Maramureşul s-a clasat pe locul I la acţiunea civică
naţională „Let’s do it, Romania!”, semn că dorim să trăim într-o ţară curată.
Impresia generală este însă de localităţi neîntreţinute, iar locurile sînt
murdărite în doar cîteva luni după ce-au fost igienizate de voluntari. Este
nevoie de multă dragoste şi blîndeţe pentru a-i înţelege pe cei care poluează
şi strică aspectul natural al mediului – iar aceia sîntem noi şi ai noştri!
Comunităţile locale nu reuşesc să organizeze igienizarea
prin eforturi bugetare, să păstreze specificul locului şi să încurajeze
întrajutorarea. Duhul rău creşte ca buruiana între oameni şi nu este acoperit
de respect. Cei tineri pot învăţa să facă fapte bune doar dacă adulţii din
jurul lor sînt responsabili. Gunoiul se revarsă ca la potop, oamenii merg în
parc să mănînce seminţe de floarea-soarelui, să bea alcool, să chiuie, iar
resturile picnicului le lasă sub bancă. Vecinul de la etajul II aruncă
chiştoacele de ţigară pe fereastră, între florile din faţa blocului – femeia de
serviciu le culege de două ori pe săptămînă. „Proiectilele” zboară pe geamul
maşinii sau trenului, în decor. Indiferenţa şi dispreţul pentru semeni ne
caracterizează.
Voluntarii sînt acei oameni care fac curăţenie fără să fie
recompensaţi. Dacă ar fi plătiţi în vreun fel, n-ar mai fi voluntari.
Convingerea elevilor să participe la proiectul „Let’s do it, Romania” n-a fost
uşoară, 90% au refuzat să pună mîna, fie şi cu mănuşă, pe gunoaie. Este un risc
de îmbolnăvire, infectare, intoxicare. Doar 10% dintre elevi au acceptat să fie
voluntari pentru o zi şi în schimb li s-a promis o notă de zece. Este o
greşeală pedagogică să pui notă în catalogul şcolar pentru participarea la acţiuni
civice de voluntariat, dar aşa e lumea de azi, totul se vinde şi se cumpără,
inclusiv faptele de suflet.
Educatorii au datoria să aplice sfaturile oferite celor pe
care îi educă. Dacă profesorul nu lucrează alături de ceilalţi la strîngerea
gunoaielor din albia rîului, lecţia civică va fi inutilă, elevii vor înţelege
că în societate există discriminare după vîrstă şi studii şi vor imita
comportamentul rău. Sistemul educativ ar fi convingător dacă 90% dintre elevi
şi toţi profesorii din şcoli, inclusiv directorii, ar participa la „Let’s do
it, Romania”, fără să primească note de 10 sau diplome. Însă 90% refuză să
participe, iar ceilalţi urmăresc scopuri personale. Ne autoamăgim că sîntem ce
nu sîntem, focul de paie se stinge repede, existenţa devine o senzaţie, nu o
realitate.
Avem datoria să muncim, să nu irosim timpul, să facem ce
trebuie cu viaţa noastră, să ne păstrăm curaţi la trup şi la suflet.
Deşteptîndu-ni-se conştiinţa, înţelegem că scopul vieţii este să nu chiulim de
la destinul acceptat. Neplăcerea de a aduna gunoiul aruncat de alţii are în
cele din urmă rezultatul urmărit, se trezeşte eul interior şi nu vei mai lăsa
gunoiul la voia întîmplării. Pentru a reuşi această performanţă, este
obligatoriu ca educatorii – părinţi şi profesori – să aibă un comportament
ecologic.
Adesea, oamenii cedează în faţa disperării şi aprobă răul
din frondă. Să nu le reproşăm atitudinea negativă, în cele din urmă vor cugeta
la faptele lor, vor înţelege că necazurile sînt cauzate chiar de ei înşişi şi
se vor îndrepta singuri, vor întoarce obrazul precum Isus. Ne girăm unul pe
altul, căci nu răspundem doar pentru faptele noastre, greşelile părinţilor
fiind repetate adesea de fii şi nepoţi. Dacă cei tineri se află în eroare,
trebuie îndrumaţi cu dragoste, blîndeţe şi răbdare. Cînd vrei să ajuţi pe
cineva, nu sta mult pe gînduri, întinde-i mîna, ascultă-i bătaia inimii. În caz
de pasivitate (dacă nu culegi gunoaie), devii periculos, ca exemplu de adult
răutăcios.
Maramureşul este un judeţ turistic şi cu atît mai mult aşteptăm
de la instituţiile de stat, de la educatori şi de la cetăţeni să susţină
acţiunile civice de igienizare. Curăţenia se face cu mîinile noastre, zi de zi.
Autor: Nicolae Goja
Sursa: Graiul Maramureşului
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu