sâmbătă, 27 noiembrie 2021

Medalion literar - Vasile Dan Marchiș

 


POEZII DIN CREAȚIA POETULUI VASILE DAN MARCHIȘ AU APĂRUT ÎN RECENTUL NUMĂR 3/2021 AL PRESTIGIOASEI REVISTE ”CAIETELE COLUMNA” DIN TÂRGU JIU

REGINA MEA
1
Muza bună m-a împresurat într-un mod
cât se poate de favorabil.
(spun asta deoarece sunt și muze rele precum demonii...)
Și o întâmpin prin apelativul:
”Regina mea!”
Ea mă primește astfel:
”Mesagerul meu, te-am dobândit drept premiu
sau recompensă
nu ca pe un lucru oarecare
să nu încadrezi totul fără rând
în geografie sau în istorie!”
Muzele rele fiind prin preajmă au obiectat:
”Trădare! La judecată cu ei!”
2
Nici una nici alta se hotărăște ca muza mea să fie răstignită
dar nu pe o cruce inertă ci pe una însuflețită.
Sunt ales eu pe post de cruce vie pe care să fie răstignită muza
Pe al ei umăr-munte de cuvinte mă ridică muza,
umbrind în întregime Golgota sub statura sa...
”Ne trebuie un Everest mai mare
să putem înfăptui această răstignire!”
Așa vociferau muzele rele...Și sunt dat la o parte...
3
Apoi fără să am ca inspirație măcar o poezie însuflețită tip ”Haiku”
prin care să spun ceva în fața muzei
rostesc doar atâta:
”Nemărginirea ta, acum când pe umărul tău de inspirații
ai ridicat Muntele Everest ca pe o cruce de jucărie
cum cred muzele rele că poți fi răstignită?
Toate acestea sub credibilitatea ta au fost anihilate!
Nu am poezie pe măsură cu care să te preamăresc!”
Cum Iisus Hristos strigând către Lazăr care a înviat,
în inima mea-noul cimitir de cuvinte
a intrat regina mea-muza strigând:
”Poezie, vino afară!”
Gramatica renăscută dă muzei onorul în inima mea…
Acum scriu parcă inima grăbită
cronometrează cu pulsul ei
Înălțarea Mântuitorului nostru Iisus Hristos…
FĂRĂ ACOPERIRE-2
Urcând Golgota fără acoperire
ca un prea legiuit pe lângă nelegiuiți,
am căzut a patra oară ducând crucea țării
și cu totala-mi mască pe față,
nu doar ca cea medicinală
cică să nu văd,
ca să nu deochi partidul altoit și miluit
prin descântece
de urât
de amăgitoare conjunctură
de sperietură
și spor în toate
să nu intre în istorie
ca un basm sau ca minciuna pe ușa din spate…
Nimic nu văd prin masca principiilor politice
ci simt prin crucea grea a țării, ce o țin pe umăr
că trec de Golgota și sunt îndemnat să pășesc înainte
fără Mântuitorul Nostru Iisus Hristos…
Deși Mântuitorul a rămas de mine pe Golgota pășesc cu El în gând,
iar când doream să întreb:
”Ce deal sau ce munte urmează în calea crucii țării mele,
m-a întâmpinat muza ca Simeon Cireneul pe Iisus
Atunci fără să am curajul și nici cu ce
să consemnez ceva
legat de această apariție,
dau onorul muzei cu crucea:
Onorul istoriei supunerilor extreme…
O, dacă această cruce grea a țării
ar fi chiar cel mai cumplit instrument de scris
să pot consemna ceva cu ea în fața muzei!
Atunci muza a rostit:
”Chiar crucea grea a țării ce o duci pe umăr,
urcând și coborând deal după deal identic cu dealul
noilor principii politice,
e instrumentul cu care vei alcătui
poezia durerilor concrete!”
Vasile Dan Marchiș
****************************************
În cuprinsul revistei:
Critică şi cronică:

Sorin Buliga
Ionuţ Caragea
Vasile Ponea
Mircea M.Pop
Dan Adrian Popescu
Ion Popescu-Brădiceni
Lazăr Popescu
Silviu D.Popescu
Victoria Stolojanu-Munteanu
Mircea Tutunaru
*
Proză:

Ion C Gociu
*
Evocări:

Doru V. Fometescu
Vasile Ghica
Constantin E. Ungureanu

Eseuri şi studii:

Camelia Ardelean
Dan Berindei
Andrei Breabăn
Vasile Vasilescu
*
Poezie:

Ion Anton
George Bălcescu
Valeriu Butulescu
Ion Căpruciu
Gheorghe Cârstoiu
Ion Sabin Cerna
Theodor Dume
Adrian Frăţilă
Vasile Dan Marchiş
Pavel Popa Misăilă
Ileana Spineanu Morega
Nicolae Rădoi
Luminiţa Săceleanu
Grigore Vieru
*
Restituiri:

Nicolae Diaconu
*
Reportaj:

Nicolae Dragoş
Ion Elena
*
Interviu:

Ion Popescu-Brădiceni cu Mircea Suchici

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu