Fragment din cartea lui NICOLAE IUGA "Din Istoria marilor idei
etice şi pedagogice", Editura Grinta
, Cluj Napoca, 2015
Într-adevăr,există aparent o neclaritate importantă a eticii
creştine,care priveşte întocmai acest punct: în ce măsură omul a fost creat şi
în ce măsură el este liber,adică se auto-creează.În ce măsură libertatea umană
este compatibilă cu cea divină.Fiindcă extremele,afirmarea unei singure
libertăţi si negarea celeilalte,nu se pot susţine,nu au consistenţă logică.În
aparenţă un atare demers ar duce la anularea
unuia dintre termenii corelativi,fie
a omului ,fie a lui Dumnezeu. Dacă admitem în
extremis că omul este numai creatură,deci neliber în raport cu Dumnezeu,atunci
omul nu mai are nici o valoare şi nici o relevanţă morală atunci el este doar o
fiinţă determinată pur obiectual şi predestinată sub raport moral ,o simplă
marionetă în mâinile lui Dumnezeu.După cum ,pe extrema cealaltă,dacă admitem că
omul este liber,prin sine la modul absolut,indiferent în raport cu Dumnezeu,că
omul este o fiinţă integral autonomă din punct de vedere moral ,că este în
întregimeşi executiv rezultatul propriilor sale alegeri,atunci ieşim din sfera
eticii creştineşi ajungem la o etică autonomă voluntaristă,contradictorie în
sine.La o etică în care Dumnezeu este substituit în privinţa limitării
libertăţii de limite biologice ale fiinţei indiduale –de exemplu de suferinţă
şi moarte-şi de condiţionările sociale(...)
Vasile Dan MARCHIS
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu