sâmbătă, 30 septembrie 2023

Fidelitatea sopranei

 

                                                                          de Gheorghe Pârja

Războiul din Ucraina a intrat într-un fel de acceptare a omului de rând, altfel zis, ne-am obișnuit cu acest conflict precum calul cu hamul. Granița României cu Ucraina de la Tulcea este serios pusă în stare de alertă, locuitorii acelei zone fiind în stare de veghe. Încolo, știrile se transmit lapidar, armatele câștigă, sau pierd, după transmisiunile corespondenților de presă. Mai știm câte ceva din activitatea diplomatică a liderilor aflați în conflict. De pe front, cum ziceam, nu prea suntem la curent cu realitatea unui război cu miză mare. Zău, dacă aș fi mai tânăr, m-aș apropia de linia frontului, dacă m-ar lăsa ocrotitorii de război. O brumă de experiență postbelică am trăit în Bosnia-Herțegovina și în războiul transnistrean.

Spun astea ca să mă amăgesc. Că rezultatul războiului din Ucraina va avea consecințe importante pentru viitorul Europei și al lumii, o spun observatorii lucizi și pricepuți. Produce traume serioase și în timpul cotidian, dar nu prea știm despre ele. Eu am prins un capăt de întâmplare tulburătoare, un conflict între devotament, fidelitate, crez și opțiunea profesională. Dincolo, în opoziție, locuiește înverșunarea unei mulțimi. Dar să vă spun povestea în care conștiința unei mari artiste este sfâșiată. Presa de săptămâna trecută, prin Matei Martin, m-a ajutat să deslușesc drama unei soprane. Cică la Opera din Berlin, după un spectacol, s-a lăsat cu huiduieli și cu îmbrânceli. Una dintre cele mai bune voci din lume, soprana Anna Netrebko, nu stârnește numai aplauzele melomanilor, ci și furia opiniei publice.

Cu laurii unei cariere internaționale, artistă a poporului în țara ei natală, Rusia, a fost multă vreme o apropiată susținătoare a lui Vladimir Putin. Până la începutul războiului din Ucraina, această admirație nu a fost luată în seamă. Fiecare cu prieteniile lui! Din februarie 2022, evoluția ei a stagnat, numeroase instituții de concert din Europa și SUA au suspendat contractele și au anulat sau amânat spectacolele ei. Se înțelege motivul. Este vorba de marea cântăreață de origine rusă, Anna Netrebko, admiratoarea lui Vladimir Putin. Punând în față gloria confirmată în sute de concerte, ea a dat în judecată Metropolitan Opera din New York, pentru anularea contractului, cerând despăgubiri. Repede au apărut moraliștii, care i-au pus caracterul la stâlpul infamiei. Adică marea artistă era interesată de bani, nu de victimele războiului sângeros și nedrept din Ucraina, și-a arătat fidelitatea față de un personaj sinistru, care seamănă moarte printre oameni nevinovați.

Dar cariera unei mari artiste nu așteaptă sfârșitul unui război. Care nimeni nu știe când se va opri. A încercat o reabilitare printre gene, rostind aceste cuvinte: „Condamn în mod expres războiul împotriva Ucrainei și gândurile mele sunt la victimele acestui război și la familiile lor. Recunosc și regret că unele din acțiunile sau declarațiile mele din trecut ar fi putut fi interpretate greșit.” Au fost cuvinte de piatră, deoarece mediile culturale din Occident și din SUA nu s-au lăsat înduplecate. Ea este socotită fidelă lui Putin, iar marile săli de concerte continuă să o evite. Impresarii au crezut prea blânde declarațiile ei și așteptau o condamnare fermă a regimului de la Moscova, nu o declarație de conjunctură.

Cuvintele ei au avut un efect total nefavorabil în Rusia natală. Directorul Operei din Novosibirsk a acuzat-o de trădare și a promis că va evita orice colaborare cu Anna. Spectacolul cu huiduieli, ne spune Matei Martin, a fost prima evoluție a sopranei la Berlin, de la începutul războiului ucrainean încoace. În timp ce statele occidentale au decis să aplice sancțiuni Rusiei, Opera din Berlin a hotărât să reia spectacolul Macbeth, de Verdi, cu Anna Netrebko. Furia în capitala Germaniei a fost mare. Zeci de organizații ucrainene și funcționari publici au protestat împotriva Annei. Multe păreri. Zic unii că în democrațiile avansate, cum este Germania, artiștii nu mai sunt judecați doar pentru meritele lor artistice, ci și pentru profilul etic și moral.

S-a spus că în Rusia nicio instituție publică nu ar fi oferit scena unui opozant al regimului. Cred că directorul Operei din Berlin a făcut bine că a deschis ușile pentru Macbeth. Că de opera lui Verdi este vorba, nu despre atitudinea sopranei față de Putin. De care s-a despărțit prin declarații publice. Este greu să intri în mecanismul sufletesc al artistei. Să pui în cumpănă harul măreț al artei cu opțiunea pentru o persoană care a devenit indezirabilă. Provocatoare de moarte și ruine. Știu atâta că puterea Annei de a cânta scade cu fiecare zi, pe când războiul și ura au viață mai lungă. Consider că fidelitatea ei și-a arătat-o față de propria ei artă. Care este la mare căutare în lume. Arta are rostul de a lecui sufletul, arta adună oamenii buni, nu-i împrăștie. Că repertoriul Annei nu-l glorifica pe Putin. Nici Verdi nu l-a cunoscut.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu