Nașterea Maicii Domnului (Luca 10, 38-42; 11, 27-28)
În vremea aceea a intrat Iisus într-un sat, iar o
femeie cu numele Marta L-a primit în casa ei. Și ea avea o soră ce se numea
Maria, care, așezându-se la picioarele Domnului, asculta cuvântul Lui. Iar
Marta se silea cu multă slujire și, apropiindu-se, a zis: Doamne, oare nu
socotești că sora mea m-a lăsat singură să slujesc? Spune-i, deci, să-mi ajute.
Și, răspunzând, Domnul i-a zis: Marto, Marto, te îngrijești și pentru multe te
silești, dar un singur lucru trebuie: căci Maria partea cea bună și-a ales,
care nu se va lua de la ea. Și, când zicea El acestea, o femeie din mulțime,
ridicând glasul, I-a zis: Fericit este pântecele care Te-a purtat și fericit
este pieptul la care ai supt! Iar El a zis: Așa este, dar fericiți sunt și cei
ce ascultă cuvântul lui Dumnezeu și-l păzesc pe el.
Spre deosebire de Anul Nou calendaristic, cel
bisericesc începe la 1 septembrie, iar prima sărbătoare a acestuia este
Naşterea Maicii Domnului, care nu a fost rânduită în această perioadă la voia
întâmplării, ci pentru a evidenția faptul că de acum se ivesc zorii mântuirii
și plinirea vremii este tot mai aproape.
Conform tradiției bisericești, Sfânta Fecioară Maria
s-a născut în ziua de 8 septembrie, oferind negrăită bucurie nu doar
părinților ei, ci întregii umanități, pentru că opera de răscumpărare a omenirii
din robia diavolului era tot mai aproape, numărându-se de acum în ani.
Primele șase cifre sunt ale creației, ale lucrării,
reprezentând zilele în care Dumnezeu a adus lumea în existență. Numărul șapte
este al zilei odihnei Domnului și a omului, la porunca lui Dumnezeu, care se
repetă săptămânal și trece, ca și omul. Cifra a opta însă închipuie ziua
veșniciei, odihna veacului viitor, ziua veșnicei prăznuiri cu Domnul Hristos,
care nu va avea sfârșit. De aceea Dumnezeu a rânduit ca Sfânta Fecioară Maria
să vină în această lume în ziua de 8 septembrie, pentru a arăta că datorită
nașterii ei, urmată de o viață fără de păcat, Fiul Cel veșnic al lui Dumnezeu
S-a întrupat din pântecele ei cel preacurat, a biruit moartea și le-a dăruit
oamenilor viața veșnică în Împărăția cerurilor.
Sfânta Scriptură nu consemnează nașterea Sfintei
Fecioare Maria, însă avem informații despre aceasta în Sfânta Tradiție.
Nașterea Sfintei Fecioare Maria face legătura dintre
Vechiul și Noul Testament, punând capăt etapei promisiunilor și a așteptării
și inaugurând vremea harului și a mântuirii prin Domnul nostru Iisus Hristos,
pentru că așa cum a afirmat Sfântul Ioan Evanghelistul, „Legea prin Moise s-a
dat, dar harul şi adevărul au venit prin Iisus Hristos” (Ioan 1, 17).
La acest praznic noi anticipăm re-crearea noastră
prin har, schimbarea Legii celei Vechi și trecătoare cu cea Nouă și
nepieritoare, înlocuirea literei cu Duhul şi a umbrei cu realitatea.
Tatăl Sfintei Fecioare Maria se numea Ioachim și se
trăgea din Betleem, din neamul lui David. Ana, soția lui, era din acelaşi neam,
ea fiind fiica preotului Matan şi a soţiei sale, Mariam. După căsătorie, cei
doi s-au stabilit în Ierusalim.
Cu toate că Ioachim și Ana își doreau foarte mult un
copil, anii treceau, dar dorința lor nu se împlinea.
Evreii știau prea bine că din poporul lor se va
naște Mesia, de aceea aveau numeroși copii, cu gândul că unul dintre ei va fi
Mântuitorul lumii sau cel puțin un predecesor al acestuia. Din acest motiv,
familiile fără copii erau considerate uitate sau chiar blestemate de Dumnezeu,
fiind disprețuite și uneori ironizate.
Ioachim și Ana erau oameni cu frica lui Dumnezeu,
rugători, postitori și milostivi, dar cu toate că săvârșeau numeroase fapte
bune, dorința lor cea mai fierbinte, de a avea un copil, nu se realiza.
Cu prilejul unei mari sărbători, cei doi au dus la
templul din Ierusalim un dar, însă preoții au refuzat să-l primească,
spunându-le că din moment ce ei sunt deja în vârstă și nu au nici un copil,
Dumnezeu nu se va bucura de jertfa lor.
Rușinați și răniți profund, pentru ceva de care nu
erau vinovați, cei doi soți au plecat spre casă. Pe drum însă, Ioachim i-a spus
Anei că el se va retrage o perioadă de timp pentru post și rugăciune mai
intensă în peștera de la Hozeva, în care prorocul Ilie a fost hrănit de corbi,
îndemnând-o și pe soția lui să-și sporească faptele de milostenie, postul și
rugăciunea, în speranța că Dumnezeu îi va asculta și pe ei și îi va binecuvânta
cu un urmaș.
Avându-i în minte pe Avraam şi pe Sara, precum şi pe
alții care au trăit aceeași experienţă nefericită ca și a lor, dar în cele din
urmă au dobândit un copil, cei doi soți și-au înmulțit rugăciunea, făgăduindu-I
lui Dumnezeu că dacă vor avea un copil Îl vor închina Lui.
Văzând credința, răbdarea și perseverența lui
Ioachim și a Anei, Dumnezeu i-a trimis fiecăruia dintre cei doi câte un înger,
care le-a vestit că rugăciunea le-a fost ascultată și că vor avea o fiică, pe
care să o numească Maria.
Cei doi s-au revăzut plini de bucurie în casa lor
din Ierusalim, iar la scurt timp Ana a zămislit.
Se crede că Ioachim și Ana aveau o casă în
apropierea scăldătorii Vitezda din Ierusalim, unde s-a născut și și-a petrecut
primii ani ai vieții Sfânta Fecioară Maria.
În vechime, în locul respectiv a fost construită o
biserică bizantină, care a fost parțial distrusă de perși în anul 614, fiind
ulterior restaurată, dar apoi a ajuns din nou în ruine.
În prezent, lângă fosta biserică bizantină există un
lăcaș de cult închinat Sfinților Ioachim și Ana.
În faptul că Ana a fost stearpă, Sfântul Ioan
Damaschin vede sterilitatea sau lipsa harului dumnezeiesc din întreaga
umanitate în urma păcatului strămoșesc și a celor personale săvârșite de toți
oamenii, conform celor afirmate de psalmistul David: „Domnul a privit din cer
spre fiii oamenilor să vadă dacă este cineva care înțelege sau care-L urmează
pe Dumnezeu, dar toți s-au abătut, împreună netrebnici s-au făcut, nu-i nimeni
care să facă binele, nu, nici măcar unul nu este!” (Psalmul 13, 2-3). Odată cu
izbăvirea Anei, manifestată prin zămislirea și naşterea Sfintei Fecioare Maria,
s-a dovedit că harul dumnezeiesc a început să lucreze din nou în umanitate,
chiar dacă nu într-un mod deplin.
Natura
umană începe să se transfigureze
Minunea întrupării Domnului Hristos necesita acest
miracol prealabil, parte integrantă a unui proces de pregătire treptată, în
care natura umană avea să cedeze tot mai mult locul harului dumnezeiesc.
Nu doar Ioachim și Ana nu au putut avea copii, la
fel s-a întâmplat și cu alte cupluri faimoase din Vechiul Testament, cum au
fost: Avraam și Sara (părinții lui Isaac), Isaac și Rebeca (părinții lui Isav
și Iacov), Elcana și Ana (părinții lui Samuel), Zaharia și Elisabeta (părinții
Sfântului Ioan Botezătorul), care au fost binecuvântați de Dumnezeu cu copii în
urma a numeroase și fierbinți rugăciuni, iar toți aceștia au jucat un rol
important în istoria poporului ales și chiar a mântuirii lumii.
Cu toate acestea, există și o deosebire între Ioachim
și Ana și toate celelalte personalități pomenite din Vechiul Testament, pentru
că, în afară de Ioachim și Ana, toate celelalte cupluri au avut băieți, dar cu
toate acestea, Sfânta Fecioară Maria s-a ridicat cu mult deasupra tuturor, din
moment ce ea este „mai cinstită decât heruvimii și mai mărită fără de asemănare
decât serafimii”.
Ioachim și Ana și-au numit fiica Maria, după cum le
spusese îngerul care le-a vestit nașterea ei. Şi aceasta cu toate că în limba
ebraică acest nume se găsește sub formele de „Miriam” sau „Mariam”, așa cum se
numea sora lui Moise, care era prorociță (Ieșire 15, 20), fiind cel mai
frecvent nume pe care îl poartă femeile din Țara Sfântă până în zilele noastre,
întrucât Noul Testament a fost scris în limba greacă, Maica Domnului a fost
întotdeauna numită Maria, purtând forma grecizată a numelui ebraic.
Din punct de vedere etimologic acest nume provine
ori din egipteană, ori din ebraică și are multiple semnificații, precum:
„binecuvântată de Dumnezeu”, „doamnă”, „împărăteasă”, „stăpână”, „cea aleasă”,
„cea frumoasă” etc.
Numele de Maria este frecvent întâlnit în Noul
Testament, unde pe lângă Maica Domnului l-au mai purtau cinci femei, iar pentru
a nu fi confundate între ele, după nume se adăuga întotdeauna o relație a
acelei femei legată de alte persoane sau locuri. Trei femei numite Maria le
întâlnim în preajma Domnului Hristos: Maria Magdalena, Maria lui Cleopa
(cunoscută și sub numele de Maria, mama lui Iacob) și Maria, sora lui Lazăr.
Acestora li se adaugă Maria, mama lui Ioan Marcu (Faptele Apostolilor 12, 12)
și Maria din Roma (Romani 16, 6).
Sfinţii Părinţi, vorbind despre legătura dintre
Maica Domnului şi Fiul ei, adeseori o aseamănă cu legătura dintre aurora
dimineţii şi soare. Deși aurora este produsă de soare, totuşi soarele răsare
din ea. Tot aşa, din pântecele Sfintei Fecioare Maria S-a născut Însuşi
Creatorul ei. Și precum aurora, încă înainte de răsăritul soarelui, oglindeşte
şi revarsă în lume o parte din frumuseţea şi strălucirea soarelui, tot aşa şi
Fiul lui Dumnezeu a purtat de grijă ca, încă înainte de naşterea Sa în lume,
râuri de har şi de sfinţenie să se reverse în sufletul aceleia care avea să-I
fie Maică. Pentru aceasta Dumnezeu a curăţit-o şi a sfinţit-o la Buna Vestire,
învrednicind-o astfel să-L primească spre întrupare pe Fiul lui Dumnezeu.
Prin nașterea Fiului lui Dumnezeu din pântecele
preacurat al Sfintei Fecioare Maria s-a arătat o „lume nouă” şi un „rai
străin”, din care s-a zămislit un nou Adam, Care îl plămădeşte din nou pe
vechiul Adam şi înnoieşte lumea. Era nevoie de o „nouă rădăcină” în mijlocul
umanităţii, de un „om nou” care să poată îndrepta iarăşi libertatea noastră
spre Dumnezeu. Această rădăcină nouă și acest om nou este Dumnezeu-Omul Iisus
Hristos, Care Se întrupează, devenind astfel pentru omenire noua rădăcină, noul
început, „aluatul cel nou”.
Prin nașterea Fiului lui Dumnezeu din Sfânta
Fecioară Maria s-a pregătit pe pământ o „carte” uimitoare, care este vrednică
să poarte nu numai întipărirea unor cuvinte, ci în chip negrăit pe Însuşi
Cuvântul viu, născut înainte de veci din Dumnezeu Tatăl, şi Care poate să-i
mântuiască pe cei care se apropie de El.
Astfel, Maica Domnului este cea care recheamă firea
noastră ce-şi pierduse „floarea” şi care căzuse din locul „neveştejit al
desfătării”. Ea este cea care o readuce la bună-înflorire şi dăruindu-i
înflorire veşnică, prin Fiul ei o duce în rai.
Nor
dătător de ploaie mântuitoare
Maica Domnului este un cer însuflețit care Îl poartă
în brațele ei pe Soarele dreptății, ca să-i lumineze și să-i încălzească pe
credincioșii care aleargă la ajutorul ei. Ea este ca un nor dătător de ploaie
mântuitoare, purtând în pântecele ei dumnezeiasca ploaie care udă și adapă
pământurile cele cuvântătoare. Ea este ca o masă având pe ea pâinea vieții, din
care mâncând credincioșii cu vrednicie vor trăi în veac. Ea este ca o vie care
poartă strugurele ce îi adapă cu vinul cel dulce pe credincioși. Ea este ca o
mielușea preanevinovată care Îl poartă pe mielul „Cel ce ridică păcatul lumii”.
Dacă
Domnul Hristos este expresia desăvârșită a iubirii lui Dumnezeu, Maica Domnului
este prefigurarea acestei iubiri.
Troparul sărbătorii de astăzi glăsuiește: „Nașterea
ta, de Dumnezeu Născătoare Fecioară, bucurie a vestit la toată lumea, că din
tine a răsărit Soarele dreptății, Hristos, Dumnezeul nostru. Și dezlegând
blestemul a dat binecuvântare și stricând moartea, ne-a dăruit nouă viață
veșnică”. Conform acestuia, dacă Eva a adus în lume blestemul, Sfânta Fecioară
Maria, noua Evă, a adus binecuvântarea; dacă Eva a adus în lume moartea, Maica
Domnului a născut Viața cea adevărată și veșnică; dacă Eva s-a făcut
pricinuitoare a căderii, Sfânta Fecioară Maria, prin ascultare și smerenie, a
devenit pricină a binecuvântării și a bucuriei pentru toată lumea.
Datorită importanței ei la opera de răscumpărare a
lumii, Maica Domnului are zece zile de sărbătoare și de pomenire în calendarul
creștin, după cum urmează:
Zămislirea Sfintei Fecioare Maria de către Sfânta
Ana, în 9 decembrie, care a avut loc în Ierusalim.
Naşterea Maicii Domnului o prăznuim astăzi, 8
septembrie, și s-a petrecut tot în Ierusalim.
Intrarea în biserică a Maicii Domnului la vârsta de
3 ani o sărbătorim în 21 noiembrie și a avut loc tot în Ierusalim.
Buna Vestire, prăznuită în 25 martie, a avut loc în
Nazaret.
Adormirea Maicii Domnului, pomenită în 15 august,
s-a petrecut tot în Ierusalim.
Patru sărbători sau pomeniri ale Sfintei Fecioare
Maria au avut loc în Constantinopol, capitala Imperiului Bizantin:
Izvorul Tămăduirii (care se sărbătorește în vinerea
din Săptămâna Luminată, fiind cu dată schimbătoare).
Așezarea veșmântului Născătoarei de Dumnezeu de
către împăratul Leon I, în anul 473, în biserica din Vlaherne, pomenită în 2
iulie.
Așezarea cinstitului brâu al Maicii Domnului de
către Patriarhul Eutimie într-o raclă din biserica Maicii Domnului, din cartierul
constantinopolitan Halcoprotia, în 31 august.
Acoperământul Maicii Domnului, prăznuit la 1
octombrie, este legat tot de Constantinopol.
Cea din urmă sărbătoare a Sfintei Fecioare Maria
este Soborul Maicii Domnului, în 26 decembrie.
Maica Domnului se bucură de o cinste deosebită în
Biserica noastră, de aceea la fiecare ectenie slujitorii ei rostesc următoarea
cerere: „Pe Preasfânta, curata, preabinecuvântata, mărita Stăpâna noastră, de
Dumnezeu Născătoarea şi pururea Fecioara Maria, cu toţi sfinţii să o pomenim”.
Din moment ce Fiul lui Dumnezeu întrupat Îl are pe
Dumnezeu Tatăl ca Părinte și pe Sfânta Fecioară Maria ca Mamă, înseamnă că
Preacurata a primit din partea lui Dumnezeu Tatăl, în calitate de fiică a Lui,
care a stat în ascultare desăvârșită de El, puterea de a săvârşi pe pământ, în
timp, ceea ce El a săvârșit în cer, în veșnicie.
Mama
noastră, a tuturor
Pe când Domnul Hristos se afla pe cruce, „văzând pe
mama Sa și pe ucenicul pe care-l iubea stând alături, i-a zis mamei Sale:
«Femeie, iată, fiul tău!». Apoi i-a zis ucenicului: «Iată, mama ta!». Și din
ceasul acela ucenicul a luat-o la sine” (Ioan 19, 26-27). Din cuvintele
adresate de Mântuitorul Sfântului Apostol Ioan constatăm că Acesta i-a zis
„Iată, mama ta!” și nu „mama Mea”, deci l-a îndemnat să aibă grijă de ea ca de
propria sa mamă. Întrucât la momentul respectiv ucenicul iubit îi reprezenta pe
toți cei care vor crede în Domnul Hristos, expresia „Iată, mama ta!” înseamnă
de fapt „Iată, mama voastră, a tuturor!”, după cum „Femeie, iată fiul tău!”
înseamnă pentru ea „iată fiii tăi!”, adică toți cei care vor îmbrățișa
învățătura creștină, de aceea noi considerăm că Sfânta Fecioară Maria este
maica tuturor creștinilor care o cinstesc.
De asemenea, din moment ce Biserica este Trupul tainic
al Domnului Hristos, în calitate de Maică a Domnului, Sfânta Fecioară Maria
este și Maica Bisericii și, prin urmare, și maica tuturor creștinilor care o
venerează.
Să urmăm exemplul Maicii Domnului și al părinților
ei, care au fost rugători, postitori, milostivi și au săvârșit numeroase fapte
bune și să ne rugăm Sfintei Fecioare Maria, Maica noastră, să mijlocească pe
lângă Fiul ei pentru noi.
Autor:
† Petroniu, Episcopul Sălajului – 08 Septembrie 2024
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu