Indiferent de forma de organizare a unei ţări, capitalistă
sau socialistă, două domenii sunt mereu la zi şi prioritare: educaţia şi sănătatea.
În ţările ceva mai democratice decât altele, dezbaterile publice sunt axate pe
cele două domenii.
Nu acelaşi lucru se întâmplă în România. Educaţia, mai pe
înţelesul tuturor învăţământul, la fel ca Sănătatea, sunt cenuşăresele
ministerelor. Ar fi nedrept să nu adăugăm şi Cultura.
Este adevărat că la prima vedere nu pare să afecteze în
aceeaşi măsură populaţia ca neglijarea Educaţiei şi Sănătăţii, dar pe termen
lung Educaţia, Sănătatea şi Cultura se constituie în coloana vertebrală a
fiecărei naţiuni.
Ţările, naţiunile, se diferenţiază între ele prin modul în
care rezolvă problemele celor trei domenii. Din această cauză ele cad în
sarcina celei mai reprezentative figuri politice dintr-o ţară.
Cine altcineva decât preşedintele poate fi cel mai în măsură
să susţină cele trei domenii?! :tefan cel Mare a rămas în istorie ca ctitor de
biserici şi mănăstiri. Constantin Brâncoveanu a fost martir al credinţei.
Alexandru Ioan Cuza a pus bazele unor instituţii fundamentale. În ciuda
defectelor sale, Carol al doilea a fost un susţinător al culturii.
Din păcate, istoria este plină de politicieni pentru care
Educaţia, Sănătatea şi Cultura nu au reprezentat o prioritate.
Printre ei se numără şi şefii de stat din ultimii 30 de ani.
Face excepţie cel de-al patrulea preşedinte
post-decembrist? Klaus Iohannis s-a
remarcat printr-o altă abordare decât predecesorii lui? În discursul său de la
deschiderea anului şcolar a anunţat că se lucrează de doi ani la un
proiect pentru educaţie. În acelaşi
timp, nu s-a sfiit să critice desele modificări legislative, găsind o formulă
pentru reformă: reformita. Este o găselniţă. Ceea ce nu înseamnă că nu
oglindeşte o realitate.
Poate că nu era momentul să critice situaţia şcolii
româneşti. Nu de critică se duce lipsă, ci de acţiune. Poate că noi nu ştim,
dar a făcut ceva concret fostul profesor Klaus Iohannis pentru şcoală? Anunţul
că de doi ani se lucrează la un proiect naţional pentru Educaţie nu-i scuză
neimplicarea în problemele şcolii.
Dar să trecem peste momentele mai mult sau mai puţin
festive. Putem trece şi peste criticile convenţionale. Ceea ce trebuie să
rămână ţine de un proiect naţional unanim acceptat de toate forţele politice.
Preşedintele a criticat desele modificări ale legislaţiei,
dar de câte ori i-a chemat la aceeaşi masă pe liderii partidelor, pe
reprezentanţii cadrelor didactice, pe primari, preşedinţi de consilii judeţene,
pe sindicalişti pentru a ajunge la un punct de vedere comun? Niciodată.
S-a constituit o echipă la Cotroceni care lucrează de doi
ani. Dar la cel rezultat a ajuns? Fostul preşedinte Traian Băsescu a avut o
iniţiativă asemănătoare. Concluzia la care a ajuns poate fi sintetizată în
cuvintele şoptite la urechea unui cunoscut om de cultură: „Şcoala românească
scoate tâmpiţi”.
Emil Constantinescu, profesor universitar, a lăsat în
sarcina lui Andrei Marga reformarea învăţământului. La rândul lui, Ion Iliescu, nu s-a implicat
în problemele învăţământului.
Prin urmare, cel de-al patrulea preşedinte, din punctul de
vedere al preşedinţiei, are în faţă un teren virgin. Mai are la dispoziţie un
an pentru a rămâne în istorie ca reformatorul învăţământului românesc. Are, aşa
cum a spus, o echipă care lucrează de doi ani la un proiect pentru Educaţie.
Raportul respectivei comisii se va înscrie
în ceea ce preşedintele Iohannis numea „reformită”?
Făcând disecţia acestui termen preşedintele voia să facă o
trimitere la „mită”? Adică „reformita” să însemne reforma mitei?
Autor: Dumitru Păcuraru
Sursa: Informaţia zilei de Maramureş
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu