Dacă nu te îndrepți către principalul evazionist fiscal când ai probleme, muți mizeria dintr-o parte-n alta.
O listă lungă de mari companii care activează în
România achită un impozit pe profit „zero”, în ciuda unor cifre de afaceri,
raportate pentru exerciţiul financiar precedent, de peste 100 milioane de euro
fiecare. Este un semnal de alarmă tras în direcţia autorităţilor de la vârful
statului român.
Cum
e posibil ca la 34 de ani de la evenimentele din 1989, companiile cu cele mai
mari afaceri să plătească cele mai mici impozite, aproape de zero? Vina
aparține integral Guvernului României. Dacă se constată că
este vorba despre o politică și nu de o situație specială, care poate să
existe, dar dacă această situație aparent specială se perpetuează pe ani de
zile, înseamnă că e vorba despre o politică, deci acea companie nu este
binevenită pe teritoriul României. Punct, clar. Îi pui în vedere: ori plătești,
ori pleci. Îi retragi autorizația de funcționare.
Implicarea guvernelor este decizională. De exemplu,
companiile austriece care procedează așa pentru că Guvernul Austriei își bate
joc de România. În momentul în care există această politică de stat a celui
care este la originea companiei respective, este clar că este vorba despre o
politică și nu e de vină doar compania respectivă, ci și statul respectiv. În
mod firesc, ar fi ca statul român să nu aibă de a face cu statul austriac.
Încheiem orice fel de relație, dacă companiile nu vor să se supună regimului
fiscal de aici. Iar în cazul statului austriac, este exclusiv a statului român.
Dacă statul român tolerează să fie batjocorit de altcineva, e numai vina
statului român.
De regulă, când se pune în spațiul public problema
marilor evazioniști, este evocat în spațiul public scenariul potrivit căruia
companiile străine vor pleca din România. Dar în primul rând, nu pleacă!
„Câinii, de la măcelărie nu pleacă”. Asta este sigur. În al doilea rând, ele nu
pot pleca decât dacă vând cuiva. Și dacă vând, poate vine unul mai bun.
De ce nu pot afaceriștii români să se impună în
retail? Pentru că în retail, chestiunile sunt mai complexe și nu se poate
pentru că, de asemenea, statul român nu vrea și nu poate. Nu vrea pentru că ar
trebui să se pună cu retailerii străini și în al doilea rând, nu poate pentru
că nu mai are pârghiile pe care le-au luat stăpânii externi. Nu este așa ușor!
Asta înseamnă că trebuie să deții controlul asupra producției – în retail
înseamnă controlul asupra pământului, controlul asupra proprietății pământului,
controlul asupra colectării și prelucrării produselor. Totul este pierdut.
Asta cu „România, al nu știu câtelea loc în
producția de cereale în ierarhia țărilor UE.” este o poveste, pentru că trebuie
să deții controlul asupra comercializării. România nu deține controlul asupra
comercializării. Acesta e deținut de cinci companii, toți străini. Primii trei
sunt americani și elvețieni.
Antreprenorii români acuză că sunt nedreptățiți.
Oamenii de afaceri români nu pot face nimic. În primul rând, nu e nimeni care
să le facă dreptate. În al doilea rând, statul român dacă ar vrea să le facă
dreptate, nu are cum, pentru că nu are pârghii. N-are niciun instrument. Cel
mai bun exemplu este nu doar în retailul alimentar, ci în retailul de
carburanți. România e singura țară din regiune care are ceva petrol și singura
țară din regiune care nu are o companie națională de distribuție de carburant.
Dacă ai doar niște acțiuni, nu ai control, nu tu decizi.
Cum se explică profiturile anuale de „zero” lei ale
marilor companii străine? Trebuie să ne luăm după statistică. În mod normal,
contribuția prin impozitarea profitului la buget trebuie să fie proporțională
cu ponderea grupurilor de companii în cifra de afaceri totală. Ponderea
multinaționalelor în cifra de afaceri e între 55-60% din total. Ponderea în
contribuția la buget prin taxe e de 30%. Este evident!
Având în vedere faptul că aceste companii
multinaționale nu evazionează plata impozitelor pe muncă și TVA-ul, înseamnă că
toată gaura e din cauza evazionării impozitului pe profit, care se pune pe
profitul declarat. Multinaționalele își aranjează actele contabile astfel încât
să nu obțină profit și să declare profit zero. Unele exagerează atât de mult
încât declară pierdere.
Operațiunea se numește „optimizare fiscală” și în
esență, înseamnă încărcarea notei contabile a lor cu lucruri pe care nu le fac,
dar pe care le decontează că le-ar face în România. Atunci, iese că ei își
cheltuiesc banii pe niște lucruri pe care nu le cheltuiesc și spun că n-au
profit.
Un minim echilibru și dreptate ar fi impozitarea
multinaționalelor pe cifra de afaceri. Nu este total corect din punct de vedere
economic, dar dacă ele te trag în piept ce faci? Această soluție îți mai rămâne.
Pui 1% pe cifra de afaceri și ele nu te mai pot păcăli”, este de părere economistul
Ilie Șerbănescu.
Marile companii străine sunt controlate, dar li se
dă „O.K.-ul”. Controlul este făcut de unul dintre cei patru, din „The Big 4”,
care spun că ‘e corect’. Deși nu e corect!
Fără niciun fel de exagerare: cel puțin jumătate din
exploatarea mondială de multinaționale a diverselor țări ale lumii poate fi
pusă în cârca acestor companii din „The Big 4”, pentru că validează ceva ce nu
ar trebui să fie validat, un șarlatanism.
Un proiect de lege privind impozitarea adecvată, de
1% pe cifra de afaceri, ar elimina problema impozitării diferențiate. Totul, în
fiscalitatea din România este o minciună, fără nicio exagerare. Totul pornește
de la faptul că PIB-ul României este împărțit odios între muncă și capital,
spre deosebire de PIB-ul țărilor occidentale.
În România, munca ia din PIB 37-38%, iar în toate
țările occidentale ia peste 50%, adică salarii mari. Astfel, politica fiscală
poate fi echilibrată, să impoziteze rezonabil munca. La noi, munca este
supraimpozitată. Ia puțin și atunci, statul nu are de unde să ia, pentru că nu
are voie să impoziteze capitalul. Munca e impozitată cu 47%, iar ceea ce obține
capitalul, cu 16%.
Bugetul nu încasează suficienți bani. Taxele,
chipurile, trebuie să fie mici, ca să atragă investitorii străini. Fals! Pentru
că pe investitorii străini nu-i
interesează asta. Ei oricum își fac „optimizarea fiscală”, cu care statul român
pierde. Nu din cauza asta vin, ci din motive geo-economico-strategice. Această
minciună este impusă pentru ca guvernele, respectiv statele să nu aibă nicio
putere asupra multinaționalelor. Este simplu, foarte, foarte clar. Atunci, în
România de pildă, care are un profil strict colonial, 27% din taxe reprezintă
27% din PIB. Media la nivelul UE este 44%. Țările nordice au peste 50%. Și
atunci, statul e sărac, nu are bani pentru investiții, în infrastructura
rutieră de exemplu. Statul român ar trebui să câștige mai mult decât statul
occidental, procentual, din taxe.
„Ordonanță a Austerității” nu va rezolva nimic, nu
se va schimba nimic. Nu au voie să se atingă de multinaționale. Dacă nu te
îndrepți către principalul evazionist fiscal când ai probleme, muți mizeria
dintr-o parte-n alta.
Notă
– adaptare după dialogul dintre economistul Ilie Șerbănescu și jurnalista
Alexandra Cruceru
Sursa:
art-emis.ro
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu