Administraţia prezidentiala a lansat, miercuri seara, proiectul "Romania Educata", o strategie de urmat pana in 2030. Proiectul prevede schimbari majore in invatamant, printre care mai multe variante de BAC si Evaluarea Nationala.
"Romania Educata este un proiect strategic care vrea sa
creioneze bazele sistemului educational din Romania pentru secolul XXI", a
declarat presedintele Klaus Iohannis la lansarea proiectului.
Documentul va fi supus dezbaterii publice timp de trei
luni, dupa care Iohannis va purta negocieri cu partidele politice pentru
integrarea acestuia in politicile guvernamentale.
Care sunt principalele obiective
Concret, principalele tinte pe care le propune "Romania
Educata" pentru anul 2030 sunt: cel putin 30% din copiii de 0-3 ani sa fie
inclusi in educatia ante-prescolara (crese), 95% din copiii de 3-5 ani sa fie
inclusi in educatia prescolara (gradinite) si clasarea Romaniei in primele 30
de state de pe mapamond in cadrul testelor PISA.
De asemenea, proiectul isi propune sa aduca la cel
putin 80% rata de promovare la Evaluarea Nationala, respectiv 75% la
Bacalaureat din totalul colectivitatii (si organizarea de politici tintite spre
reducerea numarului de institutii de invatamant cu rate de promovare mai mici
de 50%).
In vederea atingerii acestor obiective, documentul
supus dezbaterii publice prezinta doua scenarii de restructurare a sistemului
de educatie.
"Ambele scenarii au in comun tranzitii mai
flexibile intre cicluri, optiuni suplimentare pentru tinerii din invatamantul
profesional, dezvoltarea invatamantului de tip dual si prevad, totodata, un rol
crescut al consilierilor si portofoliilor educationale, care devin
operationale", se mentioneaza in proiect.
Primul scenariu este similar cu sistemul actual din
punct de vedere al anilor petrecuti in fiecare ciclu preuniversitar. Mai exact,
ciclul primar are cinci ani, iar cel gimnazial si liceal au cate patru ani.
Unde apar, insa, schimbari este domeniul examenelor nationale de care depinde
accesul la un ciclu de studii superior.
Cum se modifica Evaluarea Nationala
Concret, primul scenariu prevede ca
Evaluarea Nationala de la finalul clasei a VIII-a sa includa un test
standardizat national, acoperind materiile de baza. Rezultatele obtinute se includ in
portofoliul educational al elevului. Iar repartizarea la liceu se face in baza
optiunilor exprimate de parinti si a mediei aritmetice formate din:
33% media probelor de la examenul final, 33% media tezelor nationale din
gimnaziu si 33% media generala in clasele V-VIII.
In prezent, admiterea la liceu se calculeaza dupa cum
urmeaza: media notelor obtinute la cele doua probe, Limba Romana si Matematica,
care au o pondere de 80%, in timp ce media celor patru ani de studiu are o
pondere de 20%.
Doua tipuri de Bacalaureat
Propunerea "Romaniei Educate", in primul scenariu,
pentru examenul de Bacalaureat este similara cu cea propusa de ministrul
Educatiei, Ecaterina Andronescu. Astfel, se propune un Bacalaureat Teoretic pe baza de materii si continut
disciplinar, pe care il pot sustine absolventii rutei teoretice sau absolventii
rutei vocationale. El poate fi sustinut si de absolventii rutei profesionale
care au urmat programul de pregatire aditionala. Doar acest tip de BAC confera
accesul la facultate.
Pe langa acesta, se propune un "Bacalaureat aplicat" care
include un numar limitat de materii si probe de ucenicie, specifice pentru
filiera profesionala absolvita. El confera dreptul de acces ulterior la invatamantul
tertiar non-universitar (colegii cu durata de 2 ani) si apoi la ciclul de
licenta filiera profesionala (cu durata suplimentara de 1-2 ani).
In ambele tipuri de BAC, elevii au posibilitatea de a
alege o mare parte din probe, dintr-o lista predefinita de optiuni disponibile,
in functie de specializarea de studiu. Invatamantul tertiar este construit, din
punct de vedere structural, in baza elementelor comune agreate prin Procesul
Bologna si a elementelor proprii statelor din Spatiul European al Invatamantului
Superior. Accesul in oricare forma de studiu de licenta se face in baza
Bacalaureatului, cu posibilitatea organizarii de testari suplimentare de catre
universitati. sase ani pentru ciclul primar si cate trei pentru ciclul
gimnazial si liceal
Cel de al doilea scenariu, in comparatie cu primul,
vine cu o schimbare a structurii ciclurilor de studii preuniversitare. Astfel,
ciclul primar ar include sase ani in loc cinci, iar ciclul gimnazial va avea
trei ani in loc de patru. Acelasi lucru se propune si pentru ciclul liceal.
Totodata, si in acest scenariu, se propun schimbari pentru Evaluarea Nationala,
respectiv Bacalaureat. Mai exact, tranzitia de la ciclul gimnazial la cel
liceal se face in baza unui examen general standardizat – care acopera curriculumul
fundamental –, a optiunilor elevului (decise in baza recomandarii unui
consilier scolar) si a unor interviuri organizate cu comisii de admitere ale
scolilor din urmatorul ciclu sau a unor testari specifice, in cazul
invatamantului profesional si vocational.
Sase probe la BAC
Scenariul al II-lea prevede ca tranzitia catre invatamantul
superior se face in baza rezultatelor unui examen de Bacalaureat care acopera
materiile de baza (Limba Romana, Matematica, o limba straina) la nivelul
trunchiului comun minim oferit pentru toate cele trei trasee. Suplimentar,
elevii au un numar de trei probe la alegere, inclusiv probe practice derulate
in cadrul unei companii sau institutii de profil. in comparatie cu primul
scenariu, aici se prevede ca universitatile au dreptul de a cere candidatilor
participarea la anumite probe ale Bacalaureatului, din randul celor aflate la
alegere, pentru ca nota obtinuta va fi avuta in vedere in procesul de admitere.
Elevii vor avea acces la criteriile de admitere cel tarziu cu doi ani scolari
inainte de perioada de admitere.
Tot in scenariul al II-lea, se prevede ca statul
organizeaza un sistem de monitorizare a insertiei absolventilor pe piata
muncii, detaliat pe domenii si programe de studiu. De mentionat este ca universitatile
care organizeaza un numar ridicat de programe cu rata redusa de insertie pe
piata muncii specific domeniului de studiu pot fi penalizate in cazul in care
nu realizeaza reforme curriculare, de relationare cu angajatorii sau de
structura a ofertei de programe.
Proiectul a implicat participarea a peste 60 de
institutii publice si ONG-uri Presedintele Klaus Iohannis a lansat, joi, in
dezbatere publica rezultatele proiectului "Romania Educata", initiat
chiar de administratia prezidentiala. Proiectul reprezinta cea mai ampla si de
durata consultare publica desfasurata pana acum in domeniul politicilor publice
din educatie. La dezbatere au participat peste 10.000 de persoane, iar la
elaborarea documentelor lansate cu aceasta ocazie au contribuit peste 60 de
institutii publice, organizatii neguvernamentale si reprezentanti ai actorilor
din domeniu, a mai transmis administratia prezidentiala.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu