Fragment din cartea lui NICOLAE IUGA "Din Istoria marilor idei
etice şi pedagogice", Editura Grinta
, Cluj Napoca, 2015
Într-adevăr,există aparent o neclaritate importantă a eticii
creştine,care priveşte întocmai acest punct: în ce măsură omul a fost creat şi
în ce măsură el este liber,adică se auto-creează.În ce măsură libertatea umană
este compatibilă cu cea divină.Fiindcă extremele,afirmarea unei singure
libertăţi si negarea celeilalte,nu se pot susţine,nu au consistenţă logică.În
aparenţă un atare demers ar duce la anularea
unuia dintre termenii corelativi,fie
a omului ,fie a lui Dumnezeu. Dacă admitem în
extremis că omul este numai creatură,deci neliber în raport cu Dumnezeu,atunci
omul nu mai are nici o valoare şi nici o relevanţă morală atunci el este doar o
fiinţă determinată pur obiectual şi predestinată sub raport moral ,o simplă
marionetă în mâinile lui Dumnezeu.După cum ,pe extrema cealaltă,dacă admitem că
omul este liber,prin sine la modul absolut,indiferent în raport cu Dumnezeu,că
omul este o fiinţă integral autonomă din punct de vedere moral ,că este în
întregimeşi executiv rezultatul propriilor sale alegeri,atunci ieşim din sfera
eticii creştineşi ajungem la o etică autonomă voluntaristă,contradictorie în
sine.La o etică în care Dumnezeu este substituit în privinţa limitării
libertăţii de limite biologice ale fiinţei indiduale –de exemplu de suferinţă
şi moarte-şi de condiţionările sociale(...)
Metodiu de Olimp (martirizat în anul 311),unul dintre primii
care a tratat sistematic despre liberul arbitru,scrie că omul a fost creat ca
fiinţă înzestrată cu libertate tocmai pentru a avea anumite merite în faţa lui
Dumnezeu,”pentru a obţine unele daruri mai mari,pentru a se face vrednic să
primească din partea lui Dumnezeu ceva în plus de ceea ce are acum(...)Dacă
omul ar fi fost creat ca o fiinţă ce slujeşte lui Dumnezeu în virtutea
necesităţii ,atunci el n-ar fi putut primi răsplata meritată pentru propria sa
alegere ,ci ar fi fost a un simplu instrument în mâna Creatorului”(...)În fond
libertatea deterinată (deci limitată) a omului şi libertatea infinită a
divinităţii nu trebuie gândite în raport de excluziune reciprocă,ci pot fi
compatibilizate de exemplu aşa cum prin comparaţie timpul determinat este
condiţionat de eternitate,iar spaţiul determinat este condiţionat de spaţiul
infinit.Omul a comis păcatul originar întrucât a fost liber,dar urmările
păcatului sunt atât de profunde încât omul singur nu le poate remedia.Pentru
remediere este necesară intervenţia lui Dumnezeu,care este liber în mod
absolut.În acelaşi timp în ceea ce îl priveşte pe om este necesară şi o
tensiune a sa morală un tonus spre Dumnezeu,atâta timp cât omul,liber fiind are
posibilitatea de a păcătui.Sunt date ,deci,ca necesare ambele determinaţii,atât
libertatea divină cât şi cea umană,atât teonomia cât şi autonomia morală a omului.
Vasile Dan MARCHIS
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu