Duminica a 6-a după Paşti (Vindecarea orbului din naştere) Ioan 9, 1-38
În vremea aceea, trecând Iisus, a văzut pe un om orb
din naştere. Şi ucenicii Lui L-au întrebat, zicând: Învăţătorule, cine a
păcătuit, acesta sau părinţii lui, de s-a născut orb? Iisus a răspuns: Nici
acesta n-a păcătuit, nici părinţii lui, ci ca să se arate în el lucrările lui
Dumnezeu. Trebuie să fac, până este ziuă, lucrările Celui Care M-a trimis pe Mine;
căci vine noaptea, când nimeni nu poate să lucreze. Atât cât sunt în lume, Eu
sunt Lumina lumii. Acestea zicând, a scuipat jos şi a făcut tină din scuipat şi
a uns cu tină ochii orbului. Apoi i-a zis: Mergi de te spală în scăldătoarea
Siloamului, care se tâlcuieşte: trimis. Deci s-a dus şi s-a spălat şi a venit
văzând. Iar vecinii şi cei care-l văzuseră mai înainte că era orb ziceau: Nu
este acesta cel ce şedea şi cerşea? Unii ziceau: El este. Alţii ziceau: Nu este
el, ci seamănă cu el. Dar acela zicea: Eu sunt. Deci îi ziceau: Cum ţi s-au
deschis ochii? Acela a răspuns: Omul care se numeşte Iisus a făcut tină, a uns
ochii mei şi mi-a zis: Mergi la scăldătoarea Siloamului şi te spală. Deci,
ducându-mă şi spălându-mă, am văzut. Zis-au lui: Unde este Acela? Şi el a zis:
Nu ştiu. L-au dus la farisei pe cel ce fusese oarecând orb. Şi era sâmbătă în
ziua în care Iisus a făcut tină şi i-a deschis ochii. Deci, iarăşi îl întrebau
şi fariseii cum a văzut. Iar el le-a zis: Tină a pus pe ochii mei şi m-am
spălat şi văd. Însă unii dintre farisei ziceau: Acest om nu este de la
Dumnezeu, fiindcă nu ţine sâmbăta. Iar alţii ziceau: Cum poate un om păcătos să
facă asemenea minuni? Şi era dezbinare între ei. Au zis, deci, orbului iarăşi:
Dar tu ce zici despre El, că ţi-a deschis ochii? Iar el a zis că Proroc este.
Dar iudeii n-au crezut despre el că era orb şi a văzut, până ce n-au chemat pe
părinţii celui ce vedea. Şi i-au întrebat, zicând: Acesta este fiul vostru,
despre care ziceţi că s-a născut orb? Deci cum vede el acum? Au răspuns, însă,
părinţii lui şi au zis: Ştim că acesta este fiul nostru şi că s-a născut orb;
dar cum vede el acum, noi nu ştim; sau cine i-a deschis ochii lui, noi nu ştim.
Întrebaţi-l pe el; este în vârstă; va vorbi singur despre sine. Acestea le-au spus
părinţii lui pentru că se temeau de iudei. Căci iudeii puseseră acum la cale
ca, dacă cineva va mărturisi că El este Hristos, să fie dat afară din sinagogă.
De aceea au zis părinţii lui: Este în vârstă; întrebaţi-l pe el. Deci au chemat
a doua oară pe omul care fusese orb şi i-au zis: Dă slavă lui Dumnezeu. Noi
ştim că Omul acesta este păcătos. A răspuns deci acela: Dacă este păcătos, nu
ştiu. Un lucru ştiu că, fiind orb, acum văd. Deci i-au zis: Ce ţi-a făcut? Cum
ţi-a deschis ochii? Le-a răspuns: V-am spus acum şi n-aţi auzit? De ce voiţi să
auziţi iarăşi? Nu cumva voiţi şi voi să vă faceţi ucenici ai Lui? Şi l-au
ocărât şi i-au zis: Tu eşti ucenic al Aceluia, iar noi suntem ucenici ai lui
Moise. Noi ştim că Dumnezeu a vorbit cu Moise, dar pe Acesta nu-L ştim de unde
este. A răspuns omul şi le-a zis: Tocmai în aceasta stă minunea: că voi nu
ştiţi de unde este, iar El mi-a deschis ochii. Şi noi ştim că Dumnezeu nu-i
ascultă pe păcătoşi; dar, dacă este cineva cinstitor de Dumnezeu şi face voia
Lui, pe acesta îl ascultă. Din veac nu s-a auzit să fi deschis cineva ochii
unui orb din naștere. Dacă n-ar fi Acesta de la Dumnezeu, n-ar putea să facă
nimic. Au răspuns şi i-au zis: În păcate te-ai născut tot şi tu ne înveți pe
noi? Şi l-au dat afară. A auzit Iisus că l-au dat afară şi, găsindu-l, l-a
întrebat: Crezi tu în Fiul lui Dumnezeu? El a răspuns şi a zis: Dar cine este,
Doamne, ca să cred în El? Şi a zis Iisus: L-ai şi văzut! Cel ce vorbește cu
tine, Acela este. Iar el a grăit: Cred, Doamne! şi s-a închinat Lui.
Dilema
ucenicilor și „ne-logica” ei
Un om, orb din naștere, cerșea. Despre el este vorba
în textul Evangheliei acestei duminici. Evanghelistul nu-i dă numele și nici
vârsta. Dar ne spune că avea părinți. Poate că erau săraci, de aceea vor fi
permis copilului lor să cerșească. Acțiunea se petrece undeva în Ierusalim. Nu
ni se spune în mod expres acest lucru, dar întregul context al minunii ne
conduce la această concluzie.
Întâlnindu-se cu omul orb, Apostolii îl întreabă pe
Iisus: „Învăţătorule, cine a păcătuit, acesta sau părinţii lui, de s-a născut
orb?” (In 9, 2). La o primă privire și auzire, întrebarea n-are logică. Cum și
unde să fi păcătuit cel ce era orb, dacă el s-a născut orb? În pântecele mamei
lui? Privită, însă, dintr-o altă perspectivă, întrebarea avea logică. Apostolii
știau din Vechiul Testament, după Legea dată pe Sinai, că Dumnezeu pedepsește
nelegiuirea părinților în copii până la al treilea și al patrulea neam (cf.
Exod 20, 5; 34, 7: Num 14, 18; Deut 9, 5; Iov 20, 5). Așadar, întrebarea
Apostolilor nu era legată de păcătuirea fătului în pântecele mamei lui, că nu
se putea petrece aceasta acolo, ci de transmiterea urmărilor păcatelor părinților
în urmași.
Aparenta lipsă de logică a întrebării Apostolilor e
încuviințată și de Iisus, când spune: „Nici acesta n-a păcătuit, nici părinţii
lui, ci ca să se arate în el lucrările lui Dumnezeu” (In 9, 3).
Cuvintele lui Iisus ne fac să ne întrebăm: Despre ce
lucruri ale lui Dumnezeu vorbea El și care se descopereau și se manifestau acum
prin suferința unui om orb? Desigur, este vorba, în primul rând, despre puterea
lui Iisus, ca Dumnezeu, și pe care și-o va manifesta făcând minunea, dând
vedere celui orb. Iar în final, orbul chiar va ajunge să-L preamărească pe
Dumnezeu pentru puterea Sa. Și astfel, boala sa a ajuns să fie înțeleasă ca
mobilul întâlnirii cu Iisus și al cunoașterii Lui ca Dumnezeu.
„Nevederea”
fariseilor și „vederea” orbului sau diferența dintre a privi și a vedea
Minunea se produce simplu. Aproape banal.
Mântuitorul scuipă jos, face puțină tină din salivă și praf, unge ochii celui
orb și îl trimite să se spele în apa unei scăldători, numită Siloam.
Evanghelistul ține să precizeze un amănunt, la prima vedere fără semnificație,
și anume că numele acelei scăldători însemna „trimis”. Vom vedea, la sfârșit,
ce semnificație are acest amănunt.
Orbul ascultă porunca lui Iisus și merge spre
scăldătoare. Mulți curioși se vor fi luat după el. Voiau să vadă ce se
întâmplă. Unii se vor fi întrebat de ce nu l-a vindecat pe loc? Alții, care vor
fi auzit cuvintele lui Iisus, vor fi fost nedumeriți vizavi de porunca de-a se
spăla în apa scăldătorii. De ce să se spele acolo și nu în altă parte?
Și cel ce fusese orb pornește pe străzi. Dar
încotro? După ce repere să se ghideze acum? Unde era casa lui? Cum să o
recunoască? Care erau părinții lui? Cum să-i deosebească? Cum să alerge la ei?
Să închidă din nou ochii pentru ca să nimerească unde e casa sa? Cum să renunțe
la celelalte simțuri, care până acum l-au ajutat? Cumplită dezorientare în
lumină! E și acesta un mesaj pentru mulți dintre noi! În întuneric, din păcate,
mulți se orientează mai bine decât în lumină! Cine are urechi de auzit, să
audă! E cumplit de deranjeantă lumina pentru mulți din societatea noastră! Ce
paradox straniu!
Dar să revenim. Și cel ce fusese orb, și cei ce-l
vedeau acum sănătos nu se mai recunoșteau. Primul pentru că el nu avea repere
după care să-i recunoască, iar ceilalți pentru că nu aveau repere să recunoască
minunea. Și astfel, dintr-odată, și-au devenit străini unul altuia. Așa se face
că unii, văzându-l acum sănătos, spuneau că nu este același cu cel ce fusese
orb, ci că seamănă numai cu el; alții, care l-au recunoscut, mărturiseau că el
este. Însă cel ce fusese orb striga în gura mare: Eu sunt acela! Și tuturor le
povestea cum s-a întâmplat minunea. Iar despre cel ce a făcut minunea, omul
Iisus, cum îl numea el, nu știa nimic. Nu l-am văzut, spunea el. Nu știu unde
este și nici cum arată. Va fi plecat în drumul lui, după ce mi-a spus să fac
tot ceea ce eu, acum, vă povestesc vouă. Și l-au dus la farisei. Nu știm de ce.
Poate pentru că, fiind sâmbătă, voiau să afle dacă cineva, în toată această
acțiune, va fi încălcat rânduiala zilei de odihnă. De aceea, îi pun tot felul
de întrebări legate de Cum și Cine.
În interogatoriul purtat, și cu el, și cu părinții
lui, evanghelistul ne spune că fariseii s-au împărțit în două. Unii ziceau:
„Acest om nu este de la Dumnezeu, fiindcă nu ţine sâmbăta”. Iar alţii, cugetând
într-alt mod, ziceau: „Cum poate un om păcătos să facă astfel de minuni?… Şi
dezbinare era între ei”, spune Evanghelia(In 9, 16-17). În cele din urmă,
într-un ultim interogatoriu, celui ce fusese orb i se sugerează un răspuns voit
de farisei. Dacă tot nu putem să-i dăm de capăt acestei întâmplări, și dacă tot
nu știi nimic să ne spui, nici tu și nici părinții tăi, legat de vindecarea ta,
în afară de poveștile acestea cu tina și cu spălarea, uite ce te sfătuim: „Dă
slavă lui Dumnezeu. Noi ştim că omul acesta este păcătos” (In 9, 24). Cu alte
cuvinte, dacă noi știm aceasta și tu trebuie să știi acest lucru.
(In 9, 30-33). Pe care păcătoși nu-i ascultă
Dumnezeu? Pe cei ce-L neagă și-L resping. Verbul „a asculta” din text are
aici și sensul de „a împlini o cerere”. Așadar, cererile celor ce-L neagă
sunt respinse înainte de a fi adresate.
Iată diferența dintre a privi și a vedea! Fariseii
privesc, dar nu văd nimic, pentru că nu voiau să-L vadă în Iisus pe Mesia. Și
au rămas cu păcatul asupra lor. Cel vindecat, însă, vede pentru că vrea să
vadă, crezând în ceea ce vede.
Dat
afară de oameni, dar căutat de Dumnezeu
Evanghelistul ne spune că după acest ultim dialog,
fariseii l-au dat afară pe cel ce fusese orb. Ultima replică a celor fără
replică! Dar Iisus a auzit că l-au dat afară și îl caută. Nu-l lasă singur pe
cel ce L-a apărat în fața oamenilor și care, apoi, l-au alungat. Și găsindu-l,
îl întreabă: „Crezi tu în Fiul lui Dumnezeu? El a răspuns şi a zis: Dar cine
este, Doamne, ca să cred în El? Şi a zis Iisus: L-ai şi văzut! Cel ce vorbește
cu tine, Acela este. Iar el a grăit: Cred, Doamne! şi s-a închinat Lui” (In 9,
35-38). Verbul προσκυνέω (proskyneo)are întotdeauna în Evanghelia după Ioan,
spre deosebire de Sinoptici, sensul de „a adora”, închinare care se datorează
doar lui Dumnezeu. Așadar, cel ce fusese orb sfârșește prin a-L recunoaște pe
Iisus ca fiind Dumnezeu.
Pr. Prof. Dr.
Stelian Tofană – 29 Mai, 2022
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu