Există o mulțime de definiții date omului („Omul este singurul animal rațional”, „Omul este singura vietate care-și fierbe mâncarea”, „Omul este singurul animal care se încalță” ș.a.m.d.), printre care preferata regelui prusac Frederic al II-lea (din evident dispreț, dacă nu față de toți semenii, atunci cu siguranță față de majoritatea acestora), poate și pentru faptul că-i aparținea ilustrului Platon: „Omul este singurul animal biped, fără pene și cu unghii late”. Așa că, zic eu, ce mai contează o definiție în plus, de felul: Dintre toate viețuitoarele pământului, numai omul savurează frumosul și se îmbogățește lăuntric prin cultura autentică?!...
Fără a
intra în detalii despre frumos și cultură (am făcut acest lucru în multe
articole: Frumosul – cauza și scopul
existenței pilduitoare, Considerații
despre artă, Legătura inseparabilă
dintre artă și religie, Cultura și
profitul, Cultura și civilizația –
daruri ale Atoatefăcătorului etc.), de data asta voi arăta, cu argumente
irefutabile, fundătura gnoseologico-axiologică în care a ajuns omul (mare
amator de senzațional/originalitate și înverșunat căutator de forme fără fond),
îndeosebi din pricina făcăturii numită postmodernism.
Dar ce
este postmodernismul? În interviul acordat Mihaelei Onofrei și postat pe 5 mai
2019, Zoe Dumitrescu-Bușulenga, marea doamnă a culturii românești postbelice și
- până aproape de sfârșit (5 mai 2006 la mănăstirea Văratec) – a celei
postdecembriste, ne spune următoarele: „Se fac tot felul de ciudățenii în
numele postmodernismului. Am încercat să aflu ce este postmodernismul. I-am
întrebat pe ei. N-au fost în stare să-mi
răspundă (subl. mea, G.P.). E o
artă din cioburi – totul este fărâmițat – mi s-a spus”, cu toate că „Spritul
are o calitate: aceea de integrare, de a face din fragmente o totalitate. Asta
au făcut clasicii. Azi am senzația că trăim procesul invers – ne diseminăm, ne
risipim”. Răspunsul la întrebarea „Susțineți, deci, că postmodernismul nu e
artă?”, nu-i unul categoric, însă la fel de înțelept prin profunzimea avertismentului
lansat: „Eu nu înțeleg un lucru: când e atâta frumusețe întreagă pe lume, cum
pot să mă duc să mă uit la firimituri, când eu am bucuria integrală a
frumuseții? Și, dacă fărâmițăm frumusețea, cum vom putea face drumul invers?
Credeți că de la manele ne vom putea întoarce la Johann Sebastian Bach? Sexul
în locul capului”...
Vasăzică,
manelele din muzica zilelor noastre constituie echivalentul făcăturilor
postmoderniste din literatură, al mâzgălelilor din pictură, al fioroșeniilor
din sculptură, al idioțeniilor (cu extratereștri, draci, vampiri, fantome) din
filmele doldora de penibile „efecte speciale” și al căsoaielor construite la
concurență, unde vor mușchii proprietarului și, firește, fără urmă de simț
arhitectonic.
Tot ce
se poate ca unii, în primul rând partizanii postmodernismului, să-și închipuie,
ba chiar să pretindă că acesta continuă direcția „artă pentru artă”, care se
știe că, în secolul al XIX-lea, a pornit lupta la baionetă împotriva „artei cu
tendință”.
Desigur,
cele două orientări opuse, la fel ca idealismul și materialismul în filosofie,
s-au cristalizat și confruntat (mascat sau fățiș) încă din zorii preocupărilor
cultural-artistice ale indivizilor și grupurilor sociale: clase și partide,
popoare și națiuni. De pildă, din istoria culturii se știe foarte bine că una a
fost literatura populară, prima formă de artă cu tendință colectivă (basme,
doine, balade, ode, imnuri, poeme de critică și revoltă socială) și cu totul
altceva literatura cultă, ulterioară celei populare și deseori, conștient sau
inconștient, bazată pe ea, însă nu de puține ori inferioară acesteia în plan
aristic. Cel mai bun exemplu în acest sens îl reprezintă celebra noastră Mioriță, care – precizez în prima parte
a studiului Folclorul și sferele în care
își exercită influența – este, așa cum just susține profesorul Liviu Rusu,
„tipică pentru homo contemplativus,
ea constituindu-se în argumentul liric potrivit căruia «momentul morții este un
prilej pentru a sublinia prețul vieții»”, după cum „baladele haiducești sunt tipice pentru homo activus (principiul activ al vieții)”, iar Meșterul Manole „este o culme în ceea
ce-l privește pe homo constructivus
sau principiul constructiv”.
La rândul
ei, literatura cultă promovează „arta cu tendință” atunci când creatorii
aparțin oprimaților prin naștere și/sau stare socială, respectiv „arta pentru
artă” (intelectualistă, impersonală și detașată de problematica socială), de
regulă atunci când direcția este promovată mai degrabă prin străduința
teribilistă și exhibiționismul arivist al ambițioșilor neprivilegiați și
rareori vizitați de har estetic, decât prin eforturile artistico-filosofice
convergente ale răsfățaților de soartă.
Tema
fiind intens dezbătută la sfârșitul secolului al XIX-lea și în continuare, iată
câteva dintre captivantele opinii expuse de Anton Bacalbașa, părintele literar
al lui Moș Teacă, în conferința susținută la Ateneul Român:
1)Minerva,
zeița înțelepciunii și a artelor frumoase, se chema la greci Atheni, motiv
pentru care aceștia numeau Athenaion templele de cultură, iar romanii le numeau
Athenaeum;
2)Théophile
Gautier, cel mai înfocat apărător al artei pentru artă, o definește astfel:
„Arta pentru artă este pentru adepți o muncă scutită de orice altă preocupare
decât a frumosului în sine”, lucru pe care l-a făcut cu imperturbabilă detașare
chiar în perioada represiunii Comunei din Paris (1871), adică atunci când
„armatele versailleze se dedau la cel mai înfiorător măcel pe care îl cunoaște
istoria contemporană”;
3)Da, T.
Gautier a fost „unul dintre cei mai mari poeți ai Franței”, însă – „„nepăsător
la tot ce se petrecea în jurul lui” – el a ajuns să fie considerat într-o atare
măsură „tipul cel mai perfect al omului fără niciun ideal social” (asta
deoarece n-a pasionat în timpul vieții decât „un număr restrâns, un cenaclu”),
încât la câțiva ani după moartea lui, era citat „mai mult ca o curiozitate
literară, ca un exemplu până unde poate merge perfecțiunea formei”;
4)Conferențiarul
este atât de convins de necesitatea promovării artei cu tendință („arta nu
poate scăpa de influența ideilor ce domină o epocă”), încât nu ezită să
întrebe: „Oare frumosul nu este el
însuși o tendință?”;
5)„(...)
arta pură, arta făcută pentru frumosul în sine, nici nu există, nici n-a
existat”, întrucât „îndată după ce opera de artă atinge viața socială, ea trebuie să aibă și tendințe sociale”;
6)„(...)
toți artiștii mari, toate naturile alese au fost, în același timp, oameni care
nu numai că au înțeles ideile mari ce frământau epoca lor, dar s-au pus în
curent cu ele și le-au ajutat”;
7)„În
mijlocul lipsei de caractere în care trăim, oficialitatea încurajând tot ce
convine principiilor ei, n-a fost greu să se înjghebeze o sumă de nulități care
să devină predicatorii teoriilor iubite de clasa dominantă”.
Sighetu
Marmației,
George PETROVAI
19-20 sept. 2023
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu