Pentru
mulţi dintre noi, 28 februarie 2013, nu este altceva decât o zi ca oricare
alta, ultima zi a lunii. Cu toate acestea nu este o simplă zi, este una
marcantă pentru mine sau pentru oricare cetăţean al acestui oraş, al acestei
ţări.
La 28
februarie 1913, a deschi ochii spre lume, marele nostru sculptor, VIDA GHEZA,
unul dintre cei mai importanţi artişti ai României postbelice. Fiul lui Rozalia
şi Iosif Vida, familie de mineri, originari din Maramureşul istoric, a locuit
în oraşul Baia Mare, străveche localitate minieră. Oraşul a avut o faimă
artistică internaţională, care se datora Şcolii de pictură, întemeiată aici la
finele secolului al-XIX-lea.
Artistul
Vida Gheza, a început să sculpteze încă din tinereţe, personajele lui fiind
inspirate din lumea satului maramureşean, din viaţa minerilor, manifestând în
acelaşi timp, o puternică admiraţie şi comuniune, faţă de arta populară
maramureşeană. Aceasta va fi pentru el un permanent izvor de inspiraţie.
Încă din
1932, frcventa atelierul pictorului Alexandru Ziffer. Este remarcat de lumea
artistică şi de presa locală, care în 1934 scria că este „un telent înnăscut”.
Debutul artistic are loc în 1937, la Baia Mare, unde expune sculpturile : MINER
şi ŢĂRAN LEGAT DE STÂLP. În toamna aceluiaşi an, pleacă spre Spania, unde
împreună cu alţi voluntari români, participă cu Brigăzile Internaţionale, la
războiul civil, timp de doi ani.
În 1939,
voluntarii români din Armata Republicană Spaniolă, împreună cu numeroşi civili
se refugiază în Franţa. Aici au fost internaţi în lagărele de la Saint-Cyprien
şi Gurs. În timpul şederii în lagăr, Vida ilustrează cu desene şi linogravuri,
gazeta săptămânală a lagărului, pe care le semnează Grigore. Această semnătură
face aluzie la haiducul maramuresean Grigore Pintea Viteazul. Tot în Franţa, în
lagărul de la Gurs, a sculptat şi a expus într-o expoziţie, Busturile eroilor
noştri naţionali, Horea,Cloşca şi Crişan.
Traversează
apoi, toată Europa, iar în 1941 ajunga la Baia Mare. Oraşul ca şi întreg
judeţul era, în urma Dictatului de la Viena, sub ocupaţie hortystă. Fiind român
şi având cetăţenia română, a fost atent supravegheat, fiind de trei ori concentrat
în detaşamentele de muncă forţată, din Ungaria hortystă. În timpul şederii sale
la Budapesta, urmează cursurile Academiei de Belle-arte ( 1942-1944), avându-l
ca profesor pe Jeno Bari.
După
eliberarea de sub ocupaţia hortystă, Vida s-a înrolat voluntar în Armata
Română, luptând pe frontul anti-hitlerist.
După
război, în 1946, va participa la expoziţia organizată la Cluj Napoca de Raou
Şorban, Emil Cornea şi Carol Pleşa. În anul următor a fost prezent la Salonul
Transilvaniei, organizat la iniţiativa lui Virgil Vătăşianu, Sandor Szolnay,
Raoul Şorban şi Laslo Gyula. În anul 1948 este vernisată „Expoziţia de Stat a
Transilvaniei” unde expune grupul statuar „Dans oşenesc” şi „Buciumaşul”.
Lucrările au fost expuse şi la Expoziţia de Stat, deschisă în Decembrie 1948.
Aurelia OANCĂ
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu