În ultima zi de
şcoală, doar o parte dintre copii mai vin cu „lauri” acasă, adică cu o CORONIŢĂ.
Ceilalţi primesc o diplomă, la fel ca toţi absolvenţii clasei. ( Oare lipsă de
răspundere?!). Coroniţa care ne bucura
atât în ultima zi de şcoală şi cu care făceam paradă în aşteptarea laudelor din
partea vecinilor tinde să rămână o amintire. Nu toţi puştii cu rezultate bune
la învăţătură mai au, astăzi, ocazia să pună la uscat „cercul din flori şi
frunze”, care ne-a pus emblema de premiant. Numeri pe degete şcolile în care
premiul întâi este însoţit şi de coroniţă. Iar de primit îl primesc toţi
elevii, din clasa I până în clasa a IV-a. Majoritatea învăţătorilor îi
recompensează pe şcolari, înainte de vacanţa de vară, cu acelaşi fel de
diplomă, ca să nu le atingă „orgoliul”.
Joi, 20 iunie 2013 iunie. Părinţi şi copii cu buchete de
flori în mână se înghesuie în curtea Şcolii Generale nr. 132 din Capitală. Din
boxe răsună numele prichindeilor merituoşi. Au venit de acasă cu ca petele
„încoronate” cu flori. Acum aşteaptă să primească diploma care certifică munca
lor din timpul primului an de şcoală: premii pentru merite la sport, literatură
sau matematică. Nu se mai strigă „Premiul întâi cu coroniţă”. La final, toţi
micuţii, cu coroniţele pe cap şi cu diplome în mână, se pozează cu mămicile, cu
bunicile şi cu „Doamna” sau „Domnul” după caz.
„Au început să se
pregătească acum o săptămână, erau emoţionaţi. Emoţiile sunt la fel de mari şi
pentru mine, primul an e cel mai greu”, spune învăţătoarea clasei I - C,
Camelia Andreescu, care, la ultima şedinţă, le-a recomandat tuturor părinţilor
să le cumpere celor mici coroniţe de la florărie.
În Epoca de Aur şi chiar în anii ,90, 92, 93 doar elevii cu
„10 pe linie” sau cu cel puţin media generală 9,80 primeau cununa în cadrul
serbării de sfârşit de an. „Premiul întâi cu coroniţă”, respectiv premiul al Iil-ea,
al III-lea şi menţiunea erau valabile până în clasa a XII-a!
ACUM - Diplome pentru
toată lumea !
Premiile de la sfârşitul anului şcolar, care ar trebui să
răsplătească munca fiecărui şcolar şi să-i stimuleze pe cei care nu au avut
rezultate bune, se dau acum în funcţie de regulament. „La ciclul primar, unde
copiii abia îşi formează nişte abilităţi, nu se face o ierarhizare propriu-zisă
în funcţie de premii. De cele mai multe ori se dau diplome pentru cei care sunt
buni la o anumită disciplină. Astfel, fiecăruia i se induce ideea că se pricepe
la ceva”, explică Iuliana Soare, director la Şcoala Generală nr. 2, din
Capitală.
„La gimnaziu, pentru că notele încep deja să conteze şi în
admiterea la liceu, se face diferenţierea în funcţie de medii”, adaugă aceasta.
Învăţătoarea Camelia Andreescu a ales o cale mai simplă pentru a-i mulţumi pe
toţi elevii săi din clasa întâi: le-a dat tuturor coroniţă. „Clasa întâi este
una de stimulare şi, ca la orice început, trebuie să ai grijă de sentimentele
lor. Nu poţi să le frângi aripile”, spune Andreescu.
„Dezamăgire de
moment”?!
Psihologii cred că un rol important în înţelegerea premiilor
o au părinţii şi educatorii. „Discuţia trebuie purtată în jurul triunghiului
educator-copil-părinte. Copilului trebuie să i se explice că premiile sunt
răsplata efortului lui de peste an. Premiile sunt o mândrie pentru cei care învaţă
bine şi pot fi un stimulent pentru cei care nu au luat un premiu, dar care sunt
motivaţi astfel să aibă şi ei rezultate bune în anul şcolar următor. Ce-i
drept, dacă nu li se explică ce înseamnă un premiu, unii se demoralizează”,
crede psihologul Laura Goran Băzărea.
În privinţa efectelor pe care le poate avea asupra unui
copil faptul că nu primeşte coroniţă atunci când alţi colegi iau, specialistul
crede că nu e vorba de traumă: „E o dezamăgire de moment care pe unii îi
afectează mai mult, pe alţii mai puţin”, conchide psihologul.
"Premiile sunt o mândrie pentru cei care învaţă bine şi
pot fi un stimulent pentru cei care nu au luat un premiu, dar care sunt
motivaţi astfel să aibă şi ei rezultate bune în anul şcolar următor. Personal,
nu cred că acordarea unei coroniţe de flori pentru elevii meritoşi este o
greşeală, cum cred cu acelaşi sentiment că şi neacordarea ei poate să însemne
pentru părinţi şi mai ales pentru copii o lipsă de respect pentru efortul depus
de-a lungul anului şcolar" - Laura Goran Băzărea, psiholog
Concluzia o trage aceaşi doamnă psiholog şcolar: „ La ce
călduri sunt, bine că a venit VACANŢA MARE! Pentru toţi! Cu mic, cu mare!” A.A.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu