...desigur, nu pierdute, ci filtrate prin viziunea lui Valentin Lupea, în volumul de recenzii „Labirintul reverențelor”, apărut în 2022, în Colecția Critică a Editurii „eCreator”, din Baia Mare.
Se pare că nu e un labirint fără ieșire, e doar o
cale sinuoasă a descoperirii autorului unei scriituri, fie ea lirică, epică sau
de critică literară, volumul cuprinzând cronici ale mai multor cărți pe care
Valentin Lupea le-a trecut prin sita sufletului său, la care a adăugat și
ingrediente secrete: har, înțelepciune, dorință de frumos, empatie cu cei
recenzați, prietenie și familiaritate.
Deși un critic literar este privit cu suspiciune sau
cu ură (uneori) el nu trebuie decât să își urmeze țelul, principiile, dar, mai
ales să își dozeze obiectivitatea, să-și înfrâneze subiectivitatea, să caute
frumosul, să fie conștient de greutatea vorbelor sale, să fie bine documentat,
să descopere într-o scriitură comorile, inovația, ineditul, să citească dincolo
de cuvinte.
Desigur, toată această muncă trebuie să vizeze
cartea, și nu pe cel care a scris-o.
Atunci scopul este atins, iar cartea va primi o nouă
înfățișare, o haină pe care criticul creator i-a croit-o cu multă grijă.
Valentin Lupea își deschide cronicile cu cel pe care
eu l-am numit prietenul prieteniilor, Poetul și Omul, Ioan Romeo Roșiianu și a
sa carte inedită „Scrisori către Izoleta”, o carte manifest apărută în perioada
care a schimbat multe destine.
Fiind și eu o împătimită a scrierilor de calitate pe
care Ioan Romeo Roșiianu le imprimă destinului literaturii române contemporane,
am recenzat cu multă aplecare sufletească și cu multă dăruire volumul mai sus
menționat, dar și alte volume, făcând un studiu complet și complex al
celebrelor sale Scrisori.
Desigur, fiind doi oameni, două personalități
distincte, există și două viziuni asupra poemelor lui Ioan Romeo Roșiianu (în
viziunea mea un călător neobosit dinspre suflet înspre suflete) pe care
Valentin Lupea îl percepe drept un scriitor de „Epistole nesigilate ale unui
suflet problematizat către umanitate”, dar, în același timp „frumos,
cutremurător de frumos și dureros în același timp este discursul lirico-prozaic
al domnului Ioan Romeo Roșiianu care-și dorește la un moment dat liniștea,
pentru faptul că liniștea nu pune întrebări.”
Autorul Valentin Lupea a recenzat și volumul
criticului Ioan Romeo Roșiianu, „Punte peste pagini” - „o carte de critică
literară de tipul mamut” în care „marele om de cultură, criticul literar,
poetul, eseistul, prozatorul, editorul și jurnalistul Ioan Romeo Roșiianu
inaugurează imensa sa punte peste cele 72 de nume de cărți...”
În atenția autorului a intrat și Francisc Edmund
Balogh și al său volum „Recurs la umbre” („Cartea este minunat prefațată de
doamna Mioara Bahna și postfațată la fel de bine de către doamna Petronela
Apopei și de către domnii Daniel Marian, respectiv Nicolae Toma.”), dar și
Adrian George Itoafă cu un „Omagiu nipon” („o meditație asupra sorții omului în
universul acesta mic și mare”), urmați de Gheorghe Pop cu volumul de versuri
„Peregrin spre... Dincolo” în care se descoperă preotul „Preocupat de frumos,
de conceptul artistic al esteticului, dar și de cel cognitiv și meditativ al
lumii înconjurătoare, și mai ales al acelei lumi mirifice interioare”.
O adevărată „Dragoste și adorație – adorație și
iubire” este văzută în volumul „Adorație” al Paulei Bârsan, urmat de
„Sincretismul artelor” („Poezia picturii, pictura poeziei”, autoare Aurelia
Oancă, ilustrațiile fiind asigurate de Carmen Mihaela Coca) și de „Geta Stan
Palade și literatura pentru copii” („Urechilă, cântăreț la trompetă”) și de
„Nevoia de iubire” a Gabrielei Solomon, cu volumul „Doar iubire” care „îndeamnă
pe cititor să coboare în interiorul său pentru a găsi răspunsuri la întrebările
esențiale ale vieții”.
Valentin Lupea este impresionat de acrostihurile lui
Mihai Epli, și de „Lacunele iubirii” acestuia, dar și de scriitura lui Ovidiu
Bârsan în „Kara Golge” („Puterea a două cuvinte poate reprezenta apoi un
miracol, o minune sau o taină”) dar și de „Prințul din codru” al Aureliei
Oancă, dar, mai ales de poezia științifică a Oanei Ileana Noorani din al ei
„Preambul științific”, sau de „Bancuri hazlii” (Grigoraș Ciocan).
Acestora le urmează un „Destin, viață și iubire –
axa unei trilogii”, trilogia Victoriei Iuga („Viața mea ca o poveste”, „Băieți
și destine”, „Fete și destine”) cât și „o altfel de moară”, „Moara lui Gelu”
(Gelu Dragoș) și „Culorile iubirii”, volumul de proză scurtă al Mariei Berciu
(„cuprinde așadar o doză concentrată de informații, emoții și trăiri, o
complexitate emoțională diversă și conștientă”).
Vine rândul mai apoi cărții de critică literară a
lui Nicolae Dina, „Reverențele cărților”, dar și a „Zece poeți teleormăneni”,
antologie a complexului scriitor Cristian Gabriel Moraru, cât și un „Dosar
critic eCreator”, dar și alte cărți de critică, „Raftul eCreator” al lui Daniel
Luca și „Balansoar pentru eCreator” al
lui Daniel Marian.
O atenție deosebită este acordată volumelor
„Labirinturi” (Jean Paul Gavard-Perret), „(Is)pășiri ușoare peste sat” (Florin
Dragomir) și „Florile iubirii înflorite” (Doina Pană Chira), o carte
„străbătută la modul tematic de nuanțe ale unui romantism târziu”).
Din „labirinturi” au ieșit autorii cu cărțile lor,
dar și atenția celui care a scris acest volum de cronici de carte.
Petronela
Apopei
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu