vineri, 16 februarie 2018

PICURI DE ÎNȚELEPCIUNE

Rugăciunea, Diavolul și... Știința



1. „NOI NE RUGĂM PENTRU CĂ NU PUTEM SĂ NU NE RUGĂM ŞI ACEASTĂ RUGĂCIUNE A TUTUROR PENTRU FIECARE ŞI A FIECĂRUIA PENTRU TOŢI... ESTE CA SÂNGELE CARE CIRCULĂ ÎN TRUPUL BISERICII: EA (RUGĂCIUNEA) E VIAŢA SA ŞI EXPRESIA VIEŢII SALE, GLASUL IUBIRII SALE ŞI ETERNUL SUSPIN AL DUHULUI DUMNEZEIESC. ACEASTĂ RUGĂCIUNE A FIECĂRUIA PENTRU TOŢI ŞI A TUTUROR PENTRU FIECARE ESTE EXPRESIA LEGĂTURII ÎNTRE CREDINCIOŞI".
Alexei Homiakov (1804-1860),
poet şi scriitor. Şi-a desăvârşit studiile universitare la Moscova, unde obţine licenţa în matematică. Ceva mai târziu îl găsim ofiţer într-un regiment de cavalerie, după care pleacă la Paris, unde studiază pictura, apoi în Italia, Elveţia şi Austria. A murit de holeră, încheindu-şi viaţa îngrijind pe ţăranii din jurul său care erau bolnavi de holeră. Împreună cu prietenii săi Ivan Kireevski (1806-1856), şi Constantin Axakov (1817-1860), au elaborat o doctrină tradiţionalistă, conform căreia Rusia are propria ei cale de urmat şi nu are nevoie să imite sau să copieze instituţiile occidendale. Slavofilii ruşi acuzau cultura occidendală şi "occidentalizarea" (politica de modernizare a Rusiei promovată de Petru cel Mare şi Ecaterina cea Mare), ca fiiind nişte influenţe nefaste pentru Rusia, unii dintre ei mergând până acolo încât au adoptat modele de îmbrăcăminte şi tunsorile din perioada de dinainte de încoronarea ţarului Petru I. Doctrinele lor ca şi a altora au avut un impact puternic asupra culturii ruse, incluzând şcoala de arhitectură a Renaşterii Ruse. Lupta lor pentru puritatea limbii ruse avea ceva comun cu viziunile estetice ale lui Lev Tolstoi.

***

2. Furia diavolilor e mare împotriva celor ce-au făcut mari sporuri în contemplaţie (în vedere). Ei stau la pândă ziua şi noaptea împotriva acelora. Ei le stârnesc ispite cumplite prin cei ce vieţuiesc împreună cu ei, iar prin ei înşişi le prilejuiesc lovituri spre înfricoşare. Sau se năpustesc împotriva lor chiar prin cei ce-i laudă. Căci îi pizmuiesc pentru liniştea lor şi îi supără în felurite chipuri, măcar că nu pot să-i întoarcă la nedreptate pe cei ce s-au predat pe ei lui Dumnezeu. Dacă n-ar fi îngerul Domnului atotșţiitorul, care să-i păzească pe ei, nu ar putea scăpa de uneltirile lor şi din cursele morţii” (Filocalia vol. VI, pag. 252).
Nichita Stithatul,
a fost ucenicul Sfântului Simeon Noul Teologul. Nu avem prea multe date despre el, fiindcă nimeni nu i-a scris o biografie. Îl putem cunoaște mai bine din viața Sf. Simeon Noul Teologul. Despre anul nașterii nu se cunoaște decât atât: În anul 1022, când moare Sf. Simeon Noul Teolog, lui Nichita de abia începuse să-i apară puful bărbii, deci putea să aibă vreo 17 ani. Ar urma deci că s-a născut pe la anul 1005. A intrat în anul 1019 la vârsta de 14 ani în Mănăstirea Studion pe când egumen era Sfântul Mamas căruia Sfântul Nichita îi scria textele muzicale, „imnele iubirii dumnezeiești”. Scrierile Sfântului Nichita Stithatul aveau unele caracter polemic, altele aghiografic, altele teologic, altele cu caracter liturgic. La acestea se mai adaugă și scrisorile sale.

***

3. CRED CĂ ESTE IRAŢIONAL SĂ OPUI RELIGIA ŞTIINŢEI, PENTRU CĂ FIECARE TREBUIE SĂ RĂMÂNĂ ÎN DOMENII DISTINCTE. CEI CARE O FAC, DOVEDESC CĂ NU CUNOSC SAU UNA SAU ALTA DIN ACESTE DISCIPLINE".
Paul Sabatier (1854-1941),
chimist francez, laureat al Premiului Nobel, în anul 1912. A fost onorat în mod special pentru munca sa: îmbunătăţirea şi hidrogenarea speciilor organice în prezenţa metalelor. În anul 1880 a fost distins cu gradul de doctor în ştiinţe. A predat cursuri de ştiinţă la Facultatea de Știinţe de la Universitatea din Toulouse, în 1905, care-i poartă numele marelui chimist Sabatier, drept recunoştinţă a muncii sale. A fost co-fondator al Annales de la Facultatea de Ştiinţă din Toulouse.
***
P.S. „Mila şi adevǎrul sǎ nu te pǎrǎseascǎ; scrie-le în inima ta!”  (Pilde: 3,3).

„1001 CUGETĂRI” vol. XII,
Prof. Olimpia Mureșan L.S.R. Maramureș

Preot Ortodox Român Ilie Bucur Sărmășanul

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu