Duminica a 32-a după Rusalii (a lui Zaheu) Luca 19, 1-10
În vremea aceea trecea Iisus prin Ierihon și, iată,
un om bogat cu numele Zaheu, care era mai-mare peste vameși, căuta să vadă cine
este Iisus, dar nu putea de mulțime, pentru că era mic de statură. Și alergând
el înainte, s-a suit într-un sicomor ca să-L vadă, căci pe acolo avea să
treacă. Și când a sosit la locul acela, Iisus, privind în sus, a zis către el:
Zahee, coboară-te degrabă, căci astăzi trebuie să rămân în casa ta. Și a
coborât degrabă și L-a primit, bucurându-se. Și, văzând, toți murmurau, zicând
că a intrat să găzduiască la un om păcătos. Iar Zaheu, stând înaintea Domnului,
I-a zis: Iată, jumătate din averea mea, Doamne, o dau săracilor și, dacă am
nedreptățit pe cineva cu ceva, întorc împătrit. Și a zis către el Iisus:
Astăzi s-a făcut mântuire casei acesteia, pentru că și acesta este fiu al lui
Avraam. Căci Fiul Omului a venit să caute și să mântuiască pe cel pierdut.
Mulțimea de oameni adunată la un eveniment anume
este înălțătoare, dar poate fi și înșelătoare. De multe ori mulțimea poate
să impresioneze, să aclame și să apere valorile și viața. Alteori poate să
încurce, să limiteze sau chiar să blocheze perspectivele, așa cum a pățit și
Zaheu vameșul. El voia să-L vadă pe Iisus, dar „nu putea de mulțime” (Luca 19,
3). Nu putea pentru că era mic de statură, iar mulțimea de curioși se îmbulzea
prea tare.
Mulțimea
între mumă și ciumă
Până astăzi situația tot așa a rămas. Numărul
oamenilor participanți la o manifestare anume poate fi un lucru impresionant
și folositor. Să ne gândim numai la rolul pozitiv al publicului la un
spectacol, sau la suporterii unui meci, sau la participanții la un maraton cu
scop caritativ.
La fel e situația și în cazul unor manifestări
religioase. Cu cât pelerinii sunt mai mulți, cu atât pelerinajul este mai emoționant.
Să ne gândim numai la slujbele de Paști sau de Bobotează, care strâng atât de
mulți credincioși, dornici de cuvântul lui Dumnezeu. Modelul vine din Sfânta
Scriptură, unde ni se relatează că Iisus era urmat de „mulțime multă de popor”.
Dar să nu ignorăm și reversul. Mulțimile de oameni,
de gură-cască, pot îngreuna lucrurile. Vulgul, de multe ori, ne împiedică
serios în a-L întâlni pe Hristos. Ca să-L întâlnești pe Iisus trebuie să lupți
cu mulțimea celor care sunt ca bolovanii în calea ta. Gloata, gura-lumii, moda,
vedetismul, distracțiile, toate acestea alcătuiesc „tirania” mulțimilor care
taie calea către Dumnezeu. De aceea, nu de puține ori, Hristos a fugit de
popor, ca să se retragă în liniște și în rugăciune.
Mai nou, mulțimile de oameni se manifestă prin
mass-media, prin internet, prin toate mijloacele de socializare, dar
atitudinile exprimate nu sunt totdeauna de bun augur. Așa-zisa „socializare” se
poate transforma din mumă în ciumă, într-un puhoi nimicitor, precum un râu cu
apă cristalină se poate transforma într-o viitură, care face prăpăd în calea
ei. Din aceste motive, mulți se feresc de publicitate, care în loc să înalțe
doboară și cele mai sănătoase credințe și principii.
Zaheu
învinge mulțimea, înălțându-se
Zaheu s-a lovit și el de mulțime. Dar prin
istețime, nu prin forță, el a depășit mulțimea, suindu-se într-un smochin. Aici
a fost reușita lui: de la înălțime L-a văzut pe Hristos. Pe Dumnezeu Îl afli
numai înălțându-te deasupra vulgarității lumii acesteia. De aceea, atunci când
mulțimea încurcă, trebuie găsite modalități de ridicare deasupra ei, ca să
ajungem la Hristos.
În felul acesta Zaheu a avut succes. Nu numai
fiindcă a depășit blocajul mulțimii, ci mai ales pentru că Hristos l-a văzut
pe el. Hristos ne vede pe toți, dar ne vede, îndeosebi, pe cei care Îl căutăm
de la înălțimi duhovnicești. Dacă noi nu vrem să ne ridicăm, nici Hristos nu
ne ridică cu forța. Toată spiritualitatea ortodoxă nu înseamnă altceva decât
înălțarea noastră continuă pentru a-L cunoaște pe Dumnezeu, pentru ca astfel și
Dumnezeu să ne cunoască pe noi.
Ceea ce a urmat a fost rezultatul întâlnirii dintre
Dumnezeu și om. Mântuitorul, văzându-l, Se autoinvită în casa lui. Un lucru
neașteptat. Zaheu răspunde imediat, plin de bucurie, fără să se eschiveze, semn
că vizita a fost pe sufletul lui și pregătește cele cuvenite oaspeților
deosebiți. Nu știm ce dialog a purtat Iisus cu Zaheu, Evanghelia ne relatează
numai rezultatul acestei convorbiri, și anume faptul convertirii lui Zaheu
într-un mare binefăcător: „Jumătate din averea mea, Doamne, o dau săracilor, și
dacă am nedreptățit pe cineva cu ceva, îi întorc împătrit” (Luca 19, 8). Văzând
aceasta, Mântuitorul a răspuns îndată: „Astăzi s-a făcut mântuire casei
acesteia!” (Luca 19, 9).
Dumnezeu
ne caută acasă
De atunci Dumnezeu ne caută acasă. Hristos a venit
să ne sfințească viața, întemeind Biserica mare şi totodată ne mântuiește
casa, familia, care este Biserica mică. Cele două Biserici, mare și mică, sunt
într-o continuă întrepătrundere și interdependență. Cred că Mântuitorul,
atunci când a zis că cine crede în mult, crede și în puțin, a vrut să spună că
cine crede în Biserica mare crede și în Biserica mică. De aici și concluzia că
nimeni nu se poate mântui în Biserica mare, dacă nu se preocupă de mântuirea
casei lui, a familiei lui, a Bisericii mici.
Acest lucru l-a știut foarte bine, mai ales,
părintele Arsenie Boca. De aceea toate învățămintele lui aveau referire
directă la familie, cu toate aspectele ei, inclusiv la viața intimă. „Feciorie
pân’ la Cununie și fidelitate pân’ la moarte” a fost una dintre cele mai
cunoscute apoftegme ale lui. Ca să ne mântuim în Biserica mare, nu putem să
ignorăm cele mai intime aspecte din Biserica mică, nici apoftegma părintelui
Arsenie Boca.
Astfel, în familie se vede cel mai bine cum ne
lucrăm mântuirea și câtă importanță acordăm Bisericii. Cu casa noastră începe
desăvârșirea noastră. Pentru că în familie se perpetuează actul creator, iar în
Biserica mare se dăruiește actul recreator, adică mântuirea.
Cu
Hristos, la masă
Pentru aceasta Hristos a poposit la Zaheu și a adus
mântuire nu numai lui, ci și casei lui. El vrea să fie cu noi, să stea la masă
și să mâncăm împreună. O rugăciune populară spune: „Cruce-n masă, Cruce-n casă/
Dumnezeu cu noi la masă”. Aceasta este esența, rostul Liturghiei cosmice, care
începe cu Liturghia din Biserică și cu împărtășirea noastră.
Casa lui Zaheu trebuie să fie și casa noastră.
Pocăința lui Zaheu trebuie să fie și pocăința noastră. Iar bucuria lui Zaheu
care stă la masă cu Hristos trebuie să fie și bucuria noastră, a celor care
participăm la Sfânta Liturghie. Nu prin asistare, ci prin mâncare, nu prin
uitătură, ci prin băutură, iar mâncarea și băutura noastră sunt Trupul și
Sângele Lui Hristos.
Nu
înălțime de brad, ci un suflet curat
Zaheu ne-a arătat că mulțimea poate fi biruită
atunci când sufletul dorește cu ardoare să-L vadă pe Hristos. El ne-a mai
arătat că întâlnirea cu Hristos cere înălțare, nimeni nu-L poate coborî pe
Dumnezeu din cer, dacă nu urcă spre El. Bunătatea lui Dumnezeu este așa de
mare, încât El se coboară spre noi, chiar și atunci când mișcăm numai un deget
spre El.
Zaheu Îl primește pe Mesia în casa lui, Îl pune la
masă și Îl hrănește cu cele pământești. Dar Hristos ne invită la masă, în
Biserica Lui, și ne hrănește cu „ale Sale, dintru ale Sale”, adică cele
cerești, Trupul și Sângele Lui.
Zaheu era mic de statură, dar de o mărinimie
mântuitoare. Hristos era Dumnezeul Cel mare Care, smerindu-Se pe Sine, S-a
făcut mic asemenea nouă. Așa a avut loc marea întâlnire din Ierihon. De aceea,
dacă și noi vrem să stăm la masă cu Hristos, acasă, trebuie să știm că nu avem
nevoie de-o înălțime de brad, ci de un suflet curat. Iar Dumnezeul cel mare se
face pentru noi mâncare.
Pr. Conf. Univ. Dr. Irimie Marga – 22
Ianuarie 2023
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu