sâmbătă, 3 noiembrie 2012

Dan Șalapa: ”ELIBERAREA” sau ÎNCARCERAREA ÎN IUBIREA DE SEMENI


 1. Cartea lui Ştefan Doru Dăncuş, ELIBERAREA, Editura Singur, 2012, nu poate fi catalogată nici ca proză, nici ca poem în proză, nici ca eseu. Nici ca nimic altceva din ceea ce ştim cu toţii că există pe piaţa scriiturii. Ce este, totuşi? Cel mai aproape ar fi dacă am încerca să vă răspundem întrebându-vă ce fel de carte, ca gen literar, este Biblia,  de exemplu. Da, exact, ce fel de carte este Biblia creştină? Dar Coranul musulman? Dar  Mahabharata indiană? Dar Dao de Jing a chinezilor de acum milenii în urmă, Cartea despre Cale şi Virtute? Sunt ele, literatură? Ficţiune? Memorialistică? Poezie, eseu, poem în proză? Ori sunt filosofie? Religie ori ştiinţă? Dacă nu sunt nimc din toate acestea, atunci nu pot fi decât ceva care vine dinspre fiecare în parte, oferind, aşadar, bucăţi-bucăţele din fiecare, alcătuind un TOT fascinant. Fascinant nu în sensul magiei, al jocului aparenţelor, al făcăturilor de conjunctură, al speculaţiior ieftine, nu, ci un puzzle global - exclusă ideea de uniformizare conţinută de conceptul de globalizare modern - o panoramare, vrem a spune, a spiritului uman dintr-o perspectivă dureroasă. Dacă Iisus a venit cu Mesajul său învelit în Iubirea Dumnezeiască, Iubire ce transcede carnea şi emoţia simplă a neinţiatului, dacă Budha propovăduieşte neimplicarea în iubire prin detaşare de obiectul iubirii pentru a nu suferi, dar, atenţie, neacuzând Iubirea ca sentiment uman, fundamental, dacă Mohamed, Profetul suprem al islamului, îndeamnă la apropiere, înţelegere şi toleranţă între oameni, impunând respectarea întocmai a regulilor venind dinspre Divinitatea Supremă, semn al însemnătăţii Legii Cereşti, ei, bine, Dăncuş ne vorbeşte în cartea sa în acelaşi registru de mare profunzime umană. Dar o face cumva, altfel. El acuză de-a dreptul; el arată cu degetul şi nu doar că pune degetul pe rană ci smulge carnea bolnavă,  el face din verb nu doar un bici necruţător, precum Iisus în Templul năpădit de neguţători corupţi, ci meştereşte un tun de mare calibru, devastator pentru păcătoşii vremurilor noi, urmaşi ai celor de dinainte, fie de pe la noi, fie de aiurea... Dăncuş nu tolerează, el provoacă şi incită la provocare, fără hodină şi cruţare, mai ales de sine...
   2. Cartea ELIBERAREA - nici proză, nici, poem în proză, nici eseu, nici, nici - este un fel de replică la orice fel de carte de înţelepciune, a oricărei naţii de până acum. Consideraţiile mele de până aici despre cartea lui Dăncuş nu sunt semn de exaltare, nu sunt dovadă de pupincurism, nu sunt nici măcar “beţie de cuvinte” în faţa unei lucrări ridicate din cuvinte, semne de punctuaţie şi alte convenţionalisme ale sistemului uman de comunicare. Nu, ELIBERAREA este un limbaj pur şi simplu, atât de firesc, atât de natural, atât de admisibil în explozia şi implozia sa - simultane şi perfect raţionale - încât nu poţi decât s-o accepţi şi să spui, simplu, ca în faţa unei evidenţe pe care o aşteptai, pentru că ştiai că va veni, negreşit: Da, ESTE! Aşa ESTE, de ce m-aş mira?
   3. Cartea lui Dăncuş nu este scrisă în versete şi nici în psalmi. Redactarea ei sub forma oricărui text... în proză este înşelătoare. Faceţi un exerciţiu de imaginaţie, atunci când o veţi (re)citi, şi ordonaţi-o sub forma Bibliei, şi veţi vedea că ea poate fi, uşor, firesc, circumscrisă acestui procedeu stilistic de ordin redacţional! Coincidenţă? Dacă, da, atunci admitem coincidenţa, deci anulăm Credinţa creştină, care nu admite coincidenţa, formă a întâmplării! Deci, creştineşte vorbind, ELIBERAREA este un fapt predeterminat, aşadar, este “mâna lui Dumnezeu”, voinţa lui Dumnezeu, este vorba despre un destin.  Despre această ipostază, de profet, Dăncuş  nu se fereşte, o afirmă răspicat - nu citez, să nu-mi întrerup demonstraţia, aşa că citiţi cartea, şi vă, şi mă veţi înţelege! - Dăncuş, vă spun vouă, îşi asumă responsabilitatea acestei ipostaze, de profet, cu riscul, afirmat şi de el, de a fi luat de nebun! Dar, dacă Dăncuş este “nebun”, asta ne dă dreptul şi nouă, să ne circumscriem aceleiaşi stări, aceluiaşi extaz, susceptibil de misticism? Prin urmare, este cartea ELIBERAREA o formă de misticism, de pervertire, de confiscare a Învăţăturii cristice, a mesajului ei transcendent, la care autorul, în ea, face mereu trimitere, carte ce ne acaparează anulându-ne discernământul? Este Dăncuş, altfel spus, un autor ipocrit, care foloseşte Biblia pentru a-şi aroga ipostaza unui (alt) Mesia? Da, Dăncuş nu se fereşte să afirme, că el Îl venerează pe Iisus, şi că Îi urmează Pilda, Vorba şi Învăţătura pentru a revela semenilor o Cale. Altă Cale, însă, dincolo de uneltirile şi distorsiunile, minciunile şi perfidia actuală. O actualitate care durează de aproape... două milenii! Da, după crucificarea lui Iisus, minciuna şi ocrotitorul ei, Diavolul, au preluat controlul. Trăim într-o lume marcată de avariţie, minciună, perversiuni de tot felul, o lume în care, afirmă Dăncuş, până şi biserica s-a dedat oribil la câştig, la profit, la prea-lumeşti apucături! Biserica s-a îndepărtat de Iisus, devenind, dacă nu total, cel puţin într-o majoritate exasperantă, o interfaţă a Răului. Dedublarea aceasta nu poate duce decât la exacerbarea Apocalipsei. O Apocalipsă de natură morală, o prăbuşire nu a lumii fizice şi nici a celei morale ci a fiecăruia dintre noi într-un hău finţial, unde nu există nici materie, nici spirit, nici morală, nici credinţă, nici necredinţă. Este o stare bulversantă, de neînţeles, existând-neexistând după niciun fel de precept, nici biblic, nici juridic, nici raţional, nici neraţional. Este o lume-nelume dincolo de Dumnezeu, parcă. Dar aşa ceva, înţelegem de la Dăncuş, nu poate exista. O lume fără Dumnezeu nu poate fi, nu poate nici ne-fi, nici exista, nici neexista. Prin urmare, o astfel de lume este una contrafăcută, este o hologramă diavolească. ELIBERAREA ne spune că Diavolul însuşi este omul - atenţie, nu Omul, ci omul, o mic - adică acea parte dintr-o alteritate a noastră care se imaginează trans-transcedentalităţii divine, dincolo de orice Absolut şi de orice control, cu atât mai puţin divin, din moment ce acest om se plasează dincolo de Absolut.
   4. ELIBERAREA ne învaţă, cu cuvinte simple, de toată ziua, precum pildele oricărui mare Învăţător, de la Thales din Milet la Zamolxis, de la Athum la Odin că lucrurile simple sunt soluţia, că orice există oriunde, trebuie numai să te supui Iniţierii. Iar această Iniţiere - cu I mare, obligatoriu, ca s-o diferenţiem de iniţierea cotidiană, în mânuirea volanului, spre exemplu - trebuie făcută la capătul şi-n prelungiea unei perioade asumate ca Destin. Iniţierea trebuie să urmeze aceleaşi etape, dintre care cea mai importantă este comuniunea cu natura, retragerea din mijlocul tentaţiilor lumii moderne, agitate şi tentaculare.
   5. ELIBERAREA este cartea Iniţierii în exorcizarea de nebunia pre- şi post-modernă, este o invitaţie/obligaţie la fuga din calea unui modernism cu mai multe feţe, de fapt, aceeaşi mască imitând tembel modelul ancestral, Păcatul, pentru că, în păcat, lucrurile sunt la fel ca atunci, de după Alcătuirea Lumii. Păcatul originar a rămas acelaşi, Adam şi Eva sunt încremeniţi în proiect, doar Binele este predispus schimbării, este primenitor de spirit şi posibil de primenit cu fiecare gând învelit în lumină, cu fiecare gest de iubire dezinteresată, cu fiecare cuvânt spus în gând sau cu voce tare, ori aşternut pe hârtie, ca în cazul lui Dăncuş, în această carte-sărbătoare-primenitoare....
    6. ELIBERAREA este cartea care ne învaţă să ne supunem iubirii de semeni, într-un limbaj care nu menajează, nu iartă şi nu oblojeşte orgolii. Iisus a propovăduit Iubirea cu blândeţe, Dăncuş o face cu brutalitate, o brutalitate, însă, la capătul căreia răsare pacea pentru cei mulţi.
   7. Biblia este cartea revoltei Fiului lui Dumnezeu, o revoltă blândă,  ELIBERAREA este carte omului revoltat modern, cartea unui Prometeu şi al unui Sisif, reuniţi într-un efort supra-camusian, ce ne invită dincolo de limitele atât ale divinului cât şi ale ateismului, deopotrivă. ELIBERAREA se adresează, simultan, şi similar, atât credinciosului cât şi ateului.
   8. Dăncuş nu este un Iisus, fireşte. Dar nici Iisus, sinceri fiind până la capăt, nu a devenit Iisus decât după multă vreme. Eliberarea din ELIBERAREA este un exerciţiu necesar, la îndemâna oricăruia dintre noi cu condiţia să admitem Iniţierea. Altfel, cei iniţiaţi în Păcatul originar ne vor sub-elibera. Sub-eliberarea este eliberarea-surogat, o eliberare cu cod de bare, cip încorporat şi programabilă, deci cu orar de funcţionare.
   9. ELIBERAREA lui Ştefan Doru Dăncuş este simplă ca un alfabet ce reînvaţă să se re-scrie şi să se re-pronunţe.
   10. Doru-EliberaDoru’ ar fi un supranume binevenit şi binemeritat pentru autor, am îndrăzni noi să avansăm ideea, cu creştinească iubire de revoltă a aproapelui nostru!

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu