Făcându-şi din el un adevărat port-drapel al reformei profunde a
sistemului fiscal, PSD a mizat pe impactul lui pozitiv asupra
electoratului. Întors pe toate feţele
încă din timpul ministrului Darius Vâlcov, noul cod fiscal era gândit ca o
măsură de relaxare fiscală, dar şi ca un mijloc de reducere a evaziunii.
Fiscalitatea excesivă, legile care se băteau cap în cap, i-au obligat pe
agenţii economici să caute portiţe de scăpare pentru a plăti mai puţin la stat
sau chiar deloc.
Preşedintele
Iohannis, după o vizită la BNR ,
a ajuns la concluzia că simpla reducere a TVA-ului, şi altor impozite, nu
conduce la dezvoltare economică. Evident, preşedintele nu ţine să demonstreze
nici contrariul. Firmele au simţit ce înseamnă un TVA de 24%. Reducerea la 20
sau 19% le-ar da un balon de oxigen. Aşa cum s-a întâmplat şi în domeniul
produselor alimentare după reducerea TVA la 9%.
Din cauza luptei
politice dusă până la extrem, nu pot fi crezuţi în totalitate nici susţinătorii
codului fiscal, nici criticii lui. Preşedintele s-a aruncat în lupta împotriva
guvernului PSD şi nu scapă nicio ocazie de a-l contrazice sau chiar sabota. Nu
mai este dispus să accepte nimic din ce are legătură cu guvernul sau vine din
partea lui Victor Ponta. Lupta este pe viaţă şi pe moarte. Se scoate la bătaie
tot arsenalul.
Preşedintele
merge mai departe decât simpla dispută. Ieri a respins propunerea premierului
pentru ministerul Transporturilor. Refuzul sună foarte cunoscut. Traian Băsescu
a refuzat câteva propuneri de miniştri. De data aceasta preşedintele pare să
aibă dreptate. PSD a propus la
Transporturi un fost profesor de istorie. Este drept că şi
PNL a avut propuneri nepotrivite. De pildă l-a propus pe Georgel Ştirbu, fost preot, la Cultură. De fapt este
o practică folosită curent. Pe majoritatea funcţiilor din această ţară sunt
numite persoane slab pregătite, atât la nivel central cât şi local. În acest caz preşedintele a procedat
corect. Profesorii de istorie să facă studii istorice, nu drumuri. De altfel
câţi dintre foştii miniştri de la Transporturi erau profesionişti? Ultimul, Ioan
Rus, era inginer de maşini agricole. Asta-i politica de cadre a tuturor
partidelor.
Întrebarea
serioasă este dacă proiectul codului fiscal este bun sau nu. Victor Ponta trece
în revistă instituţiile internaţionale care şi-au dat avizul. FMI şi Comisia
Europeană au fost de acord cu măsurile propuse. Preşedintele Iohannis lasă să
se înţeleagă că îi displace codul şi se pregăteşte să nu-l promulge. Desigur,
PSD primeşte încă o lovitură. Ar fi cazul ca opoziţia să vină cu o propunere
mai bună.
O dezbatere pe un
domeniu atât de sensibil precum fiscalitatea nu ar trebui să facă obiectul unor
dispute politice sterile. Măcar în problemele importante politicienii ar trebui
să cadă de acord şi să le discute la rece, fără patimă. Nu preşedintele va
plăti impozite şi taxe mai mari. Povara fiscală cade pe umărul firmelor, nu a instituţiei
prezidenţiale. Faptul că noul
cod fiscal a fost propus de guvernul Ponta nu însemnă că nu este bun. Este
adevărat că nu trebuie considerat bun doar pentru că vine de la PSD. Aceste lucruri nu
sunt clarificate între partide. Ele nu pot cădea de acord nici asupra faptului
că albul este alb şi negrul este negru.
Iar preşedintele, omul care a promis o Românie a lucrului bine făcut,
din păcate începe să semene tot mai mult cu politicienii de pe Dâmboviţa. Dacă
nu-şi păstrează neutralitatea, la un moment dat s-ar putea să se confunde total
cu ei.
Dumitru
Păcuraru
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu