de Gheorghe Pârja
Ieri, 18 octombrie, în curtea părintească din
Desești, s-a decernat, poetului Ioan Dragoș Marele Premiu „Nichita Stănescu” al
Serilor de Poezie, distincție consacrată de numele celor care l-au obținut prin
vreme. Despre ineditul cadru am mai scris și voi mai da lămuriri. Printre
laureați s-au numărat poeții: Ion Mureșan, Adrian Popescu, Horia Bădescu,
Mircea Petean, Adam Puslojic (Belgrad), Nicolae Dabija și Arcadie Suceveanu
(Chișinău), Szentmartony Janos, președintele Uniunii Scriitorilor din Ungaria,
Ana Blandiana, Ioan Moldovan, Adrian Alui Gheorghe, Ioan Pintea și mai sunt. Ei
sunt înaintașii poetului Ioan Dragoș, premiați pe covorul de iarbă din curtea
părintească din Desești. Impresiile lor despre această inedită aventură sunt
mărturie.
De ce poetul Ioan Dragoș? Încerc să argumentez
decizia juriului prin aceste mărturisiri. Unele le-am mai decantat prin vreme.
Când zidesc un edificiu de cuvinte, și cred că el nu se învechește, îi reiau
înfățișarea, având grijă să-l mai împodobesc, precum sunt caii la nuntă. Așa am
procedat și acum, deoarece poetul Ioan Dragoș este o constantă valorică, din
când în când fiind surprins de povara uimirii. Este ca un râu care nu are
afluenți. De aceea curge constant prin poezia românească. Fiecare autor,
care-și pune numele pe o carte, are o diplomă de absolvire dintr-un domeniu
care-i asigură existența. Scriitorul, de obicei, nu trăiește din scris. Cu
foarte puține excepții. Și atunci apare întrebarea: de ce scriem?
Răspunsul este cuprins într-un miracol. Scriitorul
funcționează cu talent, har și chemare pe cărări necunoscute. Cu multă trudă,
în tăcere. Pentru acest text, am vrut să-l întreb pe poetul Ioan Dragoș,
licențiat al Facultății de Drept, de ce scrie? Am renunțat, fiindcă singurul
răspuns sunt cărțile publicate prin ani. Nu puține, ci multe, care au marcat
timpul poetic românesc. Cu fiecare carte, scriitorul dă un examen. În fața
cititorilor, a criticii, dar se privește și în oglindă. Cine se ia în serios,
știe că fiecare dintre cele trei probe este extrem de severă. Ele îți arată
calea și mirarea.
Poetul Ioan Dragoș a trecut prin rigoarea acestei
justiții lirice. Trece și acum, deoarece creația nu încetează să-i bată la ușă.
El s-a ivit în lumea poeziei românești ca un “delicat poet, capabil de
inefabilă reflecție lirică.” Pașaportul de intrare în Țara Poeziei a fost
semnat de criticul Nicolae Manolescu, în urmă cu mai bine de trei decenii.
Odată intrat pe teritoriul liric, Ioan Dragoș a început să ridice piramide de
cuvinte, de idei. Eul liric, cu vocația modernității, este ispitit de
idealitate, care se reflectă într-un plan poliedric. O viață din pustie, dar și
o ordine de cazarmă. A trecut, într-un fel unic, prăpastia dintre timpurile
verbului, ca un adevărat cavaler al triunghiului. Adică har, talent și chemare.
Ca om al dreptății, orice dezertare a spiritului,
necesară poeziei, este notată într-o foaie de observație. Document necesar
pentru navigarea pe valurile limbii române, pentru a nu coborî sub nivelul
mării. Unde zace, în uitare, corabia lui Ulise. Celebrul erou a fost aruncat,
de o furtună lirică, chiar în bucătăria autorului, unde încă mai povestește
despre odiseea Cuvântului, din Ithaca, până în Lucăcești. Ca un constructor
dibaci, poetul Ioan Dragoș, înainte de orice înălțare poetică, întocmea un
studiu de oportunitate. Grija asta l-a făcut cunoscut în mai multe teritorii
lirice pentru iscusința cu care folosea uneltele, până în cele mai mici
amănunte. Cu o intuiție demnă de toată lauda, a știut să traverseze sezonul de
presiune, însoțit de poeme premiate la concursuri de proză.
Ca un devotat slujitor al cuvântului, ca un consul
la ambasada Poemului, a întocmit fișa postului pentru fiecare idee care s-a
născut în fluxul și refluxul semințelor de busuioc. Așa am traversat și eu
pădurea luxuriantă în care se înlănțuie lianele ademenitoare, cu timiditatea
rădăcinilor încâlcite. La umbra unui stejar, am devenit copistul unor aprecieri
critice, spuse prin vreme, despre poezia lui Ioan Dragoș. Vorbeau cei pricepuți
despre expresia pregnantă a versului izbitor, despre poeme lapidare și
inteligente, despre metafora largă, protocolară, despre fișa clinică a
realului. Și multe aprecieri ziditoare, care nu încap în acest text.
Eu cred că poetul a fost matur din tinerețe, a
montat fiecare cărămidă în poem, pentru splendoarea construcției. A impus în
discursul liric o justiție a poemului, adică justa valoare a lui. El, omul de
Drept, își bea ceaiul cu Ulise în bucătărie. Umbra lui Ulise mă face să cred că
Ioan Dragoș are o Penelopă care țese, în continuare, cu măiestrie pânza
creației lui. Poetul trudește în lumina inspirată a nopților. La umbra marilor
maeștri. Așa că scriitorul este un truditor fără diplomă. Este întruchiparea
harului. Nu uit botezul poetic săvârșit de scriitorul Geo Dumitrescu, în urmă
cu aproape o jumătate de veac, în revista „Luceafărul”: „Sunt pagini în care se
pășește cu dreptul în poezie, promisiuni consistente și perspective
favorabile”.
Despre creația lui au scris critici cu simțul
valorii: Nicolae Manolescu, Laurențiu Ulici, Petru Poantă, Radu Călin Cristea,
Constanța Buzea, Valentin Tașcu, Z. Cârlugea, Dan-Silviu Boerescu, Augustin
Cozmuța, Cristina Cîrstea. Lista este mai lungă. Pentru a înstruța acest text,
cu un abur de pe stele, i-am recitit poemele unei antologii. Este un poet cu un
univers poetic admirabil, un poet cult, care a știut să fugă de modele. Pentru
mine, acesta este poetul adevărat. Cum Ioan Dragoș este. Dacă el se răsfrânge
în tumultul prezentului, ochiul liric privește spre oglinzile inefabile, darul
divin pentru poezia lui. Acest crez l-am mai scris prin vreme. Astăzi are
mirosul romaniței din verdele covor.
Cu gânduri lirice, distinse prieten și confrate de
Cuvânt! Îți apreciez mult, și discret, valoroasa ta aventură spre sărbătoarea
Cuvântului. Că nașterea este un strigăt de luptă pentru poezie. Cum este și
acest Premiu primit pe covorul de iarbă. Când s-au împlinit exact 45 de ani de
când Nichita a spart câteva nuci în curtea casei mele părintești.
Felicitări și respect din Oltenia cu prietenie!
RăspundețiȘtergere