Răsfoiesc
din când în când cartea d-lui prof. univ.dr. Viorel Rogoz, Familia în credinţe, rituri, obiceiuri, Ed. Solstiţiu, Satu Mare, 2002,
şi de fiecare dată îmi vine în minte câte o poveste din trecutul mai
îndepărtat sau mai apropiat al Oarţei de
Sus. Toate au fost provocate de cutumele vremii şi ale locului, pe care dl. profesor le prezintă
aproape exhaustiv şi se leagă de unul din momentele esenţiale ale vieţii omului.
Povestea
de faţă s-a petrecut cu o generaţie în urmă, chiar în familia vecinilor “femeii” mele, doamna
Terica, iar “actanţii”, cu o singură excepţie, au trecut în lumea
cealaltă acum 30-40 de ani. Farmecul ei va trebui să-l descoperiţi singuri.
Badea
Petre şi nana Iuliana îşi întemeiaseră o
gospodărie pe cinste, iar în comunitate căpătaseră un statut de oameni cu
stare. Capul familiei dobândise chiar anumite atribuţii administrative,
îndeplinind pentru o vreme funcţia de
primar al comunei. Aveau de toate, aveau pământ suficient, cai, vite, oi, păsări,
albine. Se părea că viaţa lor se va desfăşura
lin, fără “probleme”, hărnicia, cumpătarea şi inteligenţa asigurându-le din belşug “pâinea
cea de toate zilele”, chiar dacă “belşugul” consta în hrana mai mult
vegetariană, specific ţăranului
roman: mălaiul, laptele acru şi
chisăliţa, “zămurile” de legume,hiribele, păsula şi picioicile. Doar duminicile, la
nunţi şi în sărbători, se mai “lingeau pe degete “ de la bunătăţile din carne,
făină de grâu sau băuturi. Erau mulţumiţi şi fericiţi cu ceea ce Dumnezeu îi
ajuta să pună pe masă.
Problemele
lor au apărut în momentul în care cei patru copii, doi băieţi şi două
fete, au ajuns la vârsta însurătorii şi
a măritişului. În familia din Ţara Codrului
această “sarcină”, deloc simplă, revenea mamei, “femeii”, deşi se spunea că tot
bărbatul era cel care avea ultimul cuvânt. Nana Iuliana şi-a luat “rolul” în
serios, căutând cele mai bune “partide”
pentru odraslele sale. Şi-a pus la bătaie toată energia, toată inteligenţa,
atrăgându-i în acest demers pe toţi cei care îi puteau fi de folos. Pe Mihai, primul dintre feciori , l-a însurat în casă,
considerându-l moştenitorul gospodăriei,
conform “legilor” nescrise din Ţara Codrului. Soarta
a vrut, însă, altfel. pentru că până la urmă de acest drept a beneficiat cel
mic. I-a găsit o nevastă dintr-un sat
vecin şi, în scurt timp, s-au pricopsit cu trei copii. . În căsuţa codrenească
cu două camere şi o tindă trăiau déjà 10
suflete şi spaţiul devenea insuficient. Trebuiau găsite soluţii rapide. Cele
două fete au ajuns şi ele la vârsta măritişului, iar Vasile, mezinul,
fusese deja “botezat” la şura danţului.
Nana Iuliana a găsit o soluţie bună şi pentru
fata cea mai mare, Milica, măritând-o cum nu se putea mai bine, cu un “major” de la unitatea militară din Cehu
Silvaniei. Cererea şi norocul au venit printr-un cunoscut din Motiş, angajat şi
el ca “major” la armata din Cehu, întors acasă,
ca s[ afle o mireasă pentru un coleg de-al său. Regulamentele militare
ale vremii îi obligau pe subofiţerii
celibatari să-şi caute de urgenţă soţii, fete cu avere, pentru a putea fi
menţinuţi pe funcţii. Cum pe atunci, spaţiile parcă erau mai mici, iar codrenii
comunicau mai mult unii cu alţii, meregeau des pe “digănie”, n-a fost greu de aflat o mireasă în Oarţa de
Sus. Milica a ajuns “doamnă”, depăşind toate aşteptările familiei. Au închis
ochii chiar şi atunci când suprafaţa de pământ solicitată ca zestre le-a cam
înjumătăţit tarlalele.
Cu
Văsălica, o primă tentativă a eşuat.
I-au găsit o fată din sat, cu stare bună şi l-au dat de ginere. N-au apucat
însă să-i facă nuntă pentru că după 2-3 zile s-a întors acasă, renunţând la
acestă partidă. Nu am aflat motivele. N-o fi iubit-o pe fată? N-o fi acceptat statutul de ginere? Nu s-o fi
putut integra în noua familie? Nu vom afla niciodată. Nana Iuliana i-a găsit repede
o fată din Corni, au adus-o de noră şi astfel numărul gurilor pe care le avea
de hrănit a revenit la 10, iar spaţiul
de locuit insuficient. Erau déjà în casă trei familii, plus o fată de măritat.
Când a
venit vremea să o mărite pe Mărioara lucrurile au luat o întorsătură dramatică,
biata nană Iuliana trebuind să depună un efort uriaş de inteligenţă şi chiar de
imaginaţie pentru a le drege căt s-a mai
putut. Mărioara, mai iubăreaţă din fire şi mai nestăpânită îşi găsise un drăguţ
şi n-a rezistat tentaţiei de a gusta din mărul oprit. A rămas “groasă” şi, după
greţurile care au apucat-o, Iuliana şi-a
dat seama ce s-a întâmplat. A negat Mărioara cât a negat, dar, strânsă cu uşa , a
recunoscut până la urmă. Nenorocirea intrase în această casă de codreni mândri
şi se profila ceea ce putea fi mai rău pentru ei: ruşinea. Puteau răbda de
foame, puteau suporta orice, dar ruşinea satului era peste puterile lor.
Povestea
mi-a plăcut şi pentru că mi-a relevant încă odată inteligenţa ţăranului din
Ţara Codrului, a omului simplu, fără şcoală, care rezolvă lucrurile în
spiritual unei morale bazate pe credinţă
şi pe gândire pozitivă, inteligenţă şi multă imaginaţie.
Nana
Iuliana l-a chemat la sfat pe badea
Petre şi i-a mărturisit situaţia. Iute la mânie şi pus în faţa unei
ameninţări atât de cumplite, badea Petre a reacţionat ca orice tată, trăgându-i
Mărioarei o bătaie zdravănă, dar şi-a dat seama că n-a rezolvat în acest fel
nimic.Se “răcorise”, doar. Femeia lui i-a zis:
- Măi,
omule, nici tu nu eşti uşă de
biserică. Tu crezi că nu ştiu că mai umbli prin vecini şi că ţi-o picat în
dragoste Florica lui Gheorghe? Io te-am lăsat în pace, dar să ştii că nu mi-o
picat bine, mai ales că-i duci băutură de la casa noastă ca si vă
veseliţi. Mărioara noastă cu tine samână. A vini vremea şi om lămuri treburile
şi cu tine. Amu trebe şi rezolvăm cu
fata, şi nu ajunjem de ruşinea satului. Dumnezo îi bun şi ne-a ajuta să trecem
cu bine şi păstă asta.
Badea
Petre, bătând în retragere, îi zise:
- Tu,
Iuliană, io cred că numa Şandoru lui Onuţ îi de vină. El o tăt vinit la fata
asta în hăbdişte. Tu nu te-ai gândit ce să poate întâmpla? Nu-ţi aminteşti cum mă-ta, când ieşei după
mine şi stătei mai mult, de la o vreme să apuca de bodogălit să te duci în
casă? Mă duc la el şi ştiu io cum să-l
fac si-o ieie.
- Măi,
omule, i-o ştiu că i-i drag la fată,
că-i fecior frumos, da nu te gândeşti că
n-are nici casă, nici pământ, n-are nimnică. Cu ce-or trăi? Cu ce şi-or creşte
pruncii? Să-l aducem de jinere ? Nu sântem noi bugăţi în casa asta?
- Şi ce
vrei şi facem?
- Io tăt
nu m-oi lăsa până n-oi face-o şi pă asta doamnă, mai ales că îi plac mai mult
ruminelile decât lucru. Ce zâci de Iuănu
Domnichii. O făcut şcoală. A ave servici şi are şi oarice pământ . Îi
drept că-i orfan de părinţi şi că stă cu
frates-o. L-om aduce la noi şi s-a
bucura şi frates-o să scape de el, mai ales că s-o însurat şi are prunci.
- Ai de
mine şi de mine, d-apoi tu nu ştii cât îi de hâd şi de urâcios? L-ai văzut pă
ala râzând v-odată? Gândeşti că tăt
împunje tătă zua. Îi şi cam trecut. Crezi că Mărioara l-a lua?
- Lasă
tu pă mine. Treci pă la iei şi spune-i şi vie pă la noi. Şi-a da el sama. Mai
departe mă descurc io. Da vezi că-i treaba urjentă. O trecut mai mult de-o lună
decând fata asta s-o încurcat.
Câne,
câneşte, fără să creadă în “planurile” femeii, badea Petre şi-a făcut drum pe
la Domnicheni şi, din vorbă în vorbă, l-a invitat pe Iuăn să vină pe la ei.
Surprinzător, acesta i-a răspuns:
- Bade
Petre, poci vini în sara asta?
- Sigur
că da, hai diseară.
Aflând
răspunsul, nana Iuliana a jubilat:
- Îi
vide tu cum s-or tomni tăte!
A
pregătit camera de către drum, mutându-l pă Văsălica cu nevasta în cămară, o
făcut foc că era iarna şi căldura face bine celor tineri şi când s-a înserat a apărut şi Iuăn. L-a poftit
înăuntru, a chemat-o şi pă Mărioara şi după ce s-au aşezat cu toţii, fără vreo introducere
le-a zis:
- Măi,
Iuane, dragu lelii, ce zâci tu să te abaţi cu Mărioara noastă? Şi tu eşti de
însurat şi ie îi de măritat. Îi sta aici la noi până vi-ţi face casă, că la
frate-to nu pe ai loc.
După o
scurtă ezitare, cât să-şi tragă sufletul, Iuăn i-a răspuns, uitându-se la
“fructul” minunat care i se oferea fără nici un fel de răsplată:
- D-apoi
nană Iuliană, dacă aşe zâci dumneta,
io îs de acord. Mă duc acasă si-mi aduc
nişte haine. Cu nunta om vide noi cum a fi.
Nu avea
să afle, săracul, nicidată că altul
luase caimacul. Nana Iuliana ştia ce să facă ca fata ei să pară virgină.
Iuăn a
ieşit şi Mărioara a izbucnit într-un plans sfâşietor:
-
Măicuţă, măicuţă, io cu-aiesta n-oi sta nici o secundă. Nu vezi cât îi de hâd?
Mai bine mă omor. Cum şi mă aproptiu io de el?
- Draga
mamii, tu sângură ţî le-ai făcut! Io vreu să te scăp de ruşinea satului. Să fii
măritată, apoi om mai vide noi ce-a mai fi. Nu vezi că mâni-alaltă îi fi cu
burta la gură şi cine te-a mai lua? Aiesta a fi domn şi tu doamnă după iel.
Iuăn a
revenit cu o străcioară de haine şi nana Iuli le-a făcut patul. Mărioara nu se
putea opri din plans.
- Lasă,
dragu nanii, că i-a trece. Aşe-s fetile. Da le trece.
A ieşit
din cameră, dar a lăsat perdeaua trasă ca să-i
poată pândi.
Iuăn a
stat ce a stat pe lădoi, invitând-o de vreo câteva ori pe Mărioara la culcare,
dar aceasta nici nu i-a răspuns, nici nu s-a mişcat de pe scaunul pe care
stătea. Bărbat, tipic codrenilor, Iuăn s-a culcat după o vreme, considerând
normal comportamentul miresii sale şi renunţând să-şi facă problem din cauza
“ifoselor” ei. Nana Iuliana venea din când în când la uşă pentru a
vedea ceea ce se întâmplă. Mărioara
a dovedit multă încăpăţânare. Biata de ea, se gândea ce i se întâmplă. Păţea tocmai ceea ce nicio fată nu-şi dorea, măritişul cu urâtul. Sunt
nenumărate textele folclorice în care fetele îşi rugau mamele să nu le dea după
urât. Unele sund dramatice:
“După urât de mi-i da,
Io, maică, m-oi spânzura
De crenguţa nucului
Din mijlocul târgului.
Ca şi vadă tăt târgu’
Că ce face urâtu’.
Şi să-nveţă maicile
Cum şi-şi deie fetele,
Şi să-nveţe şi-a me
maică
Cum şi-o deie pă celaltă,
Şi n-o deie ca pă mine
Dup-on blăstămat şi-on
câne.
(“Uite,mamă, Ionelu”,
Din repertoriul lui Radu Ciordaş)
Au
trecut zile şi nopţi. Mărioara îşi trăia drama, dar nana Iuliana era sub
presiunea timpului. Inteligenţa şi imaginaţia
au salvat-o până la urmă. L-a
chemat pe Petre într-o seară şi i-a zis :
- Măi
omule, după ce să întunecă, te îmbreci în motroaşcă. O să am io grijă să arăţi ca un strâgoi adevărat. Aşa
îmbrăcat intri în camera mnirilor şi umbli pă acolo fără să zâci nimnic.
- Eşti
bolundă, tu femeie?
Iuliana
ştia că Mărioara este foarte fricoasă şi cum
“întâlnirile” cu strâjile, pe vremea aceea, erau foarte dese şi unele
dramatice, conta pe reflexul de frică şi nevoia de protecţie a fetei sale. Ce
intuiţie!
După lăsarea întunericului, când camera era
luminată doar de flăcările focului din sobă, stafia a intrat uşor şi a început
să umble. Mărioara picotea pe scaun, oftându-şi necazul. O atingere a scaunului
a fost suficientă şi fata s-a trezit cu strâgoiul în faţă. A ezitat o clipă,
neştiind ce se întâmplă cu ea, s-a uitat în jur şi a sărit direct sub dricarul
cu care se acoperise Iuăn. Şi o fost bună rămasă acolo.
Au făcut
nunta. După opt luni de zile s-a născut o fată, apoi alţi trei copii. Nu ştiu,
dar îmi imaginez că nici vechea iubire n-a murit chiar cu totul, iar cei care
o acuzau
pe Mărioara că se mai “indulcea” câteodată şi câte un pic erau destul de
îngăduitori. Nana Iuliana era fericită : şi cea de a doua fată a dumneaei a
devenit “doamnă”. Poţi fi doamnă şi fără şcoală dacă te măriţi după domn!
“Frumoasă lume, demult,
Bun-o fost, iute-o
trecut”
(Consemnarea d-lui prof.
Viorel Rogoz în Cartea de Onoare a Muzeului satului Oarţa de Sus)
11 iunie 2013
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu