joi, 27 iunie 2013

Poesis _ Gelu DRAGOŞ Junior

Dezrădăcinat

Undeva departe de tot –
mai presus decât
ultimul petec de cer –
prind rădăcini;
stropit de ploile mult prea scurte
ale verii dogoritoare,
devin anomalie vegetală –

singurul din lume
cu rădăcinile în sus,
îmi întind ramurile,
dezrădăcinat de pământ…

 .  |
Iubire târzie în iarnă

nu am nicio afacere cu toată zăpada asta
în ciuda celor spuse de tine...

nici măcar n-am văzut parisul iarna,
nici nu o să-l văd vreodata împreună cu tine

iar păsările?

parcă ieri spuneai că toate păsările acelea galbene,
căzute pe caldarâm,
îngheţate,
cu ciocurile strânse,
nu o să te mai iubească vreodată
aşa cum te-au iubit...

apoi cearta aceea dintre noi...
bibeloul acela de alabastru spart
cărţile
aruncate pe geam

dvd-ul cu mozart

...

unde sunt, fată, toate visele noastre?

 .  |

Pactul cu Diavolul
sau „Diavolul şi Moartea au tot timpul aşi în mânecă..."  

Pactul cu Diavolul nu l-am făcut încă
deci de desfăcut nici nu poate fi vorba…
Sufletul îşi mai oblojeşte rănile;
pe căi nemedicamentoase
prinde a încolţii din sâmbure teama.
Monologhez, ca Faust nebun în aşteptarea
lui Mefistofeles…

ce lungă-i aşteptarea
când ştii că totul poate fi-n zadar…

„- Mi-e frică de o viaţă de om
când zilnic se pierd multe-atâtea?”

Ce lungă-i aşteptarea când joci viaţa
şi moartea la poker
cu Satan…

degeaba aştepţi asul de inimă roşie…

ce lungă-i aşteptarea…
... ce lungă-i...
... ce...

...
poem pentru iubită

aştept:

să-mi iasă fluturi pe gură,
să-mi crească flori pe umeri,
să-mi curgă vin din ochi

sau cel puţin să-mi apară poeme în miezul palmelor
ca să mi le citeşti tu, iu,
când îmi săruţi buricele degetelor...



Viaţa noastră amice...
                amicului meu Doru Emanuel  

viaţa noastră, amice este un poem
pe care ni l-a scris ploaia răzbind printre frunze
şi pe care n-avem puterea să-l scriem noi,
să-l încrustăm cu vise, speranţe sau chiar
să-l înmiresmăm cu floarea aceea rară,
iluzia...

viaţa noastră, amice este un psalm pe care l-am citit
pentru prima oară în catehismul bunicilor,
simţind mirosul fraget al pâinii coapte în cuptor...
atunci am învăţat că îngerii nu mor niciodată din noi
ci doar ne părăsesc temporar corpurile...

în mijlocul acestui poem voi săpa o fântână,
o voi hrăni cu visele tale
o voi hrăni cu lacrimile mele
să am ce să-ţi ofer când te vor năpădi grijile lumii;
voi sădi apoi un copac în fântână
şi nu-l voi mai uda
ne vom mira când îi vom vedea poamele,
nu vor avea nicio formă cunoscută
o să le culegem, o să le lăsăm să zboare
dimineaţa o să mă găsească
mirat că în noaptea aceea
am visat că mă voi trezi îmbrăcat în inocenţa ta...



Psalm

Cu buze de rouă şoptesc un cuvânt;
Agonizând poemul, adaug un rând,
Pe coală, doar creionul mâzgălind hârtia
Vorbeşte cu Tine. Eu scriu poezia.

Şi port zilnic poveri grele-n frunte
Iar Ţie nu-Ţi pasă, deşi vezi că-s multe,
Mă laşi să zdrobesc în vers agonia,
Să risipesc în pahare adânci poezia.

Şi nu sunt eu cel vrednic să-Ţi vorbesc
Căci ştii bine, Doamne, eu zilnic greşesc,
Dar Tu, paşnic, nu-Ţi reverşi mânia
Şi-mi dai zilnic pâinea şi poezia.

M-ai ales dintre-atâţia să Îţi fiu artist,
De-aceea eu scriu şi sunt veşnic trist,
M-ajuţi, Doamne, să-mi înving mândria
Căci numai TU nu-mi ucizi POEZIA…



Filozofând cu îngerii disperării

Stând de vorbă cu îngerii dulci
ai disperării,
mâncăm mere şi aruncăm cotoarele pe geam
afară din noi…

în jur lumina-i tot mai puţină;
cuvântul Tău, Doamne, tot mai greu;
pe zi ce trece
auzim ţipete ce nu le recunoaştem
ca fiind ale noastre…

cântând pe diferite voci acelaşi cântec,
sfidăm moartea, Doamne,
în încercarea de a răzbi spre Tine,
fără să-Ţi cerem ajutor.


Căutându-mi existenţa
                sau "Ce se ascunde în sertar"  

în fiecare joi mi-e dor de mine
îmi caut certificatul de naştere paşaportul
buletinul de identitate
şi sper să nu fie tot eu cel de miercuri
dezamăgit scot din sertarul cu amintiri
poze cu prieteni pe care n-am certitudinea
să-i fi cunoscut vreodată
albumul cu amintiri
una bucată poezie scrisă la şapte-opt ani

mi-aduc aminte de dragoş-gelu-cel-de-cinci-ani
care la grădiniţă mânca hârtii
educatoarea îi spunea că o să ajungă un mare poet
deci beţiv deci avea dreptate
încet încet îmi dau seama că s-a făcut vineri
aşa că nu mai are rost să mă prefac
că sunt eu

în fiecare joi câştig câte o zi...



Devreme în cenaclu ojt
       sau "În ojt se dau tot timpul delegaţii în rai"  

e devreme şi-n ojt încă muzele dorm;
doar el, cerşetorul, cere un leu şi mi-e jenă
că n-am să-i dau decât gânduri…
e deja de-al casei şi uneori mi-e frică
când văd că întârzie ritualul…
e orb şi mi-e teamă să nu-mi
ceară vedere. N-am de unde să-i dau
nici un leu, nici vedere, doar gânduri…
şi-aprinde o ţigară, trage un fum
şi începe textul ce-i vine turnat ca o mănuşă:
… „sunt orb şi sunt singur. Nevasta m-a lăsat
cu cinci copii mici, dar nu beau. Dorm pe unde
pot, dar nu beau, domnule, serios nu beau!
Mi-e foame, uneori mi-e şi sete şi nu am
bani… daţi-mi un leu, domnule, vă rog… ”
Nu plânge niciodată, însă dac-ar putea
ar plânge… orbii nu plâng… însă pot râde…
Nu râde niciodată, însă dac-ar putea
ar râde… cerşetorii nu râd…

e târziu şi-n ojt muzele se duc la culcare;
doar sufletul meu, singur, cere îndurare…



Legenda unui muritor
              sau "Iubind o himeră"  

În bucăţele mici s-a frânt iubirea
Şi toate-s risipite-n noptieră,
Chiar inima mi-e sus pe etajeră
Şi nu ajung la ea nici cu privirea.

Nu mai am timp să mă îndrăgostesc:
Iubire-adevărată ţine-o clipă,
Călătorind pe-a timpului aripă
Conjug în grabă verbul „te iubesc”.

În bucăţele mici s-a frânt amorul,
Zadarnic plâng şi-ncerc să mă căiesc
Căci nu ştiu de fac bine sau greşesc
Tot încercând cu tine să-mi iau zborul.

Dar poate zborul nostru e departe
Şi-oi obosi şi eu de-atâta drum,
Mi-oi pierde zilnic urmele prin fum,
Mi-oi pierde judecata printre şoapte.

Zadarnic, nu-i la tine fericirea
Pe care zilnic eu am căutat,
Pământul în zadar l-am semănat:
În niciun bob n-a încolţit iubirea.

Atuncea plâng, m-apucă disperarea
Şi lacrimi curg, de jale şi de dor
Şi iarăşi am în tine ajutor
Când tu apari şi-nseninezi cărarea.

Şi-acuma scriu, când mă gândesc la tine
Poemul tragic al iubirii mele,
Cum fost-am noapte, amândoi, cu stele
Pierdute printre galaxiile străine…

Zăpezile-mi sunt pline de durere,
Întroienită-n gene e mirarea,
Doar sângele nebun de prin artere
Năvalnic curge-nlăcrimând cărarea.

Mă uit în sus prin petecul de cer
Şi chiar nu iau în seamă disperarea,
Că nu voi amorţi de-atâta ger
Când sângele cel cald este uitarea.

Mi-e frig atâta de iubirea mea
Şi mă-nvelesc cu plapumă de jale,
Voi adormi la rădăcina ta
Să-mi vindec asprele răni siderale.

Voi face eu cumva ca să răsară
Din buzunarul gol iubirea-n tine;
Chiar dacă te-oi avea numai o seară
Va fi destul să zbor în ţări străine.

Te voi iubi, pe-o margine de ape
Cum nimeni niciodată nu te-a mai iubit,
Şi-oi scrie-ncet, pe ale tale pleoape
Legenda muritorului ce încă n-a murit…

 .  |
Azi nu bat caii
          sau „De azi nu mai beau”  

beţivanii înţepeniţi pe scaune
îşi povestesc viaţa mizerabilă primei persoane care
face cinste cu o votcă,
până îi dor rinichii;
-          Nu mai bea, fiule, nu mai bea!
fiindcă o să te doară-n curând
mamele zdrobite sub căruţe şi copite de cai…

prima iubire – prima beţie,
prima dată când a bătut un cal – a doua beţie,
altă iubire – altă beţie…

- Nu mai bate iapa, fiule, nu o mai bate!
fiindcă o să te doară-n curând
mamele ce-şi deplâng fiii alcoolici…

- Nu mai beau, mamă, nu mai beau!
fiindcă mă dor deja
mamele zdrobite sub căruţe şi copite de cai…


Oanei

uneori, seara, împins dinspre apus,
fug din mine
şi nu mă caută nimeni...

mă regăsesc doar zorile
şi rămân surprinse:
în fiecare noapte,
desculţ,
alergam prin visele tale...


Nevoia de a te ruga

ştii, Doamne, că n-am mai vorbit cu Tine
de la şaisprezece ani
când îngerul acela flâmănd şi bolnav din mine şi-a rupt aripile
de atunci n-am mai crezut unul în altul
peste puţin timp
am şi uitat unul de existenţa celuilalt...

rar îmi aduc aminte de
apocalipsa 22, 13
şi cuvântul Tău, Doamne, mă însângerează...

aş vrea uneori să-mi crească aripi de heruvim
să mă pot muta de pe-acum sus în cer
să Te văd şi să Te ating...

dă-mi Doamne măcar puterea
de a călca nisipul fin al clepsidrelor
de a-mi desena viaţa în interiorul scocilor
apoi să le vând şi tot eu să mi le cumpăr...


Marea ca o femeie albastră


oare e drept să iubeşti marea
ca pe o femeie albastră cu nuferi în palmă?
m-ai întrebat apoi brusc am tăcut amândoi...

ai fi vrut atunci să îmi poţi citi gândurile
sau poate că deja mi le citeai
cum o făceai în fiecare joi seara când te iubeam
abia atunci îmi spărgeai buzele
mi le făceai ţăndări
mi le striveai sub greutatea buzelor tale

dar mie mi se părea că fac dragoste
cu ielele într-un lan de maci
şi că răsuflarea ta e defapt vântul
ce adia uşor prin părul lor despletit...


Culori adiacente

Iubito, sunt eu, un vers într-o limbă străină tuturor,
te caut mereu şi nu te găsesc, oricum fericirea
răsare în culori adiacente…

Iubito, sunt eu, şi n-am nevoie de prezentări: mă cunoşti,
te iubeam, ştii că te iubeam când spuneai că iubirea
răsare în culori adiacente…

Iubito, sunt eu, zilnic acelaşi eu, te iubesc şi ştii că
te caut mereu dar nu te găsesc: şi te doare că eu
răsar în culori adiacente…

Uneori florile, în special orhideele
răsar în culori adiacente…


Când noaptea adorm

Când noaptea adorm cu fruntea plină de gânduri
maşina de scris singură bate câmpii în rânduri
şi scrie poeme prea lungi, risipite-n hârtie,
poeme de îngeri şi vise ce se pierd pe vecie;

Când noaptea adorm – în cap doar un gând:
constant visez că voi muri în curând,
şi credeţi-mă, datorită unui banal accident
voi fi lovit în greşeală de-un vis adiacent…

Când noaptea adorm iluzii visez în neştire
le cred, dar sunt sigur că duc la nefericire,
şi-n vis scriu poeme tâmpite, risipite-n hârtie,
poeme de îngeri şi vise ce se pierd pe vecie…


Mormântul poetului fără nume

Îngerul a strigat: „Ah poesia!”…
sub lespedea de piatră mai dormea poetul
înmormântat fără nume: murise…

pentru toţi el era o dilemă;
nu avea neamuri şi fără motiv
nu avea nici
nume…

nici măcar nu se ştia când –
pe mormântul năpăstuit de buruieni –
crescu-se o floare…


Iubito
            lui M.  

Iubito,
reazămă-ţi capul pe-al meu piept
şi taci – astăzi şoptim vorbe doar în
limba pietrei –
taciturn spune-mi că mă iubeşti
şi că aseară, în vis, m-ai iubit…

eu iubesc tu iubeşti el ea iubeşte
sunt forme imperfecte…
iubirea se mai conjugă azi doar
la plural;

ştii că
te aşteptam în vis în fiecare seară şi
sufletului tău nu-i ceream vamă –
uneori
mă târam gol prin visele tale…

credeai că te-nşel şi-n fiecare seară
tiptil tiptil îmi numărai coastele…

Iubito,
astăzi ne cumpărăm fericirea
doar cu bani mărunţi…

 .  |
Moartea poetului
          in memoriam Radu Săplăcan  

poetului nu i-a mai ajuns infinitul…

la patruşopt de ani bătuţi pe muchie
simţea că trăieşte mai mult decât alţii
creştea în credinţa plăcerilor oprite dar a uitat:
noi oamenii suntem fructul pământului…

nu i-a fost frică de moarte drept dovadă
nu şi-a schimbat numărul de la casă…

însă timpul aleargă şi îmbătrâneşte uneori
într-o zi s-au aşternut primele păreri de rău ale copacilor
şi poetul a prins rădăcini dincolo de cer…

izvorul lumii dintâi şi din urmă
îşi avea obârşiile pe Valea Vaserului…


Iarnă

Zăpada
mi-aduce aminte de
inocenţa copilăriei:
îmi ascund (dez)iluzii şi
patimi îndărătul
unor metafore
subtile...

-Tati, dacă mâncăm ceapă verde
în burţile noastre se face
primăvară?
întreb...

Jos,
tot e alb,
până şi-n mine;
Sus,
heruvimi
cu aripi icariene cad,
prefăcându-se în
oameni de
zăpadă...

Un copil face
îngeri...


Sfârşit apocaliptic
          sau moartea ce va veni nu o să mai doară  

Deplâng Mielul
destinat tăierii şi
ruperea
celei de-a şaptea peceţi;
pedeapsa şi numărul
diavolului
acum devin evidente...
Răgetul fiarei
dezlănţuite
pe Pământ se propagă
cu mult peste
viteza luminii în vid...
Moartea ce va veni nu o să
mai doară, ci ea
îţi va fi
naştere din nou,
naştere din cuvinte,
din pietre:
Sus,
peste toate,
Jertfa Mielului...


Moartea ca o vindecare

Rănit de cuvinte cu două
tăişuri,
mă târăsc sleit de puteri -
mirosind inocenţa unei
zăpezi timpurii -
spre eliberare...

În căutarea pomului cunoaşterii

Zilnic, căutându-te,
pom al cunoaşterii
binelui
şi al răului,
visez la înalt,
însă cad tot mai jos...

Rutina deja mi se pare abstractă;
concret e doar omul din noi,
oare?
lăsaţi-mi visele şi
dorinţa de înalt...
lăsaţi-mi existenţa în pace,
mâine oricum voi fi doar
o umbră
a ceea ce am fost azi...

Zilnic, muşcând din tine,
poamă din pomul cunoaşterii
binelui
şi al răului
constat că
doar descopăr tot mai bine
nimicul...

Naşterea unui poem

Cuvintele risipite pe hârtie
agonizau
naşterea unui poem
şi moartea unei
begonii -
ambele strivite
de mâna
poetului...

Mâna tremurândă
de chinurile
facerii
contura cu greu
un univers propriu,
asemănător picturilor rupestre...

Într-un târziu,
creatorul puse punctul mult
aşteptat...

Aşa s-a născut poezia...

 .  |
(Ne)murire

Nu mori când cazi
în gol
căutând un punct de sprijin
sau când
îngeri decăzuţi din
drepturi
strigă "Mori!"...

Nu mori când,
îngenuncheat,
cauţi speranţa în chipuri
cunoscute,
sau când trupu-ţi
plin de viermi
devine ţărână...

ci mori atunci când
te pierzi în
uitare...

Poetul ucis de cuvinte
                  poetului Ioan Romeo Roşiianu  

Mâna-i strivită de mit
caută ieşirea spre infinit;
e doar vid...

dincolo de zid:
un început de lumină
spre-apus
şi norii s-au dus
către plăpândele ceruri;
la poartă bat geruri,
să nu le deschizi!

Şi azi nu contează nici
clipa
când îngerul însuşi întinde
aripa
spre el...

Astăzi e ziua în care
POETUL UCIS DE CUVINTE
nu moare...


Portret
          unui poet  

Poetul strânse slova visării într-o carte
şi tot ce-nseamnă lumea el lasă la o parte,
visând la nemurire, visând la a cunoaşte,
el trece-n nefiinţă, urmând în a se naşte
din nou, urmându-şi calea, zadarnic urmând visul,
mereu privindu-şi cerul, creându-şi Paradisul
şi tot ce-nseamnă lume aruncă în abisul
uitării celei oarbe, uitării celei mute;
şi tot ce-nseamnă timpul, secunde şi minute
la el poartă pecetea trăirilor trecute...

Să nu-ncercaţi vreodată poetul a-nţelege
căci peste toate-n lume, el însuşi este rege...


2 comentarii:

  1. " Să nu-ncercaţi vreodată poetul a-nţelege
    căci peste toate-n lume, el însuşi este rege..."
    ...
    "urmându-şi calea" poetul se înalţă deasupra tuturor...
    căutând "rădăcini" şi înţelesuri - dincolo
    de orizonturile palpabile...
    Felicitari!
    Cu încântare,
    Valentina

    RăspundețiȘtergere
  2. Excelente poeme! Poate prea multa tristete in ele! Viata este frumoasa Gelu Dragos junior daca o stii trai la maxim! Repet, poeme extraordinare!

    RăspundețiȘtergere