joi, 26 iunie 2014

Balada-nțigănirii necurmate - GEORGE PETROVAI



Oriunde ochii ți-i arunci
pe-ntinsul plaiul străbun,
dovezile de-nțigănire
au devenit un fapt comun.

Nu doar prin aprigi ciorditori
ce fac din furt o meserie,
ori prrin cohorte de milogi
cu diplome-n ticăloșie,

ci prin acel ceva distinct
ce-n nație s-a-nsinuat,
încât în spirit România
pare un țigănesc olat...

Și cum să fie altminteri
când legile-s de hoți făcute
ca mai apoi prin juzi corupți
sa fie astfel aplicate,

ca etnicii-n totalitate
- de-a valma romi, maghiari, evrei –
motiv să n-aibă să se plângă
că alții-s fruntea-ntre mișei?!

Postdecembrismul românesc
(o știm cu toții foarte bine)
s-a dovedit un Eldorado
doar pentru inși fără rușine.

Cum pielea oacheșă-i imună
la a rușinii ciupitură,
iată motivul pentru care
țiganii-n stambă se dădură

ca să pătrundă în palate
cu jug de aur la grumaz,
încredințați că toți monarhii
sunt ca ai lor – fără obraz!

Dar legăturile de clan
în șatră-s o așa putere,
încât un bulibașă trece
peste-mpărat și a lui vrere.

(Se ceartă politrucii noștri
și ca țiganii se înjură?
E altă șatră și-un alt cort,
dar cu năravuri pe măsură...)

Când țara toată-i pe butuci
și-n mîzgă-nțigănită dormitează
(manele, murdărie, mârlănie),
mirare nu-i c-atâți români
se duc în lume
se tot duc
cu aurul din minți și din simțiri,
ca omeneasca împlinire s-o cunoască
cu inimile-ades scăldate-n nostalgii.

Iar după ei, cete nomade
de puradei, pirande și lăieți,
ca faima României s-o sporească
prin fapte de descurcăreți,

convinși c-a lor menire-n lume
este să ceară și să să dea
doar fraierilor lovituri,
iar traiu-nseamnă a trișa.

Atâta doar că tot acuși
occidentalii democrați,
sătui de ei ni-i retrimit
în jegul lor încătușați,

ca mendrele să și le facă
până ce iar se vor roi,
ba chiar un stat să aibă-al lor
(Oltenia sau alt ținut)
sperând că-n el vor huzuri
ca-ntr-un Eden al șuților.

                                                               
    Sighetu Marmaței,                                                               
        22 iunie 2014



15 comentarii:

  1. Managerul Centrului Judetean pentru Conservarea si Promovarea Culturii Traditionale (CJCPCT) Cluj, Tiberiu Groza, si-a depus demisia din functie. El si-a motivat gestul, pentru Ziar de Cluj, spunand ca a fost o reactie normala. Demisia sefului CJCPCT survine la cererea presedintelui Consiliului Judetean Cluj, Horea Uioreanu, dupa scandalul provocat de transmiterea unei colinde cu versuri antisemite la televiziunea publica.

    meditati asupra frazelor de mai sus atunci cind postati pe blogul dvs abjectii rasiste si anti-semite. si daca sinteti ruda cu poetul dragos, intrebati-l asupra consecintelor... amicul meu dragos nu e doar un poet veritabil si de bun simt, ci si un jurist de marca. daca aveti ocazia, sa-l salutati din partea mea!

    RăspundețiȘtergere
  2. Cum aş putea să-l salut pe Ioan Dragoş când dvs nici măcar nu vă prezentaţi! Vă ascundeţi sub un nume, cei drept drăguţ şi mă face să mă gândesc la...stema Maramureşului meu drag! Cât despre ceea ce postez pe blogul "Izvoare Codrene", care până în acest moment, azi, 17 iunie, a avut 847 de vizitatori, ÎMI ASUM ÎN TOTALITATE POSTĂRILE!!!
    P.S. Nu-mi plac anonimii de nici o culoare! Au caracterul infect!

    RăspundețiȘtergere
  3. Gelule,
    vad ca esti amenintat chiar pe blogul tau.
    Numai acuma dupa publicarea Baladei sau mai demult?
    Oricum, cel care a postat comentariul (acel stemar) este un mare dobitoc.
    Eu trag semnalul de alarma in legatura cu intiganirea romanilor si el ii da inainte
    cu ...antisemitismul "greu de imaginat".
    Pai din chestia asta tiganii au de suferit sau romanii?
    Romanii, desi inaca majoritari, s-au dovedit incapabili sa-i romanizeze, adica sa-i cizeleze nitel.
    Pesemne ca intiganirea (pe strada, in institutii, la TV) este un fapt atat de banal si firesc,
    incat deranjeaza pe ici pe colo doar cand se gaseste cineva, asa ca mine, sa puna degetul pe rana.
    O zi buna si felicitari pentru ceea ce faci!
    George Petrovai

    RăspundețiȘtergere
  4. nu am nici un motiv sa ma ascund in spatele unui "nume" - ma numesc stefan marinca.


    cit despre "mare dobitoc" din partea dlui poet multumirile mele!

    PS. si va rog sa publicati toate comentariile mele! nicidecum sa ma cenzurati!

    RăspundețiȘtergere
  5. pt a nu mai pune la socoteala faptul ca "balada" cu pricina este de fapt un manifest rasist 100% - si mai grav nu are nimic de-a face cu "balada" ca si gen literar. e doar o abjectie gen vadim tudor & Co, jobbik ori fascistoizi englezi, italieni & co.

    ma mira faptul ca un invatator publica asemenea monstruozitati pe propriul blog. si de asemenea ca-si asuma astfel de mesaje.

    in legatura cu antisemitismul promovat e de vazut (pe linga referintele explicite legate de "romi, unguri. evrei" din """"balada"""") versiunea "doinei" publicata acum ceva vreme pe acest site. de asemenea textul lui vadim tudor (explicit directionat contra unor - citez - "evrei") publicat acum citeva zile.

    din pacate dl. dragos nu mi-a postat comentariul vizavi de astfel de publicatii pe blog. altfel spus, nu e pt. prima oara cind ma minunez de rasismul & anti-semitismul promovat pe acest blog. paradoxal, de catre dl. invatator.

    mare pacat faptul ca intrind - ca si morosan - pe o pagina pretins culturala, ma intilnesc cu extremisme de acest gen. o foarte mare deziluzie!

    in rest, salutarile catre poetul si juristul dragos ramin valabile. pina la urma si catre gelu dragos & petrovai. cele bune!

    RăspundețiȘtergere
  6. Domnule profesor Marinca, eu simt româneşte şi mă consider naţionalist, nicidecum extremist! N-am fost, nu sunt şi nu voi fi extremist! La mine în clasa am avut romi şi chiar dacă au trecut la gimnaziu tot la mine vin când au probleme sau nevoie de încurajare; eu sunt persoana lor de legatura cu conducerea scolii şi părinţii lor.
    Oricum, multumesc pentru atentionare, voi fi mai atent pe viitor
    ! In final, daţi-mi voie să vă spun că sunt onorat ca ne cititi! Nu suntem "o pagină culurală" dar scriem despre toate evenimentele importante care se întâmplă în Maramureş. Şi o facem pe bani puţini...
    În altă ordine de idei, multumesc pentru aprecierile la adresa fratelui meu Ioan Dragoş! Asa este, e un jurist de exceptie si un poet extraordinar! Toate cele bune!

    RăspundețiȘtergere
  7. Scuzele mele pentru acel apelativ neinspirat!
    Se datoreaza calificativelor, la fel de neinspirate, cu discriminarea si antisemitismul.
    Deci, dupa unii, dai dovada de antisemitism doar daca pur si simplu scrii termenul "evreu" acolo unde nu se asteapta cineva, dupa cum dai dovada de discriminare daca nu-i lasi pe romani sa se intiganeasca in continuare. De fapt, dupa spusele unuia dintre "regii" Cioaba, tiganii sunt...romanii. Atunci unde-i discriminarea?
    P.S.Daca Stefan Marinca este profesorul si prietenul meu plecat in urma cu cativa ani in Anglia sau Irlanda, atunci cu atat mai vartos imi cer scuze pentru gafa facuta.
    Intre prietenii adevarati se mai intampla astfel de derapaje neintentionate. Dar ma si bucur de "reintalnirea" noastra, chiar daca ea nu are loc sub cele mai frumoase auspicii.
    Cu stima din totdeauna,
    G.Petrovai

    RăspundețiȘtergere
  8. Acest comentariu a fost eliminat de autor.

    RăspundețiȘtergere
  9. Acest comentariu a fost eliminat de autor.

    RăspundețiȘtergere
  10. Acest comentariu a fost eliminat de autor.

    RăspundețiȘtergere
  11. Acest comentariu a fost eliminat de autor.

    RăspundețiȘtergere
  12. Acest comentariu a fost eliminat de autor.

    RăspundețiȘtergere
  13. am incercat sa postez o analiza mai in detaliu a poeziei dvs. din pacate nu am reusit sa o postez pe plog.... a aparut doar fragmentar. in aceste conditii renunt la a mai face comentarii. cele bune! (ps. nu sint profesorul marinca din anglia)!

    RăspundețiȘtergere
  14. daca sinteti interesat sa cititi "recenzia" mea - mai ales ca e vorba de un text punctual (in primis pe tema in discutie, am lasat de-o parte valoarea lui literara), scris atit cu mintea cit si cu inima va rog sa-mi transmiteti adresa dvs de email si o sa vi-l trimit! din pacate nu am reusit sa-l postez in intregime pe blogul dlui dragos, drept care am preferat sa elimin fragmentele.

    RăspundețiȘtergere
  15. Adresa mea de mail este dragos.gelu@yahoo.com

    RăspundețiȘtergere