Intr-o zi de 29
noiembrie, in 1910, americanul Ernest E. Sirrine obtinea primul patent pentru
un semafor. Totusi, semaforul avea deja, la acea data, o istorie de cativa ani
buni. In istoria semaforului, un rol important l-au jucat caile ferate, care
s-au dezvoltat, la inceput, mai repede decat caile rutiere. Astfel, in 1848,
englezul John Deakin introducea, la caile ferate britanice, semnalizarea
mecanica, prin pivotarea unor semnale de cale constituite din sticle colorate,
care se deplasau prin fata unei lampi fixe. In 1851 francezul Etienne
Jean-Joseph Lenoir inventa un sistem de semnalizare pentru caile ferate. Primul
semafor rutier din istoria omenirii a fost un model care functiona pe gaz si a
fost instalat la Londra la data de 10 decembrie 1868, la intersectia dintre
Bridge Street si Palace Yard. Lanterna era montata pe un pivot de otel de 7
metri inaltime. Pe o parte era rosie iar pe cealalta parte era verde. Pivotul
de sustinere era rotit cu ajutorul unui levier de catre un agent de politie.
Istoria spune ca la 2 ianuarie 1869, la nici o luna de la punerea in functiune,
agentul de politie care il manevra a fost ranit de explozia instalatiei de gaz.
Primul semafor electric, inventat de James Hodge, a fost instalat la data de 5
august 1914 in Cleveland, Ohio. Acesta era prevazut si cu o sonerie electrica
ce se declansa la schimbarea culorii. Sistemul era compus din patru perechi de
lampi montate la colturile strazilor, ca si in present, pentru o intersectie
simpla in cruce. In fiecare colt era montata cate o lampa pentru STOP si o
lampa pentru LIBER. Comanda se dadea manual dintr-un post amplasat intr-unul
din colturi. In 1918 a fost inaugurat la New York primul semafor electric cu
trei culori: rosu – stop, portocaliu – atentie, verde – cale libera. Comenzile
erau date manual de catre o persoana cu atributii in dirijarea circulatiei. In
decembrie 1920, politistul William Potts din Detroit a construit un semafor
electric cu trei culori si care a fost montat suspendat, ca in zilele noastre.
I.I.D.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu