miercuri, 4 mai 2022

Vernisaj IAGA Contemporary Art la Cluj: Albano Morandi

 


Vernisaj IAGA Contemporary Art la Cluj: Albano Morandi

Albano Morandi
Hidden on surface

IAGA Contemporary Art

Strada Cloşca n. 9-11, Cluj-Napoca, Romania

De joi, 5 Mai până duminică, 5 Iunie 2022.

Vernisaj

Joi 5 Mai 2022, la ora 18:00
O expoziţie realizată de IAGA Contemporary Art
Curator Ilaria Bignotti

În colaborare cu Camilla Remondina

Expoziţia va putea fi vizitată de marţi până sâmbătă, de la ora 14:00 până la ora 18:00.
Intrarea la expoziţie este gratuită.

Pentru mai multe informaţii, datele noastre de contract sunt:

Site: www.iagacontemporaryart.com
Email: info@iagacontemporaryart.com
Tel: +40 724059844
FB: @iagacontemporaryart
IG: @iagacontemporaryart

IAGA Contemporary Art este încântată să prezinte prima expoziţie personala a lui Albano Morandi (Salò, 1958) în spaţiile Galeriei, cu titlul Hidden on surface.

Proiectul expoziţional prezintă publicului și lucrări cunoscute și lucrări noi, concepute în mod special pentru ocazie de artist, formate dintr-un diptic aparent contrastant, unde stratificările îngăduitoare ale grilelor cromatice se suprapun și se îngroașă, se rarefiază și se scufundă în suprafață, însoţite de fundaluri magmatice, dense, unde îşi fac apariţia semne organice, plantate în terminațiile nervoase ale lui Wols sau netezite de-a lungul partiţiilor cerebrale ale lui Fautrier.

În această prima expoziție în cadrul Galeriei care marchează începutul colaborării între Albano Morandi si galeria IAGA regăsim lucrări noi – Fiori assenti con Gesti ludici, așa cum a numit artistul această serie, unde tocmai cele două declinații ale cercetării sale – cea semnico-suprarealistă și cea dadaistă-readymade, între eflorescențe organice și fețe de masă întinse în soare cu potențial imaginativ – se aliniază, oglindindu-se una pe cealaltă.

Regăsim și lucrări cunoscute și compoziții de lucrări pe care artistul le-a expus anterior în cadre instituționale, cum ar fi Cvadrienala de la Roma, cu Se solo potessimo cadere-Kamikaze, o lucrare de amploare în care pânzele materiale de un galben intens contrastează cu un verde intens și întâmpină semnul alungit, ca un personaj propriu-zis, în clipa unei căderi sau a unei reapariții din altă parte; regăsim alte două lucrări extraordinare, Cieli estranei, lucrări pe care artistul le-a realizat pentru cea de-a cincizecea aniversare a filmului 2001-Odissea nello spazio de Stanley Kubrick, inspirându-se cu siguranță din elipsa temporală vertiginoasă care îmbină gestul animalic primordial cu învârtirea în eter a unei celule spațiale: la urma urmei, Cieli estranei sunt semne organice de stele pe care le vom putea vedea altădată sau pe care le vom putea doar imagina (prezentate la expoziția antologică din 2018, la Città della Pieve); există o compoziție – revine din nou grila caldă și deschisă până la înflorirea picturii – de mici Flori absente (Fiori assenti) care au fost expuse recent în antologia – pentru cei 40 de ani de cercetare – dedicată lui Albano Morandi la Palazzo Martinengo Cesaresco din Brescia, în 2021. Expoziţia este completată de alte lucrări, precum intimele Peisaje și Interioare pe timp de coronavirus, lucrări pe care artistul le-a realizat în perimetrul casei, în perioada de izolare din 2020, lucrând cu materiale refolosite care prin micitușuri continue de culoare și straturi de alte materiale, fac posibile orizonturi ale unui alt loc, fundaluri ale unei imaginații care rezistă tăcerii și fricii.

Pentru Albano Morandi arta contemporana este un compendiu de arte frumoase, teatru, muzică şi literatură care scapă legilor timpului şi spaţiului. Curatorul Ilaria Bignotti, în contribuţia critică
publicată în catalogul realizat ad-hoc, suştine:

„Povestea lui Morandi este o poveste lungă, o istorie a picturii care se răscumpără, indiferent de bunele reguli ale Conceptualismului şi ale delimitărilor Analitice, care până de curând, până în anii șaptezeci, erau încă aprige să lanseze săgeți monocrome împotriva agresiunii incipiente a Transavangardei strategice. Însă acolo, în mijloc, fără să evite vreun obstacol, indiferent de orice tendinţă, se afla noua generație de artiști, pictori și sculptori care doreau să iubească, iar și iar, plăcerea caldă, senzualitatea materială și tactilă a picturii. Lentoarea febrilă de a se așeza în fața pânzei, în pântecele culorii și în fața represaliilor formei. Gustul acru al literaturii, durerea cinică a imaginației, surpriza tăioasă a începutului imaginii. Posibilitatea, mai presus de toate, de a contamina și de a se contamina. Fără nicio precauție, fără nicio prejudecată. […] De aceea, cercetarea sa evadează oricărei declinări; și totuși, chiar și în aparenta divergență a rezultatelor formale, este pe deplin rodul unei imaginații îmbătătoare și experimentale, unei imaginații originale și alchimice: începutul etern, Uroborusul pictural.”

Sursa: NapocaNews

 

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu