Realizările Administraţiei Judeţene
a Finanţelor Publice Maramureş în cursul primelor 6 luni ale anului 2017
comparativ cu aceiaşi perioadă a anului 2016
A. EXECUTIA BUGETULUI GENERAL
CONSOLIDAT DE STAT
Situatia realizarii veniturilor cuvenite bugetului general consolidat al
statului pe total si pe bugete componente, pe semestrul I 2017, comparativ cu
cele realizate in cursul semestrului I 2016, se prezinta astfel:
- mii lei -
SPS
SPECIFICATIE
|
REALIZAT
sem.I 2016
|
REALIZAT
sem.I 2017
|
Diferente
sem.II.2017/
sem.II.2016
|
Grad realizare
( % )
|
Bugetul
de stat
|
284.357,05
|
270.963,38
|
- 13.393,67
|
95,28
|
Bugetul
asigurarilor sociale de stat
|
184.945,38
|
220.727,59
|
35.782,21
|
119,35
|
Bugetul fondului de somaj
|
7.359,47
|
8.868,63
|
1.509,16
|
109,31
|
Bugetul
fondului national unic
de
asig de sanatate
|
98.534,04
|
110.144,04
|
11.610,00
|
111,78
|
TOTAL BUGET CONSOLIDAT
|
575.195,94
|
610.703,64
|
35.507,70
|
106,17
|
Se constata ca pe total buget consolidat
veniturile incasate au crescut in semestrul I 2017 fata de cele din semestrul I
2016 cu 35.507,70 mii lei, ceea ce procentual reprezinta 106,17 %.
Analizand veniturile realizate pe bugete componente in cursul sem.I 2017, fata de cele realizate in sem.I 2016, situatia se prezinta astfel:
- bugetul de
stat a inregistrat o scadere 13.393,67 de mii lei, ceea ce procentual
reprezinta o diminuare cu 4,72 %;
- bugetul asigurarilor sociale de stat a crescut cu 35.782,21 mii lei ( 119,35 %);
- bugetul
asigurarilor pentru somaj a inregistrat
o crestere cu 1.509,16 mii lei
(109,31
%);
- bugetul
fondului national unic de asigurari sociale de sanatate a cunoscut o crestere
de 11.610,00 mii lei ( 111,78 %).
În
vederea menţinerii volumului încasărilor bugetare, precum şi recuperării
arieratelor acumulate şi în perioada
următoare se vor întreprinde acţiuni constând în:
- analiza
punctuală a operatorilor economici cu plaţi consistente la buget în trecut şi care, în prezent,
înregistrează un grad scăzut de conformare voluntară la plată, pentru
identificarea cauzelor neplăţi la
termen, precum şi pentru identificarea acţiunilor viitoare;
- intensificare
acţiunilor de identificarea a unor noi contribuabili care pot fi beneficiari
unor eşalonări la plată, concomitent cu asistenţa privind respectarea
eşalonărilor acordate deja şi / sau repunerea pe rol a celor pierdute;
- monitorizarea
măsurilor de executare silită întreprinse în cazul contribuabililor care
înregistrează obligaţii restante mai mari de 30 de zile şi
intensificarea măsurilor de executare silită faţă de
operatorii economici care înregistrează restante la plată prin instituirea de
sechestre bunuri, in cazul in care nu au fost deja instituite;
- analiza
sechestrelor instituite deja din punct de vedere al stingerii titlurilor care
au stat la baza întocmirii lor şi-n cazul în care nu se înregistrează o
evoluţie satisfăcătoare, solicitarea evaluării în vederea valorificării
bunurilor, urmată de măsura organizării de licitaţii de vânzare.
In cursul semestrului I
2017 au fost aplicate 15.995 proceduri de executare silita
pentru recuperarea creantelor bugetare in valoare de 127.320 mii lei, dupa cum
urmeaza:
- 15.995
somatii comunicate pentru recuperarea
sumei de 127.320 mii lei;
- 8.634 popriri pe conturi pentru
recuperarea sumei de 104.872 mii lei;
- 1.217 popriri venituri terti pentru
recuperarea sumei de 21.302 mii lei;
- 17 sechestre bunuri imobile pentru recuperarea
sumei de 6.402 mii lei;
- 20 sechestre bunuri
mobile pentru recuperarea sumei de 2.465 mii lei
Urmare a acestor masuri s-au incasat
creante bugetare restante in suma de 50.835 mii lei ( 39,92 %).
Pe bugete componente, recuperarea creantelor
bugetare aferente bugetului general consolidat de stat urmare a masurilor de
executare silita intreprinse in cursul sem. I
2017 se prezinta astfel:
- mii lei -
SPECIFICATIE
|
SUME EXECUTATE
SILIT
Sem. I 2017
|
SUME INCASATE
URMARE
A EXECUTARII
sem.I 2017
|
%
(grad
de
incasare)
|
Bugetul de stat
|
108.268
|
32.611
|
30,12
|
Bugetul asigurarilor sociale de
stat
|
13.128
|
12.464
|
94,94
|
Bugetul fondului de
somaj
|
570
|
541
|
94,91
|
Bugetul fondului national unic de asig de sanatate
|
5.354
|
5.219
|
97,47
|
TOTAL BUGET CONSOLIDAT
|
127.320
|
50.835
|
39,92
|
Mentionam ca s-au luat masuri de impulsionare a incasarii sumelor
declarate de agentii economici si nevirate la termenele legale de plata, prin
notificarea acestora sau prin deplasarea personalului propriu la sediul
debitorilor, pentru comunicarea prompta a masurilor de executare silita, precum
si prin intreprinderea de actiuni de inspectie fiscala avand ca obiect
impulsionarea incasarilor.
In vederea
recuperarii creantelor bugetare Administratia Judeteana a
Finantelor Publice Maramures a procedat la somarea agentilor economici aflati
in insolvabilitate sau incapacitate de a-si achita restantele la bugetul
consolidat al statului, in caz contrar procedandu-se la declansarea procedurii
de punere in faliment conform prevederilor Legii nr. 85 /2006 - legea
insolventei. Din evidentele existente la nivelul Administratiei Judetene a
Finantelor Publice Maramures reiese ca s-au initiat si inregistrat in cursul sem.I
2017, la Tribunalul Maramures, un numar de 85 actiuni pentru declansarea
procedurii de declarare in stare de faliment in vederea recuperarii de creante restante in suma
de 22.794,25 mii lei.
In cursul sem.I 2017 s-au recuperat pe aceasta cale creante
bugetare restante in suma de 9.479,61 mii lei.
In sem.I 2017, la nivelul Administratiei Judetene a
Finantelor Publice Maramures, activitatea juridica a inregistrat un numar de 1.393 dosare
noi, astfel:
- 48
contestatii la executare formulate impotriva actelor de executare emise de
organele fiscale;
- 17 actiuni avand ca obiect drepturi banesti;
- 50 actiuni de
contencios administrativ avand ca obiect contestatii formulate impotriva
actelor administrative fiscale intocmite de Activitatea de inspectie fiscala;
- 822 actiuni privind restituirea taxei de
poluare /taxa de timbru;
- 289 dosare penale si de cercetare penala avand ca
obiect evaziunea fiscala, contrabanda;
- 56 cauze civile
avand ca obiect uzucapiunea, obligatia de-a face despagubiri, actiuni in
constatare, radieri, dizolvari;
- 26 plangeri la
contraventie formulate impotriva proceselor verbale de contraventie incheiate
de organele fiscale;
- 85 dosare
insolventa.
Total sume
aflate in litigiu la finele sem.I 2017 - 1.285.561 mii lei.
In
cursul semestrului I 2017 au fost preluate spre valorificare bunuri legal
confiscate sau intrate in proprietatea privata a statului in valoare
de 1.708,86 mii lei, existand la finele perioadei bunuri
de valorificat de 1.947,18 mii lei.
Totalul bunurilor valorificate (cu
precadere mijloace de plata liber convertibile -1.565,19 mii lei) in perioada
analizata reprezinta 1.669,35 mii lei, valorificarea facandu-se in principal
prin vanzare directa de la locul de depozitare ( 1.625,73 mii lei) si prin magazinul
propriu ( 43,62 mii lei). Bunurile de aceasta natura existente in stoc la finele sem.I 2017 reprezinta 196,87
mii lei, din care 94,93 mii lei
reprezinta contravaloarea bunurilor greu vandabile.
In cursul sem.I 2017 au fost eliberate un
numar de 1912 certificate de cazier fiscal din care solicitate de
persoane fizice un numar de 1.484 caziere si de persoane juridice un numar de 428 caziere.
Comparativ cu activitatea desfasurata in
cursul sem.I 2016 cand au fost eliberate un numar de 1.793 certificate de
cazier fiscal, in cursul sem.I 2017 au fost eliberate cu 119
certificate de cazier fiscal mai mult.
In cursul semestrului I 2017 au fost
transmise in cazierul fiscal national de la nivelul intregului judet un numar
de 1.141 fapte care fac obiectul
acestuia.
Privitor la
activitatea registrului contribuabililor persoane juridice, la nivelul
judetului, in cursul sem. I 2017au fost inregistrate un numar de:
- 2.250 declaratii de inregistrare fiscala pt
persoane juridice,asocieri si alte entitati fara personalitate juridica (formular 010);
- 116 declaratii de inregistrare pt
organizatii nonguvernamentale (formular
010);
- 37 declaratii de inregistrare
fiscala/declaratie de mentiuni pt institutii publice ( formular 040);
- 156 modificari de domiciliu fiscal al contribuabilului (formular 050);
- 22
declaratii de inregistrare fiscala pt sediile secundare care potrivit legii au
obligatii de plata (formular 060);
- 258 declaratii de inregistrare fiscala pt
sediile secundare( formular 061);
-
59 declaratii de mentiuni
privind schimbarea perioadei fiscale pt persoanele impozabile inregistrate in
scopuri TVA care utilizeaza trimestrul calendaristic ca perioada fiscala si
care efectueaza o achizitie intracomunitara taxabila in Romania (formular 092);
- 61 declaratii de inregistrare in scopuri de
TVA /declaratie de mentiuni a altor persoane care efectueaza achizitii
intracomunitare(formular 091);
- 2.261 certificate de depunere
a declaratiilor on-line (formular 150)
;
- 17
cereri de revocare a semnaturii digitale on-line (formular 151);
- 545 declaratii 152 pentru utilizarea certificatului
digital calificat (accesul direct pe
internet al firmei la dosarul fiscal )conform OPANAF 230/2013;
- 2 declaratii 153 pentru revocarea dreptului
de utilizare a serviciului acces controlat la informatiile cuprinse in dosarul
fiscal conform OPANAF 230/2013;
-
22 adeverinte pentru publicarea in Monitorul Oficial a
pierderii codului fiscal;
- 21 adeverinte eliberate pentru neplatitori TVA;
- 128
certificate de inregistrare in scopuri
TVA;
- 871 persoane juridice inactive si reprezentanti legali ai firmelor inactive la
care a fost intocmita fisa 506 de inscriere in cazierul fiscal privind
inactivitatea fiscala;
- 8 firme care a cesionat parti sociale au
fost intocmite adrese catre unitatile fiscale unde sunt arondate fiscal;
- 12 societati comerciale s-au inregistrat ca
si platitori de TVA dupa ce le-a fost anulat codul de platitor TVA conform
Ordinului 3331/2013;
- 4 mentiuni de dizolvare, radiere si numire
lichidatori comunicate de Oficiul national al Registrului Comertului in baza
protocolului nr.55997/320746/2006;
- 190 persoane juridice
reactivate si reprezentanti legali ai persoanelor juridice declarate inactive
au fost actualizati prin fisele de actualizare in cazierul fiscal, declaratia
508 (cf. O.P.M.F.P nr.2696/24.10.2011);
- 14 bilanturi de lichidare a societatilor
comerciale;
- 14 declaratii de inregistrare fiscala /declaratii de radiere pentru contribuabilii
nerezidenti care nu au sediul permanent
in Romania ( formular 015);
- 1 certificat privind nedeductibilitatea TVA
aferent cheltuielilor cuprinse in cererea de rambursare conform Ordinului nr. 33 /2012.
Privitor la activitatea registrului
contribuabililor persoane fizice la nivelul judetului, in
cursul sem.I 2017 :
- au fost intocmite si distribuite adeverinte de venit pentru un numar de 37.655
contribuabili la solicitarea acestora;
- au fost calculate si distribuite contribuabililor un numar de 407 decizii privind timbrul de
mediu pentru autovehicule in valoare de
647 mii lei;
- au fost emise un numar de 5310 certificate de TVA in scopul inmatriculari
mijloacelor de transport vechi, achizitionate din U.E ;
- au fost generate, editate si
expediate plati anticipate pentru veniturile din 2017 , la activitati
independente, agricole si chirii in numar de 17.178 cu o valoare de 15.525 mii lei;
- au fost prelucrate declaratii de venit pentru veniturile obtinute in anul
2016 din activitati independente , cedarea folosintei bunurilor , contracte de
agent si comision in numar de 3.277;
- au fost prelucrate, editate si expediate un numar de 1.695 decizii de
impunere privind contributiile de asigurari sociale pe anul 2017 (D600 –
pensii);
- au fost prelucrate si editate un nr. de 410 decizii de impunere de
sanatate pentru contribuabili care nu realizeaza nici un venit;
- au fost prelucrate declaratii de
inregistrare si mentiuni pentru
persoane fizice (070, 091, 095, 092, 050);
- au fost prelucrate un numar de 105
acte de control primite de la inspecţia fiscală ;
- au fost eliberate un numar de 1.106 certificate de inregistrare fiscala;
- au fost prelucrate un numar de 16.275
declaratii D230 pentru calculul a 2 %
din impozit pentru sponsorizarea
ONG-urilor;
- au fost editate si expediate un numar de 1.898 decizii cu suma de plata
reprezentand contributii de plata la CASS pentru cei cu venituri din chirii.
Pentru informarea contribuabililor , în cursul semestrului I 2017:
- s-au organizat
25 întalniri saptamanale cu contribuabilii, din care o intalnire a avut loc la
Camera de Comert si Industrie, la aceste intalniri au au participat un numar de 210 contribuabili;
- s-a raspuns unui numar de 457 solicitari ale
contribuabililor adresate scris si prin
email, solicitari referitoare la problematica fiscala, precum si la un numar de 1.274 solicitari telefonice;
- s-a acordat asistenta si informatii
privind legislatia, obligatiile contribuabililor, precum si modalitatea de
indeplinire a obligatiilor declarative si de plata a obligatiilor fiscale, unui
numar de 5.381 persoane fizice si juridice, iar in cadrul compartimentului de
dubla impunere in numar de 884;
- s-au dat spre publicre in presa
locala 131 comunicate de presa referitoare la modificarile legislative;
- s-au inregistrat 4 iesiri pe post radio-tv;
- au fost furnizate informatii privind
eliberarea programelor de asistenta ;
- s-au
desfasurat actiuni de formare si perfectionare a personalului, s-au
prelucrat tematici referitoare la acte
normative ;
- s-au organizat intalniri cu
contribuabilii la AJFP Baia Mare, Sighetu Marmatiei, Viseu de Sus si Targu
Lapus , avand ca tematica obligatiile
declarative si de plata, conducerea evidentei contabile si intocmirea registrelor
obligatorii ;
- au fost intreprinse acrtiuni si s-au
luat masuri de mediatizare a serviciului la distanta ‘’ Spatiul privat
virtual’’ ca procedura de comunicare prin mijloace electronice de transmitere
la distanta intre ANAF si persoane fizice.
B. ACTIVITATEA DE INSPECTIE FISCALA
In cursul semestrului
I 2017 au fost verificati 640 agenti economici, fiind incheiate 659 acte de
inspectie fiscala, ceea ce reprezinta circa 1,65 % din totalul contribuabililor activi,
persoane juridice si fizice, inregistrati in evidentele Administratiei Judetene
a Finantelor Publice Maramures ca platitori de impozite si taxe la bugetul
general consolidat de stat, la data de 30.06.2016.
In urma inspectiilor fiscale
intreprinse a fost atrasa la bugetul de stat suma de
63.532 mii lei reprezentand:
- diferente
fata de evidenta agentilor economici.......63.100 mii lei ( 99,33 %)
- amenzi
aplicate …………………………………….......... 432 mii
lei ( 0,67 %).
Din totalul
de 63.532 mii lei suma stabilita suplimentar, a fost incasata
suma de 8.952 mii lei, ceea ce reprezinta 14,09 %.
Componenta surselor atrase stabilite, pe principalele
venituri ale bugetului de stat, se prezinta astfel:
- TVA
…………………………………………… 47.978 mii lei ( 75,52 %)
- impozit pe
profit……………………………… 13.627 mii lei ( 21,45 %)
- impozit pe venit ……………………………..... 1.889 mii lei
( 2,98 %)
- alte
impozite....................................................... 38 mii
lei (
0,05 %).
In
sem.I 2017 au fost efectuate 307 verificari fiind incheiate 326 acte de
inspectie fiscala privind contributiile sociale datorate de agentii economici,
fiind atrasa la bugetul general consolidat al statului din aceasta sursa, suma
de 426 mii lei, reprezentand:
- contributii la asigurarile sociale de stat
………………110 mii lei ( 25,82 %)
- contributii la fondul national unic de asigurari
sociale de sanatate
………………………………………..302 mii lei ( 70,89 %)
- contributii la bugetul fondului de somaj …………...…. 14 mii lei ( 3,29 %).
Din cele 659 acte de inspectie fiscala incheiate, in
cursul sem.I 2017, cele mai multe - 417 ( 63,28 % ) - au vizat societatile comerciale cu capital
privat, iar un numar de 242 ( 36,72 %) acte de inspectie fiscala s-au incheiat in
urma verificarilor intreprinse la persoanele fizice autorizate.
C. ACTIVITATEA
DE TREZORERIE SI CONTABILITATE PUBLICA
In
cursul semestrului I 2017 prin cele 4 trezorerii teritoriale s-au realizat operatiuni de incasari si plati in numerar,
rascumparari de certificate de trezorerie, alimentari si depuneri de numerar la
banci in suma de 173.422 mii lei din care :
- incasari de impozite si taxe in
suma de ..........................170.572 mii lei
- plati cu CEC-uri numerar si alte
restituiri in suma de ....... 52.020 mii
lei
- rascumparari de certificate de
trezorerie in suma de ........... 247 mii lei.
Activitatea de trezorerie si contabilitate publica din judetul nostru
deserveste un numar de cca. 330 institutii publice care au deschise in
trezoreriile locale un numar de peste 7.000 de conturi.
O
alta categorie de clienti deserviti de trezorerie o reprezinta persoanele
juridice si fizice (agenti economici, asociatii familiale si independenti)
platitori de impozite si taxe care sunt
in numar de peste 12.000 si pentru care sunt deschise cca 100.000 conturi
analitice.
Pe
baza operatiunilor de incasari si plati inregistrate in trezoreriile operative
s-au intocmit lunar conturile de executie pentru toate bugetele, respectiv:
bugetul de stat, bugetele locale, bugetul
asigurarilor sociale de stat, bugetul asigurarilor pentru somaj, bugetul
fondului national unic de asigurari sociale de sanatate, bugetul trezoreriei
statului.
S-au efectuat
actiuni de indrumare si supraveghere a unitatilor operative ale trezoreriei in
scopul incheierii in bune conditii si la termenele stabilite a exercitiului
bugetar al anului 2016 conform Normelor metodologice aprobate prin OMFP nr.
2890/2016 si a Instructiunilor MFP nr. 478599/23.12.2016.
S-a
incheiat Conventia nr. 257 /12.01.2017 cu ING BANK N.V. AMSTERDAM in baza
Protocolului nr. 471727 /07.04.2014, nr. 929609 /08.04.2014 si nr. WP /P/ 249/28.03.2014
incheiat la nivelul Ministerului
Finantelor Publice privind furnizarea de date.
Pe
tot parcursul semestrului I 2017 s-au efectuat instruiri cu personalul din
trezoreriile operative privind activitatea de trezorerie in baza modificarilor
si noutatilor intervenite in legislatie in vederea desfasurarii unei activitati
eficiente in conformitate cu reglementarile legale.
S-au
efectuat controale si s-au intocmit rapoarte de verificare a activitatii
trezoreriilor operative.
S-au incheiat conventii cu bancile
comerciale in baza Protocoalelor incheiate la nivelul Ministerului Finantelor Publice privind
furnizarea de date.
Pe baza operatiunilor de incasari
si plati inregistrate in trezoreriile operative
s-au intocmit:
- zilnic situatiile operative privind incasarile realizate pe bugetul
consolidat al statului defalcat pe bugete si cheltuielile aferente de
principalii ordonatori de credite subordonati bugetului de stat care se
transmite la Ministerul Finantelor Publice.
- s-au incasat impozitele, taxele si
contributiile datorate bugetului consolidat al statului in conturile unice si
s-au distribuit pe venituri bugetare corespunzatoare conform OP ANAF nr.
1294/2007 cu modificarile si completarile ulterioare.
In cursul semestrului I 2017 Serviciul asistenta
elaborarii si executiei bugetelor l ocale
a desfasurat urmatoarele activitati:
- a asigurat informarea si
indrumarea tuturor unitatilor administrativ – teritoriale privind modificarile
legislative aparute, precum si verificarea bugetelor locale finale pe anul
2016;
- a verificat si centralizat
situatiile financiare ale trim.IV 2016 pe toate unitatile administrativ -
teritoriale si a intocmit situatia centralizatoare pe judet pe care a depus-o
la Ministerul Finantelor Publice, la
termen;
- dupa aprobarea Legii nr.6
/2017 privind bugetul de stat pe anul
2017 a asigurat repartizarea sumelor defalcate din taxa pe valoarea adaugata si
cotelor defalcate din impozitul pe venit pe unitatile administrativ-teritoriale
ale judetului Maramures in vederea intocmirii bugetelor de venituri si
cheltuieli pe anul 2017;
- a asigurat indrumarea si
verificarea bugetelor locale pe anul 2017 la unitatile administrativ -
teritoriale;
- a verificat si centralizat
situatia privind soldurile conturilor de venituri si soldurile conturilor de
cheltuieli din contul de rezultat patrimonial la data de 31.12.2016;
- pana in data de 15 a lunii
s-au verificat, centralizat si s-au transmis la Ministerul Finantelor Publice, la termen, executia
cheltuielilor cu imprumuturile interne, executia veniturilor si cheltuielilor
din fonduri externe nerambursabile (preaderare), executia veniturilor si
cheltuielilor din venituri proprii si subventii si executia veniturilor si
cheltuielilor din bugetul local (Titlul VIII - Proiecte cu finantare din
fonduri externe nerambursabile postaderare);
- pana in data de 20 a lunii
s-au verificat , centralizat si s-au transmis la Ministerul Finantelor Publice,
la termen, bilantul lunar si platile restante.
ŞEF
ADMINISTRAŢIE
CĂLIN CHILAT
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu