Poezia „Hora Unirii” avea să devină cunoscută după ce compozitorul moldovean Alexandru Flechtenmacher a compus muzica.
Unul dintre simbolurile Unirii Principatelor Române
de la 1859 este „Hora Unirii”, imn mobilizator care i-a ‘chemat’ pe munteni şi
pe moldoveni să se unească sub acelaşi nume. Cu toţii cunoaştem autorul acestor
versuri mobilizatoare care însoţesc hora – Vasile Alecsandri. Mai puţin
cunoscută este, însă, povestea din spatele cântecului.
La 14 iunie 1848, Vasile Alecsandri publică Hora
Ardealului, în „Foaie pentru minte, inimă şi literatură”, folosind pseudonimul
„Un român”. Textul exprimă unitatea de acţiune a Revoluţiei Române de la 1848
pentru a înfăptui unirea deplină a românilor. Odată cu trecerea timpului,
aceasta îşi pierde titlul iniţial, fiind denumită Hora română sau chiar o
Cântare:
„Hai să dăm mână cu mână / Cei cu inima română,/
Să-nvârtim hora frăţiei/Pe pământul României!/ Ardelean, copil de munte! / Ian
rădică-acum cea frunte/Şi te-nsuflă de mândrie/ Că-mi eşti fiu de Românie!”
„Hora Unirii”
scrisă de Vasile Alecsandri în 1856, cu ocazia constituirii societăţii Unirea,
la Iaşi, a fost publicată în revista „Steaua Dunării” a lui Mihail Kogălniceanu.
„Ca urmare a unei spontaneităţi înflăcărate, poetul
scrie versurile ‘Sub acest măreţ castan/Noi jurăm toţi în frăţie/ Ca de azi să
nu mai fie / Nici valah, nici moldovan. / Ci să fim numai români / într-un
gând, într-o unire / Şi să dăm mâni cu mâni / Pentru-a Ţărei fericire”,
păstrând însă prima strofă din Hora Ardealului.
Poezia devine din ce în ce mai cunoscută în lumea
satelor din Moldova, ţăranii văzând în Unire un mod de a scăpa de nevoi şi de
boieri. Nu durează mult până când ajunge să aibă impact şi în Transilvania,
fiind considerată un îndemn şi pentru românii transilvăneni că, sub semnul
Unirii, puteau înlătura asuprirea claselor dominante.
Hora Unirii devine un cântec popular, aşa cum o
consideră şi Vasile Alecsandri, care o include în volumul „Poesii populare ale
românilor”, în 1866. Transcrisă în 1859, Oprea Dumitru Braşoveanu o intitulează
sugestiv „Versul naţional în privinţa împreunării Principatelor”, modificând
versul „Măi muntene, măi vecine”, cu „Măi muntene, măi române”, din cauza unei
realităţi istorice transilvănene diferite de cele din Moldova şi Muntenia.
Hora Unirii ajunge astfel să inspire o bogată poezie
patriotică şi unionistă în toate provinciile româneşti, cu deosebire în
Transilvania. Poezia, cu versuri de impact pentru toţi românii, devine Imnul
Uniri, Radu D. Rosetti, el însuşi poet şi prozator, consemnând, cu entuziasm,
că „Hora Unirii a lui Flechtenmacher, pe versurile lui Vasile Alecsandri,
trebuie să fie cântată, prin tradiţie, în ziua când sărbătorim unirea tuturor
românilor”, spune profesorul de Limba română, Marina Vasilof, de la Colegiul
Pedagogic ‘Spiru Haret’ din Focşani.
Răspândirea rapidă a Horei Unirii în întreaga ţară
şi în toate mediile sociale au transformat această poezie într-o adevărată
„Marseillaise a Unirii românilor”, cum o va considera poetul însuşi, mai
târziu.
De altfel, ideea uniunii fusese cuprinsă, ca temă
lirică, în cunoscuta poezie-manifest „Către români”, numită ulterior
„Deşteptarea României”, elaborată în toiul evenimentelor de la 1848. Încă de
atunci, unirea era simbolizată printr-o horă imensă, acoperind tot spaţiul
geografic al României Mari, constituind proiectul unui om vizionar.
Dacă în lumea satului HORA unea oamenii, adunându-i
roată, într-un simbol al perfecţiunii şi al întregului, ei bine, ‘Hora Unirii’
a lui Alecsandri adună toată românimea într-un cerc. Prinderea de mână a celor
ce se unesc în acest dans transmite ideea de putere multiplicată, în funcţie de
participanţii la actul de bucurie că teritoriul ţării noastre se întregeşte.
„În imagini, spaţiul dintre oamenii prinşi în horă
este o inimă, cercul format din oameni cuprinzând cordurile înmulţite: cele
nevăzute, din pieptul dansatorilor, precum şi acelea care umplu golurile dintre
cetăţenii ce stau mână în mână”, a declarat, pentru AGERPRES, Ionelia
Burghelea, profesor de Limba română la Şcoala Gimnazială „Oana Diana Renea” din
Focşani. Potrivit acesteia, poezia lui Alecsandri este „un manifest”, care are
drept scop mobilizarea românilor pentru unire.
„Poezia Unirii este un text-manifest, un discurs
politic în care sunt cuprinse de autorul ce se dovedeşte un spirit civic
avântat şi un patriot plin de înflăcărare toate aspectele care îi pot mobiliza
pe români întru înfrăţire: chemarea la acţiune, stabilirea unor idealuri
înalte, perspectiva biruinţei şi jubilaţia împlinirii ei. Deşi cuprinde, în
cele opt strofe, un discurs politic, Hora Unirii îl sensibilizează pe receptor
prin simplitate şi prin caracterul popular, ideile poetice, viziunea şi
simţămintele exprimate fiind uşor de receptat de cititorii/ascultătorii acestui
imn intonat. Eul liric sau mai precis eroul liric moldovean, rostitor al
discursului mobilizator, se adresează vecinului său de dincolo de Milcov,
munteanul, considerat geamănul de care a fost despărţit de vitregiile istoriei:
„Amândoi suntem de-o mamă,/ De-o făptură şi de-o seamă,/ Ca doi brazi într-o
tulpină, / Ca doi ochi într-o lumină”. Dubla comparaţie din strofa citată
susţine imaginea vizuală a unităţii naţionale, locuitorii provinciilor
româneşti împărtăşind rădăcinile şi trunchiul arborelui genealogiei lor‘, spune
Ionelia Burghelea.
Deşi nu a devenit niciodată imn al României, „Hora
Unirii” a avut mai multe variante,
interpretate de-a lungul timpului de artişti foarte cunoscuţi, una dintre
interpretările celebre aparţinându-i Mariei Tănase.
Autor:
Andreea Leonid (Radio Cluj), 24 ianuarie 2025
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu