Publicul televiziunilor locale din România orbecăie debil,
în acord cu ideile puține, fixe și repetitive de pe ecran. Asta pentru că
jurnaliștii care lucrează acolo își schimbă scrisul în funcție de culoarea politică, a sponsorilor sau a
regulilor impuse de patronul de presă.
Astfel de atitudini generează reacții ca ale lui Matei Nicolae, primarul din
Năvodari, care consideră că a fi jurnalist înseamnă a fi obedient. „Dacă dai în
mine, îti dau un șut în cur de la
etajul unu”, a zis el, referindu-se la jurnaliștii
incomozi.
Am aflat toate astea din studiul Harta politică a
televiziunilor locale făcut public astăzi de ActiveWatch – Agenția de Monitorizare a Presei. Cercetarea a
fost făcută în 15 județe, pe 56 de
televiziuni. Au fost realizate două sute de interviuri cu manageri media,
jurnaliști, autorități și
alți actori, inclusiv politicieni.
Bineînțeles că știam că politicienii se folosesc de
televiziunea locală ca de o scară spre imaginea mai bună în fața alegătorilor, dar nu știam detaliile acestei unelte mediatice. Ca
să aprofundez informațiile din
cercetarea ActiveWatch, am vorbit cu Maria Popa, asistent în proiectul FreeEx,
care a colindat țara în lung și-n lat pentru a vorbi cu jurnaliști și
edili locali.
VICE: De ce trebuie să ne îngrijorăm de soarta
televiziunilor locale?
Maria Popa: Televiziunile locale ar trebui să servească în
primul rând interesului public local. Dar agendele lor sunt diferite, chiar
contrare nevoilor comunității. Par să
fi uitat că noi i-am investit cu autoritate. Dar, mai alarmant e că și noi dăm semne de amnezie colectivă și nu le retragem sprijinul, probabil în
virtutea inerției. Uneori, când zapezi,
te întorci în timp cu zece-douăzeci de ani: un continuum laudațio al acelorași
fețe, subiecte și idei, în reluare sau în direct, fără conștiință
ori memorie, alimentat în cele mai multe cazuri din bani publici. Nu mai este
suficient „să schimbăm canalul” doar cu telecomanda. Hai să-l schimbăm pe bune,
dacă tot ni se adresează și,
întrucâtva, ne aparține.
Una dintre concluziile cercetării este: „Românii trăiesc
într-un deșert informațional fără să-și
dea seama”. Cum îi afectează asta pe cei 97% care se informează de la
televizor?
Anul trecut, când Eurobarometrul a anunțat că 97% dintre români au ca sursă
principală de informare televizorul, a fost ca și
când am citit că 97% mănâncă aproape exclusiv covrigi și cartofi. Dieta asta de șubrezire
mentală poate avea consecințe foarte
grave pe termen lung. Ajungem în situația
în care nu televizorul oglindește
societatea, ci viceversa – publicul orbecăie debil, în acord cu ideile puține, fixe și
repetitive de la televizor.
Care sunt problemele majore pe care le-ați identificat?
Multe dintre televiziunile locale, așa cum se remarcă și în
cazul celor mai multe posturi centrale, au ajuns instrumente de luptă pentru
adversarii politici sau economici ai celor care le dețin și le sprijină
direct sau indirect. Cineva are un Magnum, altcineva un Beretta, X are un Colt și Y un Sniper. E o luptă inegală, în funcție de resursele fiecăruia. Paradoxal, mulți dintre cei intervievați au spus că este mai ușor să stabilești
adevărul sau să-ți faci o imagine
cuprinzătoare despre viața politică și economică locală când ai mai mulți actori înarmați, decât când un singur grup de interese deține monopolul. Deci, într-un fel, ar trebui
să ne bucure, de pildă, peisajul media din Brașov,
unde cam fiecare facțiune importantă
are „sub oblăduire” o televiziune locală.
O altă problemă este că, deși
avem multe televiziuni, nu avem destui jurnaliști.
Noi le spunem „lucrători media” sau „angajați
din presă”. Cei mai mulți ziariști profesioniști
din presa locală sunt marginalizați și hăituiți,
ori s-au refugiat în alte domenii. Locurile lor au fost luate de diversioniști, oameni care nu au legătură cu
jurnalismul și ignoră sau sfidează
interesul public. Presiunile și
(auto)cenzura sunt acele din busola lor.
Un jurnalist de la Valea Prahovei TV zicea: „Nu e frumos să
mănânci din mâna cuiva pe de o parte și
să-i dai în cap pe de altă parte.”Cât de răspândită este atitudinea asta în
rândul jurnaliştilor pe care i-ai intervievat?
Din păcate, mulți
jurnaliști locali sunt tributari
statutului de locuitor al unui orășel
unde „toată lumea se cunoaște cu toată
lumea” și „nu e bine să-ți pui urbea în cap”. De aici imaginea
distorsionată pe care mulți o au față de (relația
cu) sursele de finanțare. Mentalitatea
sau complexul provincialului care vrea să fie în rând cu lumea face un
deserviciu atât omului, cât și breslei.
Ca jurnalist, ar trebui să fii detașat,
imparțial și să-ți faci unitate de
măsură și de referință din codul deontologic. Dar, deseori
deontologii sunt văzuți ca niște snobi desueți,
iar codul este doar un document de pus pe site sau de ținut la secretariat. Odată ce înlocuiești deontologia jurnalistică cu „gura lumii” și cu așteptările
abuzive ale finanțatorului, nu mai ești jurnalist.
Se poate vorbi de un model comportamental al celor
intervievați?
Lucrătorul din televiziunea locală are o relație infantilă cu autoritatea (șefii direcți,
politicienii, oamenii de afaceri care sprijină televiziunile locale). E nevoie
de o maturizare a lor, pentru a vorbi de jurnaliști.
Dacă te uiți la „șeful” tău ca la un părinte abuziv pe care te
temi să-l întrerupi cu respirația când
vorbește și
căruia totodată vrei să-i obții
confirmarea, Houston, we have a problem. În ce privește patronii din presa locală, pattern-ul lor este specific
narcisiștilor. Dacă finanțezi sau deții
o televiziune pentru amorul propriu, mai devreme sau mai târziu vei sfârși ca Narcis.
„Primul lucru care mi
s-a spus când am venit în Giurgiu a fost să-mi fac televiziune, că altfel nu mă
reprezintă nimeni niciunde”, a spus Marin Anton, fost secretar de stat în două
guverne. Cum funcționează treaba asta?
La nivel local, se perpetuează modele greșite de presă, iar asta se vede și din atitudinea de neîncredere a publicului
în relație cu jurnaliștii. Pe termen scurt, un politician care
„controlează” o televiziune locală capătă vizibilitate. Pe termen lung, se
decredibilizează atât televiziunea, cât și
politicianul. Falimentul moral și
financiar al presei își are rădăcinile
în lipsa de viziune a celor care, în loc să fie oameni de presă, se transformă
în comunicatori ai celor care dau banul.
„Dacă dai în mine, îti dau un șut
în cur de la etajul unu [unde e biroul primarului – n.r.] dacă spui
neadevăruri. Adică eu te primesc în casă și
tu te sui cu picioarele pe masă?”. Asta o spune Matei Nicolae, primarul
oraşului Năvodari. Cât de răspândită e atitudinea asta în rândul politicienilor?
Din păcate, nu este un caz izolat. Primarul Matei Nicolae nu
se raportează așa la jurnaliști doar declarativ. De curând, în urma unor
materiale publicate de ziaristul Vlad Odobescu, edilul a recurs la amenințări și
insulte în spațiul public. În accepția lui, odată ce îți acordă un interviu, îi ești
îndatorat. Oferirea de informații către
presă nu este văzută ca o obligație
democratică, ci ca o favoare. Iar mentalitatea asta este răspândită.
Cum mai hărțuiesc
politicienii, jurnaliștii?!
Prin tribunale, deși
au la îndemână suficiente pârghii de comunicare – de la dreptul la replică, la
conferințele de presă sau articolele pe
blog ori în alte media – prin care să rectifice sau să contrazică o informație greșită
sau ofensatoare la adresa lor. E drept, unele derapaje trebuie sancționate drastic, dar nu e cazul să-ți iei o armată de avocați care să monitorizeze presa și să „taxeze” jurnaliștii care „mișcă în
front”. Primarul Mazăre are suficientă notorietate și expunere mediatică încât să nu-i ceară 15 000 de euro
despăgubiri jurnalistei Feri Predescu într-un proces civil de calomnie. Nu înțeleg cum a dat justiția o sancțiune atât de
disproporționată în raport cu faptele.
Procesul se judecă acum la CEDO. „Reacția
lucrătorilor media în fața abuzurilor
funcționarilor publici este aproape
inexistentă”. De ce?
În fiecare an, când îi întreb pe jurnaliști de ce nu-i dau în judecată, răspunsurile
sunt cam aceleași mereu: un proces este
costisitor, durează mult timp, până la definitivarea lui informațiile cerute fie nu mai sunt valabile, fie nu
mai sunt necesare.
„Televiziunile locale produc churnalism”. Eu l-aș traduce „curnalism”. Cum recunoaștem fenomenul?
Când iei pe nerumegate un comunicat de presă și te limitezi la a-l da mai departe sau când
compilezi informații din materialele
realizate de alții, ești churnalist. Dar am remarcat un fenomen
care favorizează situații de genul:
angajați media „sechestrați” în redacții
de condițiile de muncă impuse;
redactori cu camera de supraveghere deasupra capului, pe motiv că foștii angajați
ar fi furat informații din
calculatoare; angajați care nu aveau
voie pe Internet sau pe Facebook în timpul programului sau care semnau zilnic
condica, de la ora X la ora Y. Superiorii lor pretindeau că „jurnalist ești 24 din 24” și
luau chestia asta motà mot.Cu mențiunea
că habar n-aveau ce înseamnă jurnalist.
Între cine se împarte responsabilitatea pentru situaţia
televiziunilor locale?
Patronii și
managerii de presă, politicienii și
oamenii de afaceri locali, angajații
media și publicul pasiv.
Ce a rămas bun în televizunea locală?
Sunt mulți oameni
buni în televiziunile locale, chiar și
printre cei care nu pot fi numiți
jurnaliști. Unii m-au impresionat. Unul
își vânduse o parte din posesiuni ca să
facă o televiziune locală echilibrată. Alții
făceau slalom între mai multe locuri de muncă în presă, pentru a-și păstra verticalitatea și a avea un venit decent. Unii făceau foamea
în redacție, cu salarii neplătite de
mai multe luni sau cu remunerații
infime, dar încă veneau la muncă și
credeau în ce făceau.
Ce facem în situația
asta?
Studiul include o serie de recomandări. În primul rând este
nevoie de o schimbare de mentalitate a presei, care să se focuseze pe nevoile
de informare ale comunității, în loc să
se cantoneze în plierea pe cerințele finanțatorilor.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu