FEMEIA CARE A UITAT SĂ MAI PLÂNGĂ, scrisă de MIHAELA CD, Ed. Globart Universum. Montreal, Canada, 2023, este un frumos roman, dedicat fiicei sale Larisa.
Iată că distinsa
scriitoare canadiană de origine română, MIHAELA CD, ne oferă încă o bucurie
editorială, care vine să întregească creația sa, într-un frumos corolar literar
artistic.
Astăzi,
Cititorule, vom păși împreună în templul sufletului unui femei, creionat cu
grijă de autoare, pus în situații de viață surprinzătoare, spre a o însoți pe
drumul plin de obstacole al destinului.
Cartea ne
prezintă o impresionantă poveste de viață, redată frumos și delicat din punct
de vedere literar, cu introspecții și confesiuni, cu dialoguri, cu acțiuni
frumos concepute, cu esențe și construcții stilistice, care te ajută să fii în
miezul acțiunii și să empatizezi cu personajele.
Cele 17 capitole
reprezintă o invitație în universurile existențiale în care se zbate femeia, în
cel exterior și în cel interior, în căutarea propriei fericiri, pe drumul sinuos
sau abrupt, cu lecțiile pe care destinul i le așterne în cale.
O cunoaștem pe
Ana, încă din primul capitol, în care suntem repede introduși în atmosfera
romanului, prin descrierea ambianței din gara provincială, în care „Ploua mărunt și des pe caldarâm, ploua și-n
sufletulul” Anei, rămasă singură cu doi copii, în urma
morții soțului ei Caporalul Simion Toader, căzut pe front și îngropat într-o
groapă comună.
Cu mare artă
autoarea își construiește personajul: Ana, rămasă orfană de mică, într-o
familie cu opt frați și pe care viața a învățat-o să înfrunte singură
greutățile. Pe Toader l-a cunoscut la bal, iar după 3 luni s-au cununat la
bisericuța din sat. Aveau doi copii: Lucica de 5 ani și Alexandru 2 anișori. În
gară, ea încă mai aștepta o minune. (Cap. 1, Ana).
I se face rău,
ajunge în spital, în urma șocului tristei vești. Aici, atmosfera de spital, cu
personalul și doctorița Gabriela Simionescu, interferă cu o comunicare astrală:
Va fi bine! Ana își visează propria
căsătorie civilă cu Ion, în prezența părinților, un bărbat pe care nu îl
cunoștea însă. O licărire de speranță, dar și de bucurie în visul ei. (Cap. 2, Visul)
Aflată în spital
timp de trei săptămâni, perioadă de zbatere între realitate și imaginar, își
pierde memoria, care îi revine spontan: 28 de ani, satul Vaduri, cei doi
soldați care au dus-o la spital când a leșinat în gară, copii lăsați la mătușa
Mărioara, sora ei mai mică. (Cap. 3, Adevărul)
Este adusă acasă de șoferul Mihai Popa, impresionat de povestea ei de iubire
frântă atât de brusc și de trist. Însăși întrebarea lui din finalul capitolului
„o va mai întâlni oare?” – lasă
deschisă perspectiva acțiunii. (Cap. 4, Întâlnirea.)
Ana rememorează
amintirile trăite cu Toader, care era de meserie tâmplar, harnic și iubitor,
iar ea ca să își întrețină întreaga familie, lucrează câte ceva în sat,
inclusiv croitorie, visul ei fiind să devină creatoare de modă. Hotărăște să
facă totuși o slujbă de înmormântare creștinească pentru acesta. Devine tot mai
tristă, trezind-o doar cuvintele sorei Elena care îi amintește că e tânără,
frumoasă și are doi copii. „Printre
rugăciuni, întreabă: De ce Doamne?, e
încurajată
de Îngerul ei păzitor, iar ea își promite ei înșiși că va redeveni puternică pentru
copii. (Cap. 5, Acasă).
Logodna Ancuței
cu George, fiica lui Nicolae, vărul ei, o
readuce la viață. Acolo îl cunoaște pe Ion. (Cap. 6. Petrecerea), Da, nimic nu e întâmplător. Coincidențe stranii, care
îți mențin trează atenția și înviorează acțiunea. Pornind de la anunțul din
ziar, pentru a se angaja ca
vânzătoare, îl reîntâlnește de Ion, proprietarul magazinului, reîntâlnind de
fapt pe bărbatul din vis. El necăsătorit și bogat, fiind vărul doctoriței
Simionescu, ea văduvă cu doi copii. El îi declară dragostea. (Cap. 7, Nimic nu-i întâmplător)
Autoarea ne
împărtășește atmosfera nunții lor, bucuria rudelor, a ei și a copiilor. S-au
mutat la casa lui din Aluniș, apoi emoția valsului, dorința lui de a avea copii
împreună și planurile de viitor, inclusiv despre numele viitorului copil, dar
și o confesiune profundă: „Mi-e și frică
cât sunt de fericită”. (Cap. 8
Fericirea)
Fericirea
continuă cu venirea pe lume a micuței Maria, o binecuvântare pentru întreaga
familie. Până și natura se bucură: „Stelele
nopții se aprinseră peste Aluniș”. În
spital, Ana, din nou trăiește între vis și realitate, cu mesaje stranii, pe
care încearcă să le înțeleagă. Suntem martori la primii pași ai Mariei, apoi la
bucuria Anei că e din nou însărcinată. (Cap. 9, Maria) Retrăim alături de Ana venirea pe lume a băiețelului și din
nou atmosfera de spital de care o lega atâtea amintiri. (Cap. 10, Ionuț)
La ceremonia de
comemorare a morților, doctorița Simionescu este adusă de Mihai Popa, fost căpitan
de armată, pensionat de boală, același șofer care o adusese din spital acasă.
Urmează din nou secvențe de visare cu
părinții ei, când un alt bărbat îi oferă un buchet de flori. Visul se adeverește.
Ion, cu arsuri și traumatisme grave în urma unui incendiu, își pierde viața și
e înmormântat în cimitirul din Vaduri, lângă părinții ei. Și de data aceasta
îngerul păzitor o asigură că va fi bine, chiar dacă el nu avea cum să-i schimbe
destinul lui Ion. (Cap. 11, Tragedia).
Popa Mihai este
cel care o ducea de la Aluniș la cimitirul din Vaduri, care îi iubea copiii și
pe ea. Ana urmează cursuri de creație la o Casă de modă, cursurile fiind
plătite de doctorița Simionescu, (Cap. 12 Mihai)
apoi se angajează la Casa de modă, iar Mihai rămâne să locuiască cu ea și
copii. La cei 36 de ani rămâne din nou însărcinată. Se căsătoresc, chiar dacă
inima ei era încă la Ion, o naște pe Sanda cu dragoste pentru Ion, acesta
dorind ca și ceilalți copii să-i poarte numele.
Visele continuă, își visează părinții însoți de cei trei bărbați din
viața ei: Simion, Ion și Mihai, care o înștiințează ca va avea o fetiță și care
în vis dă copilul lui Ion. (Cap. 13, Soarta).
Micuța vine pe
lume prin cezariană, cu complicații medicale, în urma căreia ea nu mai poate
avea copiii, moment depășit înțelept de Ana, pentru ca în cele din urmă veselia
să se instaleze din nou în casa lor. (Cap 14, Sanda).
Visul o
urmărește, anunțând o nouă primejdie. Mihai e luat de apele Someșului, când a
sărit să-și salveze copiii. După zece zile de plâns, la înmormântare, Ana era „împietrită de durere”(Cap. 15, Nenorocirea)
Marginalizată de
lume, numind-o „vrăjitoarea satului”,
ca și cum ea era cauza acestor tragedii din viața ei, Ana este și rămâne o femeie care a făcut sacrificii pentru a exista, care
a luptat pentru copiii ei, dar pe care trecutul o urmărește.
Ea se zbate
continuu, vrând să facă pace între minte și inimă, dar vocea îngerului o însoțește.
Pentru prima dată își destăinuie visele în întregime doctoriței Simionescu,
nașa copiilor. În visul ei, de fapt trăiau toți cei trei bărbați din viața ei. (Cap.
16, Gura lumii)
Ajunsă la 40 de
ani, vinde casa din Aluniș ca să poată țină copii la școală: Lucica studentă la
Medicină, Alexandru la liceu care voia să studieze dreptul, apoi urmau ceilalți
trei. Se hotărăște să se mute la Vaduri, lângă cimitirul cu părinții și bărbații
ei. Sora ei are un accident cu mașina. Din nou visele îi prevestesc
evenimentele care urmau să aibă loc în viața ei. Sora ei decedează, dar
avertismentul visului mai includea un bărbat, șoferul mașinii care decedase și
el, chiar dacă ea credea că e vorba de pe Adrian Manea, fostul soț al
doctoriței, cel care donase sânge pentru Elena, sora Anei. (Cap. 17, Adrian)
După o lună de
la înmormântare Ana se mută cu copii la oraș
în casa lui Adrian. Dar uneori „Fericirea doare foarte rău”. Acesta o
cere în căsătorie, numai că ea refuză pentru a nu-l pierde. „Acum, eu sunt femeia care a uitat să mai
plângă!...” și continuă „nu pot să
risc”,… „Nu vreau să te pierd...”
O construcție rotundă,
pe care o parcurgi precum o continuă inspirație, meditând și trăind
evenimentele alături de personaje.
Urmează un C.V. literar-artistic cuprinzător:
poet, redactor, cronicar, textier, promotor cultural, scenarist și regizor,
artist pictură tradițională și digitală.
Cunoaștem bogata Activitate literarǎ ṣi
cultural-artisticǎ a MIHAELEI CD, Evenimente, Concursuri și Parteneriate,
Apariții editoriale și în curs de apariție, Antologii, Interviuri, Reviste,
Premii, Referințe critice, Picturǎ tradiționalǎ, digitalǎ ṣi art design,
Diplome, trofee, distincții și premii. O muncă continuă, o misiune asumată și
un profil literar artistic de excepție.
Cartea FEMEIA
CARE A UITAT SĂ MAI PLÂNGĂ, este un roman cu personaje reale, frumos
construite, cu caractere puternice care iau viața în piept cu demnitate.
Deși zbuciumul
lăuntric, al Anei e mare, „De ce Doamne?
De ce?” (Cap 5. și 16) „De ce a
spus în vis îngerul păzitor despre destin? Așa o fi? Avem toți un destin
prescris? Și atunci, care este destinul ei? Cum putea să afle? Pe cine să
întrebe?” (Cap. 11), acesta alternează
cu clipele de fericire și cu cele mai triste, ea permanent continuă să
se roage și să comunice cu Dumnezeu: „Doamne, nu mi-l lua, Doamne, și pe el.
Te rog, Doamne, te rog!”, „Doamne, te rog, te rog!” (Cap. 11), iar în cele din urmă ea devine „ca o stâncă, era
puternică, hotărâtă și
energică”.
O carte în care
de fapt stăm de vorbă cu sufletul și cu Dumnezeu, căruia i se pun mereu
întrebări, iar răspunsurile vin fie prin entități de lumină, fie prin oameni.
Numai așa ai puterea de a depăși și a merge mai departe după propria opțiune,
respectându-ți liberul arbitru.
Autoarea are darul de a sintetiza esența, de a ne arăta
că important e drumul spre a ajunge în vârful muntelui, în care Dumnezeu i-a
oferit Anei copii, iubire, dar și multe obstacole. O carte care ne
invită la o meditaţie existenţială, care ne înalţă făcându-ne mai buni și mai
puternici!
Impresionant este
modul cum oamenii se ajută între ei, rudele, nașii, prietenii, cum sunt
împreună la ritualurile care marchează
evenimentele importante ale vieții: nașterea, logodna, căsătoria, moartea,
toate trăite profund de personajele cărții.
Firul epic al
romanului este presărat cu descrieri miraculoase: „Acolo în căsuța mică de la
țară acoperită cu șindrilă, în cele două odăi mici, seara la lumina pâlpâindă a
unei lămpi cu petrol, Ana le spunea povești și le citea din cartea de rugăciuni
tămăjită de vreme, moștenită de la mama ei” (Cap. 1), alături de păreri și concluzii despre viață ale personajelor „Viața își torcea firul firesc” (Cap. 1), „Fericirea doare” sau „Acum,
eu sunt femeia care a uitat să mai plângă!...” (Cap.17).
Romanul e
structurat în 17 capitole, desfășurându-se pe mai multe planuri: evenimente din
familie, trăiri onirice, comunicări cu entități astrale, care marchează
personalitatea și devenirea, prin care facem o incursiune în viața personajului
principal, un destin care o marchează profund, în care acțiunea se derulează
într-un crescendo, într-o curgere fluentă liric – narativă, care înviorează
povestea, încât nu sesizezi că de fapt tu ești cititor.
Pendulăm între real
și universul imaginar încărcat de extrasenzorial, dar explorăm și universul
interior și hipersensibil al personajului principal, transpunere care face ca trecutul să alterneze cu prezentul, realul
cu imaginarul, terestrul cu astralul.
De
fapt, romanul este o călătorie în sine, plină cu metamorfoze în modul de a
percepe viața, evenimentele și lecțiile prin care trec personajele.
Inițial,
când am văzut că Ana așteptă într-o gară pe cei întorși din război, mă gândeam cât
de potrivit a ales scriitoarea aceste momente, având în vedere faptul că trăim
într-o perioadă în care pacea este frântă când nu te aștepți și din ce în ce
mai mult.
De
asemenea mi-am dat seama că scriitoarea și-a conturat personajul dinainte, unul puternic, într-un continuu
proces evolutiv, de a lua viața în piept din copilărie până la maturitate.
De
fapt, universul
feminin, așa cum ni-l prezintă autoarea este imprevizibil și plin de
incertitudini, dar surprins şi filtrat cu fineţe, cu abilitatea de a descifra
realitatea interioară a personajelor sale, de a le aşeza într-un context lucid,
etic şi moral, în infinitul de trăiri al fiecăruia.
Un model de demnitate
feminină, din partea unei femei puternice, care se dăruiește total copiilor ei
și de la care învățăm multe, care urcă gradat pe treptele sufletului,
acceptându-și destinul cu maturitate, dăruire și responsabilitate.
Avem în față un roman
realist, în care planurile interferează, se prelungesc unele din altele,
comunică atât cât e nevoie ca acţiunea să evolueze prin construcții epice bine gândite,
dezvoltând, atenuând sau alternând conflictele interioare, experiențele de
viață, uneori repetitive, cu sincronicități stranii, unele greu de înțeles.
Scenele de viaţă
sunt surprinse în esenţa lor, într-o creație care acaparează de la început până
la sfârșit. Un roman care oferă modelul unei femei luptătoare, pentru ea, pentru
familie și copii, cu o puternică ardere lăuntrică, care depășește
vicisitudinile vieții. Romanul are și va avea un puternic impact pozitiv din
punct de vedere psihologic și axiologic asupra cititorilor.
Cartea este o
Lecţie de viaţă cu visuri, căutări și zbateri, în idei care curg, merg și ajung
exact unde trebuie. O
carte cu acțiuni și derulări surprinzătoare,
cu personaje puternic marcate de viață, dar frumos construite și prezentate, cu
o scriere captivantă, care te face să nu lași cartea din mână.
Impresionantă
poveste de viață, frumos și delicat prezentată din punct de vedere literar, cu
introspecții și confesiuni, cu dialoguri dense în conținut, cu personaje frumos
construite, cu esențe și construcții stilistice, care te ajută să fii în miezul
acțiunii și să empatizezi cu personajele.
O construcție
epică impunătoare, în care psihologicul se împletește cu realitatea în care
înoți, în care descoperi că lecțiile le învățăm doar trăindu-le.
O carte care
te invită la reflecții și la a descoperi sensurile profunde ale trăirilor unei
femei puternice, pe drumul plin de surprize către propria fericire.
Un subiect
actual, tratat într-o manieră proprie, cu un stil confesiv, mergând până la
psihologic, cu lecții de viață înțelepte pentru toate vârstele, care reușește
să te scoată din haosul lumii de azi, pentru a te purta în iureșul lumilor
interioare ale personajelor, invitându-ne la reflecții, într-o creație literară
ce merită toată atenția și prețuirea noastră.
Ceea ce vrea să spună autoarea prin romanul ei, este
că iubirea apropie, unește, empatizează, zidește și se dăruiește până la
identificare. Ea crează stări de spirit care înalță umanul. Iubirea se
învață trăind-o. Este vorba despre iubirea de sine, care este nucleul ființei,
bucla ei de adevăr profund, cea care te conectează la Divinul din tine și la
Divinul din ceilalți.
Mesajul către cititor care
răzbeşte printre rânduri, este că: „Trebuie să lupţi”! Este o carte despre viaţa ca o luptă, despre
speranţă şi încredere în Dumnezeu, cu care comunicăm și-L avem alături.
Se spune că în
tinerețe, la vârsta iubirii, scriitorii aleg poezia, iar la maturitate optează
pentru roman. Constat că maturitatea literară a scrisului Mihaelei CD se manifestă
plenar în toate genurile literare, că este o
voce distinctă în literatura de azi, cu o scriere inedită, proprie și asumată.
Mulțumim
autoarei pentru periplul spiritual oferit, pentru această călătorie prin sufletul uman, care ne-a demonstrat încă
o dată că iubirea e mai sus de orice și ea trebuie dăruită.
Aşteptăm cu
nerăbdare următoarele cărți care așteaptă să fie tipărite, pentru că viaţa îmbrăcată în cuvinte curge precum un fluviu sacru, de la infinit la
infinit.
Vă recomand cu plăcere: Citiţi această carte!
AURELIA RÎNJEA,
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu