joi, 23 aprilie 2015

Profesorul Cornel Gheorghe Cosmuţa a împlinit 70 de ani

Prietenul meu, profesorul de limba română Cornel Gheorghe Cosmuţa a împlinit azi, 23 aprilie, 70 de primăveri. Chiar dacă viaţa nu i-a fost întotdeauna ca acest anotimp al renaşterii, el a renăscut, reînviat de fiecare dată mai puternic şi mai optimist în această ţară aflată într-o tranziţie continuă. Se spune că la 70 de ani devii şi mai înţelept, motiv pentru care i-am luat acest interviu.
        - Ce credeţi despre tot ce se întâmplă în România în ultimul timp,  cu atâtea arestări şi atâta indiferenţă din partea parlamentarilor pentru românii de rând?
        - E o bulversare a vieţii, lumea aşteaptă o revelaţie după 16 noiembrie 2014. Eu am încredere într-o revenire la normal; trebuie să învingem, să depăşim cotidianul.
       - A doua întrebare-i foarte abruptă. Este adevărat că femeile fac istoria României, cel puţin în România  contemporană?
        - Nu. O influenţează negativ, gândindu-mă la ce s-a făcut în unele ministere, sunt pe punctul de a deveni puşcăriabile (unele sunt deja), dar sperăm în capacitatea extraordinară a femeilor, ele au făcut şi istorie. Nu pot fi toate Cleopatra. Oare am greşit?
        - Şi totuşi, vorbind despre femei, şi România este de genul feminin. Cum consideri că este în aprilie 2015, apropo de ce s-a întâmplat în Franţa începutului de an?
        - Noi suntem totuşi o ţară stabilă, liniştită, nu suntem excentrici, acest popor daco-latin este tolerant, cu bună-ştiinţă, capabil să liniştească nervozităţile (nevrozele) vecinilor.
         - Domnule profesor, fiindcă în vară am fost la casa părinţilor dumneavoastră în Glodul Sălajului, mi s-a părut izbitor de asemănătoare casa părintească cu casa învăţătorului Nicolae Labiş din Mălini. Mi-ai povestit că şi tatăl dvs. a fost învăţător, tată a cinci copii: Eleonora, Alexandru, Octavian, Ioan (Niţă) şi... Cornel. Şi tatăl tău a iubit România asemeni ţie şi fraţilor tăi, trecând prin atâtea. Povesteşte-ne dacă poţi!
        - Tatăl meu a fost învăţător de Preparandia Gherla în 1927, sublocotenent dus în spatele frontului spre est. A revenit acasă şi a găsit casa ocupată de Comandamentul german în retragere. I s-a transmis de către un bun prieten ungur: „Du-te Alexandre (Şandor), pleacă urgent pentru că te extermină ungurii”. Într-o noapte a fugit la Sebeş, a fugit dincolo, în România şi a găsit o slujbă de dascăl; hârtiile aprobate de Antonescu, la cererea lui, să fie învăţător în Petreşti, judeţul Alba, fiindcă avea 3 feciori şi o fată şi o soţie rămasă sub unguri, în Glod pe Someş. Familia a ajuns în primăvara lui 1941, cu paşaport, în Petreşti. A fost şi în lagăr pentru convingerile lui politice la instaurarea „ciumei roşii”
         - Vremuri triste pe care mi le-ai povestit cu lux de amănunte. Ce viitor prevezi României, ca un om care cunoşti şi limba latină, italiana, franceza, rusă şi limba neamului nostru?!
         - Cred că milioanele de români care au votat schimbarea în bine a României n-au făcut altceva decât să gândească ca mine şi cred în robusteţea României viitoare printr-un consens pozitiv. Ce se întâmplă astăzi la nivel justiţionar este extraordinar şi bănuiesc că „derbedeii” trebuie să depună înapoi de unde au furat, să completeze golurile materiale şi morale. Apoi mai cred într-o Europă unită în care România să nu mai fie „cobaiul de serviciu” al ţărilor membre U.E.
      - La sfărşitul acestui mini-interviu, permiteţi-mi să vă urez multă sănătate, să aveţi parte de pensie cât mai mulţi ani de acum încolo, să fiţi fericit alături de familie, de prieteni, de cei care vă apreciază munca depusă peste patru decenii la Şcoala din Buciumi, Şomcuta Mare şi  succese cu corul în care cântaţi de aproape treizeci de ani „Glasul Chioarului”. La mulţi, mulţi ani!


                                                                                        Gelu Dragoş

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu