Vernisaj IAGA Contemporary Art la Cluj: Albano Morandi
Albano Morandi
Hidden on surface
IAGA Contemporary Art
Strada Cloşca n.
9-11, Cluj-Napoca, Romania
De joi, 5 Mai până
duminică, 5 Iunie 2022.
Vernisaj
Joi 5 Mai 2022, la ora
18:00
O expoziţie realizată de IAGA Contemporary Art
Curator Ilaria Bignotti
În colaborare cu
Camilla Remondina
Expoziţia va putea fi
vizitată de marţi până sâmbătă, de la ora 14:00 până la ora 18:00.
Intrarea la expoziţie este gratuită.
Pentru mai multe
informaţii, datele noastre de contract sunt:
Site:
www.iagacontemporaryart.com
Email: info@iagacontemporaryart.com
Tel: +40 724059844
FB: @iagacontemporaryart
IG: @iagacontemporaryart
IAGA Contemporary Art
este încântată să prezinte prima expoziţie personala a lui Albano Morandi
(Salò, 1958) în spaţiile Galeriei, cu titlul Hidden on surface.
Proiectul expoziţional
prezintă publicului și lucrări cunoscute și lucrări noi, concepute în mod
special pentru ocazie de artist, formate dintr-un diptic aparent contrastant,
unde stratificările îngăduitoare ale grilelor cromatice se suprapun și se
îngroașă, se rarefiază și se scufundă în suprafață, însoţite de fundaluri
magmatice, dense, unde îşi fac apariţia semne organice, plantate în terminațiile
nervoase ale lui Wols sau netezite de-a lungul partiţiilor cerebrale ale lui
Fautrier.
În această prima
expoziție în cadrul Galeriei care marchează începutul colaborării între Albano
Morandi si galeria IAGA regăsim lucrări noi – Fiori assenti con Gesti ludici,
așa cum a numit artistul această serie, unde tocmai cele două declinații ale
cercetării sale – cea semnico-suprarealistă și cea dadaistă-readymade, între
eflorescențe organice și fețe de masă întinse în soare cu potențial imaginativ
– se aliniază, oglindindu-se una pe cealaltă.
Regăsim și lucrări
cunoscute și compoziții de lucrări pe care artistul le-a expus anterior în
cadre instituționale, cum ar fi Cvadrienala de la Roma, cu Se solo potessimo
cadere-Kamikaze, o lucrare de amploare în care pânzele materiale de un galben
intens contrastează cu un verde intens și întâmpină semnul alungit, ca un
personaj propriu-zis, în clipa unei căderi sau a unei reapariții din altă
parte; regăsim alte două lucrări extraordinare, Cieli estranei, lucrări pe care
artistul le-a realizat pentru cea de-a cincizecea aniversare a filmului
2001-Odissea nello spazio de Stanley Kubrick, inspirându-se cu siguranță din
elipsa temporală vertiginoasă care îmbină gestul animalic primordial cu
învârtirea în eter a unei celule spațiale: la urma urmei, Cieli estranei sunt
semne organice de stele pe care le vom putea vedea altădată sau pe care le vom
putea doar imagina (prezentate la expoziția antologică din 2018, la Città della
Pieve); există o compoziție – revine din nou grila caldă și deschisă până la
înflorirea picturii – de mici Flori absente (Fiori assenti) care au fost expuse
recent în antologia – pentru cei 40 de ani de cercetare – dedicată lui Albano
Morandi la Palazzo Martinengo Cesaresco din Brescia, în 2021. Expoziţia este
completată de alte lucrări, precum intimele Peisaje și Interioare pe timp de
coronavirus, lucrări pe care artistul le-a realizat în perimetrul casei, în
perioada de izolare din 2020, lucrând cu materiale refolosite care prin
micitușuri continue de culoare și straturi de alte materiale, fac posibile
orizonturi ale unui alt loc, fundaluri ale unei imaginații care rezistă tăcerii
și fricii.
Pentru Albano Morandi
arta contemporana este un compendiu de arte frumoase, teatru, muzică şi
literatură care scapă legilor timpului şi spaţiului. Curatorul Ilaria
Bignotti, în contribuţia critică
publicată în catalogul realizat ad-hoc, suştine:
„Povestea lui Morandi
este o poveste lungă, o istorie a picturii care se răscumpără, indiferent de
bunele reguli ale Conceptualismului şi ale delimitărilor Analitice, care până
de curând, până în anii șaptezeci, erau încă aprige să lanseze săgeți monocrome
împotriva agresiunii incipiente a Transavangardei strategice. Însă acolo, în
mijloc, fără să evite vreun obstacol, indiferent de orice tendinţă, se afla
noua generație de artiști, pictori și sculptori care doreau să iubească, iar și
iar, plăcerea caldă, senzualitatea materială și tactilă a picturii. Lentoarea
febrilă de a se așeza în fața pânzei, în pântecele culorii și în fața
represaliilor formei. Gustul acru al literaturii, durerea cinică a imaginației,
surpriza tăioasă a începutului imaginii. Posibilitatea, mai presus de toate, de
a contamina și de a se contamina. Fără nicio precauție, fără nicio prejudecată.
[…] De aceea, cercetarea sa evadează oricărei declinări; și totuși, chiar și în
aparenta divergență a rezultatelor formale, este pe deplin rodul unei
imaginații îmbătătoare și experimentale, unei imaginații originale și
alchimice: începutul etern, Uroborusul pictural.”
Sursa: NapocaNews
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu