I. INTRODUCERE
Inspectoratul pentru
Situaţii de Urgenţă ,,Gheorghe Pop de Băseşti” al judeţului Maramureş, este
constituit ca serviciu public deconcentrat în subordinea Inspectoratului
General pentru Situaţii de Urgenţă, în scopul asigurării managementului
situaţiilor de urgenţă pe tipuri de risc din competenţă pe teritoriul
administrativ al judeţului Maramureş.
La nivel judeţean activitatea inspectoratului este
coordonată de prefect, conform prevederilor Legii
nr.340/2004 privind instituţia prefectului, cu modificările şi completările
ulterioare.
Inspectoratul şi-a
desfăşurat activitatea în baza prevederilor legale în vigoare, a „Planului de
acţiuni pentru implementarea strategiei actualizate privind reforma
instituţională a Ministerului Afacerilor Interne” şi a „Planului unic cu
principalele activităţi ale Inspectoratului General din anii 2012 - 2013” . De asemenea, au fost
îndeplinite activităţile cuprinse în planul de activităţi pentru realizarea în
judeţul Maramureş a obiectivelor cuprinse în programul de guvernare.
II.
OBIECTIVE STRATEGICE
Obiectivul
fundamental al activităţii desfăşurate în perioada analizată, a vizat
eficientizarea acţiunilor de prevenire şi gestionare a tuturor situaţiilor de
urgenţă la nivelul zonei de competenţă, sens în care s-au întreprins acţiuni
pentru:
·
creşterea
rezilienţei societăţii civile, faţă de producerea dezastrelor naturale şi
asigurarea unui răspuns prompt şi eficient al forţelor de intervenţie;
·
reducerea timpilor de răspuns la intervenţii;
·
eficientizarea acţiunilor preventive prin implementarea conceptului de securitate
la incendiu în acord cu cerinţele reglementărilor europene actuale;
·
gestionarea cu maximă eficienţă a tuturor
resurselor;
·
îmbunătăţirea cooperării şi colaborării
interinstituţionale;
·
intensificarea expunerii mediatice, menţinerea
şi creşterea imaginii pozitive a inspectoratului în mass-media;
·
accesarea de fonduri europene în vederea
iniţierii de noi proiecte în domeniul situaţiilor de urgenţă;
·
implicarea şi responsabilizarea autorităţilor locale
în gestionarea situaţiilor de urgenţă;
Având în
vedere situaţia actuală, de austeritate bugetară, cu implicaţii directe asupra
modului de asigurare a fondurilor necesare activităţilor de exploatare şi
mentenanţă a parcului de autovehicule
din dotarea unităţii, considerăm că am reuşit să ne îndeplinim în mod
corespunzător până în prezent obiectivele şi misiunile încredinţate.
Este bine de menţionat faptul că
rezolvarea greutăţilor întâmpinate de instituţia noastră pe plan logistic nu ar
fi fost posibilă fără sprijinul autorităţilor publice locale: Instituţiei Prefectului, Consiliului
Judeţean, a unor primării şi consilii locale, instituţiilor publice deconcentrate,
agenţi şi operatori economici.
III. REALIZĂRI ÎN DOMENIUL PROPRIU DE COMPETENŢĂ
Dintre cele
mai importante realizări ale anului 2013, amintim următoarele:
- scăderea
timpului de răspuns în mediul urban la 8
min. şi 50 secunde, respectiv 16 min.
şi 40 secunde în mediul rural.
- mutarea
sediului Gărzii de intervenţie Borşa într-o locaţie nouă care respectă
criteriile impuse atât din punct de vedere a spaţiilor şi destinaţiilor
specifice cât şi al dotărilor tehnic operative.
-
operaţionalizarea la data de 18.08.2013, a echipajului S.M.U.R.D. din cadrul
Gărzii de intervenţie Borşa;
- dotarea
inspectoratului cu o autospecială nouă de intervenţie complexă, descarcerare şi
acordare a asistenţei medicale de urgenţă, marca MAN TGM 13.2050, repartizată la Garda de intervenţie Bogdan
Vodă, obţinută prin Programul Operaţional Regional Transilvania de Nord;
- finalizarea
activităţii de reabilitare a sediului inspectoratului;
- dotarea inspecţiei
de prevenire şi a 3 subunităţi din organică cu instalaţii de supraveghere
perimetrală şi video-interfoane;
- controalele
şi inspecţiile care au auditat inspectoratul în perioada analizată, au scos în
evidenţă o activitate corespunzătoare şi eficientă, lipsită de evenimente
negative şi o cooperare inter–instituţională foarte bună.
A. Îndeplinirea misiunilor
Pe parcursul anului 2013 s-au confirmat tendinţele
schimbărilor climaterice la nivel regional şi global, previzionate în anii
anteriori.
Multiplele tipuri de risc care au generat situaţii de
urgenţă în anul recent încheiat, au evidenţiat trecerea bruscă de la fenomene
meteorologice caracterizate prin precipitaţii şi intensificări ale vântului, la
caniculă, secetă hidrologică şi pedologică. În
anul 2013, serviciile profesioniste şi voluntare pentru situaţii de urgenţă
din judeţul Maramureş au fost alertate la 7264 situaţii de urgenţă, în
medie 19,9 pe zi.
Comparativ cu anul 2012, numărul situaţiilor de
urgenţă la care am fost solicitaţi a scăzut cu 654 intervenţii (de la 7918
în anul 2012 la 7264 în anul 2013 reprezentând cu 8,25% mai puţine situaţii de urgenţă).
De remarcat faptul că este primul în an din ultimii 15
ani în care se înregistrează mai puţine situaţii de urgenţă faţă de anul
precedent.
Intervenţia la incendii şi alte situaţii de urgenţă
Pe această linie unitatea noastră a fost solicitată la
1098 acţiuni astfel:
-
371 incendii;
-
271 incendii de vegetaţie uscată;
-
278 alte intervenţii;
-
25 salvări de animale;
-
22 protecţia mediului
-
6 asistenţa
persoanelor
-
8 evenimente
publice de amploare care pot genera situaţii de urgenţă
-
14 misiuni
pentru asanarea teritoriului de muniţie neexplodată
-
64 întors
din drum
-
1 şedinţă de
distrugere a muniţiei asanate
-
31 alte
situaţii
-
5 deplasare
fără intervenţie
-
2 alerte
false
Cele mai multe incendii au fost generate de:
instalaţiile electrice defecte 74, coş de fum defect sau necurăţat 175,
acţiunea intenţionată a unor persoane 40, fumat 72, foc deschis 164,
cenuşă, jar şi scântei de la sistemele de încălzire 23, mijloace de
încălzire nesupravegheate 24,
trăsnet alte fenomene naturale 4,
sudură 1, mijloace de încălzire improvizate 3, aparate electrice
sub tensiune 5, jocul copiilor cu focul 8, sisteme de încălzire
defecte 7, echipamente electrice improvizate 1, scurgeri scăpări
de produse inflamabile 3, scântei mecanice electrostatice şi frecare 5,
autoaprindere 1, foc deschis în spaţii închise 25, defecţiuni tehnice de montaj 1, în curs de stabilire 2.
Pe timpul intervenţiilor au fost salvate 18
persoane adulte, precum şi bunuri în valoare de 35.073.400 lei.
Din păcate, pe
timpul intervenţiilor la incendii au fost înregistrate şi victime:
-
5 persoane decedate;
-
15 persoane adulte rănite;
-
2 copii răniţi;
-
2 pompieri răniţi.
Pagubele produse pe timpul situaţiilor de urgenţă au
fost estimate la 8.058.480 lei.
Durata medie a intervenţiilor a fost de 97 minute.
Ca o concluzie pe linia intervenţiilor la incendii, se
observă o creştere a arderilor necontrolate, atât de vegetaţie
uscată, cât şi a celor izbucnite la coşurile
de fum faţă de cele din anii precedenţi.
Au
fost asigurate, de asemenea transmiterea către Comitetele locale pentru
situaţii de urgenţă şi grupurile de suport tehnic a unui număr de 63 mesaje de atenţionare/avertizare COD
GALBEN, 3 atenţionări/avertizări COD PORTOCALIU şi 26 informări meteorologice însumând un total de 25.920 SMS-uri.
Cu
această ocazie s-a constatat că mulţi primari, la schimbarea datelor de contact
nu ne informează, în ciuda tuturor adreselor trimise, astfel încât se ajunge la
imposibilitatea de a fi anunţaţi în timp util despre situaţiile de urgenţă.
Acţiuni ale staţiilor de intervenţie pentru asistenţă
medicală de urgenţă, reanimare şi descarcerare (S.M.U.R.D.)
Echipajele constituite la nivelul inspectoratului
nostru au fost solicitate la 6164 acţiuni, faţă de 5913 în anul 2012 (cu 4,24% mai mult faţă de anul precedent), astfel:
-
ajutor medical de
urgenţă – 5813;
-
asistenţa
persoanelor – 236;
-
descarcerare – 46;
-
întors din drum – 62;
-
alerte false - 7;
Tipul autospecialelor folosite se prezintă astfel:
-
echipaj terapie
intensivă mobilă – 1026;
-
echipaj de prim ajutor – 4871;
-
descarcerare,
fără prim ajutor – 316;
-
elicopter – 4;
-
alte echipaje în
afara structurii SIAMUD – 575 (Serviciul Judeţean de Ambulanţă);
-
maşină medic de
urgenţă – 540;
-
echipaj de
scafandrii – 2;
-
punct medical
avansat – 1;
-
echipaj de
urgenţă pentru degajări de la înălţime – 2;
B. Activităţile inspecţiei de prevenire
În cursul anului 2013, au fost executate 1.028, controale, din care:
·
2 la
societăţi/institute de proiectare;
·
60
la investiţii;
·
348
la operatori economici;
·
9 la
obiective supuse controlului activităţilor care prezintă pericole de accidente
majore în care sunt
implicate substanţe periculoase,;
·
414 la instituţii;
·
2
la construcţii hidrotehnice;
·
4
la cele 2 puncte de comandă;
·
189 la cele 76 de localităţi.
Activitatea de avizare şi autorizare s-a efectuat în baza prevederilor O.M.A.I. nr. 3 / 2011 pentru aprobarea Normelor metodologice de avizare şi
autorizare privind securitatea la incendiu si protecţia civilă şi
reglementărilor tehnice în vigoare, astfel că în anul 2013 au fost emise :
·
121 avize
privind securitatea la incendiu;
·
2 avize de protecţie civilă;
·
46 autorizaţii
privind securitatea la incendiu;
·
1 aviz la
planuri de urgenţă internă;
·
1 aviz la
planuri de evacuare în situaţii de urgenţă;
·
53 avize
rută la transportul deşeurilor periculoase emise;
Totodată au fost
respinse (până la remedierea aspectelor necorespunzătoare) :
·
139 avize
privind securitatea la incendiu;
·
8 avize
de protecţie civilă;
·
26 autorizaţii
privind securitatea la incendiu.
Au
fost desfăşurate 315 verificări, din
care :
·
8 la adăposturi;
·
96 la
localităţi aflate în zona de inundabilitate;
·
9
în zonele cu alunecări sau prăbuşiri de teren;
·
5 la localităţile
afectate de alunecări sau prăbuşiri de teren;
·
117 la
mijloacele de alarmare (sirene);
·
80
la spaţiile de evacuare.
În urma controalelor şi a verificărilor efectuate,
s-au constatat : 1.851 deficienţe, din
care:
·
1.738 privind
apărarea împotriva incendiilor;
·
113 privind
protecţia civilă.
Pe timpul activităţilor executate, au fost soluţionate
720 de deficienţe din care :
·
683 privind
apărarea împotriva incendiilor;
·
37 privind
protecţia civilă.
În ce priveşte activitatea privind supravegherea
introducerii pe piaţă a mijloacelor şi instalaţiilor cu rol de apărare
împotriva incendiilor, controalele executate şi implementarea procedurilor şi
metodologiei de lucru, au contribuit la cunoaşterea evoluţiei şi executării
măsurilor proiectate pentru siguranţa construcţiilor.
S-au acordat 61 asistenţe tehnice de specialitate
persoanelor fizice şi juridice de în urma solicitărilor scrise sau consemnate
în registrul de audienţe, din care :
·
58 în domeniul apărării împotriva incendiilor;
·
3 în domeniul protecţiei civile.
S-au desfăşurat
60 de activităţi în obiectivele de
investiţii din judeţ la:
·
5 obiective
recepţionate din punct de vedere al securităţii la incendiu şi prevăzute cu
adăposturi;
·
16 obiective recepţionate din punct de vedere al securităţii la
incendiu şi
neprevăzute cu adăposturi;
·
37 obiective în execuţie controlate din punct de vedere al
securităţii la incendiu şi
neprevăzute cu adăposturi;
·
2 investiţii în execuţie controlate prevăzute cu adăposturi.
Pentru încălcările prevederilor actelor normative care reglementează
activităţile în domeniul situaţiilor de urgenţă, s-au aplicat 530 de sancţiuni contravenţionale, din care :
·
423 avertismente în domeniul apărării împotriva incendiilor,
·
24 avertismente în domeniul protecţiei civile;
·
82 amenzi contravenţionale
în domeniul apărării împotriva incendiilor în cuantum
de 42.500 lei,
·
1 amendă în domeniul protecţiei
civile în cuantum de 1.000 lei (achitată).
În conformitate cu Planul de pregătire
în domeniul situaţiilor de urgenţă şi a ordinului Prefectului pentru aprobarea măsurilor de
organizare şi desfăşurare a pregătirii în domeniul situaţiilor de urgenţă în
anul 2013, au fost organizate şi executate 141 de exerciţii de
alarmare, din care :
·
67 în caz de incendiu;
·
27 de alarmare
publică;
·
47 de evacuare.
În perioada analizată, la nivelul Inspecţiei de
Prevenire, s-au înregistrat şi soluţionat 40 petiţii şi sesizări de la persoane fizice şi juridice,
din care :
·
38 în
domeniul apărării împotriva incendiilor;
·
2 în
domeniul protecţiei civile.
La fiecare dintre solicitările persoanelor fizice sau
juridice, au fost formulate răspunsuri în termenul legal.
Acţiunea de înfiinţare a serviciilor
voluntare pentru situaţii de urgenţă a început
din
luna septembrie 2005, astfel că până
la această dată în judeţul Maramureş au fost înfiinţate un număr de 75 servicii voluntare (mai puţin la
nivelul municipiului Baia Mare) ceea ce reprezintă un procentaj de 98,68 %. În municipiul Sighetu
Marmaţiei, în oraşele Vişeu de Sus, Borşa, Şomcuta Mare şi Târgu Lăpuş,
respectiv în localităţile Bogdan Vodă şi Fărcaşa, unde funcţionează servicii de
urgenţă profesioniste, serviciile voluntare au constituite numai componenta
preventivă.
Operaţionalizarea celor 75
de servicii voluntare pentru situaţii de urgenţă şi 15 servicii
private pentru situaţii de urgenţă, s-a
concretizat prin desfăşurarea a :
·
150 activităţi
la serviciile voluntare pentru situaţii de urgenţă;
·
12 activităţi
la serviciile private pentru situaţii de urgenţă;
·
116
exerciţii şi aplicaţii desfăşurate cu servicii publice voluntare;
·
23 exerciţii
şi aplicaţii desfăşurate cu servicii private.
Conform Protocolului privind organizarea
şi desfăşurarea pregătirii în domeniul situaţiilor de urgenţă a copiilor şi a
elevilor din învăţământul preuniversitar, au fost desfăşurate activităţi cu 158 cercuri tehnico-aplicative de elevi
,,Prietenii
Pompierilor” şi ,,Cu viaţa mea apăr viaţa”, din care
:
·
62 de
cercuri "Prietenii Pompierilor";
·
96 de
cercuri, "Cu Viaţa Mea Apăr Viaţa".
Menţionăm că la etapa naţională a concursului cu
tematică de protecţie civilă ,,CU VIAŢA MEA APĂR VIAŢA” – ediţia
2013, desfăşurată în municipiul Bacău –judeţul Bacău, Şcoala cu clasele I– VIII
,,Nicolae
Bălcescu” din municipiul Baia Mare, s-a clasat pe locul I.
IV. ACTIVITATEA DE RELAŢII INTERNAŢIONALE
Activitatea
de relaţii internaţionale s-a
desfăşurat în conformitate cu prevederile legale în vigoare şi a vizat următoarele
obiective:
§ cunoaşterea sistemului de intervenţie în caz de
dezastre în Ucraina şi Ungaria;
§ colaborarea în domeniul situaţiilor de urgenţă între
I.S.U. Maramureş şi departamente similare din alte ţări;
§ identificarea unor practici noi, eficiente de
pregătire a populaţiei în caz de dezastre şi de gestionare a situaţiilor de
urgenţă la nivel internaţional;
§ stabilirea punctelor de contact în vederea dezvoltării
ulterioare a proiectelor derulate în cadrul programelor pentru care ISU
Maramureş este eligibil în calitate de partener/aplicant/beneficiar;
§ dotarea inspectoratului cu tehnică şi echipamente de
intervenţie în caz de situaţii de urgenţă.
În anul 2013, cu ocazia Zilei Pompierilor din România,
au fost primite delegaţii străine din Ungaria (Asociaţia de Protecţie Civilă a
judeţului Jasz-Nagykun-Szolnok, Asociaţia Pompierilor din judeţul
Jasz-Nagykun-Szolnok, Directoratul
pentru Apărare împotriva dezastrelor din judeţul Jasz-Nagykun-Szolnok) şi
Ucraina (Departamentul pentru Situaţii Deosebite al Regiunii Ivano-Frankivsk).
În baza invitaţiei primite de la
Asociaţia de Protecţie Civilă Jasz-Nagykun-Szolnok, 4 reprezentanţi al
Inspectoratului pentru Situaţii de Urgenţă „Gheorghe Pop de Băseşti” al
judeţului Maramureş au participat la
un schimb de experienţă în Ungaria, cu ocazia manifestărilor prilejuite de Ziua
Internaţională a Protecţiei Civile. Materialul „Inundaţiile în judeţul
Jasz-Nagykun-Szolnok. Istoric, tipologie şi mod de intervenţie” prezentat de
delegaţia maghiară va fi inclus în tematica Programului de formare profesională
pe anul 2014.
Obiectivele propuse au fost atinse, activitatea de
relaţii internaţionale desfăşurându-se în condiţii bune, iar contactele
stabilite au dat speranţa dezvoltării în
continuare a acestei activităţi.
V. MANAGEMENTUL RESURSELOR INSTITUŢIEI
1.
Gestionarea
resurselor umane
1.1
Încadrarea cu personal
La începutul anului 2013 statul de organizare al
unităţii a fost încadrat în procent de 98,75%, pe categorii de personal
procentele de încadrare fiind următoarele:
- 98,95 % cadre militare;
- 100% funcţionari publici;
- 100 % personal contractual
La data de 31.12.2013,
încadrarea inspectoratului conform statului de organizare este asigurată în
procent de 98,76 %.
Pe categorii de personal, situaţia se prezintă
după cum urmează:
- 98,96 % cadre militare;
- 100% funcţionari publici;
- 100 % personal contractual
De la începutul anului 2013
şi până în prezent, în rândul personalului unităţii au avut loc următoarele
mişcări:
- încadrări - 3 din care 2
ofiţeri absolvenţi ai Facultăţii de Pompieri şi 1 subofiţer absolvent al Şcolii
de Subofiţeri „Pavel Zăgănescu” Boldeşti
- mutări de la alte inspectorate judeţene – 4
subofiţeri
- pierderi – 6 din care 1
ofiţer trecut în rezervă cu drept la pensie
şi 5 subofiţeri (4 subofiţeri trecuţi în rezervă prin demisie, 1
subofiţer trecut în rezervă clasat inapt medical cu pensie de invaliditate).
1.2
Formarea profesională a personalului,
starea morală, disciplinară şi de sănătate a efectivelor
Activitatea de pregătire continuă a personalului s-a desfăşurat în baza
ordinelor şi dispoziţiilor specifice, fiind stabilit necesarul de pregătire a
personalului şi au fost întocmite documentele de organizare, planificare şi
evidenţă la nivel de inspectorat pentru perioada la care ne referim.
Un număr de 83 cadre
militare au absolvit în anul 2013 cursuri de formare profesională organizate în
cadrul centrelor de pregătire profesională
ale Ministerului Afacerilor Interne.
Ca urmare a acţiunilor preventive întreprinse în ceea
ce priveşte starea şi practica disciplinară, abaterile săvârşite nu au
influenţat în mod deosebit capacitatea de intervenţie a unităţii şi
îndeplinirea sarcinilor şi misiunilor încredinţate.
În perioada analizată, pentru rezultate bune şi foarte
bune obţinute în activitate şi în îndeplinirea sarcinilor şi misiunilor încredinţate
au fost acordate 362 recompense, constând în:
- citare prin
O.Z.U. - 178
- mulţumiri
scrise - 130
- înaintare în
gradul următor înainte de expirarea stagiului minim - 24
- ridicări de
sancţiuni disciplinare - 19
- diplome de
excelenţă - 3
- plachete
onorifice - 4
- distincţii de serviciu - 3
- emblemă de merit - 1
A fost acordat Semnul Onorific „În Serviciul Patriei”
pentru XV ani de activitate pentru 2 ofiţeri şi 2 subofiţeri, Semnul Onorific
„În Serviciul Patriei” pentru XX de ani de activitate pentru 1 ofiţer şi 1
subofiţer, şi Semnul Onorific „În Serviciul Patriei” pentru XXV ani de
activitate pentru 1 subofiţer.
Au fost aplicate sancţiuni disciplinare unui număr de
35 cadre militare din care 30
avertismente, 3 mustrări scrise şi două pentru amânarea înaintării în
grad doi ani.
Starea de sănătate:
În perioada analizată, personalul unităţii a efectuat
un număr de aproximativ 1390 zile ITM pentru 70 cadre militare, din care 24 cadre
au fost spitalizate.
În urma examinării în cadrul
Comisiei de Expertiză Medicală, 3 cadre militare au fost clasate medical „apt
limitat în timp de pace şi război”, cu revizuire în anul 2014.
La nivelul inspectoratului au fost evaluate psihologic
in luna iulie 2013 un număr de 456 persoane, fară a fi identificate persoane cu
probleme de natură psihologică.
1.3
Activitatea de securitate şi sănătate în muncă.
Organizarea activităţii de prevenire a riscurilor
profesionale şi protecţie a lucrătorilor la Inspectoratul pentru
Situaţii de Urgenţă “Gheorghe Pop de Băseşti” al Judeţului Maramureş s-a
realizat cu respectarea prevederilor Legii securităţii şi sănătăţii în muncă
nr. 319/2006 şi a celorlalte reglementări în vigoare.
În perioada analizată, au fost înregistrate 3 accidente
de muncă în cadrul Gărzii de intervenţie Bogdan Vodă, Garda de intervenţie
Borşa şi punctul de lucru Şomcuta Mare şi nu s-au înregistrat incidente
periculoase sau cazuri susceptibile de boli profesionale.
2.
Utilizarea
resurselor financiare
În anul financiar 2013, unităţii i-au fost
repartizate credite în cuantum de 25.299.461 lei, din care:
I. Cap. 61.01.05 “Protecţie contra
incendiilor si protecţie civila”
credite în cuantum de : 25.177.639 lei din care:
- pentru cheltuieli de personal 22.576.400 lei
- cheltuieli materiale 1.068.900 lei
- active nefinanciare 1.532.339 lei
II.
Cap. 68.01. Asigurări si asistenţă socială 121.822
lei
- transferuri pentru contribuţia asigurării
sociale de sănătate pentru creşterea copilului
1.690 lei
- îndemnizaţii pentru creşterea copilului 117.102 lei
- ajutoare sociale în natură 3.030 lei
La data de 31.12.2013, unitatea
înregistrează datorii către furnizări de utilităţi şi combustibil tip M în sumă
de 101.076 lei, iar la investiţii suma
de 38.234 lei, reprezentând penalităţi de întârziere la plata facturilor de
investiţi.
3.
Asigurarea
resurselor logistice
Activitatea Serviciului Logistic în anul 2013
s-a desfăşurat în condiţiile alocării unor fonduri insuficiente pentru
asigurarea suportului logistic necesar misiunilor de intervenţie.
Scopul principal al activităţii a fost
menţinerea în stare de operativitate a tehnicii din dotare, asigurarea cu
carburanţi-lubrefianţi, asigurarea cheltuielilor curente minime pentru
desfăşurarea activităţii tuturor subunităţilor inspectoratului.
În ultima perioadă s-a reuşit dotarea cu
anumite articolelor de echipament de
protecţie dar în continuare se înregistrează o lipsă acută de echipament şi
accesorii P.S.I.
În decursul
anului 2013 s-a reuşit dotarea inspectoratului, prin Programul Operaţional
Regional, cu o autospecială complexă
de intervenţie, descarcerare şi acordarea asistenţei medicale de urgenţă, marca
MAN TGM 13.250, în valoare de aproximativ 210.000 euro, care a fost repartizată la Garda de Intervenţie Bogdan
Vodă.
Cu
această autospecială a intrat în dotarea inspectoratului şi un punct medical
avansat necesar în intervenţii cu un număr ridicat de victime. .
În dotarea inspectoratului a intrat şi un autoturism marca Daewoo
Nubira, acesta fiind primit de la
Consilul Local al comunei Cicârlău.
Astfel din
totalul de 58 de autovehicule - 20 au o vechime sub 5 ani, 4 între 5 şi 10 ani, iar restul de 34 peste 10 ani. Dintre acestea 33 de
autovehicule au un rulaj efectiv sub 50.000 km , .
10 cu un rulaj între 50.000 şi 100.000 km ., 13 având un rulaj între 100.000 şi
250.000 km .
şi două autoturisme peste 250.000
km .
De la
Consiliul Judeţean Maramureş, inspectoratul nostru are în folosinţă un număr de
4 autovehicule, o remorcă şi 8 motoutilaje la care toate cheltuielile de
întreţinere şi carburant sunt suportate de acesta. Rulajul autovehiculelor a
fost de 83.383 km ,
consumând 1.687 litri
benzină şi 6.762 litri
motorină. Motoutilajele au înregistrat un număr de 89,45 ore funcţionare,
consumând cantitatea de 164
litri benzină.
Consumul de carburant precum şi numărul
de km. efectuaţi de către autovehiculele din dotare se prezintă comparativ cu anul
2012, astfel:
Carburant
|
2012
|
2013
|
Diferenţă
|
Motorină (litri)
|
102.498
|
92.397
|
- 10.101
|
Benzină (litri)
|
5.222
|
5.622
|
+ 400
|
Rulaj
|
2012
|
2013
|
Diferenţă
|
Km
|
425.069
|
423.178
|
-1.891
|
Ambulanţele SMURD au consumat 46.355 l . motorină, aprox.
50% din consumul total de motorină.
Media lunară de consum carburant este de
7.700 l .
motorină şi 468 l .
benzină.
Datorită insuficienţei fondurilor
necesare achiziţionării de carburant, motorină, şi având în vedere rulajul
efectuat, inspectoratul s-a confruntat cu dificultăţi în ceea ce priveşte
aprovizionarea ritmică cu combustibil. În acest sens au fost efectuate
demersuri către Consiliul Judeţean Maramureş şi primăriile din judeţ,
reuşindu-se completarea necesarului de carburanţi, după cum urmează:
Nr. crt.
|
Oraş/comuna
|
Cantitate motorină
|
Valoare
|
1.
|
I.P.A. Regiunea 4 Maramureş
|
540
|
3.420,2
|
2.
|
Borşa
|
2400
|
14.366
|
3.
|
Vişeu de Sus
|
1454
|
8.600
|
4.
|
Şomcuta Mare
|
560
|
3.296,8
|
5.
|
Baia Sprie
|
436
|
2.500
|
6.
|
Tăuţi Măgherăuş
|
312
|
1.800
|
7.
|
Târgu Lăpuş
|
100
|
595
|
8.
|
Vadu Izei
|
2500
|
15.215
|
9.
|
Moisei
|
1500
|
9.115
|
10.
|
Repedea
|
806
|
4.997,2
|
11.
|
Poienile de sub Munte
|
800
|
4.768
|
12.
|
Recea
|
746
|
4.500,8
|
13.
|
Suciu de Sus
|
600
|
3.544
|
14.
|
Săpânţa
|
347,23
|
2.000,1
|
15.
|
Satulung
|
300
|
1.796
|
16.
|
Bocicoiu Mare
|
200
|
1.198
|
17.
|
Gârdani
|
200
|
1.220
|
18.
|
Lăpuş
|
219
|
1.297,43
|
19.
|
Groşi
|
200
|
1.180
|
20.
|
Săcălăşeni
|
200
|
1.184
|
21.
|
Bistra
|
100
|
596
|
22.
|
Cicârlău
|
52
|
297,96
|
Total
|
14.572,23
|
87.487,44
|
Inspectoratul a fost aprovizionat în
anul 2013 prin contracte de furnizare combustibil cu cantitatea de 63.957 litri motorină
în valoare de 375.668 lei. Prin cumpărare directă de la
S.C. PETROM S.A. s-a aprovizionat un număr de 250 buc.
BVCA a 50 lei echivalentul a aproximativ 2.100 litri motorină.
Pentru încălzirea spaţiilor de la Secţia de Pompieri Vişeu de
Sus s-a achiziţionat cantitatea de 27.000 litri CLM în valoare de 173.900,16 lei.
În cursul anului precedent s-a continuat
efectuarea lucrărilor la obiectivul de investiţii „Lucrări de modernizare,
reabilitare, supraetajare parţială sediu ISU Maramureş” reuşindu-se astfel ca la finalul anului,
respectiv în data de 19.12.2013, să aibă loc recepţia lucrărilor, valoarea
totală a investiţiei fiind de 1.603.597,35 lei.
De asemenea la Detaşamentul de Pompieri
Sighetu Marmaţiei s-au finalizat lucrările la obiectivul de investiţie
”Modernizare şi reabilitare sediu”, valoarea lucrărilor în anul 2013 a fost de 44.004,570
lei.
În data de 18.09.2013 a fost inaugurat
noul sediu al Gărzii de Intervenţie Borşa, lucrările la acest sediu fiind
suportate de Consiliul Local Borşa, astfel ca urmare a mutării Gărzii de
Intervenţie în noul sediu, vechiul sediu fiind predat Consiliului Local Borşa.
În
vederea completării necesarului de bunuri materiale, servicii şi lucrări au
fost întocmite 19 contracte de sponsorizare în valoare totală de 245.871,60
lei.
S-au
încheiat de asemenea 4 contracte de comodat, în valoare de 946.899,88 lei.
Având
în vedere situaţia actuală de austeritate bugetara priorităţile Serviciului
Logistic pe anul 2014 sunt menţinerea în stare de operativitate a tehnicii de
luptă şi întreţinerea corespunzătoare a imobilelor existente.
Obiectivele
propuse pe linie logistică pentru anul 2014 vor fi următoarele:
- continuarea dotării cu autospeciale şi
tehnică de intervenţie;
- asfaltare curte la reşedinţa unităţii şi
Detaşamentul de Pompieri Baia Mare;
- reparaţie acoperiş clădire SMURD Baia Mare;
- reabilitarea
sistemului de încălzire în Garajul II de la Detaşamentul de Pompieri
Baia Mare
- construirea unui turn de instrucţie la Detaşamentul de
Pompieri „Căpitan Marchiş Adrian” Baia Mare.
4.
Prevenirea
şi combaterea corupţiei
Consolidarea
mecanismului de coordonare şi monitorizare a implementării măsurilor
anticorupţie prevăzute în Strategia Naţională Anticorupţie, măsurile de
implementare a codurilor etice şi punerea în aplicare a standardelor de control
intern/ managerial s-au dovedit a fi eficiente, motiv pentru care în anul 2013 nu
s-au înregistrat incidente de acest gen în cadrul instituţiei noastre.
VI. MANAGEMENTUL COMUNICĂRII
În perioada analizată, au fost redactate şi difuzate 204 de comunicate de presă, care au
apărut în presa audio-vizuală şi în cea tipărită, precum şi în publicaţiile de
pe internet.
În presa scrisă şi cea on-line au apărut 1.183 materiale cu privire la
activitatea inspectoratului. Din totalul
materialelor apărute în 2013, 117 au
fost favorabile, 1060 neutre, iar 6 negative. La posturile locale de
televiziune, în anul 2013 au apărut 492
de materiale. Din totalul apariţiilor în 2013, 69 au fost pozitive şi 423
neutre.
La posturile locale de radio au apărut 470 de materiale. Din totalul
materialelor apărute în 2013, 67 au
fost pozitive şi 403 neutre.
Din datele prezentate se remarcă o expunere mediatică
semnificativă a inspectoratului, pe parcursul anului 2013, în condiţiile
păstrării unei imagini preponderent favorabile în mass-media locală şi
regională, care a constituit obiectul monitorizării. Managementul comunicării
cu publicul inspectoratului ( intern şi extern), s-a dovedit a fi eficient,
desfăşurându-se atât prin intermediul mass-media, cât şi prin intermediul
site-ului web propriu.
În perioada analizată, a fost organizată o conferinţă
de presă, cu ocazia dotării Gărzii de Intervenţie nr. 2 Bogdan Vodă, cu o
autospecială complexă de intervenţie, descarcerare şi acordare de asistenţă
medicală de urgenţă, în cadrul etapei a doua, a programului “Îmbunătăţirea dotării cu echipamente a
bazelor operaţionale pentru intervenţii în situaţii de urgenţă din Transilvania
de Nord.
Pe parcursul anului 2013, s-a asigurat documentarea
foto-video a principalelor intervenţii ale inspectoratului, între care se
remarca şi cele două incendii de pădure din Borşa.
VII. OBIECTIVE ŞI PRIORITĂŢI 2014
-
eficientizarea acţiunilor de prevenire şi gestionare a
tuturor situaţiilor de urgenţă la nivelul zonei de competenţă;
-
reducerea timpilor de răspuns a forţelor şi mijloacelor
la intervenţii în zona de competenţă;
-
creşterea
capacităţii de management şi de răspuns în cazul dezastrelor naturale în zona
transfrontalieră;
-
perfecţionarea
cadrului organizatoric şi procedural de desfăşurare a activităţii de prevenire
şi continuarea operaţionalizării serviciilor voluntare şi private pentru
situaţii de urgenţă, promovarea voluntariatului prin îmbunătăţirea încadrării serviciilor
voluntare pentru situaţii de urgenţă;
-
continuarea
operaţiunilor de reabilitare şi modernizare a sediului Inspectoratului pentru
Situaţii de Urgenţă „Gheorghe Pop de Băseşti” al judeţului Maramureş şi
subunităţilor din organigramă;
-
gestionarea cu
maximă eficienţă a tuturor resurselor;
-
intensificarea expunerii mediatice, menţinerea imaginii
pozitive a inspectoratului în mass-media;
-
accesarea de fonduri europene în vederea iniţierii de
noi proiecte în domeniul situaţiilor de urgenţă;
-
deschiderea Centrului de pregătire şi informare în domeniul
situaţiilor de urgenţă în cadrul Sediului locaţiei nr. II a inspectoratului
-
dotarea subunităţilor operative cu materiale specifice
pentru pregătirea de specialitate şi fizică, poligoane cu dotări aferente conform
reglementărilor pe linie.
De menţionat
faptul că unul din obiectivele pe termen lung al I.G.S.U. va fi tendinţa de a
avea personal polivalent calificat în structurile operative de intervenţie, în
aşa fel încât un servant să aibă competenţe multiple, ca: salvator, pompier,
paramedic, scafandru, etc.
În încheiere dorim să mulţumim reprezentanţilor
mass-mediei locale şi centrale, care au prezentat în mod obiectiv activităţile
inspectoratului, precum şi tuturor celorlalte autorităţi publice judeţene şi operatori
economici pentru sprijinul acordat în anul 2013, sperând ca şi în continuare să
ne bazăm cel puţin pe acelaşi sprijin din partea dumneavoastră.
Vă mulţumesc !
ÎMPUTERNICIT INSPECTOR
ŞEF
Locotenent colonel
MUREŞAN IOAN
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu