Prof. univ. dr. Nicolae Iuga
Şovinism-bolşevism-americanism-Nicolae Iuga1. Expresia
„Şovinism de mare putere"[1], denotând anumite doctrine şi practici
politice, este folosită de către noi cu sensul de situaţie aberantă, în care o
naţiune se pune pe sine, în propriul său imaginar colectiv şi în propria sa
mitologie politică, mai presus decât toate celelalte naţiuni, mai presus decât
întreaga omenire şi, cumva de înţeles, mai presus chiar decât Dumnezeu. De
aceea, naţiunile care practică acest gen de şovinism sunt fie ateiste, ca regim
politic, fie fals religioase. Bolşevismul rusesc, comunismul în genere,
Nazismul german sau doctrina americană contemporană a unei lumi unipolare din
punct de vedere politico-militar, în care se susţine că o singură naţiune ar
trebui să domine tot globul pământesc, sunt exemplele cele mai la îndemână.
Poate părea un demers neobişnuit ca un sentiment oarecare,
de exemplu o imagine deplasat de bună despre sine proiectată la scara unei
naţiuni care, combinată cu o forţă economică şi militară semnificativă, duce la
şovinism de mare putere – un atare sentiment să fie luat ca „motor al
istoriei", ca fundament al tuturor relaţiilor umane, de la cele mai simple
relaţii între indivizi, interpersonale, la cele mai complexe, la relaţiile
între grupuri etnice, la relaţiile internaţionale luate în considerare la scară
globală. Există însă o anumită tradiţie filosofică în ceea ce priveşte
postularea unei dimensiuni a umanului ca motor al istoriei, ca principiu
oarecum metafizic.
Astfel, la Schopenhauer este postulată „Voinţa de a
exista", de a trăi (Der Wille zum Leben). Anterior, Kant a susţinut că
lucrul în sine, corelativul fenomenului, este imposibil de cunoscut.
„Schopenhauer însă ne spune că lucrul în sine este Voinţa"[2]. Corpul
nostru de exemplu nu este altceva decât voinţă obiectivată, voinţă de a exista.
Şi nu doar corpul nostru, ci şi întreg regnul animal şi vegetal, ba chiar şi
cel mineral, toate nu sunt altceva decât obiectivarea unei voinţe ipostaziate.
În regnul mineral, voinţa se manifestă ca magnetism şi electricitate, în cel
vegetal ca tropisme şi tactisme, la animale şi la om ca sexualitate şi luptă
pentru existenţă. O atare Voinţă ca principiu metafizic ar fi putut fi
prezentată şi ca forţă sau energie impersonală, ca „elan vital", aşa cum a
făcut mai târziu Bergson, dar Schopenhauer preferă să utilizeze Voinţa, ca
fiind „termenul descriptiv cel mai bine cunoscut nouă"[3].
La fel şi în cazul lui Freud, în măsura în care psihanaliza
trimite în mod necesar dincolo de tehnica de analiză a unor conţinuturi psihice
la chestiuni de ordin principial filosofic. În eseuri precum: „Dincolo de
principiul plăcerii" sau „Angoasă în civilizaţie", Freud se preocupă
nu doar de modul de funcţionare a activităţii psihice, ci are şi ambiţia
declarată de a contribui şi la „dezlegarea enigmei vieţii". Freud spera să
atingă acest scop prin prezentarea celor două forţe fundamentale ale vieţii,
anume instinctul vieţii (Lebenstrieb) şi instinctul morţii (Todenstrieb)[4].
Viaţa manifestă, exteriorizată este guvernată de principiul plăcerii şi cel al
necesităţii, principii cunoscute încă din antichitatea greacă, în calitate de
„Eros" şi „Ananke", dar rădăcina ascunsă a vieţii este alcătuită din
împletirea a două principii contrare şi inseparabile, care se condiţionează
reciproc, instinctul vieţii şi cel al morţii. Această teorie freudiană asupra
instinctelor, elaborată la bătrâneţea autorului, depăşeşte simpla semnificaţie
psihologică şi capătă o dimensiune ontologică. La fel şi în ontologia umanului
a lui Heidegger se pune problema dacă o determinaţie fundamentală a umanului
este un ceva originar sau derivat. Heidegger pune Grija (Die Sorge) ca
determinaţie originară, ca fiind singurul „fenomen" uman originar, toate
celelalte (înţelegerea, angoasa, curiozitatea, ambiguitatea, situarea afectivă
etc.) fiind derivate mijlocit sau nemijlocit din Grijă.
În ceea ce privește
Ura, în mod tradiţional s-a susţinut că ura ca atare, ura capitală nu există.
Comportamentele individuale distructive, infracţionale, sunt explicate prin
„împrejurări". Răutatea gratuită a unui individ este plasată în sarcina
Justiţiei, iar mai apoi a psihologilor sau a psihiatrilor. Totul se explică,
totul se înţelege, totul se ispăşeşte, totul se iartă. Un pedofil de exemplu
poate fi considerat victima unor abuzuri mai vechi, a unei copilării
nefericite.Un hoţ sau un asasin poate invoca o nevoie presantă de bani. Un
violator este rezultatul educaţiei precare, un incestuos al promiscuităţii etc.
Trăsătura comună a actelor antisociale, ura, este redusă la o diversitate de
cauze exterioare, care s-ar pretinde că o precedă: sărăcie, umilinţă, mizerie
fizică şi morală, nenorociri, frustrări, ofense, neînţelegeri.
Există oare şi o Ură manifestată ca sentiment social
generalizat, în cazul terorismului de exemplu? Înclinăm spre un răspuns
afirmativ. În ceea ce priveşte terorismul, se pot găsi şi contra-argumente,
activitatea teroriştilor nu se poate explica satisfăcător prin mizeria socială
din care aceştia s-ar recruta. Bunăoară, s-a observat că „Ţara Bascilor este
una dintre cele mai prospere provincii"[5] şi cu toate acestea este un
inepuizabil izvor pentru activităţi teroriste. La fel, terorismul islamic este
susţinut de câteva dintre cele mai bogate ţări ale planetei, începând cu Arabia
Saudită, care a finanţat reţeaua lui Ben Laden, precum şi alte reţele
integriste, care activează în Algeria sau Europa. Încât mai degrabă s-ar putea
spune că „terorismul islamic este rezultatul unei obsesii religioase, care nu ţine
de cauzele mondiale ale sărăciei"[6].
A existat în istoria relativ recentă şi o ură la scară
macro-socială, fundamentată logic şi ideologic, aşa-numita „ură de clasă",
care a dat naştere bolşevismului. De asemenea, a existat şi o „ură de
rasă", care a dat naştere nazismului.
2. Simplul adjectiv „bolşevic" are, istoric vorbind, o
conotaţie sinistră. Termenul însă este practic nevinovat şi neutru în sine.
„Bolşoi" (pronunţat în rusă „balşoi") înseamnă pur şi simplu
„mare". Ca grad de comparaţie, bolşie înseamnă mai mare sau mai mult,
antonimul său fiind menşie, care înseamnă mai mic sau mai puţin. Cariera
politică a termenului a început odată cu scindarea Partidului Social Democrat
al Muncitorilor din Rusia, la Congresul al II-lea ţinut pe 17 octombrie 1903,
în „bolşevici" şi „menşevici", o facţiune autointitulată
„majoritară", adică bolşevică, condusă de V. I. Lenin şi o alta
considerată de către bolşevici „minoritară", numită menşevică, condusă de
către Iulius Martov. Motivul scindării l-a constituit disputa în jurul
calităţii de membru de partid. Lenin susţinea un acces limitat la statutul de
membru de partid, constituirea unui partid restrâns, format dintr-o elită
revoluţionară îndoctrinată şi fanatizată, oameni care să nu aibă alte ocupaţii
sau profesiuni, „revoluţionari de profesie", iar Martov era pentru o
politică de cadre care să asigure un acces cât mai larg la calitatea de membru
de partid. În realitate, din punct de vedere numeric, lucrurile au stat exact
pe dos. Facţiunea lui Lenin reprezenta propriu-zis o minoritate, care a pierdut
la vot cu 23 contra 28 şi a provocat scindarea partidului, dar adepţii lui
Lenin s-au autodenumit pe ei înşişi majoritari (bolşevici) şi pe ceilalţi i-au
numit minoritari (menşevici), pentru că la un singur punct de pe ordinea de zi,
la votarea componenţei redacţiei ziarului de partid, numit „Iskra" (în
traducere „Scânteia"), au obţinut un vot în plus[7].
După cum adjectivul „bolşevic" a fost supranume pentru
Partidul Comunist al Uniunii Sovietice, păstrat ca atare până în anul 1952, tot
astfel substantivul „bolşevism" a fost supranume pentru ideologia politică
comunistă în forma ei sovietică, pentru statul totalitar al URSS şi pentru
principiile politice care au stat la baza sângeroasei dictaturi instituită de
către Lenin şi dusă apoi pe culmi de cruzime inimaginabilă de către Stalin. Ca
principii politice, bolşevicii refuzau să colaboreze cu alte partide, nu voiau
să colaboreze nici măcar cu partide socialiste cu care erau înrudiţi doctrinar.
Ei erau pentru un regim politic totalitar, condus exclusiv de bolşevici, o
„dictatură a proletariatului". Lozinca în speţă era: „Toată puterea
sovietelor!".
Bolşevicii ruşi, cu o conducere dominată de personalităţi
alogene, deci cu o vocaţie intrinsec cosmopolită şi globalistă, erau exponenţi
ai aşa-zisului „internaţionalism proletar". Ideea „internaţionalismului
proletar" exprima unitatea şi solidaritatea muncitorilor din întreaga
lume, a proletariatului tuturor naţiunilor, împotriva capitaliştilor din
întreaga lume, din toate naţiunile. Se pleca de la presupunerea că există sau
ar trebui să existe o unitate de interese economice şi politice ale clasei
muncitoare din toate ţările, ceea ce ar determina-o să se unească şi să lupte
împotriva propriei burghezii din fiecare ţară în parte şi, totodată, împotriva
burgheziei pe plan mondial. Deci, o revoluţie a proletariatului mondial
împotriva burgheziei mondiale. Era un fel de a preconiza soluţionarea problemei
fundamentale a ceea ce mai târziu s-a numit „globalizare".
Numai că izbucnirea Primului Război Mondial a infirmat
această presupunere. Războiul a fost unul al ţărilor, al naţiunilor, respectiv
al unor alianţe de naţiuni, un război între ţările Antantei şi ţările Puterilor
Centrale. Comportarea proletariatului a dat peste cap previziunile
marxist-leniniste şi a infirmat lozinca în speţă: „Proletari din toate ţările,
uniţi-vă!". Proletarii din toate ţările nu numai că nu s-au unit pentru a
lupta împotriva capitaliştilor din toate ţările, ci dimpotrivă, proletarii din
fiecare ţară au ales să-şi sprijine ţara proprie în efortul de război, adică au
ales să se unească cu capitaliştii proprii, împotriva proleta-rilor din ţările
adverse.
Iar Al Doilea Război Mondial, în fapt cel mai mare război
din toate timpurile, privit dintr-un anumit punct de vedere, în punctul său de
plecare nu a fost altceva decât o confruntare sângeroasă între tradiţiile
naţionale şi marxism[8].
3. Statele Unite ale Americii pun azi în practică, încă
într-un mod şi mai pronunţat, toate principiile, argumentele şi standardele de
comportament ale foştilor bolşevici ruşi, respectiv sovietici. În primul rând,
la început de secol XXI, S.U.A. nu colaborează cu adevărat cu nimeni, cu nici o
altă ţară de pe glob, chiar dacă în plan strict şi exclusiv verbal, se pronunţă
pentru „colaborare". În realitate, este vorba de ameninţarea din partea
SUA, ameninţare potenţială şi programatică, a majorităţii ţărilor existente pe
glob şi de spionarea sistematică a tuturor liderilor politici, din toate ţările
care pot prezenta „interes" pentru strategia ofensivă a SUA, inclusiv a
ţărilor ipocrit numite „prietene", cu scopul de a le subordona într-un fel
sau altul intereselor sale. Potrivit unor autori, războaiele pornite la
începutul secolului XXI de către preşedintele George W. Bush nu ar fi fost
altceva decât o maşinaţie ocultă a neo-conservatorilor[9], iar G. W. Bush o
simplă marionetă.
Neoconservatorii s-au manifestat ca atare, sub această
denumire, la începutul primului mandat al preşedintelui G. W. Bush (2000-2004),
părând preocupaţi mai mult de politica externă a SUA care, după opinia lor,
trebuiau să joace un rol mai activ şi mai energic în plan internaţional. Ideile
lor au fost dezvoltate de think-tank-ul Project for a New American Century,
înfiinţat în 1997, şi îi grupa între alţii pe Robert Kagan, Richard Perle,
Eliot Abrams, Randy Scheunemann, John Bolton, Paul Wolfowitz, Dick Cheney şi
Donald Rumsfeld, persoane care au deţinut ulterior funcţii deosebit de
importante în administraţia G. W. Bush. Acest think-tank a elaborat şi publicat
în septembrie 2000, deci cu un an înainte de atentatele de la World Trade
Center, strategia Rebuilding America's Defenses, un document progra-matic expus
pe 90 de pagini, care a fost imediat comparat, chiar în SUA, cu mai celebrul
„Mein Kampf" al lui Hitler[10]. Nu a fost comparat nici cu Manifestul
Partidului Comunist scris de către Karl Marx, nici cu Tezele din aprilie ale
lui Lenin. De altfel, pe Eliot Abrams, John Bolton, Donald Rumsfeld şi William
Kristol îi vom reîntâlni în vara şi toamna anului 2013, ca fiind grupul care a
orchestrat din umbră destabilizarea politică a Turciei[11].
În „Rebuilding America's Defence", repetăm: publicat pe
site-ul P.N.A.C. în septembrie 2000, deci cu un an înainte de atentatele din
septembrie 2001 (momentul îşi are importanţa sa), se află scrise negru pe
alb[12] o serie de principii de urmat în politica externă a S.U.A.În
Introducerea la acest document este reiterată insistent, cvasi-obsesiv ideea
că, după încheierea războiului rece, Statele Unite au rămas singura super-putere
din lume din punct de vedere militar (lucru cel puţin discutabil şi prezumţios,
într-un context internaţional în care în mod evident este în curs de
constituire o lume multipolară), combinând puterea militară cu statutul de
lider mondial în ceea ce priveşte tehnologia şi deţinând totodată cea mai mare
economie a lumii. America ar trebui să urmărească să păstreze şi să extindă
această „poziţie avantajoasă". Există însă şi state care pot fi
nemulţumite de actuala situaţie şi care să caute să o schimbe. Până acuma
aceste state au fost descurajate de puterea militară americană, de prezenţa
acesteia la nivel global şi de aceea ar fi de dorit ca şi pe mai departe S.U.A.
să-şi sporească cheltuielile militare şi să-şi menţină preeminenţa militară la
nivel global şi „condiţiile fericite" care decurg din aceasta. Întreaga
lume ar urma să fie modelată, cu forţa, în conformitate cu interesele
americane. Acest lucru este numit în document, în mod repetat, o adevărată
„revoluţie în problemele militare".
Dar aici se impun unele interogaţii. În virtutea căror
criterii noi putem aprecia că ar fi de preferat să acceptăm o constrângere
militară americană la nivel global? Principiile şi „valorile" americane,
politice şi economice, sunt oare cu adevărat acceptabile şi acceptate
universal? Şi chiar pot fi aplicate universal? Dacă da, atunci de ce mai este
nevoie de o forţă armată tot mai mare şi de sporirea cheltuielor militare?
S.U.A. au şi „state prietene"? Dacă da, atunci de ce spionează pe toată
lumea, fără excepţie? Pot fi oare ignorate şi reprimate militar de către S.U.A.
interesele tuturor celorlalte state existente pe glob, peste 190 la număr? Cu
ce diferă „preeminenţa militară" a S.U.A. faţă de „dictatura
proletariatului" proclamată de către bolşevici? Celelalte state au dreptul
sau nu să îşi afirme opiniile proprii? Este sau nu este vorba aici de şovinism
de mare putere din partea S.U.A., aşa cum postbelic şovinismul de mare putere a
fost practicat de către U.R.S.S. în raport cu ţările satelite? Care vor fi consecinţele
instaurării unui nou tip de totalitarism, totalitarismul militarist american
global? Care vor fi proporţiile şi consecinţele unui nou război mondial având
drept miză hegemonia globală a S.U.A.? Ce se va întâmpla cu ideea de democraţie
în relaţiile dintre state şi cu principiile şi reglementările de drept
inter-naţional? Evident, aceste consecinţe nu pot fi decât nefaste, aşa cum
sunt în genere consecinţele oricărui tip de totalitarism.
În timpul „războiului rece", S.U.A. au avut meritul
real de a-şi fi stabilit ca obiectiv strategic contrabalansarea tendinţele
expansioniste şi veleităţile dominatoare ale URSS în plan global. Azi însă
S.U.A., potrivit autorilor documentului, ar trebui să îşi propună ca obiectiv
strategic descurajarea apariţiei unui nou mare concurent pentru putere[13], în
special să privească cu îngrijorare creşterea Chinei ca rival potenţial al
Statelor Unite[14]. Celelalte state nu trebuie lăsate să se înarmeze în aşa
fel, încât să poată descuraja acţiunile militare ale S.U.A.[15]. Se pune
problema cum se vor amortiza uriaşele cheltuieli pentru înarmare ale S.U.A.,
dar documentul ne linişteşte, asigurându-ne că „beneficiile vor depăşi cu mult
cheltuielile" (pag. 14). Dar de unde vor rezulta „beneficiile", dacă
nu din spolierea resurselor ţărilor ce urmează a fi ocupate sau
„protejate"? Dacă ar fi să nu ne lăsăm prizonieri ai iluziilor de limbaj,
ar trebui să observăm că se preconizează războaie de cotropire şi jaf, la
începutul secolului al XXI-lea, în numele „democraţiei" şi al „valorilor"
despre care se spune că ar fi îmbrăţişate „aproape universal". Astăzi
Germania este unificată, Polonia, Cehia şi statele baltice sunt membre
N.A.T.O., regiunea fiind mai stabilă decât oricând, iar Armata Rusă s-a retras
la „porţile Moscovei", eventual mai este periodic angajată pe limesul ei
vestic sau în Caucaz, în urma unor provocări dar, cu toate acestea, Programul
prevede o prezenţă militară sporită în Europa, sub motivul evident că „N.A.T.O
nu poate fi înlocuită de către Parlamentul Uniunii Europene, lăsând SUA fără să
aibă un cuvânt de spus în problemele de securitate europeană"[16]. Apoi,
pe zeci de pagini, în Program sunt descrise amănunţit şi competent poziţionarea
tuturor unităţilor şi tipurilor de arme americane - forţe terestre, aviaţie,
marină - pe tot globul, şi în fiercare caz în parte sunt preconizate creşteri
exorbitante a alocărilor bugetare, evident cu scopul menţinerii „preeminenţei
militare americane" în întreaga lume. Se estimează în acest document
redactat în luna septembrie a anului 2000, deci cu un an înainte de atentatele
din 11 septembrie 2001 că, în absenţa unui eveniment „catastrofic şi
catalizator" în genul unui nou Pearl Harbour, transformările revoluţionare
care sunt preconizate în dezvoltarea diferitelor tipuri de armament s-ar putea
să fie un proces lung şi anevoios[17], ceea ce nu poate să nu ne ducă cu gândul
la teoriile conspiraţioniste, potrivit cărora atentatele din 11 septembrie 2001
au fost organizate în cel mai mare secret de către chiar serviciile secrete ale
S.U.A., poate în colaborare cu servicii ale încă unui stat prieten, pentru a
crea un eveniment „catastrofic şi catalizator", care să justifice o
înarmare fără precedent a Americii pe timp de pace.
Se preconizează totodată şi unele măsuri care au fost implementate
ulterior. Anume, că se va construi o amplă reţea globală de scuturi
anti-rachetă, capabilă să apere Statele Unite, aliaţii săi, dar şi forţele
militare ale S.U.A. dislocate la înaintare[18]. Cum forţele militare ale S.U.A.
pot fi dislocate la înaintare aproape oriunde pe glob, şi sistemul antirachetă
ar putea fi în principiu amplasat oriunde, pentru că privitor la orice punct al
globului se poate invoca o atare justificare. Cu privire la elementele de scut
anti-rachetă amplasate în unele ţări est-europene s-a afirmat că acestea ar
avea ca rol protejarea aliaţilor S.U.A. în eventualitatea unui atac cu rachete
care ar veni din partea Iranului, dar fără îndoială au un rol împotriva Rusiei.
Tactica S.U.A. a fost aceea de a înconjura Rusia din toate părţile cu scuturi
anti-rachetă, cu un rol de descurajare în primul rând psihologic. Rusia şi
probabil într-un viitor apropiat şi China, vor fi înconjurate cu astfel de
arme, pentru ca aceste naţiuni să conştientizeze că, în cazul unor lovituri cu
rachete inclusiv nucleare, ele vor putea fi lovite, dar nu vor putea riposta,
datorită scutului anti-rachetă al S.U.A., iar în urma conştientizării
pericolului aceste naţiuni să cedeze poziţiilor de ameninţare cu forţa ale
S.U.A. Deja Putin, într-o conferinţă de presă, a spus franc şi răspicat că
„Rusia nu este Irakul şi că Rusia are suficientă forţă pentru a-şi apăra
rezervele de petrol şi gaze"[19]. În acelaşi timp, Rusia a dezvoltat o
nouă generaţie de rachete, care pot penetra aşa-zisul „scut" american.
Lucrurile pot lua oricând o întorsătură primejdioasă şi imprevizibilă.
Solicitarea de noi şi semnificative majorări ale bugetelor
pentru înarmare, la 3,5-3,8% din P.I.B.-ul Statelor Unite, este argumentată
constant de ideea că forţele americane trebuie să dispună de tehnologii de
ultimă oră, pentru că trebuie să fie pregătite în viitor pentru un „război de
mare intensitate"[20] şi că China reprezintă o ameninţare potenţială. Se
susţine că pacea, în forma ei actuală, este un produs al preeminenţei militare
americane (pax americana), deşi în realitate este mai curând produsul unui
echilibru anterior, datând din timpul războiului rece, între forţele existente
pe plan global, americane şi non-americane, iar în eventualitatea că SUA ar
pierde această preeminenţă militară, se mai susţine că acest lucru va permite
altor forţe o oportunitate de a modela lumea după norme şi tradiţii antitetice,
prin raport cu „interesele şi principiile americane"[21]. De ce numai
interesele şi principiile americane sunt necondiţionat bune şi dacă nu cumva
mai există şi o a treia cale, a unei lumi multipolare? - aceste întrebări sunt
lăsate fără răspuns.
Putem spune că, în anii următori, acest document şi-a făcut
efectele politice scontate. De exemplu, atunci când administraţia G. W. Bush a
făcut lobby pentru atacarea Irakului, a invocat principiul „preeminenţei"
militare americane, a cărui definiţie a fost extinsă, precizându-se că prin
acesta se va înţelege inclusiv: „utilizarea anticipată a forţei de către S.U.A.
în faţa unui atac iminent"[22]. Potrivit acestei redefiniri, reiese că
S.U.A. vor putea folosi forţa în mod „preventiv", adică vor putea ataca
orice ţară, chiar şi în absenţa dovezilor că acea ţară ar pune la cale un „atac
iminent" la adresa S.U.A., la fel cum bolşevicii susţineau că ei ar fi
îndreptăţiţi să atace orice ţară, oricând şi cu orice mijloace, în numele
triumfului revoluţiei comuniste mondiale.
Principiul a fost aplicat în atacul împotriva Irakului,
moment în care s-a susţinut vehement că Saddam Hussein ar fi avut legătură cu
atentatele din 11 septembrie 2001, deşi nu a putut fi arătată nici o dovadă în
acest sens, iar mult după aceea s-a demonstrat că Saddam Hussein chiar nu a
avut nici o legătură cu acele atentate. Apoi S.U.A. au început practica de a
canaliza sute de milioane de dolari de la buget, adică din banii
contribuabililor americani, pentru a crea şi finanţa o opoziţie politică, în
cazul Irakului şi mai apoi şi în cazul altor ţări, o practică menită să
destabilizeze politic ţara în cauză şi să iniţieze o schimbare de regim, deşi
legislaţia americană în vigoare atunci interzicea acest lucru, respectiv S.U.A.
au început să procedeze exact cum a procedat şi Uniunea Sovietică, încă de la
începutul existenţei sale. Şi s-au dat semnale clare că lucrurile nu se vor
opri aici. Preşedintele G. W. Bush a început să vorbească despre existenţa unei
aşa numite „axe a răului", cu referire la ţări pre-cum Irak, Iran şi
Coreea de Nord, iar secretarul Apărării Colin Powell a spus tot atunci că
„războiul împotriva terorismului" va dura mult, probabil mai mult de zece
ani.
În sprijinul acestei practici politice este vehiculat
argumentul, curat bolşevic, al mărimii şi forţei, anume că, în urma încheierii
războiului rece, s-a creat un moment strategic deosebit, în care America a
ajuns singura super-putere a lumii şi, prin urmare, oportunităţile existente nu
ar trebui ratate, că America ar trebui să se folosească de această poziţie
pentru a-şi „promova" (citeşte: impune) puterea şi interesele pe tot
globul. Se recomandă, între altele, ca să fie instalate „democraţii" în
ţările considerate „ostile" intereselor S.U.A. şi de asemenea se mai
recomandă ca, în vederea atingerii acestui scop, să fie utilizate orice fel de
mijloace, inclusiv cele militare. S.U.A. au ajuns să facă export de „democraţie"
cu forţa armată, la fel cum U.R.S.S. făcea export de „revoluţie", cu
aceleaşi mijloace. Un regim politic dintr-o ţară oarecare este etichetat în mod
arbitrar, fără legătură cu realitatea politică din ţara respectivă, ca fiind
„democratic" dacă este „prietenos" (citeşte: servil) faţă de S.U.A.,
după cum un alt regim de acelaşi fel este etichetat ca fiind
„nedemocratic" dacă este „ostil" (citeşte: are demnitate proprie)
faţă de SUA, de asemenea fără legătură cu realitatea.
Acest argument a fost depăşit în scurt timp de realitatea
că, pe plan global, se derulează anumite procese care denotă că sunt în curs de
constituire şi alte centre de putere economică, politică şi militară şi că,
într-un viitor apropiat, ne-am putea afla de fapt într-o lume multipolară. În
timpul războiului rece, lumea a fost împărţită teoretic oarecum în trei: 1. O
lume capitalistă, zisă liberă, democratică şi prosperă, America de Nord şi
Europa de Vest, civilizaţia occidentală;
2. cealaltă lume: comunistă, fără libertatea iniţiativei
private, cu regimuri politice dictatoriale, o lume înapoiată economic, U.R.S.S.
şi ţările satelite. Între aceste două „lumi" se purta ceea ce s-a numit
„războiul rece";
3. restul globului, o lume şi mai înapoiată economic:
Africa, America de Sud, statele islamice etc., sunt ceva ce nici nu contează şi
de aceea statele din acele zone ale globului au fost numite nediferenţiat şi cu
un dispreţ abia camuflat chiar „Lumea a treia".
Evoluţia istorică este însă pe cale a demonstra contrariul.
În prezent, se constituie noi centre de putere: China, U.E., Rusia, Japonia,
India, Brazilia ş. a. - ceea ce ne va pune, într-un viitor apropiat, în mod
indiscutabil, în faţa unei lumi multipolare. În fine, promotorii Programului
„Rebuilding America's Defenses" afirmă inclusiv ideea, la pag. 11 din
document, că O.N.U. ar trebui să fie subordonată faţă de S.U.A., ceea ce ar
duce la anihilarea oricărui criteriu şi reper pentru ceea ce este drept şi
nedrept în relaţiile internaţionale. Idee care a fost pusă în practică în aprilie
2003, atunci când S.U.A. au atacat Irakul fără un mandat O.N.U. şi fără
aprobarea comunităţii internaţionale.ÂÂÂÂ La fel, nici bolşevicii nu îşi făceau
prea multe scrupule privind respectarea principiilor de drept în general,
intern şi internaţional, de vreme ce, potrivit ideologiei lor, ordinea de drept
era con-siderată ca fiind „burgheză" nu „revoluţionară".
Grafica - I.M.
--------------------------------------------
[1] Vezi Nicolae Iuga, Șovinismul
de mare putere, Editura Grinta, Cluj-Napoca, 2014.
[2] Frederick Copleston, Istoria filosofiei, vol. VII, Ed.
All, Bucureşti, 2008, p. 261.
[3] Idem, p. 262.
[4] Sigmund Freud, Opere, vol. I, Ed. Ştiinţifică,
Bucureşti, 1991, p. 339 şi urm.
[5] Jean-François Revel, Obsesia antiamericană, Ed.
Humanitas, Bucureşti, 2004, p. 99.
[6] Idem.
[7] Vezi: Alan Woods, Bolshevism, the Road to Revolution,
Wellred Books, London, 1999.
[8] Alain Besancon, Dilemele mântuirii, Ed. Humanitas,
Bucureşti, 2001, p. 53.
[9] Adam Curtis, The Power of Nightmares, BBC documentary film,
2004, youtube.
[10] www.informationclearinghouse.info/article324...,
consultat 15 ianuarie 2014.
[11] www.weeklystandard/com.erdogan-obama.html consultat 31
ian. 2014
[12]
https://wikispooks.com/file:RebuildingAmericasDefenses.pdf, consultat 16 ianuarie
2014.
[13] vezi Rebuilding America's Defence, pag. 2)
[14] Ibidem, pag. 4)
[15] Ibidem, pag. 6).
[16] Ibidem, pag. 15-16.
[17] Ibidem, pag. 51.
[18] Ibidem, p. 51.
[19]
www.mediafax.ro/externe/putin-rusia-are-suficienta-forta-pentru-a-si-apara ...
consultat 2 feb. 2014
[20] Ibidem, pag. 72
[21] Ibidem, pag. 73)
[22] www.informationclearinghouse.info/article3249.htm
consultat ian. 2014
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu