miercuri, 8 aprilie 2015

Cursul „Zestrea strămoşească a Maramureşului”, nr. VIII, l-a avut invitat pe dr. Ioan Marchiş

Joi, 2 aprilie 2015 la cursul „Zestrea strămoşească a Maramureşului”, ajuns la numărul 8 a fost invitat maestrul Ioan Marchiş. În prima parte s-au prezentat câteva semne sacre maramureşene printre care şi Nodul Dacic. Sculptorul Ioan Marchiș clasifică Nodul Dacic în patru variante principale: „1. Nodul Sacru (centrul gol, sonor); 2. Nodul Dracului (cu fiecare element din compoziție diferit de celelalte și cu centrul plin); 3. Nodul Non-spațial (element plan sau în relief, deseori confundat cu simbolul soarelui); 4. Nodul Labirint”. Discursul Maestrului Ioan Marchiş a fost deosebit de captivant. Experienţa, priceperea de a mânui cuvintele i-a acaparat pe cursanţi.
            În a doua parte a cursului, lect. univ. dr. a prezentat semnificaţia Floriilor, Moşii de Florii şi Moşii de Paşte din Ungureni, Ţara Lăpuşului. „În prezent, Moșii de Paște au loc în Ungureni la biserica veche de lemn din sat împrejurul căreia se află și cimitirul (se aprind la morminte lumânări, la miezul nopții, la căpătâiul celor adormiți; lângă biserica veche sunt lespezile de piatră), iar Moșii de Florii și Moșii de Ruslii au loc la biserica nouă din satul Ungureni (la biserica nouă din sat lipsesc lespezile de piatră, mesele, iar colacii, prinosul, crestata, pupii se pun pe fața de masă brodată sau pe desagă). În trecut, vasele cu semințe care urmau să fie semănate în țarină (nu lipseau sarea, tămâia, lumânarea) se ridicau de la biserică de Florii.” a subliniat lect. univ. dr. Delia-Anamaria Răchişan.
            Aprilie / Prier cunoaște mai multe denumiri regionale: Florar, Luna Florilor. Floriile sunt zeițe ale primăverii, personificări ale florilor, celebrate în Duminica Floriilor. Conform Calendarului Creştin, duminica sărbătorim intrarea Domnului în Ierusalim. Este una dintre puţinele zile cu dezlegare la peşte din Postul Paştelui.
În mitologia romană o întâlnim pe Zeița Flora, în mentalitatea românilor din societatea tradițională, de Florii înfloresc urzicile, are loc Nunta Urzicilor.
Sâmbăta Floriilor reaminteşte de Lazăr cel sărman, de Lazăr înviat din morţi, dar şi de Lăzărel. Se crede că zarzavaturile, pomii plantaţi sâmbăta ar prinde floare. Se porneşte de la premisa că ar fi de bun augur plantarea florilor.
O legendă anunță că Maica Sfântă a binecuvântat salcia, deoarece a ajutat-o să treacă peste o apă atunci când a vrut să ajungă la Iisus răstignit pe cruce. De atunci, de Florii, salcia este sfințită. Ramurile de salcie se pun pe la icoane, la fereastră (funcție apotropaică). Reamintim câteva practici ritual magico-simbolice: „Din nuiele de salcie se pregătesc cercuri care se anină în pomi pentru a da roade (funcția agrară, ciclică, de regenerare, de fertilitate). Cu ramuri de salcie sunt atinse vitele pentru a nu pierde mana, pentru a fi „vlăstoase” [„lăptoase”]; pruncii sunt atinși simbolic cu ramuri de salcie pentru a crește. Mâțișorii din salcie sunt de bun augur: se pun în stupi pentru ca albinele să dea miere, se inserează în straturi pentru a sista dăunătorii. Exită o serie de prescripții ritualice: se crede că cine se încinge cu o nuia de salcie la brâu nu va avea dureri de spate; fumul mâțișoarelor îndepărtează fulgerul, grindina; ramura de salcie atinsă de păr facilitează creșterea podoabei capilare (magie simpatetică) etc. „Mâțișoarele” sfințite de Florii, și în prezent, sunt duse de maramureşeni acasă pentru a fi feriți de tunete, de fulgere, pentru a nu se abate grindina” a menţionat lect. univ. dr. Delia-Anamaria Răchişan.
În momentul de faţă, de Moșii de Florii întâlnim anumite etape: „împărțirea ofrandelor rituale la mormânt (prinosul, pupii, staulul cu miei crestata), slujba religioasă unde întâlnim colacul preotului cu însemnele grecești: „Iisus va învinge!”. În prezent, la mormânt, oamenii ating mormântul cu fruntea, fac metanii, stau în preajma mormântului în cerc (reminiscența unui cult solar, se atestă vechimea obiceiului). Prinosul era preparat de văduvă, de femeia „curată”, de prinosiță. Inițial, Moșii de Florii, Moșii de Paște, Moșii de Rusalii  inserau mai multe funcții: apotropaică (de exemplu, mâțișoarele / ramurile de salcie fereau ogorul de grindină, de fulgere), de fertilitate (de exemplu, vasul cu semințe ridicat din incinta bisericii de Florii, prinosul dat vitelor din gospodărie ca hrană pentru a spori mana etc.), de mediere conștientizată (om‒Dumnezeu), de socializare (participa întreaga comunitate), de inițiere (relația copii‒adulți, raportul tineri-maturi / bătrâni). Comunitatea avea obligația morală de a-i ajuta pe cei sărmani (primeau pomană). Moșii de peste an reprezintă apanajul femeii pentru că ei îi revine obligația morală de a pregăti bucatele tradiționale. Femeile care nu își cinsteau strămoșii erau sancționate de comunitatea de tip tradițional. Masa ritualică de pomană, în cinstea celor adormiți, subliniază legătura dintre cei vii și cei adormiți. Nu întâmplător există convingerea că pe perioada Moșilor, cei vii mănâncă împreună cu cei adormiți, că de Rusalii, spiritele celor răposați trebuie să se reîntoarcă în lumea fără dor. În prezent, Moșii de peste an din Țara Lăpușului sunt obiceiuri supuse desacralizării. Cu toate acestea este foarte important că aceste obiceiuri se practică și în prezent. Documentarele etnologice vizionate la curs atestă acest aspect” a precizat lect. univ. dr. Delia Răchişan.

Program curs 9. Excursie tematică în satul Recea. Acasă la Atelierul cursantului Bud, 16 aprilie 2015.



Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu