Fericirea nu este un simplu concept ori un ideal imposibil de atins. Ea este o năzuinţă neîntrerupt umană, ce poate şi trebuie să fie convertită în realitate, dar o năzuinţă articulată pe firea, educaţia şi aspiraţiile fiecărui individ în parte. Fiind, deci, în egală măsură produsul şi generatorul echilibrului lăuntric al omului, un echilibru de primă importanţă pentru orientali (chinezi, japonezi, indieni), este cât se poate de evident că fericirea va fi savurată doar acolo unde acţionează în interdependenţă următorii doi factori:
a)Mişcarea fericirii are loc în interiorul
sistemului tridimensional credinţă-iubire-bine, fapt care garantează că dacă
credinţa şi iubirea sunt sincere şi atotcuprinzătoare, atunci omul – numai întrucât
urmăreşte prioritar binele moral, iar nu binele fizic (hedonic) – are toate
şansele ca din bun să devină mai bun, caz în care ea (fericirea) dobândeşte
consistenţă şi durabilitate;
b)Direcţia de acţiune pentru cunoaşterea
adevăratei fericiri este dinspre interior spre exterior, dinspre individ spre
semeni, desigur, cu inerentele întoarceri şi autoreglări ale focarului de
iradiere.
Cum simplitatea şi cumpătarea sunt condiţii
indispensabile întru atingerea stării de fericire urcată până la beatitudine (Cu
înţelepciune se spune: Nu este bogat cel care doreşte tot mai mult, ci cel care
se mulţumeşte cu tot mai puţin!), pe bună dreptate Mântuitorul ne îndeamnă să
nu adunăm bogăţii pe care le mănâncă moliile şi le fură hoţii, ci să adunăm
bogăţii nepieritoare.
Ori, e limpede pentru oricine, că astfel de
bogăţii nepieritoare nu pot să vină decât din lăuntricitatea omului, rodite
fiind de acea scânteie divină cu care au fost înzestrate de la facere toate
fiinţele scormonitoare şi cârtitoare, ce cu mândrie-şi spun fiinţe conştiente
şi raţionale.
Pentru unii dintre oameni fericirea este
iluzorie – o adevărata Fata Morgana. Să fie pentru cei bogaţi din pricina
îmbuibării, care inevitabil atrage după sine plictiseala, nemulţumirea şi, în
final, dezgustul faţă de toţi şi toate, ori - în cazul celor mulţi şi săraci –
să fie din pricina nenumăratelor eşecuri şi decepţii de care au parte în
viaţă?!
Poate că de aici derivă graba periculoasă de
care dau dovadă cei mulţi şi neîncrezători de a-i inhala fericirii parfumul
ameţitor, atunci când ea consimte să-şi întredeschidă şi pentru ei corola
minunilor de-o clipă. (Pesemne că din acest motiv amatorii de plăceri ba pun
semnul de egalitate între fericire şi mulţumire trupească, recte satisfacţie,
ba se tupilează după justificări de genul: „Avem o singură viaţă, şi aceea
scurtă”, prin urmare „Să stoarcem de vlaga plăcerii fiecare clipă care trece”!)
Dar dacă fericirea este scurtă şi tocmai de
aceea amarnic regretată, în cele mai multe cazuri suferinţa se constituie
într-o coordonată umană banală, fapt care dovedeşte în ce grad alarmant de
inuman ne-am obişnuit cu ideea că nefericirea este capitalul exclusiv al
dezmoşteniţilor şi dezrădăcinaţilor, în general al celor slabi şi fără noroc.
Căci cum altfel se explică că trecem zilnic pe lângă ea, aproape fără s-o băgăm
în seamă, cu toate că ne face o deosebită plăcere să apărem în ochii semenilor
ca buni şi simţitori?!...Fireşte, nu la fel stau lucrurile în cazul ipocriţilor
în general, al ipocriţilor cu ştaif politic în special, care – în silinţa lor
cabotină de a părea ceea ce nu sunt – izbutesc totuşi să-şi ascundă deseori
găunoşenia minţilor şi inimilor sub poleiala aparenţelor.
După aceste exerciţii pe marginea fericirii
şi a nefericirii, ni se impun atenţiei următoarele două întrebări: 1)Care este
raportul dintre fericirea individuală şi cea colectivă?; 2)Ce are omenirea de
făcut pentru a fi cu adevărat fericită?
1)Am
fi tentaţi să răspundem că raportul dintre fericirea individuală şi cea
colectivă este similar cu cel dintre parte şi întreg. Şi cum „întregul precede
partea” (Aristotel), concluzia care se impune cu necesitate nu poate să fie
decât următoarea: Fericirea colectivă, mai exact cea universală (generală), o
devansează în timp şi o prefigurează în alcătuire pe cea individuală!
Toate
ca toate, dar – fie că urmăm firul creaţiei, fie pe cel al evoluţiei – posibila
înfiripare a fericirii după logica de mai sus este copios contrazisă de logica
apariţiei Universului, iar mai apoi a vieţii ca parte componentă a lumii înconjurătoare.
Căci dacă suntem adepţii creaţionismului,
atunci trebuie să admitem că văzutele şi nevăzutele sunt opera unui Creator
suprem şi că în Universul de-nceput, la fel ca-n anturajul divin al acelor „momente”
situate dincolo de timp, domnea ordinea şi armonia. Dar ordinea şi armonia,
prin însăşi esenţa lor exclud apariţia şi fiinţarea asperităţilor de tipul
dizarmoniei, perturbaţiilor şi şocurilor, după cum – cu întreaga lor fiinţă
înveşmântată în haina de gală a echilibrului perfect – ele se opun din
răsputeri germinării şi proliferării răului sub diversele lui înfăţişări:
cruzime, trufie, minciună, ipocrizie, ambiţie, invidie, lăudăroşenie etc.
Prin urmare, este cât se poate de rezonabil
să gândim că în acele vremuri ireale pentru puterea temporală a minţii
omeneşti, fericirea era atotprezentă şi atotbiruitoare. De fapt e impropriu să
spunem atotbiruitoare, pentru că ea
nu reprezenta rezultatul unei biruinţe în lupta aprigă cu forţele răului, aşa
cum se va întâmpla după apariţia celor două perturbaţii – azvârlirea din ceruri
a trufaşului Lucifer, respectiv scoaterea din Eden a perechii umane
neascultătoare, perturbaţii care nu numai că au provocat un serios dezechilibru
în pacea şi armonia primordială (nerefăcut până în clipa de faţă), dar au generat
totodată perechile antipodale: bine-rău, univers moral divin-univers moral
uman.
Căci logica presupunerilor admise în acest
loc ne obligă să vedem chipul Universului primordial, implicit al lumii
celeste, scăldat în lumina armoniei, păcii şi fericirii. E drept, o fericire
statică, perfect adaptată la acea lume senină şi netulburată, altfel spus o
fericire niţel cam ternă şi atât de îndepărtată de fericirea zbuciumată a
omului truditor şi căutător...
Presupunând că asta ar fi succesiunea
fericirii: de la fericirea universală preadamică la cea individuală (perechea
umană izgonită din Eden), iar de la Adam şi Eva din nou la cea colectivă
(comunităţile umane de la ginţi şi triburi până la naţiunile moderne), tot nu
s-a pus punctul pe i în problema
raportului fericire colectivă-fericire individuală.
Ajunşi în acest punct al dezbaterii, clarificarea raportului de mai sus depinde de modul cum este văzut şi înţeles marele Creator: Dacă El este asimilat cu o persoană distinctă, perfect individualizată, fie ea chiar atotştiutoare şi atotputernică, raportul devine unul de la fericirea individuală la cea universală, din nou trebuind să admitem că El, izvor de iubire şi bunătate, nu putea să nu fie cuprins de fericire în „momentele” creaţiei şi că această stare a difuzat-o în întreaga Sa creaţie.
În chestiunea de faţă, mult mai logică pentru
mintea umană pare a fi imaginea unui Atoatefăcător panteist, adică identic cu
creaţia Sa. În această variantă difuzarea nu-şi mai are sens, căci Dumnezeul
iubirii, bunătăţii şi fericirii se dezvăluie în fiecare atom, şi astfel
raportul devine de îndată de rangul general-general, mai bine zis de rangul
universal-universal.
Mergând pe firul evoluţiei, cu hazardantele
presupuneri despre apariţia Universului şi cu enormele sale hiatusuri în
explicaţiile pretins ştiinţifice despre apariţia vieţii şi evoluţia speciilor,
lucrurile nu stau cu nimic mai bine. Ba dimpotrivă. Căci de unde armonie şi
fericire într-un univers în necontenită expansiune, un univers care în urmă cu
aproximativ 13 miliarde de ani a irupt printr-o formidabilă explozie (fenomenul
Big Bang) dintr-o singularitate
primordială înzestrată cu energie infinită?
Ori e clar pentru orice om cu scaun la cap că
această teorie hazardanto-mecanicistă nu oferă decât explicaţii cel mult
puerile cu privire la infinitatea materiei şi energiei, respectiv la
infinitatea Universului în timp şi spaţiu. De fapt, sunt teorii după modelul
scenariilor privind evoluţia speciilor, un domeniu în care adepţii
evoluţionismului nu au reuşit de la Darwin încoace să descopere nici măcar o
fosilă intermediară, cu toate că însuşi părintele teoriei avertiza că
progenitura sa este în mare pericol fără argumente de acest gen...
Astfel stând lucrurile, deci admiţând că omul
ar fi evoluat din maimuţe antropoide, se subînţelege că însăşi fericirea
reprezintă un câştig al evoluţiei, deodată cu gândirea, limbajul, afecţiunea şi
conduita morală.
Prin urmare, dacă facem abstracţie de acele
însoţiri în haite sau cete aidoma sălbăticiunilor, pentru ca în acest mod
oamenii de-atunci să facă mai lesne faţă nenumăratelor primejdii, însoţiri
care-şi află corespondenţa mai degrabă în spiritul de turmă şi în instinctul de
conservare decât în solidaritatea conştient-umană (o solidaritate dătătoare de
comunităţi temeinic închegate şi aflătoare a momentelor de fericire prin
iubire, izbânzi şi îndestulare), atunci avem dovada neîndoielnică cum că în
varianta evoluţionistă raportul despre care facem vorbire înclină cu autoritate
în favoarea fericirii individuale. Căci – nu-i aşa? – istoria omului nu este
altceva decât istoria egoismului şi a cruzimii acestuia. Iar evoluţia lui din
punct de vedere social şi moral-spiritual este un argument în plus că fericirea
colectivă (cel puţin la români) constituie o perpetuă posibilitate, îndeosebi
în programele partidelor şi în campaniile lor electorale, dar numai şi numai în
spatele fericirii individuale! Felul cum acţionează politicienii de
pretutindeni, nu numai ai noştri, este cât se poate de grăitor în acest sens...
2)Cât
priveşte întrebarea: Ce are omenirea de
făcut pentru a fi cu adevărat fericită?, ei bine, ea este veche de când
lumea. Din totdeauna, mai exact de când omul a început să gândească şi a
realizat importanţa politicii, iar prin politică pe cea a organizării din ce în
ce mai precisă, dar şi mai extinsă (la început ginţile şi triburile –
comunităţi bazate pe înrudiri, apoi popoarele şi naţiunile – vaste comunităţi
bazate pe unitatea de limbă, tradiţii şi teritoriu, respectiv pe istorie
comună, astăzi megacomunităţi sau uniuni politico-economico-militare de
naţiuni), din totdeauna, aşadar, omul a luptat din răsputeri fie pentru a-şi
apăra libertatea ameninţată de agresori, fie pentru a şi-o recâştiga atunci
când neşansa şi ceasul rău i-o răpeau. Pentru că fericirea deplină nu poate fi
savurată decât în libertate! Numai bunul Dumnezeu ştie câţi oameni au murit
de-a lungul istoriei luptând pentru libertatea lor şi a celor dragi: răscoala
lui Spartacus, răscoalele şerbilor împotriva nobililor, luptele purtate de
români cu turcii, tătarii, ungurii şi ruşii pentru apărarea gliei străbune,
zecile de milioane de jertfe omeneşti din primul şi al doilea război mondial,
războaiele din Ucraina și Orientul Apropiat etc.
E
drept, au fost şi încă mai sunt din aceia care cred că sabia nu taie capul
plecat şi care se străduiesc să-şi construiască un dram de fericire după chipul
şi asemănarea cu noua lor anatomie – o fericire în genunchi!
Dar Însuşi Mântuitorul, în condiţiile vitrege
de la acea vreme când evreii erau sub stăpânirea romanilor, sublinia nevoia de
libertate – o libertate articulată pe credinţă şi demnitate -, de altminteri
singura cale care-l duce pe om înspre fericire: „Adevărul vă va face liberi”!
Fireşte, în numele credinţei s-au comis şi
continuă să se comită excese, de-ar fi să amintim din trecut doar de cruciade, encomienda (războiul nimicitor purtat de spanioli împotriva
amerindienilor) şi de războaiele fratricide dintre catolici şi protestanţi
(hughenoţi), respectiv de jihad
(războiul musulmanilor împotriva necredincioşilor în Alah şi profetul lui
Mohamed), care în zilele noastre se continuă sub oribilul chip al actelor
teroriste...
Se ştie prea bine că războaiele nu contribuie
decât la escaladarea violenţei şi agresiunii, nicidecum la instaurarea păcii şi
înţelegerii între oameni, popoare şi credinţe. Iată motivul pentru care
Mântuitorul afirma în învăţăturile Sale că „cine va scoate sabia, de sabie va
pieri”.
Prin urmare, la rău să nu răspunzi cu un alt
rău, deoarece asemenea unui bulgăre de zăpadă care în rostogolirea lui la vale
provoacă o adevărată avalanşă, tot aşa răul – alimentat cu trufie şi intoleranţă – are puterea
necurată de a-i transforma pe oameni în brute respingătoare. Istoria ne oferă
nenumărate exemple de monştri cu înfăţişări umane, care se delectau cu suferinţele
semenilor torturaţi: inchizitorii, naziştii, bolşevicii lui Lenin şi Stalin,
torţionarii din închisorile politice româneşti, Putin și ciracii lui etc.
Acum până nu-i prea târziu, toţi locuitorii
acestei planete (fiecare cu câtimea sa) pot contribui la salvarea vieţii şi la
angajarea omenirii pe drumul ce urcă înspre fericirea deplină, prin studiul la
zi al Decalogului şi prin aplicarea
cu stricteţe a poruncilor cuprinse în el, inclusiv pe timp de noapte.
Bisericile, şi când spun biserici mă gândesc
în primul rând la cele universaliste (creştinism, budism, islamism), pot
contribui la rândul lor la scoaterea omenirii din actuala fundătură, prin
lepădarea înalţilor prelaţi de orgolii şi prin demararea de dialoguri
interconfesionale responsabile şi eficace, nu doar de ochii lumii, care să
îndrepte bisericile înfrăţite înspre ecumenism,
iar toate marile credinţe să se apropie până la identificarea şi activarea
tuturor acelor zone comune cu mare impact asupra omenirii. Pentru că, o ştie
oricine, scopul oricărei religii este acela de a-i face pe credincioşi mai buni
şi mai drepţi, în consecinţă mai fericiţi.
La rîndul lor liderii politici şi
conducătorii militari pot contribui la această veritabilă renaştere a omenirii
prin renunţarea la ambiţii şi orgolii cu sau fără iz patriotic, respectiv prin
trecerea de îndată la dezarmare.
Sighetu Marmaţiei, George PETROVAI
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu