de
Gheorghe Pârja
Poetul
român Grigore Vieru s-a născut în urmă cu 85 de ani, într-o zi de 14 februarie,
în comuna Pererita, pe malul stâng al Prutului. În Basarabia, în familia plugarilor
români Pavel și Eudochia. Cu o simplitate cosmică, de o profunzime cuceritoare,
cu idei lirice și naționale, care au cutremurat un sistem politic care se
credea cu viață îndelungată, a fost un luptător pentru rănile istoriei. El, cu
trupul lui fragil, s-a luat la trântă cu o rânduială care se credea fără
sfârșit. A devenit cap de generație, alături de Liviu Damian, cu care propune
un limbaj poetic propriu. Îmi aduc aminte că primul portret al lui Grigore
Vieru mi l-a făcut tocmai Liviu Damian, la Ieud, în ziua morții lui Nichita, 13
decembrie 1983.
Așa am
aflat, prin viu grai, că generația lui Grigore Vieru, din dreapta Prutului, se
privea în oglindă cu generația lui Nichita Stănescu și Ana Blandiana, din
stânga Prutului. Știu cât de dificilă a fost comunicarea cu scriitorii din
Basarabia. Citeam celebra revistă “Literatură și artă”, de la Chișinău, scrisă
cu litere slavone, care era pentru noi izvorul tămăduirii pentru teritoriul
românesc înstrăinat. Versurile lui Grigore și ale altor poeți basarabeni le
scriam cu litere latine, amăgindu-mă că le-am primit de la Chișinău.
Poetul
nostru face parte din eșalonul de intelectuali proveniți din mediul sătesc, cu
destin unic în istoria recentă a Basarabiei. Satul a rămas, dincolo de Prut,
mai ocrotit de ideologia care înstrăina spiritul românesc. De acolo a reînviat
conștiința națională, strigătul de a fi român într-o provincie sovietică. O
asumare extrem de dificilă, când apăsa clopotul de plumb al ocupantului.
Astăzi, orice om de bună-credință recunoaște lupta unică a intelectualilor
basarabeni pentru grafia latină. Grigore Vieru a devenit un simbol în acest
sens. El și-a construit un univers inconfundabil. Mama, casa, roua, lacrima,
ploaia, steaua, luna, patria ne duc spre un teritoriu sacru.
În
poezia lui Grigore Vieru, “Dumnezeu se revelează prin sacrificiul matern”,
observă criticul Ana Bantoș. Dar mama devine și patrie. Eugen Simion vede în
imaginea mamei “icoana statorniciei în tragedie”, proiectându-se într-un peisaj
de suferință dospită. Pentru el și piatra este vie. “Întoarce piatra cu fața
spre tine și vei vedea că-i plânsă.” Nu credeam că-l voi întâlni vreodată pe
Grigore Vieru. Dumnezeu a vrut să ne încrucișeze drumurile. Parcă ne cunoșteam
de când lumea. Într-o noapte, la Chișinău, mi-a vorbit, în felul lui asumat,
despre Basarabia și Eminescu. De la el am înțeles că, pentru basarabeni,
Eminescu nu este neapărat un idol, ci el reprezintă cultura în menținerea
încrederii în noi. Vorba poetului: “De avem sau nu dreptate/ Eminescu să ne
judece.”
S-a
raportat la Maramureș ca la un spațiu întemeietor. A făcut un popas în Sighetu
Marmației. Apoi ne-am întâlnit la manifestări literare în Satu Mare. Ne spunea
adesea: „Dacă unii au vrut să ajungă în Cosmos, eu o viață întreagă am vrut să
trec Prutul.” Grigore și-a îmbrăcat cămașa patriei, a unirii, a menținerii în
viață a spiritului românesc. De aceea spunea, curajos, prin anul 1970, la
Universitatea de Stat din Chișinău: „Să țineți minte un lucru, orice vi s-ar
spune pe parcursul vieții, să știți că sufletul există”. Arma lui era versul,
armura lui era Limba Română. Scria: “În aceeași limbă/ Toată lumea plânge/ În
aceeași limbă plânge un pământ/”. Cu aceste versuri au crescut generațiile care
au repus în dreptul ei Limba Română și alfabetul latin în Basarabia.
În urmă
cu 11 ani (18 ianuarie 2009) moare în urma unui grav accident, în condiții de
ceață, pe un segment avariat de șosea. Mașina în care se afla s-a izbit violent
de suportul unui panou de publicitate. Grigore se întorcea de la Cahul, de la
un concert omagial consacrat lui Eminescu. El a rămas, pentru românii de
dincolo de Prut, poetul nației, simbolul conștiinței naționale în modernitatea
târzie, stindardul unirii Basarabiei cu România. Grigore a învins în multe
bătălii asumate, având ca armură Limba Română.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu