Un primar este obligat să muncească zi de zi, sau
măcar să fie prezent la serviciu. Absența unui primar se vede imediat, în timp
ce președintele CJ este omul din umbră. Nu are atribuții legate imediat de
cetățean. Nu are de rezolvat probleme punctuale, personale. Președintele este
cel ce face rost de bani pentru județ.
În timpul guvernului Năstase, când ministrul ce
răspundea de administrațiile locale era Octav Cozmâncă, se putea cumula funcția
de prefect cu cea de președinte de organizație județeană. Astfel prefectul și
liderul PSD era una și aceeași persoană. După modificarea legii prefectul este
apolitic, dar numit de partidul de la guvernare tot din rândul foștilor membri,
în timp ce președintele CJ poate fi liderul unui partid.
Așa cum majoritatea primarilor sunt liderii
organizației municipale, orășenești, comunale a unui partid, majoritatea
președinților de CJ din țară sunt și liderii unei organizații județene.
De aici li se trage supranumele de „baroni locali”.
Influența lor se vede mai ales când partidul din care fac parte este la
guvernare.
Trecuți sub tăcere, nu se discută deloc despre
vicepreședinții CJ. Făcând parte din alt partid, chiar și dacă la nivel formal
sunt în opoziție, rolul lor este să asigure majoritatea votului pentru
inițiativele președintelui. Indiferent cum este ales președintele, împreună cu
vicepreședinții formează o locotenență județeană transpartinică.
Triumviratele de la conducerile consiliilor județene
se conduc după principiul vaselor comunicante.
Vicepreședintele al cărui partid se află la
guvernare asigură legăturile politice cu guvernul. Îi unesc și interesele
personale, transpartinice, însă dacă cei trei – președinte și vicepreședinți –
nu fac un tot unitar județul respectiv are de pierdut din punctul de vedere al
alocării banilor de la guvern. Cum o mână spală altă mână, de regulă echipa de
conducere a consiliilor județene este sudată indiferent din ce partid face
parte președintele.
Ce importanță are alegerea directă a președintelui
dacă tot lucrează mână în mână cu vicepreședinții, care fac parte din alt
partid? Alegerea directă nu are mai multă reprezentativitate. Dimpotrivă, este
alesul unui singur partid.
Alegerea directă îi dă președintelui siguranța că nu
poate fi schimbat de consilieri. Deci alegerea directă le slăbește puterea
consilierilor județeni, aleși din toate partidele care depășesc pragul
electoral.
Alegerea indirectă îl obligă pe președinte să fie
mai cooperant cu toate partidele reprezentate de consilierii județeni.
Fiecare județ are specificul lui. De-a lungul
timpului s-au format niște cutume care urmăresc o mai largă reprezentativitate.
Cum sunt două partide mari și unul mai mic, s-a încetățenit obiceiul ca fiecare
partid să aibă o funcție de conducere. Într-un județ ca Satu Mare dacă
președintele făcea parte dintr-un partid românesc se oferea o funcție de
vicepreședinte UDMR-ului.
Cutuma nu s-a respectat în timpul USL, când
maghiarii au fost cu totul excluși, neoferindu-le nicio funcție de
vicepreședinte sau viceprimar. A venit rândul UDMR să excludă PSD-ul, ca
represalii la izolaționismul de natură etnică al USL.
Cum se va întâmpla după alegerile din 2020?
Rezultatele votului sunt imprevizibile, însă negocierile pentru funcțiile de
conducere, fiind de ordin personal, sunt previzibile.
Persoanele se pot schimba, însă nu și metodele.
Autor:
Dumitru Păcuraru
Sursa:
Informaţia zilei Satu Mare
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu