Îmi aduc aminte de o tabletă a lui Tudor Arghezi memorabilă,
în care sublinia un adevăr trist, că noi românii suntem meşteri iscusiţi în a
ne nega personalităţile, în a le înjosi, în a aşterne peste ele colbul uitării.
Şi iată că, la Văleni, vatră de străveche civilizaţie românească, care a dat
ţării oameni de seamă, de Rusalii, s-a petrecut un eveniment lăudabil. Prin
grija Fundaţiei culturale "Tiberiu Utan" s-a comemorat acest fiu al
satului.
A fost un nimerit prilej să aruncăm gândurile peste timp şi
să rememorăm anii în care l-am cunoscut pe cel care a fost o personalitate
polivalentă: poet, traducător, conducător de instituţii literare, publicist şi
om de cultură. L-am cunoscut după 1970, în redacţia revistei Cravata roşie,
fiindu-mi prezentat de un coleg de-al lui întru pasiuni, Ovidiu Zota. Ne-am
apropiat repede. Deoarece poetul era legat prin toate fibrele de Maramureş şi,
pe lângă toate, iubea şi folclorul enorm de mult. Scrisese şi despre folclor.
Îmi amintesc cum i-am savurat articolul: "Permanenţa folclorului",
apărut în România literară sau "Despre conştiinţa artistică", articol
apărut în Luceafărul. Se impresiona profund când discutam despre cercetările
mele etnologice efectuate în vatra satului său natal, pe care o considera de un
conservatorism aparte. Vibra atunci când îi recitam din lirica adunată din sat
sau când îi depănam firul unei poveşti şi despre care îmi repeta întruna că
merită publicate cât mai grabnic. Aşa s-a născut propunerea de a deveni
potenţial colaborator al Editurii Ion Creangă, pe care o conducea atunci.
N-a trecut multă vreme şi i-am oferit spre publicare un
volum de poveşti. Am fost satisfăcut când mi-a relatat cu nerv cât de mult i-a
plăcut şi ce perle valorose au creat moşii şi strămoşii din ţara Voievozilor.
Mi-a spus că va trebui să aştept destul de mult şi că e greu să răzbaţi în
Bucureşti, la edituri centrale, că sunt multe trageri de sfori şi intervenţii
de sus, iar bietul autor nu răzbeşte cu una cu două. Planificată iniţial,
cartea, totuşi, nu a mai apărut, contrar voinţei directorului editurii.
Cu Tiberiu Utan ne-am întâlnit de multe ori şi întâlnirile
au fost pline de bucurie. La casa doamnei Magdalena Costache-Păun, care
strângea spuma intelectualităţii bucureştene la ceaiul de seară, venea şi
Tiberiu Utan. Am stat unul lângă celălalt, deseori. Şi îl apreciau
participanţii şi când se preta la calambururi literare şi când recita din
creaţia proprie, care reprezenta un avantaj: era scurtă şi cuprinzătoare.
Poetul Pan Vizirescu susţinea că Tiberiu ştie să se esenţializeze în ceea ce
scrie. Uneori elogia Maramureşul, alteori povestea picant cele trăite în
călătoriile din străinătate, dar atrăgea atenţia că cele mai frumoase cărări
sunt ale ţării, iar cele de vis sunt ale Maramureşului, pe care îl considera un
leagăn al creaţiei. Iar povestea acestei ţări este depănată în versuri
populare, în poveşti şi legende, dar istoria ţării o scriu şi meşterii populari
în lemn, aşa cum numai ei o ştiu face. Pentru exemplificare s-a oprit la poarta
maramureşeană, pe care o considera o capodoperă în care omul din popor a
înscris semne şi simboluri, care ne îndreaptă către lumi foarte îndepărtate. În
ea descoperea argumente ale continuităţii.
Şi multe ar mai fi de depănat, prin care să conturăm
personalitatea scriitorului şi omului, aşa cum a fost.
Pamfil
BILŢIU
Poezia lui Tiberiu Utan a fost primită cu simpatie de cititori și apreciată de critica literară. În anul 1961, volumul intitulat „Versuri” a primit Premiul pentru poezie al Academiei Române, iar cartea „Trei legende române” a fost distinsă în anul 1987 cu un premiu al Uniunii Scriitorilor.
RăspundețiȘtergerePremiile de popularitate, numeroase, i-au fost acordate de copii, pentru năzdrăvanul său personaj Ciopârțilă , „erou” ce a încântat și pe copiii altor țări, aventurile lui fiind solicitate în tiraje de sute de mii de exemplare și traduse în engleză, spaniolă sau rusă.