Când ne-am întâlnit ultima dată la Domnia Sa în atelierul din Baia Mare era îngrijorată de starea de sănătate a soţului Ghiţă şi nu se întrevedea un sfârşit aşa de brusc a pictoriţei noastre, la doar 61 de ani. Cu atât mai mult am fost surprins de decesul ei neaşteptat fiindcă în 12 iulie, cu o zi înainte de aniversarea celor 63 de ani a lui Valeriu Sabău, aceasta a venit în centru, la OJT, să-l sărbătorească în avans pe bunul prieten şi să-i ureze cele bune!
Rămas bun Maria dar rămâne opera ta. Doamna Maria Mariş Dărăban vei rămâne în inimile noastre ca un prieten-artist de o modestie şi bunătate cum rar mi-a fost dat să văd.
Dumnezeu să te odihnească în pace! Condoleanţe familiei îndurerate!
CARTE DE VIZITĂ MARIA MARIŞ DĂRĂBAN
1. Fişa de artist:
Maria Mariş Dărăban: s-a născut în 19.decembrie1956, în comuna Apa. Judeţul Satu Mare. Absolventă a Institutului de Arte Plastice „Ion Andreescu” Cluj-Napoca (1979), membră a UAP (1992), membră a Asociaţiei Internaţionale a Artiştilor Plastici (1992), membră în Association Culturelle Terre des Arts, Franţa (1994).
Ateliere de lucru: Baia Mare-Maramureş, Apa – Satu Mare.
Maria Mariş Dărăban: s-a născut în 19.decembrie1956, în comuna Apa. Judeţul Satu Mare. Absolventă a Institutului de Arte Plastice „Ion Andreescu” Cluj-Napoca (1979), membră a UAP (1992), membră a Asociaţiei Internaţionale a Artiştilor Plastici (1992), membră în Association Culturelle Terre des Arts, Franţa (1994).
Ateliere de lucru: Baia Mare-Maramureş, Apa – Satu Mare.
2. Expoziţii:
Baia Mare, Satu Mare – 1980, 1983, 1986, 1988, 1989, 1990, 1996, 2001, 2006, 2014, 2015; Bucureşti – 1984, 1986, 1988, 1994, 1999; Cluj-Napoca – 1987, 1996; Turnu Severin – 1992; Sibiu, Muzeul Brukentahl – 2015; Bucureşti: Muzeul Naţional Cotroceni – 2016;
În străinătate: Ungaria – Gyula, Szolnok, Nyiregyháza, din 1979; Franţa: Paris: 1992, Donzerre – 1992, Lyon -1993, Romans – 1993, Bollene – 1996, Montelimar-1995, Vals les Bain-2003, Ffannce-Allain – 2005; Belgia: Fleron Retienne,1994, Liège -1994; Germania: Freiburg – 1996; Austria: Viena – 2009; SUA şi Canada: New York, 1997, 1998 (Institutul de Teologie şi Spiritualitate Română, Centrul Cultural Român, Ambasada României), Washington-1998, Tangible Brights Gallery, 1999 Canada: Centrul Cultural Românesc-Ottawa – 1998, Centrul Cultural Ucrainean, Hamilton, 1998; Grecia: Atena-2001;
O bună parte dintre lucrările artistei se regăsesc în colecţii publice şi private din: România, Franţa, Italia, Germania, SUA, Marea Britanie, Olanda, Israel, Belgia, Canada, Ungaria, Filipine, Elveţia, Mexic, Tunisia, Spania.
Baia Mare, Satu Mare – 1980, 1983, 1986, 1988, 1989, 1990, 1996, 2001, 2006, 2014, 2015; Bucureşti – 1984, 1986, 1988, 1994, 1999; Cluj-Napoca – 1987, 1996; Turnu Severin – 1992; Sibiu, Muzeul Brukentahl – 2015; Bucureşti: Muzeul Naţional Cotroceni – 2016;
În străinătate: Ungaria – Gyula, Szolnok, Nyiregyháza, din 1979; Franţa: Paris: 1992, Donzerre – 1992, Lyon -1993, Romans – 1993, Bollene – 1996, Montelimar-1995, Vals les Bain-2003, Ffannce-Allain – 2005; Belgia: Fleron Retienne,1994, Liège -1994; Germania: Freiburg – 1996; Austria: Viena – 2009; SUA şi Canada: New York, 1997, 1998 (Institutul de Teologie şi Spiritualitate Română, Centrul Cultural Român, Ambasada României), Washington-1998, Tangible Brights Gallery, 1999 Canada: Centrul Cultural Românesc-Ottawa – 1998, Centrul Cultural Ucrainean, Hamilton, 1998; Grecia: Atena-2001;
O bună parte dintre lucrările artistei se regăsesc în colecţii publice şi private din: România, Franţa, Italia, Germania, SUA, Marea Britanie, Olanda, Israel, Belgia, Canada, Ungaria, Filipine, Elveţia, Mexic, Tunisia, Spania.
3. Referinţe:
Lionel Scantéyé notase cu prilejul unui vernisaj pe teren francez: ”Dezbrăcând peisajul de amănuntele ce îi par derizorii, artista îl îmbogăţeşte în acelaşi timp cu secretele sufletului ei, cu nevoia ei avidă şi pasionantă de a iubi” (Enciclopedia artiştilor români contemporani, 2000)
M. N. Rusu, în revista ”Lumină lină”, New York: ”Imaginile plastice sunt călăuze pentru o călătorie într-o memorie ancestrală şi mai puţin într-una temporală./…/interiorul peisajelor sale emite o muzicalitate colorată, iveşte o aripă cosmică de înger, în care până şi pasta cromatică este aşezată pe pânză cu o pană îngerească”.
Lionel Scantéyé notase cu prilejul unui vernisaj pe teren francez: ”Dezbrăcând peisajul de amănuntele ce îi par derizorii, artista îl îmbogăţeşte în acelaşi timp cu secretele sufletului ei, cu nevoia ei avidă şi pasionantă de a iubi” (Enciclopedia artiştilor români contemporani, 2000)
M. N. Rusu, în revista ”Lumină lină”, New York: ”Imaginile plastice sunt călăuze pentru o călătorie într-o memorie ancestrală şi mai puţin într-una temporală./…/interiorul peisajelor sale emite o muzicalitate colorată, iveşte o aripă cosmică de înger, în care până şi pasta cromatică este aşezată pe pânză cu o pană îngerească”.
SWunt stupefiat cât de crudă este viața. Acum câteva zile am discutat cu Maria despre proiectele noastre și azi aflu că ne-a părăsit ! Nu-mi vine să cred! ADIO MAESTRĂ A CULORILOR !
RăspundețiȘtergere