea europeanul tot ce era mai sus, și ca putere, și ca aspirație. Suveranul n-avea să dea socoteală de faptele sale nimănui, afară de Dumnezeu – cu care el, de altminteri, se împăca ușor.” Este vorba despre acea stare supremă, asociată cu vraja zeilor din Olimp. Așa, europeanul își avea în instituțiile suveranității legătura cu trecutul vieții sale sufletești. Acest cult venea din istorie, ca o încurajare a ființei, ca un orgoliu al demnității omenești. Până aici ne aflăm în literatura cu subiect istoric. Când ne referim la state, lucrurile se schimbă profund.

Conflictele veacului trecut au avut la bază credința că statul mai puternic putea gândi că granițele sale se află acolo unde este capabil să ajungă. Avem o nefericită pildă contemporană în preajma noastră. Dar și Germania a pornit două conflagrații mondiale în dorința de a-și încerca limitele. Suveranitatea a dovedit, cu prețul a milioane de morți, unde duc excesele. Este limpede că suveranitatea, în forma ei expansionistă, este un rău istoric. Popoarele mari, precum oamenii, trebuie să accepte buna vecinătate. Pe această temă, diplomatul român Iftene Pop (Dumbrăvița, Maramureș) a scris o carte remarcabilă. Statele mici, victime la îndemână ale conflictelor și ocupațiilor, au cerut o nouă ordine mondială în care să li se asculte vocea. Să fie respectate.

Savantul Rădulescu-Motru vorbește în termeni frumoși despre solidaritate. Asta a dus la apariția unor organisme internaționale, de care și statele mari trebuie să țină seama. A spus, la vremea lui, că suveranitatea a fost poezia trecutului, iar solidaritatea este făgăduința viitorului. Un economist francez a propus înlocuirea războiului fără granițe, cu comerțul fără hotare. Deziderat împlinit în mare parte. Izolarea unei țări nu este posibilă în aceste vremuri. Decupez încă o opinie a savantului din Butoiești-Mehedinți: „În principiul suveranității supraviețuiește trecutul, cu deprinderile lui de a glorifica arbitrariul, eroismul și supranaturalul, în principiul solidarității, viitorul promite dreptul de a chema la răspundere pe fiecare pentru faptele sale, fie individ, fie popor.”

Deci cred că suveranitatea clamată astăzi a devenit o metaforă prielnică identității naționale, iar vremea de astăzi cere solidaritate. Când suveranitatea devine mesaj politic, am mari îndoieli că este înțeleasă în profunzimea ei. Opinia unor români că suntem dirijați de la Centru este adevărată. Diplomația noastră, politicienii confundă demnitatea cu împăcarea contrariilor. Despre asta cu alt prilej. Că nu putem renunța la ce înțelegem noi prin suveranitate. Adică să nu ne târască toți prin vrerile lor.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu