În condiţii normale vizita preşedintelui Germaniei ar fi ocupat primele pagini ale ziarelor, iar televiziunile ar fi alergat să prindă imagini inedite despre şeful de stat al celei mai importante ţări europene. Motor al economiei UE în condiţii normale, Germania joacă un rol central şi în criza gazelor şi petrolului rusesc după introducerea sancţiunilor împotriva Federaţiei Ruse care a invadat Ucraina.
Pentru economia Rusiei exportul de gaze şi petrol
înseamnă venituri de miliarde de euro. În acelaşi timp, economia Germaniei
depinde într-un procent covârşitor de importul din Federaţia Rusă.
Importul mult, după unele date peste jumătate din
necesar, se înţelege că preţul este mic, în raport cu preţurile pe care le
plătesc alte ţări.
Se poate aprecia că ambele ţări sunt afectate în
egală măsură, dar cu repercusiuni diferite. Rusia îşi poate vinde în China
cantitatea care mergea în Germania, dar la un preţ mult mai mic, cam la 30%.
Germania, în acest moment, nu găseşte altă alternativă, dar de dragul
solidarităţii faţă de ţările democratice, respectă deciziile de sancţionare
împotriva Rusiei luate de UE şi NATO.
Practic ambele ţări sunt în faţa unei crize. Rusia a
provocat criza, dar nu dă semne că ar dori să o rezolve. Germania suportă
consecinţele, însă are partea ei de vină, în sensul că nu a căutat o
alternativă pentru a scăpa de dependenţa energetică faţă de Rusia.
Interesant este că deşi sunt două ţări mari, cu
economii uriaşe, nu ele îşi asumă rolul principal în rezolvarea crizei.
Franţa este mult mai implicată, iar Statele Unite
deşi deţin deopotrivă controlul economiei mondiale şi arsenalului militar
planetar, a rupt orice legătură diplomatică cu Rusia.
Mai mult decât atât, preşedintelui Germaniei pe care
preşedintele Iohannis l-a primit zilele acestea la Cotroceni, i-a fost refuzată
vizita în Ucraina. Preşedintele Zelenski a cerut ajutoare în armament din
partea Germaniei şi pentru că nu a primit nu l-a acceptat în ţară pe
preşedintele Steinmeier.
Şi-a putut permite acest lux pentru că rolul
preşedintelui în Germania este unul decorativ. Adică nu are nicio putere
efectivă. Este cam aşa cum era preşedintele Medvedev în Rusia când prim
ministru era Putin, numai că în cazul Germaniei aşa prevede Constituţia.
Nu acelaşi lucru se poate spune despre situaţia din
Rusia unde puterea politică se exercită în funcţie de persoană, respectiv în
funcţie de dictator.
Acest exemplu arată foarte clar că există tipuri
foarte distincte de organizare a societăţii omeneşti. Între un regim politic
bazat pe principii democratice şi un regim politic autoritar, în care puterea
este concentrată în mâna unui singur individ nu poate exista comunicare. În
situaţia concretă a Rusiei nimeni nu poate prevedea ce va face Vladimir Putin.
Conduce Federaţia Rusă cum ar conduce un copil zvăpăiat o bicicletă pe câmp.
Cum milioane de oameni pot accepta asta nu suntem
noi în măsură să ne dăm cu părerea din moment ce şi noi românii am stat cuminţi
şi l-am ascultat pe Nicolae Ceauşescu. Cele două sisteme, cel democratic şi cel
dictatorial, sunt incompatibile nu doar din cauza diferenţei privind regimul
politic. Diferenţe sunt şi între oameni.
Presupunând că preşedintele Germaniei în loc să facă
o vizită în România ar fi făcut o vizită în Rusia ar fi putut rezolva ceva? Se
înţelege că nu. Dacă preşedintele Germaniei nu are nicio putere de decizie în
relaţia cu Rusia, de ce ar avea în România?
România, ca şi Germania, are un preşedinte neamţ.
Sunt la fel cele două ţări? Nu sunt. În ciuda diferenţelor faţă de Germania şi
România este un stat democratic. Deocamdată să ne mulţumim cu vizita simbolică
a preşedintelui german în România. Restul va veni de la sine.
Autor:
Dumitru Păcuraru
Sursa:
Informaţia zilei Maramureş
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu