Duminica a 25-a după Rusalii (Pilda samarineanului milostiv) Luca 10, 25-37
În vremea aceea a venit la Iisus un învăţător de
lege, ispitindu-L şi zicând: Învăţătorule, ce să fac ca să moştenesc viaţa de
veci? Dar Iisus a zis către el: Ce este scris în Lege? Cum citeşti în ea? Iar
el, răspunzând, a zis: „Să iubeşti pe Domnul Dumnezeul tău din toată inima ta
şi din tot sufletul tău şi din toată puterea ta şi din tot cugetul tău, iar pe
aproapele tău, ca pe tine însuţi”. Atunci Iisus i-a zis: Drept ai răspuns; fă
aceasta şi vei fi viu. Dar el, voind să se îndreptăţească pe sine, a zis către
Iisus: Şi cine este aproapele meu? Iar Iisus, răspunzând, a zis: Un om cobora
de la Ierusalim la Ierihon, şi a căzut între tâlhari, care, după ce l-au
dezbrăcat şi l-au rănit, au plecat lăsându-l aproape mort. Din întâmplare, un
preot cobora pe calea aceea şi, văzându-l, a trecut pe alături. De asemenea şi
un levit, ajungând în acel loc, venind şi văzând, a trecut pe alături. Iar un
samarinean, mergând pe cale, a venit la el şi, văzându-l, i s-a făcut milă şi,
apropiindu-se, i-a legat rănile, turnând pe ele untdelemn şi vin; apoi,
punându-l pe asinul său, l-a dus la o casă de oaspeţi şi a purtat grijă de el.
Iar a doua zi, scoţând doi dinari, i-a dat gazdei şi i-a zis: Ai grijă de el şi
ce vei mai cheltui, eu, când mă voi întoarce, îţi voi da. Deci, care dintre
aceştia trei ţi se pare că a fost aproapele celui căzut între tâlhari? Iar el a
răspuns: Cel care a făcut milă cu el. Şi Iisus i-a zis: Mergi şi fă şi tu
asemenea.
Parabola samarineanului milostiv rostită de către
Domnul Iisus la cererea învățătorului de lege cu privire la moștenirea vieții
veșnice ne este relatată în Evanghelia după Luca 10, 25-37. Deși pare simplă și
lesne de înțeles, este provocatoare și incită la o meditație consistentă tocmai
prin faptul că prezintă câteva tipologii umane: omul simplu care cobora,
tâlharii, preotul și levitul, samarineanul și chiar hangiul. Fiecare cu partea
lui atitudinală în iconomia parabolei. Făcând o exegeză sumară a pericopei, ne
dăm seama că primele patru versete redau dialogul, provocat de învățătorul de
lege, cu Domnul Hristos. „Ce-i scris în Lege, cum citești?”. Răspunsul vine
prompt, dovadă că își merita titlul de învățător. Combinând texte din Levitic,
Deuteronom și Iosua sintetizează precis Legea: „Să iubești pe Domnul Dumnezeul
tău din toată inima ta și din tot sufletul tău și din toată puterea ta și din
tot cugetul tău, iar pe aproapele tău ca pe tine însuți” (v. 27). Cele două
porunci, un fel de rezumat al Legii. Iisus i-a zis: „Drept ai răspuns; fă
aceasta și vei trăi” (v. 28).
Semănăm adesea cu preotul și levitul, îl lăsăm pe
semenul nostru în agonie și ne grăbim să ajungem la întâlnirea cu Dumnezeu, sau
aiurea, dacă nu chiar pe căile pierzaniei. Oare, nu „dăruind vei dobândi?” sau
nu „prin alții spre sine?” (Nicolae Steinhardt). Omul contemporan, postmodern,
„omul recent” (H.-R. Patapievici), cel care și-a însușit și experiază din plin
ceea ce sociologul scoţian Roland Robertson numea „condiţia umană globală”, se
află în situația, altădată inimaginabilă, în care „economia este mult mai
importantă decât spiritualitatea, trupul decât sufletul, timpul decât
eternitatea, relativul decât Absolutul, omul decât Dumnezeu”. Avem de a face
deci cu un „om nou, de tip mai curând tehnic şi aplicat, decât de unul
proiectat pe fundal metafizic”, un om dominat de preocuparea pentru dobândirea
de bunuri materiale de consum și pentru atingerea bunăstării, prosperității și
confortului material, aceasta în detrimentul și chiar dintr-o perspectivă care
vine în contradicție (prin mercantilismul și utilitarismul pe care le
presupune) cu referențialele valorice specifice credinței învățate și
profesate de către Biserică.
Împărăția
lui Dumnezeu o pregustăm în Biserică
Acest om, din nefericire, întâlnit de noi în viața
socială tot mai des, nu vrea să conștientizeze că este chemat spre o altă
dimensiune a existenței, cea pe care o învață Biserica lui Hristos ce trăiește
„în lume”, dar ea „nu este din lumea aceasta” (Ioan 17, 11). Biserica
reprezintă semnul și imaginea Împărăției lui Dumnezeu în istorie, pentru că ea
anunță o „făptură nouă” (2 Corinteni 5, 17), „ceruri noi și pământ nou, în care
locuiește dreptatea” (2 Petru 3, 13), o lume în care Dumnezeu „va șterge orice
lacrimă din ochii lor și moarte nu va mai fi, nici plângere, nici strigăt, nici
durere” (Apocalipsa 21, 4-5). Această așteptare este deja trăită și pregustată
în Biserică, în special de fiecare dată când este oficiată Dumnezeiasca
Euharistie și când se întrunesc „în adunare” (1 Corinteni 11, 20) fiii risipiţi
ai lui Dumnezeu (Ioan 11, 52) într-un trup, fără deosebire de rasă, sex,
vârstă, origine socială sau orice altă formă de separare, acolo unde „nu mai
este iudeu, nici elin; nu mai este nici rob, nici liber; nu mai este parte
bărbătească şi parte femeiască” (Galateni 3, 28, Coloseni 3, 11), într-o lume
reconciliată, de pace și de dragoste.
Origen (Omilia XXXIV, 3, PSB, nr. 7, București 1982,
p. 125) merge și identifică Ierusalimul cu paradisul, Ierihonul cu lumea, omul
căzut – Adam, tâlharii – puterile vrămașe, preotul – Legea, levitul – prorocii,
rănile – neascultarea, dobitocul – trupul lui Hristos, Biserica este „casa de
oaspeți” unde a fost dus „cel abia viu” (Origen spune: „Non mortuum sed
seminecum“). Aici Samarineanul, după ce-i turnase pe răni untdelemn și vin, a
stat toată noaptea la căpătâiul bolnavului. Dimineața îl lasă pe suferind în
grija gazdei (hangiului – îngerul Bisericii). Făgăduința samarineanului de a
reveni ar imagina a doua venire a Mântuitorului.
„Mergi
și fă și tu asemenea”
Cât ne identificăm cu semenul nostru aflat în
suferință? Pe câți i-am urcat pe dobitocul trupului nostru? La câți le-am legat
rănile, turnând pe ele untdelemnul ființei noastre? Sau nu am întâlnit semeni
la ananghie? Mă îndoiesc. Știm ce este mila, o practicăm? Ce frumos a scris
Sfântul Ioan Gură de Aur: „Milostenia are aripi tari. Ele taie văzduhul,
depășesc luna, se înalță până la culmea cerurilor. Dar nici acolo nu se opresc.
Aripile iubirii de oameni depășesc cerul, lasă în urmă legiunile îngerilor. Nu
se opresc decât lângă tronul împărătesc, se urcă până la fața lui Dumnezeu…
Oricare ar fi păcatele voastre, milostenia pe toate le spală. Aveți un ban?
Cumpărați cerul… N-aveți bani? Dăruiți un pahar cu apă, dați o pâine și veți
primi raiul. Miluiți pe cel sărac și chiar de veți tăcea la judecată, o mie de
guri vă vor lua apărarea”.
Suntem datori să ne facem aproapele oricui, chiar și
al vrăjmașilor. Sunt mulți cei care au nevoie de ajutorul nostru. De la cei
obidiți și împovărați de boli și sărăcie, la cei care aleargă pe căile
necredinței în Dumnezeu, la cei stăpâniți de patimi cumplite. De la mai marii
acestei lumi care incită și provoacă războaie între frații de aceeași religie,
la cei care prefac libertatea în nebunie prin desfrâu, dezmăț și anarhie.
„Mergi și fă și tu asemenea” este o poruncă, ori
știm că poruncile sunt obligatorii, nu aleatorii. Mila este de pe alte meleaguri,
„se înrudește cu Lumina necreată, cu misterul, cu atributele necognoscibile ale
divinității”. Doar mila, pe plan orizontal, ne face pe toți frați și egali
unii cu alții, iar pe plan vertical, cu Dumnezeu devenim fiii Săi, cerșindu-i
mila. De aceea Biserica prin slujbele ei ne învață să-i cerem mila Sa: „Doamne
miluiește”, „Miluiește-ne pe noi Dumnezeule după mare mila Ta…”
Autor:
Pr. Aurel Pavel – 12 Noiembrie 2023
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu