O seară răcoroasă de primăvară din acest an. Stau în târnaţ,
pe lada veche, pe care stă scris de părintele meu: Astăzi, joi, 27 aprilie
1950, s-a născut fiul meu Gheorghe. Adică eu. Acesta este certificatul natural
de naştere. Cel oficial, când am fost declarat cetăţean al Deseştiului, poartă
o dată mai târzie.
O seară singuratică, cu gânduri multe. Încă nu mi-a trecut
lacrima fierbinte după moartea mamei. Şi n-o să-mi treacă până mă vor pune
alături de dumneaei. Deodată, au început să bată clopotele bisericii. Faptul că
am trăit o mare parte din viaţă în preajma sfântului lăcaş m-a făcut să deprind
lecţia tăcută a credinţei. De la uimire, la metafizica suferinţei. Întotdeauna
am tresărit la sunetul clopotelor. Din copilărie am început să mă
împroprietăresc cu dangătul lor. Adică, spuneam când mergeam pe sate, că
sunetul clopotelor din Deseşti este cel mai frumos.
Pentru mine, clopotele satului cântau. Mama mi-a luminat
această expresie: cât de mândru cântă clopotele la noi. Timp de aproape şapte
decenii le-am învăţat frumoasa cântare. Când m-am născut, prima muzică venită
din cer a fost cea a clopotelor. Cu vremea, am fost cuprins de o curiozitate
firească: să văd cu ochii mei cum arată clopotele bisericii. Cel care mi-a
îndeplinit dorinţa a fost Petrea de sub Biserică, vecinul care ne preţuia mult,
aşa încât eu şi sora mea Maria i-am zis tata Petrea, iar soţiei lui, mama
Pălăguţă. Cu asta m-am mândrit toată viaţa. Într-o seară de vară, după
vecernie, am îndrăznit să-i spun ce mă frământă. Cu bunăvoinţa lui fără
margini, m-a urcat în turn să privesc clopotele.
Descopeream o altă lume. Ţin minte şi acum câtă emoţie m-a
dominat. La maturitate, am tradus acea stare ca o ieşire a omului din sine. Dar
şi o înaripare a cuvântului, cu nesfârşite vibraţii intime, în miracolul direct
al privirii. De atunci, clopotele au rămas un teritoriu asumat. La moartea
clopotarului, m-am învoit de la liceu, am purtat doliu la uniformă şi i-am închinat
o poezie, din care îmi amintesc o strofă: „Se leagănă singure funiile
clopotelor,/ Şi turla bisericii se leagănă,/ Pasărea morţii suflă-n lumânări /
Şi-n ochii clopotarului.”
Da, îmi aduc aminte, că prunc fiind, tata Petrea m-a lăsat
să trag o dată de frânghia clopotelor. Atunci cred că am chemat un înger mai
aproape. Cu vremea, am încercat să desluşesc rostul clopotelor în viaţa
satului. Pe la noi nu am ştire să fi bătut clopotele la naştere, la botez, ori
la nuntă, ci doar la moarte şi în primejdie. Dar şi la chemarea credincioşilor
la biserică. Clopotele cheamă viii, plâng morţii şi împrăştie viforele şi
trăsnetele. Ba mai bat şi când izbucnesc incendiile.
Îmi aduc aminte cât de cutremurat a fost satul când, într-o
noapte, clopotul bisericii a bătut într-o dungă. Dădea de ştire că s-a aprins
pădurea. În puterea nopţii, bărbaţii satului, cu furci şi topoare, au urcat la
deal să stingă focul. Mi-am dat seama încă din pruncie că ele, clopotele, bat
mai rar pentru veselie.
Am mai învăţat cum clopotele satului au devenit simbolul
chemării divine, punerea în armonie cu cuvântul lui Dumnezeu. Clopotele
bisericilor ne umplu timpul cu măsura liturgică. Bătaia clopotelor îl face pe
om să iasă din tulburarea cotidiană şi să se apropie de lăcaşurile sfinte.
Profesoara Parasca Făt a scris în urmă cu câţiva ani despre
povestea unui clopot din Deseşti, care ar fi îngropat undeva în hotarul
satului, dar încă nimeni nu i-a dat de urmă. Deoarece şi clopotele bisericii
din Deseşti au cunoscut primejdia topirii în vremea Primei Bătăi. Erau patru.
Două nu au scăpat. Unul s-a prefăcut în legendă. Celălalt este martorul
vechimii. Unul mai nou, din vremuri mai apropiate.
Clopotele Deseştiului au povestea lor. Pentru mine sunt
însemnate cu viaţă şi moarte. Însoţesc viaţa liturgică, dar ne petrecem cu ele
apropiaţii la odihna veşnică. Bat şi pentru morţii de departe, acum rătăciţi
prin lume. Dar şi pentru cei care au lăsat urme spirituale în viaţa satului.
Mama, care l-a preţuit pe scriitorul Laurenţiu Ulici, a plătit la moartea lui
să se tragă clopotele în Deseşti de joi până duminică.
Profesoara Parasca Făt evoca, recent, figura altui clopotar,
care, înainte de săvârşirea din viaţă, a avut următorul vis: „Am văzut în vis
patru îngeri negri, cu patru prapori negri, coborând din cer la noi, în faţa
casei. Au coborât repede, au stat puţin legănând praporii, şi s-au urcat la cer
la fel de repede.
Ce să fie, oare?” L-am recunoscut pe Aurel Făt, clopotarul,
care, cu isteţimea lui, a ţinut multă vreme satul pe umeri. A murit într-o
dimineaţă, la ora opt fără cinci minute, la aceeaşi oră cu mama mea. Dar în ani
diferiţi.
Turlele bisericilor maramureşene ascund multe mistere. Cel
mai evident este sunetul clopotelor. Acum, de Înviere, clopotele satului
Deseşti măsoară cu dangătul lor cea mai frumoasă faptă a Luminii.
Autor: Gheorghe Pârja
Sursa: Graiul Maramureşului
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu