Duminica a 19-a după Rusalii (Predica de pe munte – Iubirea vrăjmașilor), Luca 6, 31-36
„Zis-a Domnul: Precum voiți să vă facă vouă oamenii,
faceți-le și voi asemenea. Și, dacă iubiți pe cei ce vă iubesc, ce răsplată
puteți avea? Că și păcătoșii iubesc pe cei ce îi iubesc pe ei; și, dacă faceți
bine celor ce vă fac vouă bine, ce mulțumire puteți avea? Că și păcătoșii fac
același lucru; iar dacă dați împrumut celor de la care nădăjduiți să luați
înapoi, ce mulțumire puteți avea? Că și păcătoșii dau cu împrumut păcătoșilor,
ca să primească înapoi întocmai. Însă voi iubiți-i pe vrăjmașii voștri și
faceți-le bine și dați cu împrumut fără să nădăjduiți nimic în schimb, iar
răsplata voastră va fi multă și veți fi fiii Celui Preaînalt, că El este bun cu
cei nemulțumitori și răi. Fiți milostivi, precum și Tatăl vostru milostiv
este.”
Unul dintre cuvintele și îndemnurile Mântuitorului
din textul evanghelic de azi ne frapează, mai ales pe oamenii de astăzi, pe
„creștinii secolului al XXI-lea”: „Iubiți pe vrăjmașii voștri și le faceți
bine; dați cu împrumut, fără să nădăjduiți nimic în schimb!”. Acesta este și
motivul central al pericopei din această duminică. Dacă iubirea între oameni a
reprezentat întotdeauna o năzuință și o așteptare pentru ei, de-a lungul
veacurilor, până în ziua de astăzi, totuși ea este greu de înțeles și este și
mai greu de realizat pentru aceștia, indiferent de neamul din care provin, de
nivelul lor intelectual, cultural, spiritual sau economic. Ea rămâne o dorință
și o necesitate profundă a sufletului omenesc și multe se ascund sau ar vrea să
se justifice pe seama ei, dar este greu de îndeplinit, chiar și între oamenii
care sunt prieteni și care se iubesc, la un moment dat. Pentru că aspectul egoist,
care este asociat iubirii – „țin la tine și doresc să fim împreună”, dar și „să
am ceva din partea ta” – deși pare justificat, nu este cel care satisface
exigențele mai profunde ale iubirii sperate și nu îi poate aduce omului
împlinirea dorită. Deoarece iubirea, dincolo de sentimentele pe care le are în
suflet cineva pentru o altă persoană, trebuie să arate în aceeași măsură
respectul față de persoana în cauză și dorința de a o ajuta cu orice preț, ba
chiar de a merge până la uitarea de sine și la jertfă pentru persoana iubită.
Ori, acest lucru se împlinește în prea puține cazuri, de multe ori în spatele
iubirii găsindu-și loc alte porniri năvalnice și atracții trupești, interese
materiale și dorința de a profita de celălalt, cu pretextul că „îl iubești”,
sau că „îți este dator”, ca răsplată „pentru câte a făcut pentru tine”. Iar în
acest caz și iubirea cea mai frumoasă și mai promițătoare, care se naște între
doi tineri, la vârsta nevinovată și frumoasă a tinereții, va evolua
necorespunzător și se poate sfârși într-un „iad al conviețuirii comune”.
Aceasta, de cele mai multe ori, este urmată de nemulțumire, de gelozii și de
violență, ducând chiar până la despărțirea și ura între cei doi.
De aceea, dacă iubirea „obișnuită” între doi oameni
care au fost apropiați este atât de greu de realizat și mai ales de „păstrat”,
cum este cu putință să ajungem la „iubirea de vrăjmași”, pe care ne-o cere
Mântuitorul?
Iubirea
jertfelnică a lui Hristos schimbă înțelesurile iubirii
Dacă așa stau lucrurile cu iubirea în lumea de azi
și dintotdeauna, să vedem ce schimbare aduce Domnul nostru Iisus Hristos în
ceea ce privește semnificațiile acestui termen și realizarea lui în practică?
În pericopa evanghelică a acestei duminici, la
începuturile ei, tot Mântuitorul enunță ceea ce se numește „regula de aur” a
creștinismului și a Predicii de pe Munte (Matei, capitolele 5-7, Luca 6,
20-38), din care face parte și pericopa noastră: „Precum voiți să vă facă vouă
oamenii, faceți-le și voi lor, asemenea!”. După care urmează o comparație
între păgâni (oamenii obișnuiți, care nu țin cont de păcate) și creștini, cei
care trebuie să devină urmași ai lui Hristos și asemănători Lui. Dacă îi iubim
doar pe cei care ne iubesc, ce răsplată putem avea? Și în acest caz nici măcar
nu putem să ne numim urmași sau ucenici ai lui Hristos. Pe când noi, creștinii,
botezați în numele Preasfintei Treimi și chemați cu acest nume, din acel
moment, trebuie să fim și să facem la fel ca și Mântuitorul nostru. Adică să îi
iubim nu doar pe cei care ne iubesc, ci și pe vrăjmașii noștri. Și nimeni nu a
făcut acest lucru într-un mod mai convingător decât Domnul nostru Iisus Hristos
Care, batjocorit și chinuit fiind, în fața procuratorului Ponțiu Pilat și pe
Crucea Golgotei, nu a chemat ajutor de la Tatăl Său cel ceresc și veșnic pentru
a-și pedepsi „vrăjmașii”, prin cele douăsprezece legiuni de îngeri, ci i-a
iertat pe chinuitorii Săi, rugându-Se Tatălui ceresc pentru ei: „Părinte,
iartă-le lor, că nu știu ce fac!” (Luca 23, 34). Iar anterior a spus foarte clar
că „nimeni nu are dragoste mai mare decât aceea de a-și pune viața pentru
prietenii Săi!” (Ioan 15, 13). Lucru pe care El Îl și face, în mod concret,
prin cele răbdate pentru oameni și pentru a lor mântuire, pe Crucea Golgotei.
Este drept că aici mai trebuie să adăugăm o nuanță, și anume faptul că, deși
Hristos a murit în locul nostru și S-a răstignit pentru mântuirea tuturor
oamenilor, a întregului neam omenesc, El respectă în mod desăvârșit libertatea
de alegere a oamenilor și fiind în același timp și Judecător Suprem și
Nemitarnic, la sfârșitul veacurilor sau la cea de-a doua venire a Sa, va
răsplăti fiecăruia după faptele lui, cum aflăm și din Pilda „Înfricoșătoarei
Judecăți” (Matei 25, 31-46): va despărți pe unii de alții, în funcție de
faptele lor, precum desparte păstorul oile de capre. Iar cei drepți, care au
făcut cele bune și L-au iubit pe Dumnezeu și pe ceilalți oameni, în viața
aceasta pământeană, vor merge la viața cea veșnică. Pe când cei care au făcut
cele rele și nu au dobândit această iubire, ci au fost egoiști și răi, vor
merge la osânda cea veșnică (Matei 25, 46).
Chiar dacă suntem însetați de iubire și am dori să
avem parte în viață doar de cele bune, să ne dăm seama, din exemplul și
îndemnurile acestei pericope evanghelice și din celelalte lucruri pe care le-am
spus, că iubirea cea adevărată nu este însoțită doar de plăcere și de lucrurile
care credem noi că ne-ar face bine și ne-ar putea ajuta să fim fericiți. Ci ea,
iubirea, trebuie înțeleasă dintr-o perspectivă creștină, citind cuvintele
Sfintei Scripturi și mai ales pe cele ale Noului Testament și luând aminte la
exemplul lui Hristos. Acesta, Dumnezeu fiind și mai înainte de veacuri, nu a
pregetat să se smerească pe Sine, Om făcându-Se, asemenea nouă, în afară de
păcat și nu S-a gândit doar la Sine, la slava pe care a lăsat-o pentru o vreme
și la toate demnitățile Sale dumnezeiești, pe care le-a avut în ceruri, din
veșnicie, alături de Tatăl Său cel ceresc, ci a lucrat în chipul cel mai simplu
și mai smerit cu putință la alungarea păcatelor din oameni și din firea lor, la
îndreptarea lor pe calea cea bună, spre Împărăția cerurilor, prin exemplu
personal, în primul rând, și la împlinirea cea adevărată, după care însetează
orice pământean. Omul se poate descoperi și trăi altfel decât prin pornirile
egoiste ale acestei lumi și mai ales ale omului contemporan, lipsit de
credință.
Cercetând cuvintele Sfintei Scripturi și întărind
credința în sufletele noastre, încercând în orice chip și prin mijloacele
cunoscute de atâtea veacuri ale Bisericii noastre Dreptmăritoare și Străbune,
să ne punem sufletul în rânduială și să învățăm principiile vieții creștine,
care coincid cu poruncile lui Hristos, dar și cu lucrurile pe care ni le-a dat
și le așteaptă Dumnezeu de la noi, să ne eliberăm din pornirile faptelor
egoiste și să-i vedem pe cei de lângă noi ca făpturi ale aceluiași Tată ceresc,
chiar dacă uneori s-au abătut pe alte căi, urmând pornirile lor și sfatul celui
rău. Să îi iertăm pe aceștia chiar și atunci când îi identificăm ca fiind „vrăjmașii
noștri”. Să ne rugăm ca Bunul Dumnezeu să ne dea această putere de a-i ierta și
de a-i iubi. Și astfel, cu răbdare și ajutor de la Dumnezeu, prin Hristos,
Cuvântul Cel Viu și Veșnic al Tatălui ceresc, să ne aflăm adevărata valoare și
menire în viață și să urmăm modelul Lui, care ne va aduce pace, liniște și
mulțumire sufletească, precum și motivația și puterea de a deveni creștini
adevărați și de a înainta neîncetat pe Calea Mântuirii.
Autor:
† Siluan, Episcopul ortodox român al Ungariei – 29 Septembrie 2024
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu