luni, 25 noiembrie 2013

Din tolba cu amintiri

 Îmi aduc aminte cu drag şi mult respect de vizitele la domiciliu efectuate, împreună cu colegii mei, la Hovrila, o localitate suis generis prin aşezare geografică, prin modul de a gândi şi de a trăi ale locuitorilor acestui sat. Desigur vorbesc de ani ceva mai mulţi în urmă, când aici fiinţa şi şcoala cu clasele I-IV. Înghesuiţi în aceeaşi sală de clasă învăţau fiinţe delicate având-o la catedră pe d-na Petruş Elena, unde vreme de 24 de ani a ars ca o lumânare a inteligenţei culturii şomcutene nepreţuitul valoric, domnul învăţător Hereş Augustin.
        Am descoperit printre învăţăcei o privire mai aparte, o şcolăriţă curioasă dar, în acelaşi timp, sfioasă, gata-gata să se îmbujoreze la prima întâlnire cu privirile noastre, ale vizitatorilor. Am întrebat-o pe colega învăţătoare despre eleva anume. Mi-a zis că o cheamă Micle Raluca, este elevă în clasa a IV-a, va „coborî” la toamnă la şcoala noastră din Buciumi. Am reţinut din spusele colegei că vom  avea elemente strălucite. Ralu avea să demonstreze că apreciezile făcute de dăscăliţă se motivau cu prisosinţă.
     Iată-ne-ntr-a V-a, a VI-a, a VII-a şi finalul. În toţi aceşti patru ani de gimnaziu, m-am întâlnit cu clasa Ralucăi, de fiecare dată într-o atmosferă caldă, amiabilă. Am văzut-o pe hovrileancă, acum studentă la Filologie ( ce mă bucur!), între cele mai interesate eleve într-ale limbii noastre române. Am descoperit afinitatea pentru frumos şi sensibil, pentru profunzime şi corectă apreciere a fenomenului „limba română”. Îmi ajuta lecţia prin intervenţii, mereu era curioasă şi dorea explicaţia logică a fenomenului gramatical. Îi placea lectura, „voiaja” cu uşurinţă şi cu folos prin meandrele bibliografiei pentru vacanţe. La finalul gimnaziului aş fi vrut să-i fiu dascăl şi-n liceu. Dar a găsit alţi mai buni ca mine. Dovadă: a perseverat, a luat seriozitatea în braţe, şi acum se bucură de prezenţa în Alma Mater Rivuli Dominarum. Cred într-o dăscăliţă de mare valoare. Aşa să fie!
     Paralel cu cartea, Ralu s-a dedicat inegalabilei noastre muzicii populare. E ştiut faptul că,  hovrilenii în majoritate au talent muzical. Sunt muzicali de la nr. 1 la 90., pe rândul satului.
      Domnişoara studentă, Micle Raluca, se numară printre talentele tinere ce vor păstra şi valorifica tezaurul muzicii noastre populare. Aş vrea s-o văd şi s-o ascult mereu pe această minunată Ciocârlie a ţinuturilor chiorene!
      Îi doresc succes în toate domeniile şi sunt mândru că mi-a fost elevă într-o perioadă hotărâtoare a formării personalităţii ei.
  

          Prof. Cornel Cosmuţă

                                                                      Şomcuta Mare, 2013

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu