În 1952, tânărul martinican Frantz Fanon publica un eseu, „Antilezi și africani”, care avea să marcheze conștiința colonizaților acelei vremi. Toți erau de culoare. Pe scala de la închis la deschis, antilezii aveau pielea cea mai deschisă și situația cea mai privilegiată. Ei se uitau de sus, cu superioritate rasistă, la africani, și de jos, cu inferioritate rasială, la colonizatorii albi (francezi). Frantz Fanon luptase în batalioanele gaulliste pentru eliberarea Franței și a scris de pe front o scrisoare către familie în care, temându-se că ar putea muri, îi ruga pe părinți și pe frați să se consoleze, dar să nu facă eroarea de a considera că a murit pentru o cauză dreaptă. Luptând pentru Franța liberă, Fanon descoperise în batalioanele gaulliste rasismul francezilor, la fel de arogant pe cât era și rasismul antilezilor față de cei cu pielea mai neagră.
Acum, aici, între colonizații albi care suntem, avem
și noi „antilezii” noștri. Cei mai privilegiați dintre noi se uită cu aroganță
la ceea ce lor li se pare a fi inferioritatea morală a rușilor – care au
învățat să respingă pretenția de superioritate morală a occidentalilor. În
același timp, „antilezii” noștri se uită cu admirație la superioritatea morală
a ucrainenilor, care, prin tradițiile lor, au învățat să respingă pretențiile
rusești de superioritate morală.
„Antilezii” noștri nu conștientizează condiția lor
de colonizați albi ai occidentalilor. Nici ucrainenii nu se tem că ar putea
intra sub acest statut. Și „antilezii” noștri, și ucrainenii au la orizont
aceeași viziune neagră: cel mai rău statut ar fi acela în care, precum rușii,
am alege sărăcia demnă în locul îmbogățirii la curtea unui stăpân.
Conflictul ce stă deschis aici joacă între două
contrarii care nu lucrează în același plan: moralitatea și prosperitatea. În
fond, Frantz Fanon a avut dreptate numai în privința rasismului, adică în plan
moral. Dacă ar fi privit lucrurile doar dinspre prosperitate, ar fi trebuit să
fie de acord cu antilezii din Martinica și să învețe a suporta lipsa de respect
pe care o manifestau albii față de ei. Aroganța albilor putea fi cât de cât
justificată prin știința lor de a produce prosperitate.
Tradiția sa culturală l-a învățat pe rus să
considere amorală știința occidentală de a produce prosperitate. Era chiar imorală
atunci când ea coloniza teritorii în care lipsea această știință – zice
antioccidentalismul aroganței rusești. Rusia nu a avut colonii pentru
dezvoltarea prosperității. Dar, zic occidentalii, a avut colonii pentru
dezvoltarea imperiului. Erau coloniile unei puteri precapitaliste. Petru cel
Mare a înțeles în ce constă o asemenea putere: în mărimea flotei. Dar nu a
înțeles la fel de bine valoarea economică a comerțului pe cât de bine a înțeles
valoarea militar-strategică a flotei.
Cursa tehnologică între Rusia și Occident continuă,
iar faptul că există azi paritate în chestiunea puterii militar-nucleare nu a
redus decalajul civilizațional. În fapt, adevărații „antilezi” ai zilei sunt
rușii, care se uită cu dispreț către prosperitatea occidentală și cu admirație
către expansiunea comercială a Chinei.
Autor:
Ioan Buduca
Sursa:
cotidianul.ro
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu