de Gheorghe Pârja
Războiul din Ucraina a intrat într-un fel de
acceptare a omului de rând, altfel zis, ne-am obișnuit cu acest conflict precum
calul cu hamul. Granița României cu Ucraina de la Tulcea este serios pusă în
stare de alertă, locuitorii acelei zone fiind în stare de veghe. Încolo,
știrile se transmit lapidar, armatele câștigă, sau pierd, după transmisiunile
corespondenților de presă. Mai știm câte ceva din activitatea diplomatică a
liderilor aflați în conflict. De pe front, cum ziceam, nu prea suntem la curent
cu realitatea unui război cu miză mare. Zău, dacă aș fi mai tânăr, m-aș apropia
de linia frontului, dacă m-ar lăsa ocrotitorii de război. O brumă de experiență
postbelică am trăit în Bosnia-Herțegovina și în războiul transnistrean.
Spun astea ca să mă amăgesc. Că rezultatul
războiului din Ucraina va avea consecințe importante pentru viitorul Europei și
al lumii, o spun observatorii lucizi și pricepuți. Produce traume serioase și
în timpul cotidian, dar nu prea știm despre ele. Eu am prins un capăt de
întâmplare tulburătoare, un conflict între devotament, fidelitate, crez și
opțiunea profesională. Dincolo, în opoziție, locuiește înverșunarea unei
mulțimi. Dar să vă spun povestea în care conștiința unei mari artiste este
sfâșiată. Presa de săptămâna trecută, prin Matei Martin, m-a ajutat să
deslușesc drama unei soprane. Cică la Opera din Berlin, după un spectacol, s-a lăsat
cu huiduieli și cu îmbrânceli. Una dintre cele mai bune voci din lume, soprana
Anna Netrebko, nu stârnește numai aplauzele melomanilor, ci și furia opiniei
publice.
Cu laurii unei cariere internaționale, artistă a
poporului în țara ei natală, Rusia, a fost multă vreme o apropiată susținătoare
a lui Vladimir Putin. Până la începutul războiului din Ucraina, această
admirație nu a fost luată în seamă. Fiecare cu prieteniile lui! Din februarie
2022, evoluția ei a stagnat, numeroase instituții de concert din Europa și SUA
au suspendat contractele și au anulat sau amânat spectacolele ei. Se înțelege
motivul. Este vorba de marea cântăreață de origine rusă, Anna Netrebko,
admiratoarea lui Vladimir Putin. Punând în față gloria confirmată în sute de
concerte, ea a dat în judecată Metropolitan Opera din New York, pentru anularea
contractului, cerând despăgubiri. Repede au apărut moraliștii, care i-au pus
caracterul la stâlpul infamiei. Adică marea artistă era interesată de bani, nu
de victimele războiului sângeros și nedrept din Ucraina, și-a arătat
fidelitatea față de un personaj sinistru, care seamănă moarte printre oameni
nevinovați.
Dar cariera unei mari artiste nu așteaptă sfârșitul
unui război. Care nimeni nu știe când se va opri. A încercat o reabilitare printre
gene, rostind aceste cuvinte: „Condamn în mod expres războiul împotriva
Ucrainei și gândurile mele sunt la victimele acestui război și la familiile
lor. Recunosc și regret că unele din acțiunile sau declarațiile mele din trecut
ar fi putut fi interpretate greșit.” Au fost cuvinte de piatră, deoarece
mediile culturale din Occident și din SUA nu s-au lăsat înduplecate. Ea este
socotită fidelă lui Putin, iar marile săli de concerte continuă să o evite.
Impresarii au crezut prea blânde declarațiile ei și așteptau o condamnare fermă
a regimului de la Moscova, nu o declarație de conjunctură.
Cuvintele ei au avut un efect total nefavorabil în
Rusia natală. Directorul Operei din Novosibirsk a acuzat-o de trădare și a
promis că va evita orice colaborare cu Anna. Spectacolul cu huiduieli, ne spune
Matei Martin, a fost prima evoluție a sopranei la Berlin, de la începutul
războiului ucrainean încoace. În timp ce statele occidentale au decis să aplice
sancțiuni Rusiei, Opera din Berlin a hotărât să reia spectacolul Macbeth, de
Verdi, cu Anna Netrebko. Furia în capitala Germaniei a fost mare. Zeci de
organizații ucrainene și funcționari publici au protestat împotriva Annei.
Multe păreri. Zic unii că în democrațiile avansate, cum este Germania, artiștii
nu mai sunt judecați doar pentru meritele lor artistice, ci și pentru profilul
etic și moral.
S-a spus că în Rusia nicio instituție publică nu ar
fi oferit scena unui opozant al regimului. Cred că directorul Operei din Berlin
a făcut bine că a deschis ușile pentru Macbeth. Că de opera lui Verdi este
vorba, nu despre atitudinea sopranei față de Putin. De care s-a despărțit prin
declarații publice. Este greu să intri în mecanismul sufletesc al artistei. Să
pui în cumpănă harul măreț al artei cu opțiunea pentru o persoană care a
devenit indezirabilă. Provocatoare de moarte și ruine. Știu atâta că puterea
Annei de a cânta scade cu fiecare zi, pe când războiul și ura au viață mai
lungă. Consider că fidelitatea ei și-a arătat-o față de propria ei artă. Care
este la mare căutare în lume. Arta are rostul de a lecui sufletul, arta adună
oamenii buni, nu-i împrăștie. Că repertoriul Annei nu-l glorifica pe Putin.
Nici Verdi nu l-a cunoscut.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu